Boer verwaarloost eigen paarden en ook de mijne?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Boer verwaarloost eigen paarden en ook de mijne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:42

hoi ik heb hier een probleem waar ik echt mee zit ..:(

wij zijn 2 dagen geleden vertrokken bij onze voormalige stal ! het liep daar absoluut niet. ik stond daar met mijn veulen .. en nog 4 andere prive paarden.
de boer zelf heeft ook 4 paarden staan. die worden absuluut niet verzorgt, de boer is gewoon laks en zette de paarden pas buiten als hij daar zin in had. als het regende dacht hij er niet aan om naar buiten te gaan.. en stonden de paarden dus gewoon de heledag op stal.
wij zelf zijn daar weg gegaan .. omdat er soms gewoon geen hooi was. of dat ik aan de eind van de middag mijn veulen binnen aantrof. (gewoon de heledag niet buiten geweest, omdat meneer te beroerd was om even het halstertje om te doen)
we moesten altijd zeuren om kuil/hooi of stro. de prive paarden stonden er goed bij. ( soms niets op de vloer omdat ie dan weer te beroerd was op even stro of zaagsel te pakken)

maar goed wij zijn nu dus verhuist naar een andere stal om de bovenstaande redenen.
ik samen met mijn vriend verzorgde als het ware de 4 paarden die van hem zijn ! ik reed er daar 1 van.. toen wij daar weg gingen was er al een hoop bonje .. wij hadden een maand vooruit betaalt. en wouden ons geld terug. goed dat was nog niet het grootste probleem. hij komt dus ontzettend boos op mij af stappen met zn hand in de lucht en wou me dus een klap verkopen. mijn vriend spong er tussen en dat werd dus vechten. hij liep te dreigen ja en ik steek je huis in de fik en dat soort dingen. nou goed wij vertrokken want hier hadden wij geen zin in.

mijn probleem is vooral.. die arme paardjes staan er zo zielig bij .. toe wij kwamen stonden ze in een meter strond op stal. wij hebben in de tijd dat we hier stonden de paarden dus verzorgd, gevoerd, uit gemest, beweging gegeven noem het maar op !
nu zijn wij dus weg .. en wie gaat het nu doen ????

het paardje waar ik op reed, daarvoor heb ik allemaal nieuwe spullen gekocht . omdat we haar zouden kopen ..(dekens halstertje en dat soort dingen) ja en ik kan het dan niet over me hart krijgen om die deken dan mee te nemen .. ik heb dan zoeits van anders staat dat paard zonder deken op het land .. ik kan dat niet maken tegenover het paard.!!

dezelfde avond nog had hij ons een sms gestuurt : jullie kunnen morgen na 4 uur komen praten. nou goed wij zijn de beroerdste niet .. dus wij rond een uur of 4 daar heen !
het begon heel rustig, tot het weer niet naar meneers hand lliep hij begon weer te schelden en te dreigen en dat soort dingen.

nou goed wat moet ik hier nou aan doen .. we hebben ons geld niet terug .... die arme paardjes !! echt ik maak mezelf er echt druk om. ik durf te wedden dat als ik over een week terug ga .. de situatie net zo is .. als toen wij daar kwamen.

kan ik hiervoor de dieren bescherming voor bellen en de situatie uitleggen ?

ik hoor ook graag jullie mening hier over !
Laatst bijgewerkt door Revanches op 04-11-09 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast voor de duidelijkheid.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:49

Als de situatie zo is als jij beschrijft dan kun je de dierenbescherming wel bellen, het is twijfelachtig of ze er daadwerkelijk iets aan doen, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:49

ik denk dat jer er zelf weinig aan kan doen. je kan inderdaad de dierenbescherming bellen of die niet een keer willen gaan kijken, maar weet niet of die echt er wat aan doen, zoalng als dat de paarden goed gevoerd worden en buiten komen....
snap dat je het sneu vind voor de paarden, maar je zal het uit je hoofd moeten zetten denk ik. je kan van buitenaf toch niks voor de paarden betekenen. de DB bellen en er verder rust mee proberen te vinden.

