Saskia505 schreef:Hallo mede-bokkers.
...
Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie pensionstal ook bevalt, of missen jullie net zoals ik je vorige stal? Of had je gewoon liever iets anders gehad?
Ik heb nu mijn pony, en een paard, aan huis. Heb hier in theorie dezelfde voorzieningen als bij mijn vorige pensionstal. Namelijk een buitenbak, koud waterslang om af te spoelen, stallen en overdekte ruimte om een kast te plaatsen. Uitrijdmogelijheden zijn aan de ene kant iets minder, aan de andere kant weer beter. Moet alleen wat meer langs de weg om er te komen en wat langere ritten.
In de praktijk heb ik nu een betere bak (20 bij 60 en gedraineerd, dus sneller droog, en met stevige bodem die niet snel mul of zwaar wordt, met betere verlichting) die ik niet met 30 tot 40 andere pensionklanten hoef te delen.
Mijn pony stond op zijn vorige pensionstal de laatste jaren 24/7 in het weiland in een kleine kudde, die het laatste jaar ineens enorm uitbreidde, wat veel onrust gaf en flink mis had kunnen gaan toen hij een klap op zijn voorhoofd kreeg wat een flink bloederig geheel opleverde en waar hij een deuk in zijn neusbeen aan over heeft gehouden. Nu staat hij ook vrijwel het hele jaar 24/7 buiten, maar helaas is mijn land minder droog en stevig, dus kunnen ze niet 24/7 in de winter in de wei lopen. Mijn pony heeft nu een schuilstal met een verhard deel eromheen en ernaast een bestraat deel van ruim 110m2 met daarop hooibakken en daar aan vast een gedraineerde zandpaddock/longeerbak van zo'n 20 bij 20. Hij staat hier in met mijn paard en nog een pony en paard van anderen. Ze lopen verder zoveel de wei en hun eigen conditie het toelaat in de wei.
Wat ik mis aan mijn vorige stal is de betere bodem van de weides. Veel steviger en droger dan hier thuis. (Aan de andere kant kan mijn pony hier thuis schuilen, en stond hij daar wel met periodes in de nattigheid, met verregende kuil of in 30cm sneeuw...)
En dat je al het werk niet zelf hoefde te doen Maar ik zou niet meer terug willen. Ik heb nu zelf in de hand of ik er wel of geen andere paarden bij in zet en op welke manier ik de dieren introduceer. Kan mijn eigen ruwvoer regelen, zelf bepalen hoe lang ik de paarden op de wei laat en hoe lang in de paddock en wanneer op stal. Ik kan mijn pony nu makkelijker in de bak rijden omdat die niet te zwaar voor hem is en is het hier nooit druk in de bak. Je hebt minder sociale contacten, maar dus ook het geroddel niet wat vaak op stallen voorkomt.
Ik zou dus niet graag meer teruggaan naar pension, maar mochten we niet meer zo kunnen wonen als nu, dan zou ik op zoek naar een pension met goed onderhouden droge weides waar de paarden (liefst 24/7) buiten kunnen lopen het hele jaar door, met liefst ook inloopstallen aan paddockjes of paddockboxen en dan met goede buitenbak en liefst ook een binnenbak en met alle luxe voor de verzorging. Denk alleen dat die stallen nog erg schaars zijn, en zeker hier in het noorden van het land...