Wie o wie heeft gouden tip voor t schoonmaken van de koker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wie o wie heeft gouden tip voor t schoonmaken van de koker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:30

Jaja, het zoveelste topic, ik heb zitten speuren, maar word gewoon niet wijzer!
Iedereen heeft een eigen mening, wel schoonmaken- niet schoonmaken, alleen met water- met middeltjes....
Ik heb liever geen comentaar als " je hoeft het niet schoon te maken". Ook hier zijn de meningen over verdeeld, en ik wil wel graag dat het schoon is.

Toen mijn ruin nog hengst was, liet hij zn mannelijkheid vaak zakken, en even een vochtige spons er over en het was al klaar voor meneer 'm weer in kon trekken. Ik vind het gewoon belangrijk dat dat goed schoon is.
Nu hij ruin is, laat hij dat ding amper zien, en áls ie 'm even laat zakken ben ik vaak net te laat om een spons o.i.d. te pakken.
Nu heb ik het regelmatig geprobeerd schoon te maken, maar hij slaat echt heel gemeen! Zelfs met z'n 2tjes niet gelukt... Sja dan maar niet?
ik op internet gespeurd, en toch veel mensen die het niet schoonmaken.

Tot er ik zag dat er gewoon bruine drek op z'n achterbenen zit, wat volgens mij uit z'n koker kwam, en ik dus vond dat ik toch actie moest ondernemen.
Ik ben tegen sederen zonder goede reden, en eigenlijk vond ik dit een slechte reden, maar toch paardje licht gesedeerd, achterbeen met longeerlijn opgetrokken, en met 3 man en 45min later, was het schoon! Maar sjeeeej wat een "operatie" op deze manier.

Hoe vaak doen jullie het schoonmaken? En hoe doen jullie dat? ik wil hem gewoon niet steeds moeten sederen... Hij is zo ontzettend sterk, en hij kan zo gemeen trappen (er hebben al een paar een bezoekje incl nacht in t ziekenhuis gehad)

Dus wie o wie heeft de gouden tip?

Arvanti_haf

Re: Wie o wie heeft gouden tip voor t schoonmaken van de koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:36

ik doe het als volgt. Ik ben erachter dat hij zijn zaakie laat zakken als ik hem warm eten geef, bijv. slobber. Dus dat doe ik om de week. Ik heb dan een emmertje met lauw/handwarm water klaar staan. Ik spoel hem dan af tot hij schoon is. Eerst deed ik dat met zwitsal, maar iemand zei me, een paard gaat in het wild in het water staan en dan spoelt het schoon, en als je het met water schoon krijgt, waarom zou je dan zeep doen?
Dus sindsdien doe ik het met water. Als ik hem gwoon lekker kriebel op zijn borst wordt hij soms ook ontspannen... tjah, je kunt die 2 trucjes proberen.
Ik denk ook, een mens wast zich daar ook, en een paard kan het niet zelf. jah, dan moet je hem maar even helpen. Ontstoken zooitje heb ik 1x gezien bij een hengstje... dat is zo zielig.
Mijne gaat nu sneller eten, dus ik moet meer slobber voeren, anders heeftie hem te snel weer verstopt ;)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:38

Heb hetzelfde probleem.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:39

donderdag komt de dierenarts naar mijn beestje kijken omdat zn koker dik is. vorige week heb ik hem schoongemaakt maar het is alleeen maar dikker geworden. ik ga maar eens vragen wat het beste is.
mij lijkt (wat hier veel geroepen wordt) het schoonmaken met baby shampoo en baby ole en doekjes enz. niet gezond. maar ik vraag het na en laat het weten!!
ik heb hem vorige week goed schoongemaakt met zachte unicura zeep. dat is antibacterieel en niet geurend. kan in elk geval geen kwaad (was in overleg met de da)

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:49

ik doe het gewoon met koud water,koud water maakt vettigheid makkelijker los,stop gewoon de waterslang in de koker,de eerste keer protest,daarna gaat het steeds makkelijker,ongeveer 5 minuten de slang erin laten,je wil niet weten wat voor troep er dan uit komt.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:52

Ik had het met de v.a. besproken, en die zei dat ik het niet moest schoonmaken.... Mja t lijkt me een beetje vreemd, dat kan dan toch gaan ontsteken?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:56

mijn pony heeft al last van een onsteking als er echt al van die drek uit komt... maar das dan echt vieze paars achtig pus wat verschrikkelijk stinkt (schijnt wel vaker voor te komen bij klop hengsten, de mijne is een ex klop hengst) verder doe ik er niet veel aan zolang zn piemeltje en zn koker en rustig en normaal uitzien anders dan es afspuiten of ff afspoelen met een spons

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:59

Ik maak de koker al 8 jaar niet schoon eerlijk gezegd... (DA vindt de koker ook schoon genoeg, dus zij vindt het voor mijn pony ook niet nodig. Zijn piemel is ook niet uitzonderlijk vies).
Met zeep zou ik ook absoluut niet in de weer gaan, gewoon met water is voldoende. Maar ja... als het paard écht niet wil en de DA vindt het geen noodzaak zou ik toch overwegen om dat voorlopig maar zo te laten.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:02

Ik heb mijn paard vorig jaar zijn koker schoongemaakt. Hij was toen heel erg vies en de DA zei tegen mij dat ik m moest schoonmaken. Heb m gesedeerd maar meneer liet m niet zakken. Ja af en toe een stukje, maar was heel snel om m terug te trekken. Tijdens het schoonmaken merkte ik dat hij een harde bult erin had zitten bij het plasgaatje in de buurt. Gelukkig stond er iemand op stal die ook DA was en ze voelde en het bleek opgehoopte urine te zijn. Was hard en het stonk. Ze neep het er in een keer snel uit. (Het zat niet in zijn urineleider maar eronder. Weet niet hoe ik het uit moet leggen.) verder heb ik het met schoonwater en betadineshampoo gedaan, omdat het op sommige plekken ook gevoelig was. Moet zeggen het was een hele klus. Ben wel ff bezig geweest. En heb hard gelachen. Ze vroegen allemaal wat ik aan het doen was. Ja dan hang je daar zo half onder een paard.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:03

