[SR] Waar heb jij je oudje staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

[SR] Waar heb jij je oudje staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 02:49

Ik vraag me af waar jij je oudje hebt staan: heb je zelf een stalletje of landje ter beschikking of staat je paard op een pensionstal?

Bij de pensionstal ben ik wel benieuwd naar hoe je je paard nu gestald hebt en of je eerst ergens anders gestaan hebt. Waarom was deze wisseling van stal er? Aan wat voor eisen moet jouw perfecte pensionstal voor je oudje eruit zien? Is dit in loop der jaren veranderd? En als je wilt vertellen... wat betaal je voor je pensionstal?

Voor mensen die hun paard 'thuis' hebben staan: hoe bevalt dit? Heb je eerst je paard op pension gehad? Wat vind jij belangrijk binnen de verzorging van je oudje?

Arzil

Re: [SR] Waar heb jij je oudje staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:38

Mijn 32 jarige staat op een boerderij met 9 andere paarden. De meeste daarvan zijn ook al aardig op leeftijd.
Ze gaan hier zomer én winter overdag op de wei. Het is wel een doe-het-zelf stal, dus zelf mesten, voer kopen en eens per week de paarden voeren en terug binnen zetten. 's Ochtends voeren en buiten zetten wordt gedaan.
Ik betaal 100 euro kale stalhuur, maar met de kosten van voer, vlas, hartog compact gras, etc, kom ik uit op de prijs van een zeer luxe stal. :+

Hiervoor stond hij op een manege, maar daar kreeg hij een beroerte en toen ben ik op zoek gegaan naar een plekje waar mijn oudje met pensioen kon. Bevalt me erg goed, hij staat er al een jaar of 7.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:00

Mijn 23-jarige staat op een pensionstal, bij een boer. Vanaf april tot afgelopen zondag 24/7 buiten gestaan en nu 's nachts weer binnen. Ideaal gezien zou ik 'm op een weiland met verhard stuk, continue (veel) ruwvoer beschikbaar en met een degelijke schuilstal willen hebben staan. Hij geniet ontzettend van het buitenleven, trekt nog regelmatig een spurtje met de rest van de groep en ik denk dat dat 'm ook jong houdt, zowel in lijf als in geest.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:50

Mijn 25 jarige staat bij een boer. Er staan ongeveer 15 paarden, waar er wel wat meer al op leeftijd zijn. Ik heb voor deze stal gekozen, omdat ze 's zomers altijd het land op mogen. En 's winters overdag of het land of in de paddock
Ook vind ik het lekker dat ik, al zou ik het willen(wat niet het geval is :+) mijn pony heel de dag binnen kan zetten.
Binnenzetten, paddock schoonmaken, water regelen doen we zelf. De boer zet ze buiten en mest.
Vind het echt heerlijk. Je kan zelf een beetje bepalen wat je wilt. En voor mijn pony is het ideaal elke dag buiten te staan en snachts lekker op stal.
Ze krijgt er ook onbeperkt hooi. En van mij eigenlijk geen bijvoer. Af en toe een handje.
Ik betaal 150 euro. (heb paarden 20+ korting) :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:27

Mijn 28-jarige staat op de pensionstal waar ze vroeger manegepony is geweest in de tijd dat de stal nog een manege was. Hier staat ze al zo'n 25 jaar, dus ik ga haar daar niet meer weghalen. Ze komt helaas maar 4 uur per dag buiten, dus als ze jonger was geweest, was ik op zoek gegaan naar een plekje waar het meer naar mijn zin zou zijn. En uiteraard ook dichterbij, want na mijn verhuizing, moet ik een half uur rijden om bij haar te komen.

