Paddock, kuil en moeilijke paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Paddock, kuil en moeilijke paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:47

Ik vraag me een beetje af wat ik met de paddock, kuil en de paarden op stal moet doen. De paarden (3 grote en 1 shet) staan iedere dag in een zandpaddock. Ze krijgen 's ochtends 4 kuipen met kuil in de paddock en daar doen ze de hele dag mee. Nu is één kuip kapot en 1 kuip erg klein en wilde ik op internet nieuwe grote kuipen gaan bestellen (90L). Alleen nu twijfel ik een beetje. De paarden gooien het kuil altijd meteen uit de kuipen op het zand en lopen er dan ook nog doorheen. De paddock wordt hierdoor één grote puinhoop, want dat kuil lopen ze heel diep het zand in en kruig je er bijna niet uit. Daarnaast ben ik bang voor zandkoliek. Ik ben op zoek gegaan naar grotere bakken en kwam uit op fruitkisten/ aardappelkisten/ palletboxen/ gitterboxen etc. Deze lijken me erg handig alleen om nou 4 van deze bakken in de paddock te gaan zetten vind ik erg veel en wordt de paddock wel heel erg vol. 2 van deze bakken gaat niet, want de paarden zijn onwijze krengen en gaan echt niet met elkaar uit één bak eten. Daarnaast staat er een kleine shet bij die uit deze meeste bakken niet kan eten, omdat ze daar te klein voor is. Van die grote hooinetten is geen optie, want de paddock is bijna helemaal rondom afgezet met schrikdraad om de shet er in te houden.
Heeft iemand hier misschien een goed idee?

Caira

Re: Paddock, kuil en moeilijke paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:51

Ik heb er wel 2 staan met 4 paarden, ik dacht ook dat ze zouden vechten maar dat doen ze dus niet. Als je ze vrij neer zet hebben ze 4 kanten om te eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:42

Flosje446 schreef:
Van die grote hooinetten is geen optie, want de paddock is bijna helemaal rondom afgezet met schrikdraad om de shet er in te houden.

Wat heeft het ene met het andere te maken ??
Je kunt de netten ook dwars op de omheining zetten, of zelfs middenin de paddock :)
Wat ik zelf gedaan heb is bij de netten die wél langs de omheining staan het stroomdraad 'ingepakt' met een rubber stuk slang zodat het isloeert en er geen stroom op het net komt te staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:46

Wellicht kan je hier wat mee?
http://www.hooinet.nl/hooinet%20xxl.html
Ik gebruik het trailernet voor op stal omdat mijn paard ook het hooi anders door de hele stal smeert en daarna niet meer wil eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:49

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:49

nadeel van die netten vind ik dat er nog steeds heel veel op de grond valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:51

Kleinere mazen nemen :)
Als je er rubber matten oid onderlegd kunnen ze het gemorste ook makkelijk/veilig opeten.
Bij mij blijft er iig niets over en zijn de netten schoonleeg :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:51

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:52

Als je daar een zwaar ijzeren vlechtwerk overheen legt is het een optie, anders morsen ze nog veel er naast.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:53

Gooien ze de kuipen om als ze het kuil op de grond gooien? Ik zag ergens een keer kuipen die in rubberen (trekker??)banden waren gezet. Paste precies en ze konden daardoor de kuipen niet omgooien en slopen. Maar goed ook dan kunnen ze het kuil eruit trekken en op de grond gooien.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:11

ingeborg schreef:
Gooien ze de kuipen om als ze het kuil op de grond gooien? Ik zag ergens een keer kuipen die in rubberen (trekker??)banden waren gezet. Paste precies en ze konden daardoor de kuipen niet omgooien en slopen. Maar goed ook dan kunnen ze het kuil eruit trekken en op de grond gooien.

Ze trekken het kuil uit de tonnen, en af en toe gooien ze de tonnen ook om. Een band heeft dan denk ik weinig zin.

DubbelDun schreef:
Wat heeft het ene met het andere te maken ??
Je kunt de netten ook dwars op de omheining zetten, of zelfs middenin de paddock :)
Wat ik zelf gedaan heb is bij de netten die wél langs de omheining staan het stroomdraad 'ingepakt' met een rubber stuk slang zodat het isloeert en er geen stroom op het net komt te staan.

Ik kan de hooinetten niet aan de palen hangen, omdat het dan tegen het schrikdraad hangt. Het inpakken is dan wel een idee daar had ik niet aangedacht. Middenin de paddack gaat niet, want daar staan geen palen en ik weet niet of de pensionhouder het wel zo'n goed idee vind om die er daar neer te zetten.

