Fysio? Osteopatie? Acupunctuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingTygo

Fysio? Osteopatie? Acupunctuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:39

Hallo allemaal,
Ik zit even met het volgende probleem..
Mijn paard van 4 jaar wil niet aan de teugel (vanalles al geprobeerd, maar zonder hulpmiddelen wil het niet lukken), hier liever geen discussie over houden en hier zijn ook al veel topics over..
Ik heb zelf het gevoel dat die iets heeft vastzitten ofzo, de rug of iets en dat die misschien daardoor niet ontspannen wil lopen.
Nou zie ik vaak mensen die de paarden acupunctuur enzo geven, en ik heb een beetje informatie hierover opgezocht, maar kan er niet echt wijzer uit worden. Wat zou nou het beste zijn voor mijn paard? Wat vinden jullie? Dus dan bedoel ik fysio, osteopaat, acupunctuur, sportmassage of nog andere tips misschien? of eigen ervaringen?

Ik weet trouwens niet of dit hier goed staat :o

Dani

Re: Fysio? Osteopatie? Acupunctuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:46

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:55

Misschien eerst ook ff de DA laten kijken

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:01

Ik vraag me ten eerste af hoe het kan dat een 4 jarige al vast zit. Lijkt me niet direct eigenlijk. Ik weet niet hoe je paard loopt en hoe jij rijdt en les krijgt. Maar ik zou eerst eens daarnaar kijken in plaats van allerlei derden erbij te halen die het probleem tijdelijk oplossen....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:05

@chrisje, zou natuurlijk ook door een keer vastliggen/ achterover vallen kunnen komen...

Weet je zeker dat je zadel goed past, zeker jonge paarden veranderen ontzettend snel in bespiering, zou dat eerst na laten kijken.

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 15:25

Ja ik zeg ook niet dat hij perse wat vast heeft zitten.. Maar dat ik dat gevoel een beetje heb..
Hij is al bij de tandarts geweest, dacht eerst dat dit het probleem misschien zal zijn (hij had ook erge haken en de mond kapot.)
Maar dit is nu al enige tijd voorbij dus dan zal het beter moeten gaan nu, wat ik nog niet echt kan merken.
Dit was natuurlijk zowiezo nodig, het zadel ligt ook goed dat heb ik al na laten kijken.

Hoezo kan er bij een 4 jarig paard niks vastzitten? Hij heeft z'n hele lichaam ook niet vastzitten..
Hij heeft ook moeite met stelling (wat al wel beter gaat), maar wil gewoon niet nagevelijk lopen..
en misschien heeft het nog wel meer tijd nodig, maar voor mijn gevoel is er wat anders aan de hand.
(of bijvoorbeeld de nek een beetje vastzitten, dat die daarom niet wil nageven).

misschien kan ik inderdaad even eerst de DA erna laten kijken,
maar mijn vraag was eigenlijk dus of iemand ervaringen ermee heeft, (dus of het kan helpen..)
Want als je wat informatie erover leest op internet, zie ik wel wat dingen die overeen komen en dat dus bijv. fysio zou kunnen helpen.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:31

Je paard zal eerst helemaal recht moeten zijn wil het met stelling kunnen lopen, anders is het enkel omdat jij aan de teugels trekt.
Loopt het paard recht, met ontspannen rug en goed met de achterhand eronder, dan krijg je de stelling vanzelf.
Je zou idd de hals/rug/bekken/SI-gewricht kunnen laten nakijken op blokkades en deze laten verhelpen, maar het belangrijkste is nog dat jij daarna zelf je paard recht kunt rijden, anders helpt het nog niet.
Ik zou dan ook, als ik jou was, goede begeleiding gaan zoeken hierbij.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:40

Ik denk dat je het beste even de dierenarts kan raadplegen, even kijken wat die ervan zegt, en dan een osteopaat raadplegen, misschien zit er een wervel of spier niet lekker, en met een beetje hulp is dat zo verholpen. Dat alle anderen is veel ingewikkelder en dat zijn meestal paarden met echte rug en spierproblemen.

Mvg, xDarkness.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:42

Wat zegt je instructeur/trice ervan?