Ik betaal 235 euro in de maand, voor volpension.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:29

Mijn 22 jarige staat op onze eigen weide met 2 anderen.
Ze heeft een schuilstal en in de zomer lopen ze 24/7 buiten maar in de winter bij heftige regen gaan ze 's nachts binnen.
Ik moet alles zelf doen maar ze hebben het daar naar hun zin.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:30

ons bijna 21 jarige staat bij ons gewoon op de weide
doet ze wat ze wil en krijgt ze op tijd eten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:56

zowel mijn 20 jarige als de bijna 30 jarige die hier staan staan 24/7 buiten op het land met mogelijkheid tot schuilen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:59

Helaas is mijn oudje laatst overleden maar zij stond in een rusthuis hier in de buurt. www.dirks-horses.nl
Daarvoor stond ze bij ons thuis maar toen ze artrose kreeg vonden we het zielig om haar thuis in haar eentje laten staan terwijl wij haar ook niet meer echt wat konden bieden (jah een beetje poetsen ofzo maar dat zet geen zoden aan de dijk). Daar kon ze lekker in de kudde maar wel iedere avond op stal (mevrouw wilde 's nachts absoluut niet buiten staan) en we konden toch lekker vaak naar d'r toe!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:01

Mijn oudje staat lekker thuis. :) Daar blijft ze als alles meezit ook tot haar dood. Ze is echter nu nog super gezond; ik rijd haar zo nu en dan nog even licht recreatief en ze is drachtig.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:03

Mijn oud pony ruin van 21 en mijn draversmerrie van 19 staan gezellig bij me thuis, 24/7 op de weide met schuilstallen en continu ruwvoer. Enkel in de winter worden ze bijgevoerd. Ze staan in een kuddeke met een jaarling merrie en een 5 jaarse merrie en dat gaat prima :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:16

mijn oudje staat op pensionstal. staat zomers 24/7 buiten en nu gat ze snachts naar binnen. maar wil eigenlijk een loopstal voor haar hebben omdat ze nu toch wel erg stijf smorgens uit de stal komt. helaas is loopstal hier op stal niet mogelijk dus ben her en der aan het rond kijken in de buurt voor een oplossing voor volgend jaar.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:18

Bij ons op stal heeft de eigenaar zelf een 32-jarige merrie staan, beestje is al 7 jaar op pensioen en loopt gewoon zo lang ze nog kan lekker mee met de andere paarden in de wei :) .

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:22

Mijn merrie is bijna 21, last van lichte artrose dus ik heb besloten dat ze van haar pensioen mag genieten.

Ze staat op dezelfde stal als haar 6 jarige dochter, alleen zij staat nu nog buiten 24/7. Zodra het weer te slecht wordt gaan ze op stal. Ik betaal hier 175 per maand, dan wordt er gevoerd, gemest (behalve op zondag) en binnen/buitengezet. Zomer stalling is 130.

Zit er over te denken om haar naar een rusthuis te verhuizen. Kost 100 per maand en dan kunnen ze een soort loopstal in. Zit een beetje in dubio, lijkt me wel prettig voor haar, maar ze staat hier ook goed kost alleen wat extra geld maar ze staat lekker dicht bij en anders staat ze heel ver weg...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:27

Mijne staan thuis

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:59

Mijn shet van 25 staat op een privé stal.
Dit bevalt erg goed, hij staat vlak bij mijn huis, en er zijn niet allemaal mensen die daar komen die ik niet ken ofzo.
Hij heeft nooit op een pension gestaan, eerst stond hij op de boerderij van mijn oom, maar dit is dichterbij.
Ik vind het belangrijk dat hij lekker vaak buiten kan staan met soort genoten. Af en toe hobbelt er wel is een kindje met hem rond, wat hij ook erg leuk vindt.
Dus hij mag wat mij betreft daar gewoon lekker blijven staan! :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:32

Mirkim schreef:
Ik vraag me af waar jij je oudje hebt staan: heb je zelf een stalletje of landje ter beschikking of staat je paard op een pensionstal?

Ons oudje van 26 staat op een pensionstal samen met de rest van onze paarden.

Citaat:
Bij de pensionstal ben ik wel benieuwd naar hoe je je paard nu gestald hebt en of je eerst ergens anders gestaan hebt. Waarom was deze wisseling van stal er? Aan wat voor eisen moet jouw perfecte pensionstal voor je oudje eruit zien? Is dit in loop der jaren veranderd? En als je wilt vertellen... wat betaal je voor je pensionstal?