Binky_Zephyr

Re: wat moet ik doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 11:56

ja dat is waar. er staat 1 paardje bij die ook erg mager is ! tja en buitenkomen .. als het hem uitkomt. en of ze nu te eten krijgen ? vast niet , want meneer is te laks om van zn bank af te komen !

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:01

Je kan misschien de dierenbescherming bellen, maar zou er niet een oplossing zijn waar jullie beide beter van worden?

Als je de dierenbescherming belt zal de boer niet blij zijn, en waarschijnlijk heb je dan ook geen kans meer om dingen op te lossen.

Een andere optie weet ik zo 1,2,3 ook niet..
Had je iets van een contract oid?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:28

ik heb ze gewaarschuwd al heeel vaak. we hebben het er ook over gehad .. om (toen mijn verzorgpaard) over te kopen !
die man luisterd niet .. zijn wil is wet en klaar ..
ik weet het anders ook niet hoe ik het op moet lossen !

nee wij hebben geen contract getekend

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:33

ik zou denk ik idd bij de dierenbescherming proberen. Als z echt slecht verzorgd worden doen ze dr vast wel wat aan. En idd niet geschoten is altijd mis. Zoals jij beschrijft verzorgd hij ze ook niet goed( niet uit mesten 24/7 op stal geen beweging enz.) ik zou gewoon de situatie uitleggen.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:37

bedankt. weten jullie wat er met de paarden gebeurt als ze eventueel worden weg gehaalt !?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:42

Ik snap je verhaal helemaal, heb ook in zo'n soort situatie gezeten. Ik reed een aantal paarden voor een boer die er net zo mee omging als jij beschrijft. Ik deed daar dus alles, verzorgen, voeren, binnen en buiten zetten, afmesten..alles. Na een ruzie ben ik opgestapt (na jaren). Vond het zo vreselijk moeilijk om de paarden daar achter te laten. De dierenbescherming deed niks, want ze zagen er goed uit (ja ik was nog niet zo lang weg..). Uiteindelijk heb ik na een half jaar via via mijn wedstrijdpaard van hem kunnen kopen, maar god wat zag ze eruit. Mager en vies en zwaar gestressd. Heb heel wat afgejankt. Voor de andere paarden heb ik helaas niets kunnen doen. Het is keihard, maar het is zijn verantwoordelijkheid en niet de jouwe. Probeer het los te laten, want je maakt jezelf er echt helemaal gek mee (ik toen wel tenminste). Sterkte.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:44

Ik snap ergens iets niet, misschien lees ik het verkeerd. Je schrijft dat de paarden dik in de stront stonden toen jullie daar kwamen. Ben je de stal dan niet gaan bekijken voordat je daar ging staan met je paard(en)? Dan had je het al eerder gezien dat het niet pluis is.

Verder zou ik het gewoon proberen bij de dierenbescherming, als het zo erg is als jij beschrijft zullen ze heus wel aktie ondernemen.

steffjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:14

Ook ik zou het gewoon proberen bij de dierenbescherming. Hun zullen de ernstigheid goed kunnen beoordelen en indien nodig actie ondernemen. De dierenberscherming bellen is het enige wat op dit moment binnen jou macht ligt en als je dat heb gedaan zou ik het toch proberen los te laten hoe moeilijk dat ook is..

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:27

Heeft hij geen vrouw?
Misschien dat je beter met de vrouw kan praten?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:34

Damariis schreef:
bedankt. weten jullie wat er met de paarden gebeurt als ze eventueel worden weg gehaalt !?

dan worden ze naar mijn weten ondergebracht bij een opvangadres, en na enige tijd, als de eigenaar niet van plan is te veranderen worden ze verkocht aan andere mensen. maar er moet eerst heel wat aan vooraf gaan willen ze paarden inbeslag nemen hoor.

