Shetlander goedkoper dan Haflinger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Shetlander goedkoper dan Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 01:29

Ik hoop dat dit hier goed staat, anders tem je maar :)

Ik hoop dus binnen een jaar, 2 jaar een weide + buitenpiste te kopen die ong 5 minuten van mijn huis ligt.
Ik heb momenteel een D-pony van 17 jaar en een paard van 7jaar en de pony zou dan op die weide komen te staan en het paard enkel in de zomer. (Er zullen 4 stallen voorzien zijn, ook 1 om te verhuren)
Ik wil uiteraard een weidemaatje voor mijn pony en nu vraag ik mij dus af of een Shetlander ECHT goedkoper is dan een Haflinger (of eventueel Fjord). Ik droom al lang van een eigen Shetlander maar ook van een Haflinger (of Fjord :P ).
Ik ben 19 jaar en ga voltijds naar school, ik zou dan één van die stalletjes verhuren en daarmee de basiskosten van de Shetlander of Haflinger betalen. (stro, voer, spoedkosten of dergelijke betaald mijn moeder, zo ook de kosten van mijn D-pony & paard). Het is gewoon echt de basiskosten of die meer zijn? Zoals hoefsmid, kosten kleine hoefjes bekappen minder dan grote? Veearts kosten blijven volgens mij ook hetzelfde?

Weet iemand hier een antwoord op?

Oja, als ik een Shetlander zou hebben zou ik hier graag mee mennen maar heb dit nog nooit gedaan dus weet niet of ik het leuk ga vinden (ga in April op menles :) ) En de Haflinger (of Fjord) zou ik zelf met mijn instructrice opleren!

Binky_Zephyr

Re: Shetlander goedkoper dan Haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:31

tja of een shet goedkoper is dan een haf/fjord..
tja ik was met bekappen minder kwijt voor een shet .
DA koste blijven hetzelfde .. en ik denk dat het qua voer niet ontzettend veel scheelt ..:)

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:38

Ik heb een shet maar ook een kliniekrekening van me shet Denk niet dat je daar vrolijk van wordt als je die weet En ja het kappen voor me shet ben ik 25 euro kwijt qua voer krijgt hij 2x daags een handje biks dus dat verschilt iets Maar het enten etc is gewoon gelijk net zoals de DA kosten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 01:52

Ja voer maakt niet uit, dat betaald mijn moeder nog :) En zadel en hoofdstel enzo moet ik me nog geen zorgen om maken omdat ik dan normaal gezien al werk en ik genoeg zakgeld heb om het eventueel zelf te kopen tijdens mijn studie :)

Maar als een shet al minder kost bij de hoefsmid is al goed, had ik niet gedacht!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:57

tja dit ligt er denk ik ook maar aan bij welke smid je gaat denk ik .. en bij sommige scheelt het 20 euro en bij de ander 10 .. maar als je het daarom al moet laten .. zou ik er toch over denken of je er wel of niet 1 bij neemt ?!!!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 02:02

Nee over 20 euro zou ik zeker niet struikelen, een beetje meer ook niet hoor :) Het is gewoon op lange termijn. Ik weet zelf niet wat ik liever wil een Shetlander of een Haflinger, maar als een shet nu in alles veel goeikoper is dan zou het mijn keuze makkelijker maken :)

Edit: en zou er zowiezo 1 bij nemen hoor, zou niet willen dat mijn pony 10 maanden per jaar alleen staat (huurders gaan en komen ook, dus dat is ook niet even leuk)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 02:10

oke.. nouja maak voor jezelf de beste keuze .. ik zou zelf voor een haf/fjord gaan .. daar heb je toch meer aan in mijn ogen ..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:43

ligt eraan hoe je het bekijkt.
een rijpony (haf of fjord) zou je nog kunnen verleasen deels, zodat ze haar eigen geld opbrengt.
maar er moet ook zadel en hoofdstel komen.
als ze onder het zadel is zal je er tijd in moeten investeren, waardoor ze gelijkwaardig zou kunnen worden (qua tijd en aandacht) aan je d pony, wil je dat.
of moet het puur een gezelschapspony zijn voor in de wei.

shet is in onderhoud sober, maar kan als elk andere dier ziek worden,
kosten van DA zouden op sommige punten ietsje lager kunnen liggen, minder van voorgeschreven medicijnen nodig dus minder kosten, maar dat is dan ook alles.
minder streepjes wormkuur, soms wat minder kosten van hoefsmid, maar goed, als je ijzers wilt omdat hij voor de kar loopt dan telt het alweer op.
shet voor de kar; wagen en tuig zijn ook prijzig.

ik denk als ik jou verhaal zo lees dat het niet zoveel uitmaakt waar je voor kiest, dat je voor beide op hetzelfde uit kan komen.
maar eigenlijk is er niet zoveel van te zeggen, de ene pony is de andere niet.
de ene heeft vaak hoefsmid nodig, de andere weinig.
de ene dit en de andere dat, het is niet te voorspellen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:17