In de zomer staat hij samen met de rest 24/7 op het land. Meestal is er voor en na het seizoen een overgangsperiode van ongeveer een maand waarop ze overdag op het land gaan en 's nachts binnen. In de winter gaan ze in de paddock. Er is een wisseling van stal geweest. Niet zo zeer vanwege zijn leeftijd, maar meer voor onszelf. Het oudje is er echter mee op voorruit gegaan.
Eisen voor zijn stal is veel ruwvoer, veel ruimte tot weidegang, voldoende volk zonder drukte. Hij vindt de aandacht geweldig, maar teveel mensen maakt hem onrustig. Mooi meegenomen voor hem is een goede rijbodem. Hij loopt niet veel meer, maar een goede bodem helpt hem wel. Aanwezigheid van jonge en vooral niet te zware ruiters is een extra pre. Hij dient nu vooral als oude leermeester en vindt dat prachtig.
De kosten zijn 250,-

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:57

Toen ik mijn oudje nog actief reed , stond hij op een pension stal met overdag weide gang .
Sinds hij niet meer gereden wordt staat hij bij een vriendin van mij met haar 2 tinkers , 4 km verder op .
Ze lopen daar in een open stal houding met 24/7 weide/ paddock /open stal , wat ze willen .
Er ligt een grote 4 kante hooi baal , zodat ze onbeperkt hooi hebben .Alleen mijn oudje krijgt c.a 1 kg
krachtvoer per dag , en dat koop ik zelf , verder betaal ik 100,00 euro per maand .

Belangrijk voor mijn oudje vindt ik , het niet op gesloten staan in een box , genoeg/ goede kwaliteit hooi .
Wat dat betreft is het bij mijn vriendin een geluks treffer .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:05

mijn kapotte dikkie dik staat bij Gealle Hagemann.......

in de zomer 24/7 buiten behalve als er heeeeeel veel dazen zijn dan overdag binnen en in de nacht naar buiten......... en in de winter overdag buiten en in de nacht binnen tenzij het weer het toelaat om ook in de nacht buiten te zijn.

Gealle "traint" hem gepast zijn fysieke gesteldheid, ze voedert hem, ze huisvest hem, ze bekapt hem, ze onderhoud hem medisch....... ze geeft hem zijn aandacht......... kortom ze zorgt voor hem zoals ik het zelf zou doen.......

Een paar keer per jaar ga ik kijken.......... en mijn dikkie dik is altijd zeer content met zijn leventje :D

Het gaat goed met dikkie dik :D

mocht je een adres zoeken om je paard (al dan niet tijdelijk) onder te brengen...... dan zit je bij haar goed.

voor de kosten kan je me PBen want ook bij haar gaat de zon voor niks op :)

[ITP] mijn kapotte dikkie dik aan de show!!! mijn gelukkige dikkie dik
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-11-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:06

Mijn 20-jarige ruin staat op een stal waar paarden zadelmak worden gemaakt.[zie onderschrift]
Daar heeft hij een ruime box zonder tralies of gaas.Op stro.Overdag gaat hij de wei in , naast ''zijn merries''.Helaas kan hij er niet bij,want aan de andere kant staan 2 ruinen en daar gaat hij mee vechten.Hij denkt n.l dat hij nog hengst is.
Verder wordt hij gewoon gereden zoals een volwassen paard.Het is een ex- ZZ-L paard,maar nog helemaal gezond en niet versleten.Hij zou het vreselijk vinden als hij niet meer mocht werken.Ik moet er wel bij zeggen ,dat ik wel altijd rekening hou met zijn leeftijd.En ook veel buitenritten maak.Zo houdt ik mijn ouwe man fit.
Verder krijgt hij veel ruwvoer en 2 kg brok en 2kg reformhaver per dag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:05

