Oud paard wil niet op stal, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Oud paard wil niet op stal, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 12:56

En daar zit ik dan met mijn goede bedoelingen.

Mijn bejaarde merrie wordt in april '10 28 jaar. Ze loopt sinds 3 jaar op een pensionstal met twee maatjes 's nachts in een paddock met schuilstal, en ik wilde haar graag een schone, droge en vooral een plek om te liggen bieden. Overdag lopen ze op de wei, mijn paard staat dus 24/7 buiten.
Voorheen stonden ze met z'n drieën aan huis en haalde ik ze binnen als het slecht weer was, anders niet.

Ik bedacht vorig jaar winter dat ik haar eigenlijk beter binnen zou kunnen halen. Ondanks een giga dik pak winterhaar, maar dankzij haar leeftijd, Cushing, het stram worden en het misschien warm kunnen liggen.
Ik kan het vergeten. Afgelopen zondag op maandag heeft ze de eerste nacht binnen gestaan, zonder haar maatjes.
Het liep uit op een drama, ze is de hele nacht onrustig geweest en heeft praktisch iedereen wakker gehouden met haar gehinnik; het is dus géén succes. Ik trof 's ochtends een behoorlijk gestressed paard aan.
Ze heeft op stal gestaan naast een paard wat ze niet kent.

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met haar aan de ruimte te laten wennen door haar te voeren op stal en een half uurtje alleen te laten staan. Niks aan de hand.
Ik kan nu drie kanten op: óf gewoon doorzetten, forceren en met een gestressed paard zitten, óf allemaal op stal (wat eigenlijk financieel niet past) óf gewoon buiten laten. Dat laatste heb ik nu maar weer gedaan en misschien moet ik dan maar met een deken beginnen. Maar wanneer moet die op? Wat moet ik ermee?

Wat vindt bokt?

Esprit4

Re: Oud paard wil niet op stal, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:33

ik zou em een deken om doen door haar leeftijd
maar het is wel lastig dat ze niet naar binnen wil naja veel weet ik er ook niet van want mijn pony staat meestal in de winter op stal

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:35

Tja als ze gewend is om buiten te blijven en zo in de stress schiet als ze 'alleen' op stal moet, zou ik haar toch maar gewoon weer buiten laten. Desnoods een fijne, allweather deken op.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:39

in haar eentje op stal zou ik niet gaan forceren, ze is niet gewend om binnen te staan en al helemaal niet alleen...haar dan toch binnenzetten is niet echt vriendelijk (hoewel goedbedoeld natuurlijk maar dat snapt ze niet ;) )

ik zou ze of allemaal lekker binnen zetten 's nachts of een goeie deken omdoen :j
nou ben ik persoonlijk geen fan van dekens dus ik zou ze allemaal binnenhalen snachts, vind ik toch al wel fijn in de winterperiode.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:39

cushing is niet alleen een pak haar maar ook veranderingen in omgeving kunnen veel stress opleveren bij cushingpaarden, die al meer stress hebben door de cushing.
Garny had ook cushing en die had absoluut geen moeite met de kou, hij had zo'n enorm pak haar en stond te zweten op stal als ik hem in de winter binnenhaalde
Luister naar je paard, ik denk dat zij er de voorkeur aan geeft om lekker bij haar vriendjes buiten te blijven staan. Denk er om wat je voert aan een cushingpaard er loopt een cushing topic. Succes.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:43

Je geeft aan dat je een schuilstal hebt, daar kan ze dan toch ook droog,beschut liggen? Ik denk dat je uit eigen gevoel medelijden met haar hebt en denkt goed voor haar te zijn door haar binnen te zetten. Maar zoals je zelf al aangeeft geeft dat veel stress en is dus niet de ideale oplossing voor je paard. Ik zal haar lekker tussen haar maatjes laten staan en ervoor zorgen dat de schuilstal altijd mooi droog is zodat ze daar kan liggen als ze dat zelf wilt. Ik zal haar nu geen deken meer opdoen, tenzij ze echt staat te bibberen in de regen. Maar normaal gesproken heeft ze zo'n dikke vacht en huidvet dat ze het echt niet koud zal hebben. Dat zal ik dus in de gaten houden of ze het niet koud heeft en voor de rest lekker zo laten. Je paard bevindt zich in een luxe positie door lekker 24/7 buiten te staan. Dat hebben ze liever dan dat ze in een hok worden gestopt met veel stro en de baas maar denkt ik laat mijn paard vandaag "lekker" op stal staan want buiten is het zo koud.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:43