Op dit moment leun ik iets meer naar de shet omdat ik denk dat daar over het algemeen minder tijd in kruipt. (niet dat ik niet genoeg tijd heb hoor, maar heb ook nog school :) )Deze zou ik zelf nooit opleren omdat dat te riskant is en ik daar zelf geen ervaring mee heb... Maar wil ook zo graag een hafje, haha, dit wordt moeilijk... :P

En leasen, hmm had ik nog niet aangedacht, maar dan is dat ook pas na 3 jaar en dan werk ik al, dus dan maakt het ook niet zoveel meer uit...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:24

ik denk eerlijk gezegd dat de grote kosten (operaties oid) de grootste kosten zijn en die zullen voor een shet echt niet goedkoper zijn. waarom verhuur je niet 2 stallen en dat je zorgt dat 1 huurder zijn paard/pony ook in de wei laat?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:26

Omdat ik niet wil dat zij constant bij andere paarden moet staan, huurders komen en gaan en mijn pony hecht zich nog al hard aan een maatje. En wat ALS beide stallen dan eens leegstaan, dat zou ik echt niet willen :(

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:31

een shet is alleen goedkoper in aanschaf !!

Ik heb zelf een mini shet en een Drum Horse.
bekappen kost vor beide 25 euro.

Ik kan inderdaad met een wormkuur voor mijn Drum 1x doen en mijn shet 3x.

In voer zijn ze iets minder duur omdat ze minder nodig hebben maar ja je moet toch een zak kopen dus kost je wel geld.

verder zijn de entingen gelijk,spoedvisite's,operatie's alleen narcose is iets goedkoper,medicijnen zijn net zo duur,haranchement,halsters,tuig allemaal even duur !

Jij moet kijken naar wat je wil !
Wil je graag rijden koop dan een fjord/halinger.
wil je graag een pony waar je heeeeeel veel mee kan en heel veelzijdig zijn neem dan een shet !

en ja een shet kun je eens een keer overslaan met poetsen etc etc maar dat kun je met een fjord/haf ook.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:36

tegen mij is altijd gezegd dat je een wormenkuur niet kan bewaren als die is open geweest... En ja, langs de ene kant zou ik het zonde vinden moest ik een buitenbak hebben en deze niet kunnen gebruiken (pony is inmiddels 20 dan en heeft lichte artrose aan haar beentje). Maar daarvoor alleen moet je natuurlijk niet voor een Hafje gaan...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:43

Een shet is mijns insziens goedkoper in onderhoud dan een haf/fjord.
Uiteraard kun je dierenarts kosten niet meenemen, want dat kan bij ieder dier wel of niet tegenvallen! (dat is niet bij de een meer of minder dan bij de ander)
Ook is het afhankelijk waar je je beestje stalt! Wanneer je met je shet op een manege zou staan, is dat hoogstwaarschijnlijk net zo duur als een paard.
Ik ga er nu vanuit dat je de shet ergens op een landje hebt.
Zomers hebben ze genoeg aan gras (mits je natuurlijk niet volop met ze traint, dan wordt het wat meer voer :P ) en 's winters aan hooi.
Uiteraard kun je er altijd 'iets lekkers' bij geven, maar het moet niet.
Hoefsmid kan goedkoper, maar ook juist duurder zijn. (sommige smeden doen juist niet graag zo'n kleintje...)
Wormenkuur doe je uiteraard langer mee.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:46

Eerlijk? Ik vind niet dat je er op mag rekenen dat je moeder altijd maar voor je zal blijven betalen. Zelf zou ik daar ook niet aan moeten denken trouwens, maar dat terzijde. ;) Je hebt geen idee hoe je er over een paar jaar financieel voor staat en een (oudere) pony en een paard brengen al een behoorlijke kostenpost met zich mee. Je mag al blij zijn als je na je school snel een goede baan vindt zodat je die twee kunt betalen. Als ik jou was zou ik deze droom dan ook voorlopig laten varen en gewoon je paard en je pony samen in de wei zetten. Is voor je paard ook veel leuker. ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:31

Mennen is duurder als rijden
Een shet is in aanschaf goedkoper, onderhoud nauwelijks iets
Hoefsmid, tandarts en dierenarts zijn net zo duur (ook al ent mijn dierenarts twee pony's uit 1 potje)

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:07

tja wat wil je???
Een fjord shet en haflinger kan allemaal mee gemend worden.
maar wil je in de toekomst ook eens iemand mee nemen dat kan niet op een shet.......
een shetje zet je gemakkelijker bij een ander paard op de stal, met een grotere doe je dat weer niet....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:40

goeroe schreef:
Eerlijk? Ik vind niet dat je er op mag rekenen dat je moeder altijd maar voor je zal blijven betalen. Zelf zou ik daar ook niet aan moeten denken trouwens, maar dat terzijde. ;) Je hebt geen idee hoe je er over een paar jaar financieel voor staat en een (oudere) pony en een paard brengen al een behoorlijke kostenpost met zich mee. Je mag al blij zijn als je na je school snel een goede baan vindt zodat je die twee kunt betalen. Als ik jou was zou ik deze droom dan ook voorlopig laten varen en gewoon je paard en je pony samen in de wei zetten. Is voor je paard ook veel leuker. ;)