Met senioer (25 jaar) staat nog steeds op zijn eigen weiland en 's avonds in zijn eigen stalletje samen met mijn andere paarden. Daar blijft hij ook tot hij om valt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:04

Andrew staat nog steeds aan huis ;)
Hij staat met de anderen in de wei en/of de paddock met inloopstal. Dat bevalt goed
Merk wel dat hij meer moeite heeft om warm te blijven dan vroeger, vooral met regen, dus eerder een regendek op. En dat hij moeilijker rond en vol te houden is. Ik verwacht dat ik hem in de toekomst extra bij zal moeten voeren ten opzichte van de andere paarden. Ook omdat hij gezakt is in rang en dus moet schikken voor de 2 die nu hoger in rang staan.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:10

Mijn, 'pas' 19 jarige, ruin staat nu sinds 3 jaar op een kleine pensionstal waar hij in de winter overdag op de paddock staat en in de zomer (mogelijkheid tot) dag en nacht buiten.
Hij is dan 'pas' 19 maar hij is lichamelijk een stuk ouder. Heeft een wilde jeugd gehad, lag bijna elke week wel in de sloot, heeft hoefkatrol en de nodige verdere problemen dus dat is aan zijn lichaam te merken.

Ik merk nu wel dat hij ook in 'zijn hoofd' een dagje ouder word. Hij wil eigelijk niet meer dag en nacht buiten staan, en vind het 's winters om half 3/3 uur wel genoeg geweest op de paddock (terwijl de rest toch makkelijk tot 6 uur staat.
Hij staat deze week nog buiten en hij heeft het ok echt wel gehad!
Verder hebben we bijzonder goede uitrij mogelijkheden dus maken alleen nog 1 á 2 keer in de week een buitenritje, maar dit is eigelijk 90% stappen en een enkel stukje draven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:36

Mijn 25 jarige gepensioneerde ruin staat bij mijn ouders thuis samen met 5 shets en mijn haflingermerrie.
Ik zou graag mijn jonge haflinger verhuizen naar een pensionstalling omdat ik nu weinig mogelijkheden heb om te rijden en dan met name in de winter, dat gaat ten kosten van de training.
Maar ze kunnen niet zonder elkaar en het is voor mij ook niet haaalbaar om iedere dag naar 2 verschillende adressen te racen om allebei mijn paarden te verzorgen en 1tje te rijden daarom blijft mijn haflinger daar staan tot mijn oldy het begeeft.

Mijn ouwetje heeft veeel en intensieve verzorging nodig, hij staat snachts op stal en overdag in de wei of als het erg veel geregend heeft in de rijbak, met zn alleen en dat vind hij de laaatste maanden toch wel wat druk worden merken we aan hem, daarom staat hij soms apart of samen met mijn haflinger en die rust zonder die 5 shets erbij vind hij heerlijk.
Hij wordt niet meer gereden ivm gezondheidsklachten maar wandelen vind hij nog steeds erg leuk, vorige wweek een lange wandeling met hem gemaakt, maar toen merkte ik wel dat hij echt oud aan het worden is de laatste 2 km. liep hij meer te sloffen.....terwijl hij hetzelfde stuk enkele maanden geleden nog goed aan kon.
Het is net een od mannnetje wat achteruit gaat, hij heeft minder conditie/is bina blind en hoort ook niet al te best meer....maar ach zoals hij gisteren liep te rennen en te bokken door de bak dacht ik......je bent nog best vitaal voor je leeftijd mannetje.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:09

Mijn 21-jarige staat nu in een natuurgebied, ze wordt nog wel bereden en is dan behoorlijk voorwaarts...;)
Ik betaal voor het natuurgebied in de zomer 45 euro p mnd en in de winter (met kuil) 75 euro p mnd.
Ze staat ook ingeschreven voor de Paardenkamp in Soest.
Dit is mijn perfecte pensioenstal, veel op het land en in de winter grote groepsstallen met veel hooi. Daarbij komt dat ze veel kennis in huis hebben over het 'oude paard'.