'Sport'paard 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

'Sport'paard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:26

Tja, sportpaard wil ik mijn paard nou ook weer niet noemen... Maar wist niet helemaal hoe ik het moest zeggen.

Mijn paard staat op dit moment op een stal waar ze een paar uur per dag naar buiten gaat. Ik heb het er prima naar m'n zin, maar Tivara duidelijk niet :n Het begon met slaan tegen de wand tijdens het eten, en nu slaat ze vanuit het niets de hele tijd door als ze op stal staat. En wie ben ik dan om haar op te blijven sluiten?

Ik ben een beetje aan het kijken naar de mogelijkheden hier in de buurt, vooral stallen waar de paarden veel naar buiten gaan. Ik heb ook evt. iets gevonden waar de 24/7 buiten zou staan. Een groepje van max. 5 paarden, overdag in de wei, 's avonds in de paddock met 2 schuilstallen. De paarden staan dan op 1 hectare grond. Ik weet alleen niet of dit haalbaar is voor mijn paard. Ze is geschoren, en ik rijd toch redelijk intensief met haar. Dus mijn vraag aan de bokkers is, of er mensen zijn die hun paard 24/7 buiten hebben staan, en geschoren hebben/intensief rijden, en hoe dat bevalt?

Edit;
Vergeten erbij te zetten, mijn paard wordt in de winter erg snel mager (DA kan niks vinden).
Laatst bijgewerkt door Tivara op 11-11-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

moislief

Re: 'Sport'paard 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:31

Wij hebben bij ons geen geschoren paarden 24/7 op de wei staan (staan overdag buiten en zijn niet geschoren, haha). Voor jouw paard lijkt het me prima te doen hoor, zou niet weten waarom niet. Met een (extra?) dekentje moet het echt wel goed gaan. Je zal je paard er waarschijnlijk een groot plezier mee doen als ze niet zo lang op stal kan/wil staan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:32

Ik denk dat het wel kan Kiek, inderdaad goed in de dekens houden, misschien halsdeken ook op, al ben ik daar niet zo'n fan van...

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:35

Ik denk dat als je je paard goed inpakt het best moet kunnen. Er is ook nog een schuilstal waar ze in kan schuilen als ze wil. Ik zou dan wel kiezen voor een deken met hals, al moet dat wel goed zitten natuurlijk. Ik heb mijn geschoren paard overdag in het land, dat gaat prima als je ze maar lekker warm houdt!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:36

Kan makkelijk Kiek :j
Bij ons staan ze allemaal 24/7 buiten, afhankelijk van het weer kijken we even welke deken er op gaat.

'T valkje is geschoren, dus die heeft een dikkere deken dan de rest en die loopt nu ook echt met halsdeken, maar dat gaat verder prima hoor. Alleen zorgen dat je na 't rijden snel een zweetdeken opgooit enz.
Gewoon ff in de gaten houden wat goed is qua dekens, als je in 't begin regelmatig ff voelt hoe warm het onder de deken is dan weet je binnen no-time welke deken je op moet bij welk weer :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:36

Ik heb mijn merrie vorig jaar helemaal geschoren 24/7 (gedwongen) buiten gezet. Ze was zo gestrest van het binnen staan dat ik haar dus buiten heb gezet...

ze had nergens last van, ze had heen hals. wel onbeperkt hooi.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:38

IK heb mijn kwpn-er waar redelijk intensief mee gereden wordt gewoon 24/7 buiten staan, zelfs zonder schuilstal. Het bevalt haar heel prima. Merk wel dat ik geneigd ben haar eerder een deken op te doen als de andere paarden. Als het 's winters echt koud is staat ze weleens onder 2 of 3 dekens.
Met mijn andere paard reed ik erg intensief, die had ik ook geschoren en onder een aantal dekens 24/7 buiten staan.

Het bevalt mij prima, natuurlijk is het weleens lastig, maar ze zijn zelf zo veel gelukkiger als toen ze nog op stal stonden!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:39

Ik denk zeker dat het mogelijk is, wel met dekens dan..
voor jouw zullen de hit-actief stallen net wat te ver weg zijn( zitten oa. in Arnhem).
Mijn paarden staan nu zonder dekens buiten, maar ik ben me er wel van bewust dat ik als ik harder wil trainen ik ook met dekens zal moeten werken(ivm mege-ijsberenvacht)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:40

Bedankt voor alle reacties!