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:45

bedankt voor de reacties.
ik heb namelijk met rijden al verschillende dingen geprobeerd, zoals de hand vasthouden en van achter veel bijrijden..
maar hij blijft gewoon vasthouden, heb het ook al anderen laten proberen (misschien dat het aan mij lag zegmaar)en dan krijg ik te horen: ik heb nog nooit op een paard gezeten wat zo sterk is en wat zooo lang blijft vasthouden.. :+
ik probeer heel veel voltes en figuren te rijden en de stelling is nu al wel beter, hij kan al een beter schouderbinnenwaarts enz.
hij gaat gewoon tegenwerken hoe meer ik met mijn hand zit (want je moet dan altijd spelen met je hand en vragen) dat werkte dus niet, dus toen ben ik helemaal niks met me hand gaan doen, en gewoon goed voorwaarts rijden.
Heb ook geprobeerd met een elastiek eraan, dan loopt die keurig netjes naar beneden, maar dus niet ontspannen en hij houd nog steeds vast. en dan heb ik er dus ook niks aan.

ik zal eerst even de DA erna laten kijken en dan de osteopaat misschien vinden ze iets, en anders zal ik denkik toch met rijden nog meer moeten proberen. Maarja het is denkik nooit verkeerd om hem even na te laten kijken? Stel dat er inderdaad wat vast zit.. Wat misschien al een stuk zal helpen wanneer dit is verholpen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:55

En als je longeert, hoe loopt hij dan?
Sowieso kan het geen kwaad een osteo of fysio te laten kijken/behandelen. Mijn ervaring met een osteo is dat ze ook kijken of het zadel past ed. Ookkunnen misschien niet de precieze oorzaak aangeven van het probleem, maar wel aandachtspunten waar je aan kunt werken. DA zou ik persoonlijk niet als eerste nodig vinden.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 09:07

Nog maar een keer aangezien je hier niet op reageerde ;)

_Marianne schreef:
Wat zegt je instructeur/trice ervan?

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:39

als ik longeer zonder iets eraan dan loopt die ook niet na beneden, als ik er iets aanhang dan loopt die wel naar beneden maarja dan word die ook eigenlijk gedwongen he, na een tijdje heeft die wel door dat die z'n hoofd ook nog omhoog kan brengen(elastiek) en dan doet die dat ook weer.. Ik dacht misschien als ik paar keer met elastiek of bijzet oefenen dat die wat beter erin wil blijven lopen,
maarja dan doe je het zonder en heeft het nog geen effect.

Ik heb een instructeur en instructrice, heb het er niet echt over gehad zoals bijv. een osteopaat erbij halen..
Ze geven mij vooral tips met rijden, vorige les moest ik blijven vasthouden en gaan vragen en veel been geven en dan zal die uiteindelijk wel loslaten en zakken.. (wat doe dus gewoon niet doet), dit is ook wat ik meekrijg van mijn intructeur, alleen dan hand stilhouden en vasthouden en van achter rijden. Maarja ik merk niet echt resultaat.

Toen ik hem kreeg toen liep die helemaal met het hoofd in de lucht (en dan ook echt in de lucht), dit doet die nu gelukkig niet meer.
Hij loopt nu ongeveer zo met zijn hoofd: http://img689.imageshack.us/img689/6898/img6316.jpg

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:44

en weet iemand misschien een goede osteopaat in overijssel?
(woon in hengelo)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:47

Een fysio/osteo is natuurlijk geen wondermiddel ;) Natuurlijk controleert diegene het paard en komt die achter evt blokkades. Daarnaast kan je met sommigen ook een fijne manier van trainen op gaan zetten.
Maar denk niet dat je van het probleem af bent na die eerste behandeling. Het is een proces van trainen en behandelen en vooral tijd. Afhankelijk van wat diegene vind zal de behandeling herhaald moeten worden met bijv. een maand. Maar in die tussentijd moet jij ervoor zorgen dat het paard soepel blijft en niet weer terug valt in het oude patroon. En dat betekend ook goed lessen. En als ik het zo lees, krijg je niet zo goed les...
Dus, ik denk dat een fysio/osteo heel goed aanvullend kan werken, maar het werkelijke probleem zit hem in het rijden en het longeren...

schnappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:54

ik heb zelf goede ervaringen met osteopatie. het is natuurlijk niet alles oplossend maar als je denkt dat je paard ergens iets niet helemaal lekker heeft zitten kan nakijken zeker geen kwaad! Ik heb zelf mijn 5 jarige ook na laten kijken en daar heeft zeker wel voor geholpen. Je zou even kunnen kijken op icreo.com voor een osteopaat bij jou in de buurt.

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:56

jaa ik heb namelijk een springles (dus dressuurmatig krijg je daar niet veel aandacht) en heb een dressuur les,
deze man geeft wel erg goed les (hij is zelf ook al heel lang jury lid, dus hij weet wel waar die het over heeft ;) ) hij heeft mij al veel geholpen en hij zet je ook echt aan het werk.

maarja ik weet natuurlijk dat het niet alles meteen zal oplossen en het kost ook gewoon veel tijd wil ik alles goed krijgen,
hij hoeft ook niet meteen super te lopen, tijd heb ik wel. Wat ik al zei, voor mijn gevoel is er toch wat meer aan de hand dan alleen rijtechnisch. en ik ben het ook zeker met jullie eens dat dit ook super belangrijk is!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:03

Een instructeur die zegt dat je moet gaan spelen met je handen kan ik nou geen goede instructeur noemen :=
En wat bedoel je met je handen vasthouden?
Ben je wel bezig met rechtrichten?