Ja ik had het dus ook maar zo gelaten, maar nu komt de drek er gewoon uit! En dat vind ik vies, daarbij vind ik het onhychienisch (pff zo goed geschreven) Hij was ook echt heel vies, veel grote vellen en ranzige klonten overal, daarbij zat de smurrie gewoon op zn achterbenen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:06

oh, bah... Dat klinkt inderdaad niet zo heel ehh fris. In overleg met de DA wat meer sederen?
Ik zou het ook echt niet weten! Afleiden met voer helpt niet? Of een mooie merrie voor hem neer zetten? :=

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 00:12

Bij die van mij werkt dat allemaal niet, hij is niet heel erg gefocust op voer, merries wat zijn dat? :p kriebelen werkt ook niet, lekker kletsen, muziekje hij reageerd daar niet op...

Achteraf moet ik wel lachen om de acties van vandaag, we hadden het eigenlijk moeten filmpen, wat een operatie zeg pffff

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:19

Tsja de mijne ontspant van lekker naborstelen na het rijden/longeren. Of lekker kriebelen enzo. Of direct na het uitstappen. In elk geval na het werk.
Maar ik maak het niet schoon. controleer wel en haal evt wat velletjes weg. Maar mijn paard is dan ook behoorlijk schoon op de koker. Geen drek gezien.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:24

Als jou paard aangeeft: blijf van mijn pielle af
Blijf er dan toch lekker vanaf... zeker als hij slaat...
Paarden kunnen niet praten... maar dit is toch duidelijke taal??

Als het daadwerkelijk zo smerig is, laat m dan sederen door een DA, kan die het gelijk even schoonmaken :)
kan begrijpen dat je dit schoon wilt hebben, maar ga je paard er niet mee plagen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 00:26

qt_shetties schreef:
Bij die van mij werkt dat allemaal niet, hij is niet heel erg gefocust op voer, merries wat zijn dat? :p kriebelen werkt ook niet, lekker kletsen, muziekje hij reageerd daar niet op...

Achteraf moet ik wel lachen om de acties van vandaag, we hadden het eigenlijk moeten filmpen, wat een operatie zeg pffff

Dan is er gewoon niet aan zitten het beste vrees ik... of de DA moet je paard een goede sedatie geven zodat het veilig is voor mens én dier.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:59

suggie schreef:
ik doe het gewoon met koud water,koud water maakt vettigheid makkelijker los,stop gewoon de waterslang in de koker,de eerste keer protest,daarna gaat het steeds makkelijker,ongeveer 5 minuten de slang erin laten,je wil niet weten wat voor troep er dan uit komt.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Lijkt me een goed idee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:03

Ja!
Werkte bij die van mij ook!

Ik kreeg de tip om de koker met vaseline in te smeren. Dan zou die veel makkelijker schoon blijven.
Bleek die van mij daar allergisch voor te zijn............................ Echt ZO'N dikke koker......
Bij de ruin van m'n kennis werkte dit dus wel!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:08

2 ruinen hier zijn schoon genoeg van hunzelf en daar doe ik niets aan.
1 heeft het zelfde als de jouwe en de talgsmurrie hangt aan zijn benen.
regelmatig haal ik de klompen de meekomen met de hand weg[zonder water]
af en toe zet ik de slang er in met lauw!!!! water.
van koud water zou ik ook gaan slaan. :+

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:10

Wat is sederen eigenlijk precies? Mijn ruin is ook ontzettend vies,, maar hij trekt hem gewoon telkens in!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:11

__elise__ schreef:
Wat is sederen eigenlijk precies? Mijn ruin is ook ontzettend vies,, maar hij trekt hem gewoon telkens in!

verdoven,suf maken. ;)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:11

mariska32 schreef:
2 ruinen hier zijn schoon genoeg van hunzelf en daar doe ik niets aan.
1 heeft het zelfde als de jouwe en de talgsmurrie hangt aan zijn benen.
regelmatig haal ik de klompen de meekomen met de hand weg[zonder water]
af en toe zet ik de slang er in met lauw!!!! water.
van koud water zou ik ook gaan slaan. :+

Ja, zover was ik ook al.... :D

Romeo vind het heerlijk om gemasseerd te worden. Na het rijden smeren we zijn rug in met massagespullie ( wordt warm) en dan ontspant hij prima.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:14

er is ook speciale koker-reiniger.
en of het paard het nu leuk vind of niet, als ie vies is moet ie gereinigd worden, anders raakt het ontstoken, en doet het pas echt zeer.en de rekening loopt ook aardig op, als je iedere keer de DA moet laten komen.

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:33

owhja vergeten te zeggen.. We gaven mijn pony ook veel brandnetel en cranberry thee door zijn voer heen.. dat helpt het probleem van binnen uit.. dat schoont het ook op;) en allemaal natuurlijke producten!

Hanneke5141

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:35

Gewoon de slang erin en spuiten maar :P

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:37

ik was de koker altijd met hygnic wash (???)van cavalor.
een klein scheutje in een grote emmer lauw warm water.

vervolgens stop ik die spons in de koker en was het schoon daar hooft hij zijn leuter er niet voor uit te hebben.
dit herhaal ik een paar keer en dan stop ik een stukje waterslang in zijn koken en spoel het met lauw water uit.

en meneer zijn p*emel is altij spik en span.