Dat zeg ik ook helemaal niet. De kosten van mijn pony worden voor mij zodra ik een baan heb, en dat mag geen probleem zijn want ik studeer voor een knelpuntberoep... En mijn paard op de weide zetten is geen optie voor de winter en de herfst... Het wordt dus een shet of een haflinger.
Laatst bijgewerkt door Yellomofoon op 11-11-09 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:43

Shet is met brokjes/hooi goedkoper met de rest ben je evenduur uit :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:46

Yellomofoon schreef:
Dat zeg ik ook helemaal niet. De kosten van mijn pony worden voor mij zodra ik een baan heb, en dat mag geen probleem zijn want ik studeer voor een knelberoep... En mijn paard op de weide zetten is geen optie voor de winter en de herfst... Het wordt dus een shet of een haflinger.

Wat voor een beroep? :o Hoezo is het geen optie om je paard in de wei te zetten? Je moet het natuurlijk helemaal lekker zelf weten, maar als ik jou was zou ik gewoon eerst financieel onafhankelijk worden en dan pas nadenken over nog een pony. Ik snap dat je dat niet horen wilt dus veel succes met zoeken dan maar.

Edit: ik zie dat je het hebt aangepast, maar ik weet nog steeds niet wat voor beroep je bedoelt haha.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:49

goeroe schreef:
Yellomofoon schreef:
Dat zeg ik ook helemaal niet. De kosten van mijn pony worden voor mij zodra ik een baan heb, en dat mag geen probleem zijn want ik studeer voor een knelberoep... En mijn paard op de weide zetten is geen optie voor de winter en de herfst... Het wordt dus een shet of een haflinger.

Wat voor een beroep? :o Hoezo is het geen optie om je paard in de wei te zetten? Je moet het natuurlijk helemaal lekker zelf weten, maar als ik jou was zou ik gewoon eerst financieel onafhankelijk worden en dan pas nadenken over nog een pony. Ik snap dat je dat niet horen wilt dus veel succes met zoeken dan maar.

knelpuntberoep :)
en nee er is bij ons in de buurt geen binnenpiste en ik train 6/7 intensief met mijn paard dus dat zou niet lukken, ook hebben we geen trailer. Ik zou het zonde vinden om mijn pony nog 3 jaar op een pensionstal te houden terwijl ik haar zelf iets beter kan geven in haar situatie. (artrose)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:36

buiten voer (hooi, krachtvoer) en wormenkuren (beperkt houdbaar, maar wel een paar maanden na opening en weer goed sluiten, zie verpakking of bijsluiter) zul je voor een shet niet veel minder kosten hebben dan voor een andere sobere pony.
Oh ja, wat strooisel betreft misschien nog. Tenzij de pony dag en nacht buiten kan lopen met inloopstal...

Hoefsmid kosten verschilt per hoefsmid, maar niet elke hoefsmid geeft korting voor een shet. Hij kan er namelijk ook lastiger bij om te bekappen.
Dierenarts en entingen etc. maakt ook geen verschil. Gaat er meer om dat je een gezonde sobere pony koopt met goede voeten. Als je een pony neemt die bereden kan worden, kun je die misschien verleasen, of je zoekt er een verzorgster bij die je kan helpen met de verzorging, je kunt makkelijker samen met iemand (verzorgster of vriendin) gaan (buiten) rijden etc.

Als je genoeg ruimte hebt, zou ik dus voor een haflinger of fjord gaan in plaats van voor een shet.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:30

Ik heb een fjord gehad, en heb nu al jaren een shetlander.
Qua voer onderhoud kregen ze redelijk het zelfde, 3 maal daags hooi, en zo nodig wat krachtvoer. De fjord werd van krachtvoer erg heet, en daarom was het voor hem minimaal, de shetlander word er moddervet van dus zij krijgt het alleen als ze werkt (nu staat ze zo goed als stil)

Een fjord eet natuurlijk wel meer hooi dan een shetlander, qua medicatie zal het ook duurder zijn, omdat ze toch aardig zwaarder zijn.
Met mijn fjord heb ik nooit iets gehad, en van mijn shetlander heb ik de laatste maand een rekening van 1300 op de mat liggen, waar een klein gedeelte van mijn andere paardje is....

Qua bodem bedekking ligt het er maar net aan hoe schoon je paardje is, mijn fjord was echt ranzig, vrat zn hele stal leeg, plaste en meste overal, mijn shetlander heeft natuurlijk maar kleine drolletjes, en laat het stro redelijk liggen,

Het grote nadeel van een shetlander is, dat als je ooit in de "problemen " komt en een verzorgster wil, dat ze (hier in ieder geval) haast niet te vinden zijn.... En de shet op drukke dagen in mijn ogen aandacht te kort komt.

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:53

De hoefen zijn wel kleiner van een shet dus wel goedkoper .. maar ik denk dat een haflinger/fjord duurder is ?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:55

Bij lang niet alle hoefsmeden gaat dat op dat een shet goedkoper is. Ik betaal even veel voor mijn shet als voor mijn D pony.