Het lijkt me wel logisch dat je paard liever niet alleen staat.
Het kan zelfs zijn dat hij nu juist, meer dan voorheen, de steun nodig heeft van andere paarden om zich heen.
Zelf heb ik voor mijn oudere paard (25) sinds deze winter een 0 grams regendeken voor alleen de koude en natte dagen.
(niet een te dikke deken, want te warm is nog akeliger voor een paard dat te koud)
Misschien kun je de bodem van de schuilstal veranderen, (vullen met wit zand o.i.d) zodat het een plek word waar hij ook wel gaat liggen. Een ouder paard heeft daar idd vaak meer behoefte aan.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 06-11-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:46

Vraag is; Wil het niet binnen staan omdat hij niet naar binnen wil of is het omdat hij niet bij zijn vriendjes is. Ik denk het laatste. Ik zou een paard van 28 toch echt binnen zetten 'snachts met heel nat weer, of in ieder geval een goede deken.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:47

Lekker buiten laten staan :)
Ze heeft mogelijkheden om te schuilen, en met kou gaan paarden altijd lekker warm hutjemutje op elkaar staan ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:48

Buiten laten, absoluut.
Zeker voor haar gezondheid kan het niet beter dan lekker buiten met een schuilstal en goed onbeperkt hooi. Ze kan hier bewegen voor haar stramheid wanner het moet en wanneer je merkt at ze zichzelf niet meer warm kan houen kan je denken aan een dekentje. Je zou evt kunnen denken aan een hoek van de stal betegelen met staltegels of een HITmatras oid met stro zodat ze een doge plek heeft.
Lekker buiten doe je je paard veel meer plezier mee denk ik, haar psychische gezondheid is net zo belangrijk, dan wel belangrijker dan haar lichamelijke gezondheid ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:50

Lekker buiten laten, veel beter voor die oudjes. Je paard geeft zelf aan wat ze niet en wel aan kan.
Die van mij is ook 28 en die gaat ook zn stal niet meer in sinds hij zomers dag en nacht heeft gestaan. Een dek op krijgt hij ook niet, super dikke wintervacht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:51

Luister naar je paard. Lekker buiten laten staan dus. Dikke wintervacht, schuilstal, ideaal toch?

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:56

mijn bejaarde (ziekte van crohn)heeft op t moment ongevoerde bucas op, ze heeft een dikke vacht, ze heeft een schuilstal maar staat daar alleen in als het mega hard regent, ze ligt veel liever in de paddock in het zand, ik weet zeker dat ze diep ongelukkig zou zijn in een stal, ookal is het alleen ' s nachts.
als ze kunnen kiezen kiezen ze voor buiten,

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:03

Mijn oude Shetlander met Cushing wilde ook niet altijd naar binnen, dan vond hij het nog te warm haha! Het beestje is 40 jaar geworden (ja echt waar!) en als hij iets niet wilde dan deed ik t gewoon niet, de jonge shetlander die erbij stond kon wel wat hebben en ze hadden een beschutte plek en ik voerde ze bij.
Luister naar je beestje en ik denk eigenlijk niet eens dat je een deken op hoeft te doen, als ze beschutting hebben en er flink wat winterhaar op zit, lekker prima toch?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:12

Buiten laten staan, flink voeren en zorgen dat er een droog/schoon plekjes is waar hij zou kunnen gaan liggen. Dan laat je de keus bij je paard.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:14

Die van ons wil niet uit stal, haha. Heeft het buiten veel te koud.
Zou hem gewoon met een deken buiten laten. :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:16

lekker buiten laten staan! je paard weet zelf wat het beste voor hem is.
hij kan toch schuilen?? als hij in de regen blijft staan zou ik nu een 200g deken omdoen.

succes!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:58

Waarom met een deken? Ze zegt toch dat der paard een hele goede wintervacht krijgt/heeft?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:13

S__L schreef:
Waarom met een deken? Ze zegt toch dat der paard een hele goede wintervacht krijgt/heeft?