@marina; voor mij mag het lastig zijn, als zij het maar naar haar zin heeft ;)
@siskeh; daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar het moet te fietsen zijn en dat is dan allemaal te ver weg helaas.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:41

Mijn paarden lopen ook in de sport en staan in ieder geval van 9 uur smorgens tot 9 uur s'avonds buiten of het nou regent of niet en ze zijn ook geschoren (van top tot teen, dus ook hun gehele hoofd)
Als het snachts echt klere weer is dan gaan ze naar binnen, maar als het droog is of het miesert een beetje blijven ze gewoon buiten en dat gaat echt super!!
Als het koud is krijgen ze onbeperkt hooi zodat ze bezig blijven waardoor ze het minder snel koud zullen krijgen.
Ze hebben geen halsdeken op!
Helemaal met een schuilstal kunnen ze zelf bepalen wat ze willen doen, mits ze natuurlijk onderling elkaar binnen laten staan, want als ik een schuilstal zou hebben staat alleen mijn oudste merrie binnen en de rest moet buiten blijven, dat weet ik nu al.

Buiten hoeven ze trouwens niet een extra deken op tegenover binnen staan, want buiten kunnen ze lopen en rennen en binnen staan ze stil dus zullen ze het binnen eerder koud krijgen dat buiten, dan praat ik wel over een buitenstal.

Hier hebben we 3 paarden in een paddock van 18 bij 36 en daaraan vast een stenen plaatsje om te eten en te drinken van 6 bij 10 ongeveer.

Edith: ik heb ook gewoon Kwpn'ers

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:46

Ik heb geen ervaring met geschoren paarden (scheer die van mij nooit) en 24/7 buiten, maar wil wel even zeggen dat ik het goed vind dat je voor je paard kiest! :) Ik hoor vaak genoeg andere verhalen, dat mensen toch eerst aan zichzelf denken en dan pas aan het welzijn van de paarden ("ja maar hier heb ik een binnenbak, solarium en een mooie warme kantine", terwijl het paard dag en nacht 'kapot' staat te gaan in de stal)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:47

Vind ik erg fijn om te horen Sjoyceje! :)

Maar wat ik hier zo lees hoeft het niet echt een probleem te zijn dus. En denk ik toch dat Tivara straks lekker zelf uit kan zoeken wanneer ze loopt en wanneer niet. (Behalve als ik erop zit ;) )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:51

Ik moet zeggen dat ik nooit zo goed begrijp waarom mensen bang zijn als hun paard buiten staat. Mijn ervaring is dat een paard juist veel minder blessures oploopt met 24/7 buiten dan met een paar uur per dag of juist geen. Een paard wat altijd buiten staat voelt vaak de behoefte niet om zich compleet uit te leven omdat hij zn energie prima kwijt kan door wat te wandelen en het gewone buiten zijn (ga maar na, een dag buiten niks doen is toch inspannender dan een dag binnen niks doen, de buitenlucht is veel gezonder). Hierdoor is een paard zich bewuster van zn lichaam en zijn zn weerstand, zn algehele gestel en benen veel sterker :j
Heb dan misschien wel geen sportpony meer, maar dat is ze wel geweest vroeger en toen kon het ook. Ze wordt niet geschoren maar staat wel onder een deken en ze werd stapelgek op stal. Tot aan de hele stalbedekking opvreten en volldig in zichzelf keren aan toe. Buiten, dan kan ze zichzelf zijn; dat heeft ze mij wel duidelijk gemaakt, net als jou paard dat nu bij jou doet!
Succes met je beslissing ;)
Laatst bijgewerkt door Britt op 11-11-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:52

Ik ben niet bang om mijn paard buiten te zetten :) Toen ze thuis stond ging ze in de winter 's morgens vroeg naar buiten, en in het donker weer naar binnen. In de zomer stond ze 24/7 buiten. Ik wilde alleen graag ervaringen weten, omdat ik, als mijn paard bezweet en nat is, haar niet op stal kan zetten om te laten drogen bijv.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:55

Nee, dat is waar, ik zet ze dan vaak met een wollen zweetdeken en een ademende regendeken buiten om dan 's ochtends de deken te wisselen. Vaak laat ik haar voor die tijd nog rollen. Hierdoor neemt het zand en de deken het zweet op en is ze 's ochtends mooi droog en lekker warm. Door dat het wol is en geen fleece wordt het vocht netjes afgevoerd ipv dat de deken lang nat blijft en het houdt goed warm. 's Ochtends borstel je het zand er af en ze is weer als nieuw. (nog nooit ziek van geworden doordat wol niet nat blijft waardoor je een koude zieke pony krijgt)
Of goed uitstappen met een wollen zweetdeken aan de hand en als ze nog maar wat vochtig is de gewone dekn er op :j

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 14:56

Oke, dankjewel. Ik heb wollen zweetdekens, en die bevallen me inderdaad erg goed :j Beter dan fleece.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:57

_Kiki_ schreef:
Dus mijn vraag aan de bokkers is, of er mensen zijn die hun paard 24/7 buiten hebben staan, en geschoren hebben/intensief rijden, en hoe dat bevalt?