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:15

Laatst bijgewerkt door maaike93 op 12-11-09 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:16

Als ze het er uit trekken dat zouden zwaardere voerkisten met roosters er op, of op de bodem vastgeklikte hooinetten (met kleine maas) er in een optie kunnen zijn. Hooinette in een kist geeft minder rommel omdat wat uit het net valt, in de kist blijft liggen en het is eenvoudiger dan een rooster zo passend maken dat het wel zakt, maar niet uit de bak of opzij gegooid wordt. Ook prijstechnisch is het een vrij goedkope oplossing. Hooinet met kleine maas via www.paardendrogist.nl was maar een paar euro, en ook in andere winkels hebben ze wel kleinmazige normale hooinetten tussen de 3 en 8 euro per stuk. Eventueel nog zo'n ring onder op de bodem en een musketon en ze trekken of duwen het kuil er niet meer in grote plukken uit...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 18:23

Hoeveel morsen de paarden nog uit zo'n hooinet (met kleine maas)? Als ze niet teveel morsen dan ga ik over die hooinetten nadenken. Hier zie je een deel van de voorkant van de paddock: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WGPGFXN7.jpg
Ik kan dan 3 kleine hooinetten kwijt: 1 aan het hek, 1 aan de schuur en naast de schuur staat nog een hek waar er dan ook 1 kan hangen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:30

als je de hooinetten niet in een bak/kist vast maakt, is het verstandig er toch rubber matten onder te leggen. Wat ze dan morsen, eten ze vaak nog wel op als de bodem vlak en schoon is, en ze lopen het hooi ook niet in het zand. Wat dan wel blijft liggen kun je makkelijk aan het einde van de dag opvegen.

Ik gebruik de kleinmazige netten op stal en het is maar net hoe netjes ze eerst opeten wat ze er uit trekken of er veel op de grond valt. In bakken vastgeklikt valt het meeste in de bakken, dus heb je minder op de grond eromheen. Ze morsen ook minder omdat ze kleinere plukjes er uit kunnen trekken en omdat ze er meer moeite voor moeten doen loont het om de restjes van de grond ook beter op te eten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:34

wij hebben een appelbak staan van een fruit teler. Koste geloof ik 25 euro. Daarover heen een op internet gekochte aanhang wagen net en deze op maat gemaakt en haakjes bevestigd waardoor het makkelijk is om er hooi in te doen maar het niet makkelijk opgegeten wordt. Ook waait het niet mer weg en is de bak hooi vrij. tuurlijk valt er af en toe wel eens wat op de grond maar dat is erg weinig. Via internet waren de netten goed koper.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:35

Wij hebben voor twee grootte paarden en 1 shet een grootte gitterbox, en die kan maar aan twee kanten 'bereikt' worden. Ze maken heel af en toe ruzie maar niks ernstig. Daarbij een shet word snel dik en die haalt zijn portie er makkelijk uit. Imo als je je paddock in het midden bijv. betegeld en hem zo neerzet dat ze er aan vier kanten bij kunnen altijd gevuld etc. gaan ze bijna geen ruzie maken. Is even doorbijten maar uiteindelijk zoeken ze het zelf op hun manier echt uit :j

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:21

Ik gebruik o.a. gewone kliko-containers.

Gat maken, zo'n 10/20 cm. boven de bodem... zo komt er geen water en modder via de onderkant naar binnen, en de bovenkant zit een deksel op, dus word het hooi ook nog niet eens nat als het regent. Neemt niet veel plaats in beslag, en er past met gemak een hooibaal in.

Wel vastmaken, want je wil natuurlijk niet dat ze hem omkieperen en d'r in gaan staan :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:57

@adnariM: heb je onderin dan ook een schuine plank oid zitten, zodat het hooi automatisch naar de opening toezakt ??
En trekken met zo'n grote opening niet te grote plukken ineens eruit die dan alsnog vertrapt kunnen worden ??

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:02

Nee, het zakt uit zichzelf prima naar beneden. Je moet het alleen goed uitpluizen.
Ze trekken wel wat er uit, maar hoe beter je het uitpluist, hoe minder geknoei.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:28

Kuil is toch vaak wat steviger geperst dan hooi en breekt ook niet zo gemakkelijk af, ik heb een kunststof palletbox met zwaar elastiek in de hoeken met musketonhaken en daar aan vast een gaaspaneel met openingen van 4x4, kosten waren ong. 100 euro, box via marktplaats.
Onze twee eten hieruit en ze morsen niets omdat de bak 90cm hoog is dus voor je shet wil dit niet, omdat kuil moeilijker afbreekt zie ik zo af en toe dat onze twee de bak zomaar 10 cm optillen en die weegt toch echt zo'n 50 kilo, met vier paarden ben je wel twee van deze bakken nodig en nog een aparte voorziening voor je shet.