Een ouder paard krijgt wel een dikke vacht, maar kan toch moeite hebben met zichzelf warm houden. De spiermassa neemt af (isoleert ook) en ook is de vacht vaak van wat mindere kwaliteit. Ook kan het zijn dat het paard minder goed voedsel kan opnemen. Dat is een apart probleem, maar soms helpt een dekentje echt om het paard zich wat fitter te laten voelen.
Soms is het verstandig om wel een deken op te doen. Dat moet per paard worden beoordeeld.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:18

als je paard gewend is om steeds met z'n maatjes buiten te staan, ga je je bejaarde paard idd alleen maar veel stress bezorgen als je het 's nachts scheid van de anderen. Zelfs allemaal binnen zetten (moest het financiëel) kunnen kan zelfs al moeilijk zijn. Wij hebben zo'n paard op stal gehad, dat zich zo snel hechte aan andere paarden dat hij zelfs na 1 dag samen op de wei al riep als een varken dat geslacht ging worden tijdens het eten, omdat dan de anderen hun hoofden in de voerbak zaten en niet door de luikjes buiten.
gewoon een (dunne) winterdeken tegen de ergste kou, wind en nattigheid.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:03

S__L schreef:

Dat heeft de DA me aangeraden. Of naar binnen 's nachts, of een dek op.
Dek twijfelde ik een beetje over, ik ben er niet heel erg voorstander van. Maar ja, gezien haar leeftijd wordt het nu anders.
Ik heb vorig jaar al een 150 grams regendeken gekocht die ik nu dan toch maar ga gebruiken.

@Yerevan: Het niet willen heeft meer met haar vriendjes te maken. Eén, waar ze al 15 jaar mee samen staat, heeft ook de hele nacht rel lopen schoppen. In de oude situatie, aan huis, gingen met z'n drieën naar binnen en dat heeft nooit moeilijkheden opgeleverd.

Bedankt voor jullie berichten. Het merendeel wat ik hier lees is toch lekker buiten laten.
Nadeel is dat een groot gedeelte van de paddock vrij modderig wordt. Is vorig seizoen nog wat aan gedaan, en zal na de winter weer aangepakt worden. Onder dak ligt steen. Ik zou eens kunnen kijken of ik daar wat matten op kwijt kan. Goeie tip!

Ze loopt overdag op de weide en gaat als het regent echt niet onder dak staan, dus dan wordt ze snel erg koud.

Edit: nog iets toegevoegd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

Dit past meer bij VSW dan bij OPG. Zodoende een verplaatsing.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:48

Je kan heel goed zien en voelen of je oudje een dekentje nodig heeft; als ze begint in te vallen in de winter is het duidelijk dat ze zichzelf niet meer goed warm kan houden en gewoon voelen; is ze achter de oortjes lekker warm of koud? En als je je hand diep tussen de vacht woelt tot je op de huid ligt? Als deze lichaamstemperatuur is dan is er niks aan de hand, is deze koud dan heeft je paard het waarschijnlijk koud. Vaak doet een pluk hooi dan al wonderen, zie dat bij mijn eigen pony ook heel duidelijk, als ik aankom op de wei dan is ze gewoon onder haar deken, maar zodra ze gaat eten wordt ze binnen 10 seconden heerlijk warm :j
Als het niet nodig is lekker zonder laten lopen, ze kan zelf heel goed aangeven of het nodig is en jij kent je dame het beste ten slotte!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:15

Revanches, bedankt. Ik twijfelde al ;)

Brittkitt, ze is nooit echt koud geweest..denk ik. Klinkt knullig maar heb er nooit echt op gelet, ze loopt al bijna 20 jaar iedere winter buiten en dat is altijd prima gegaan. Vandaar dat ik misschien wat slordig ben geweest.

Ze is wel ingevallen, en wordt echt een 'klein' paardje, het lijkt wel of ze krimpt.
Hoe oud is die van jou en hoe doe jij het?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:47

die van mij valt ook in in de winter, ze heeft wel een lekker dikke vacht maar heeft toch moeite om warm te blijven, daarom heb ik dr ook een dekentje om gedaan.
als je merkt dat ze invalt zou ik er toch voor kiezen om een deken om te doen, dan gebruikt ze minder energie om warm te blijven en blijft ze dus lekker op gewicht. en gewoon goed hooi bijvoeren.
en zou dr ook lekker buiten laten, van het stilstaan snachts heb je kans dat ze ook nog stijver wordt. als er steen onder het schuilstalletje ligt kan je daar dan geen rubber matten met stro overheen doen, dan kan ze ook lekker warm liggen, het enige is dat je het wel moet uitmesten.
zou zo met je willen ruilen hoor, die van mij staat nu op stal, maar is super stijf smorgens, zou willen dat ik een schuilstal had dan bleef ze lekker buiten ;)