Onze paarden lopen van maart tot oktober (soms nog een stukje van oktober) 24/7 buiten. Nu staan ze weer bij huis en omdat we maar zo'n klein landje hebben, staan ze 's nachts op stal. Maar ze komen de hele dag buiten (08.00 tot 18.00), weer of geen weer.

Ze hebben allemaal in de sport gelopen.

Mijn pony liep Z1 dressuur en L springen. Momenteel loopt mijn ruin M2 dressuur.

Op concours denk ik vaak dat ik de enige ben die de paarden zoveel buiten heeft lopen. Zeker vanaf de M1. Ik heb er verder geen last van. Goed, ik heb het liefst hete, loperige paarden en helaas zijn die van mij eerder wat flegmatiek, maar dat zit in de aard van het beestje. (Als ze weer op stal komen, zijn ze net zo.) De paarden vinden 24/7 buiten staan op 2 hectare echt de hemel op aarde.

Pony was overigens geschoren, paard nu voor het eerst ook. Ik heb de benen wel behaard gelaten bij de ruin. :)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-11-09 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:59

Allereerst wil ik even kwijt dat ik het heel erg super vind dat je het belang van je paard voorop je eigen wensen stelt :j!

Verder moet het op zich prima kunnen, als je hem nu in ieder geval maar met een goed dek buiten hebt staan, zorg er in ieder geval wel altijd voor dat ze lekker veel ruwvoer hebben. Ik zou je ook aanraden om haar in een niet al te grote groep te zetten (liefst zo tussen de 5 tot max 10 paarden). Wat het mager worden betreft, het zal je misschien nog wel verbazen, als ze voldoende ruwvoer binnen krijgen is de kans best groot dat ie prima op gewicht zal blijven. Wij hebben er ook 1 staan die altijd magertjes de winters doorkwam (en zelfs 's zomers extra voer bijkreeg), en die is met z'n 22 jaar, nu voor het eerst in zijn leven goed op gewicht (en zelfs een beetje aan de 'dikke' kant), dus het is heel goed mogelijk dat je straks geen problemen meer hebt met het vermageren in de winter. Ruwvoer is echt de basis, als ze dat voldoende hebben dan kom je een heel eind :j.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:00

Ik voer op dit moment hooi, maar dat laat ze snel liggen, dus meng ik de brokken met lucerne om haar toch meer ruwvoer te laten eten :j

Waar ze evt. zou komen te staan, stan maximaal 5 paarden, dus dat is sowieso wel te doen :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:03

Lucerne is ook altijd prima om bij te voeren, ben ik zelf altijd erg tevreden mee. Maar als ze eenmaal buiten staat dan zal ze waarschijnlijk wel meer ruwvoer gaan eten denk ik.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:04

Dat denk ik ook, dat hoop ik tenminste, want dan kan ik haar eigenlijk geen lucerne meer bijvoeren.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:05

_Kiki_ schreef:
Ik ben niet bang om mijn paard buiten te zetten :) Toen ze thuis stond ging ze in de winter 's morgens vroeg naar buiten, en in het donker weer naar binnen. In de zomer stond ze 24/7 buiten. Ik wilde alleen graag ervaringen weten, omdat ik, als mijn paard bezweet en nat is, haar niet op stal kan zetten om te laten drogen bijv.

ik gooi gewoon de ademde winterdeken erop, zelfs bij een erg nat paard. nooit problemen mee gehad!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:09

En zou het problemen geven als ze nu ineens van een (redelijk warme) stal met een paar uur weidegang per dag, 24/7 naar buiten zou gaan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:25

Als je de deken maar aanpast naar haar behoeftes. Paarden krijgen het warm door te eten, dus grote kans dat ze nu met het koudere weer wel meer hooi gaat eten :j

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:28

_Kiki_ schreef:
En zou het problemen geven als ze nu ineens van een (redelijk warme) stal met een paar uur weidegang per dag, 24/7 naar buiten zou gaan?

Misschien een overgang zoeken, naar s nachts eerst in een stal waar het ongeveer de buitentemperatuur is? Misschien zelfs niet eens nodig, paarden passen zich snel aan naar temperaturen

Houd gewoon in de gaten of ze het warm genoeg heeft. Eventueel extra dekentje en heel veel ruwvoer, daar blijven ze warm van.