Santano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:34

Hoi,

wij hebben sinds een paar weken hooinetten van hooinet.nl
Het bevalt ons op zich prima! Ze staan met 2 paarden en 3 pony's in een paddock van 17 x 35 meter ('s nachts, overdag kunnen ze daarnaast in de wei). Wij hebben twee hooinetten van ruim 2 meter met kleine mazen. Ben wel erg blij dat ik geen grote mazen genomen heb.

Wat wij hebben gedaan is het volgende: Er stonden tussen het verharde deel voor de stal, en de paddock een aantal boompjes op een afstand van 5 meter uit elkaar. We hebben tussen de boompjes om en om een hooinet en een opening gemaakt (dus tussen 1e en 2e boom een hooinet, tussen 2e en 3e boom een opening etc.).

Om de boompjes staat een hekwerk van houten palen met gaas om de boom te beschermen, en aan die houten palen hebben wij de netten opgehangen. Omdat twee paardjes zomereczeem hebben, hebben we die houten omheiningen van stroom voorzien, maar de netten hangen gewoon aan ringen in de balken.
Ze kunnen bij ons de hooinetten dus van 2 kanten naderen: de verharde kant voor de stallen, en vanuit de paddock. Zo krijg je met 2 hooinetten 4 voerplekken. Onder de netten hebben we grote rubber matten gelegd en tegels.

Het morsen is echt minimaal! Ze trekken telkens plukjes hooi of kuil eruit, en áls er al iets uitvalt onderin, dan eten ze dat als eerste op, want dat is lekker makkelijk. Het scheelt wel dat we er dus rubber of steen onder hebbben, waardoor het niet in het zand ligt.

Afgelopen week was er een probleempje met de stroom (door een verkeerde verbinding stond het gaas, en zodra het regende ook het hooinet onder stroom). We hebben toen een paar dagen vanaf de grond gevoerd, en wij weten het zeker: wij willen die hooinetten weer gebruiken! Het scheelt zoveel vertrapt hooi. Daarnaast eten ze er langer van, omdat het meer op natuurlijk grazen lijkt: een plukje afscheuren, kauwen, slikken, volgende plukje in plaats van je muil opendoen en volproppen met hooi!

Wij willen de hooinetten niet meer kwijt. Overigens zijn ze ook heel sterk. Onze shet klooit er aardig mee, en ze doen vrij wild met het uittrekken soms, maar de hooinetten geven geen kik. Wel zorgen voor stevige palen, dat was bij ons nog wel even een punt. De palen stonden te los, maar daar gaan we morgen wat aan doen.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:56

Ik lees even mee. Ben ook nog op zoek naar een manier van paarden hooi voeren in de paddock.

Ik doe het nu in een grote badkuip, werkt op zich wel goed. Eventueel regenwater loopt gelijk weg door het putje de paddock in.
Maar doordat het gewoon een hoop hooi is is het hooi vrij snel op, wat ik persoonlijk jammer vindt.

Zit ook aan hooinetten te denken, maar twijfel nog. Vooral de prijs hiervan houdt me tegen, maar zag nu de link van Dubbeldun, dat scheelt best wel! Zijn deze netten zelfde kwaliteit als die van hooinet.nl (lees hier namelijk veel positieve verhalen over)? En wat zijn de verzendkosten vanuit Duitsland?

Heb overigens nu ook rondom stroomdraad zitten, maar daar moet denk wel een oplossing van zijn. (bij voorbeeld inpakken)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:05

@INMA: verzendkosten vallen best mee, al zijn ze natuurlijk wel iets hoger als binnen NL, maar gezien de prijs van de netten ben je dan nog voordeliger uit.
De kwaliteit is gelijk, materiaal is even dik en stevig.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:10

Je hebt 120 liter kuipen, die vrij zwaar zijn. Zijn te krijgen bij een groothandel voor stuckadoors. Zelfs de shet kan er nog bij (alleen kan hij niet op de bodem komen, maar dat geeft niet, eet hij maar wat minder dan de grote. :D Je kunt ze evt verzwaren met bakstenen (doe ik met de waterbakken). Of de hengsels vastbinden aan palen (zorgen dat ze niet in het touw vast kunnen komen te zitten, dus wel palen direct tegen de hengsels plaatsen. De kuipen zijn bij de groothandel niet zo heel duur.