Zadel is gecheckt door een goede zadelmaker?
Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst gedaan?

Als dat allemaal uitgesloten is zou ik er toch echt een osteo bij halen, sowieso is dat nooit een overbodige luxe.

Heb persoonlijk(nouja, verzorgpaard) met Annemyke Kingma goede ervaringen. Alleen geen idee waar ze woont of heen gaat allemaal.

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:23

ja hiermee bedoel ik kneepjes in de teugel en gewoon vragen. Bij mijn dressuur les moet ik mijn hand zo stil mogelijk houden en mag ik niet in de mond zitten. Het is een beetje moeilijk uit te leggen via hier haha. Maarja daar gaat het verder ook niet om.
Iedereen geeft op een andere manier les, en heeft een andere kijk op hoe je een paard nou goed rijd. ( De een zegt dit, de ander zegt dat..)

Zadel is nagekeken en tanden zijn uh 2 maand terug helemaal gedaan, ik dacht dus eerst dat de tanden het probleem waren.
ik ben ondertussen al even aan het zoeken naar een osteopaat in de buurt ;) Kan het altijd proberen.
Veel osteopaten zijn trouwens ook fysiotherapeut? Dat is ook wel handig dan lijkt mij?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:27

Bij kneepje in de teugel krijg je misschien de voorkant wel omlaag maar wat heb je eraan als je paard in een 'mooi' krulletje loopt maar verder niet correct loopt? ;)
Waarom gaat het daar verder niet om?
Hoe je rijd heeft er grote invloed op.. je kan niet van een paard verwachten dat hij nageeflijk zal worden wanneer jij iets fout doet.
Laatst bijgewerkt door Air op 06-11-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:27

ik denk zomaar dat je eens heel ernstig op zoek moet gaan naar een andere instructeur.............. (s)

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 21:12

Ik heb dit topic niet geopend over meningen over het rijden en met name over nagevelijkheid.
Er is een centraal topic over aan de teugel rijden enz.
Mijn vraag was om de mening over osteopaat, fysio en andere soorten hiervan.. Of jullie hier ervaringen mee hebben,
en wat het beste zou werken als je ervan uit gaat dat die dus iets vast heeft zitten of iets niet helemaal goed is.

En wat ik nu uit de meeste antwoorden kan halen is missschien eerst de DA erna laten kijken en dan het beste een osteopaat erbij halen. En natuurlijk is het rijden ook erg belangrijk, maar dat zou ik niet via hier gaan bespreken want zo kan mijn gevoel kan je dat niet leren van een stukje tekst en heb je gewoon goede les nodig. En ik denk niet dat jullie zo kunnen oordelen over de les wat iemand krijgt en of deze goed of slecht is als je deze nog nooit hebt gezien. (en over die kneepjes is ook bij de springles, deze zijn minder gericht op dressuur matig rijden).
maar ik snap jullie commentaar wel, want het rijden is super belangrijk en de les die je krijgt ook ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:17

je kan er honderd va naar laten kijken, honderd ostheopathen, en duizen acupunturisten........

maar als jij niet anders gaat rijden veranderd er niks :D

een goede instructeur helpt je ook op weg naar een medische oplossing :D

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:42

Ik hoor zowel hele goede als hele slechten dingen over osteo's. Bij ons op stal komt er een die wel echt heel goed en heel eerlijk is. Hij werkt voornamelijk in Noord- Holland, weet niet of hij ook verder weg gaat.
Wees kritisch als je er iemand bij haalt, maar op zich kan het natuurlijk nooit kwaad om je paard goed door de molen te laten halen.

Marjolein.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:47

Ik ben zelf paardensportmasseuse en ik zou als ik jou was daar beginnen. ook bij jonkies, we hebben zelf n 5 jarige die ik zelf regelmatig lekker een onderhoudsmassage geef. kan er een blokkade van de spieren zitten. Door bijv. een bevalling, raar doen op het land, spelen in de paddock, en zo zijn er nog 1001 redenen op te noemen. Als je een goede masseur hebt zal die je als het nodig doorverwijzen naar een osteo of chiropraktikor. Zelf zou ik als sportmassage niet helpt naar een chiropr. gaan- Longeren is altijd goed. met balkjes longeren is perfect.