Binky_Zephyr

Re: Boer verwaarloost eigen paarden en ook de mijne?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:54

nouja ik heb om je eerlijk gezegt niet gekeken naar de stallen voordat ik daar kwam. maar dan nog hoort het niet zo te zijn.
nee hij heeft geen vrouw.

ik kan het gewoon niet uit mn hoofd zetten .. ik hed een hele close band met 1 van de paarden..

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:19

gaat al jaren daar zo, dierenbescherming is daar toen ook op de hoogte gesteld en deed toen ook weinig.
Als ik jouw was zou ik gewoon mijn deken ophalen, want ik denk niet dat hij hem omdoet.........

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:23

nee ik laat de deken !! ze heeft hem om ..dus de komende tijd gaat ie ook niet af (issie te laks voor ! )
ik maak me niet druk om de spullen die ik aan dat paardje heb gespendeerd ,., meer om de paarden zelf.. we zouden de KWPNer kopen en nu gaat dat opeens allemaal niet door .. het doet me echt zeer om ze daar zo achter te laten !

nou loopt dochter `m` van de boer me ook nog te bedreigen als ik ooit mn spullen kom halen dan gebeyrt er wat zegt ze .. haha

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:24

ik ben toch erg nieuwschierig waar dit is?!?!? mag per pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:28

Ik heb ook bij zo een boer gestaan, het zal nooit veranderen. Dat paard kan prima zonder deken op het land, het is eigenlijk best te warm voor een deken nu nog.

Probeer het te vergeten, DB doet hier niets aan. Dan moet het nog veel erger zijn

Wees blij dat je weg bent met je paarden, die hebben het nu veel beter. Ik snap je frustratie, maar zulke mensen heb je nu eenmaal en als je paarden hebt, is dat best vervelend. Je bent ahw afhankelijk, wees blij dat je ergens anders heen kunt.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 19:31

Girlygirl je hebt een pbtje van me :)

ja was dat maar zo makkelijk !
dan had ik er nu ook niet zoon drama over gemaakt !

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:33

ok weet nu waar t is. ken m alleen van naam maar moet wel zeggen dat ik niet eerder echt wat negatiefs heb gehoord.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:42

de db doet hier echt wel wat aan hoor..ik werk er zelf als inspecteur.
Maak een melding,waarbij jij je eigen naam wel moet noemen ( is verplicht,anders word er niets aan gedaan en dit vertellen ze niet door aan die boer hoor.dat mag niet!)
Ze moeten altijd kijken!dus er word naar gekeken..als ze inderdaad mager,in stront staan,geen drinken en 24 uur op stal staan krijgt deze o zo vriendelijke boer een waarschuwing ( ja een waarschuwing!dat is de wet in nederland!)dan moet hij aan die regels voldoen en komen ze de week erna weer kijken..hij krijgt dus waarschuwing op waarschuwing.het moet wel heel bond zijn als ze worden weg gehaald.
Als ze weg gehaald worden krijgen ze een super adres!
Vertel de db dat deze zeer slecht verzorgd worden en er nu nog fatsoenlijk uit zien door jou maar dat hij ze volledig links laat liggen en er niet naar omkijkt.

Dus bel maar, daar doe je die dieren veel plezier mee en ze zijn er voor!

Succes

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:49

Jeetje wat een verhaal zeg.
Lijkt me idd vreselijk om die beestjes daar zo achter te laten.
Ik zou zeker de dierenbescherming bellen, dan heb je het in ieder geval geprobeerd!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 23:56

ja dat ga ik ook zekr doen :) bedankt iedereen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:06

Even voor de duidelijkheid, je kan de DB wel bellen maar als de boer zegt dat ze van zn erf af moeten, moeten ze dat ook.

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:08

daffie1986 schreef:
Even voor de duidelijkheid, je kan de DB wel bellen maar als de boer zegt dat ze van zn erf af moeten, moeten ze dat ook.

Dat klopt!alleen zijn wij zo getraind dat we dat meestal niet te horen krijgen :+