paard voor 3 weken verhuizen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

paard voor 3 weken verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:37

Ik heb te horen gekregen dat ik in januari 3 weken over moet werken voor mijn baas, nu heb ik echter de paarden aan huis staan dus alle zorg komt op mij neer mesten buiten zetten rijden en noem maar op dat in de wintertijd waar ik afhankelijk ben van buiten, maar dat is natuurlijk niet haalbaar als ik 40 uur moet werken dan dat zonder reistijden erbij gerekend. Nu wil mijn baas waarschijnlijk de kosten van de stalling betalen voor 1 paard, de shets laat ik gewoon thuis lopen. Ik vraag me echter af of het voor het paard niet vervelend is om 3 weken ergens in een vreemde omgeving te staan? Ik vind het zo moeilijk om het paard voor 3 weken uit handen te geven :o Ik heb nog tijd zat om te bedenken hoe en wat maar ik zit er gewoon mee in mijn maag.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:40

is het niet mogelijk dat iemand je 3 weken gaat helpen met de verzorging?
lijkt me voor het paard fijner om in zijn eigen omgeving te blijven

Gianna

Re: paard voor 3 weken verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:44

Inderdaad zal ik ook kijken of er iemand anders voor je paard wilt zorgen zodat die op zijn eigen plekje kan blijven staan.
Het brengt toch meestal wel wat stress met zich mee.

Begrijp dat het moeilijk is maar hoe ga je dat dan doen als je 40 uur moet werken en je paard staat op de nieuwe stal?
Sta je daar vol pensioen?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:44

dat is het zelfde als ik dacht, als hij stalling wil betalen kun jem isschien ook gewoon iemand zoeken die dan 3 weken wil mesten en binnen zetten tegen betaling. Wellicht een moeder die het leuk vindt dat haar dochter je shetten kan borstelen ofzo... of een jonger iemand die een centje bij wil verdienen en gek is op paarden. Succes

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:49

Met 40 uur werken moet het toch nog wel lukken om je paarden te doen?? Iets vroeger opstaan misschien en wat later op de middag, maar dat geeft toch niet?? Ik werk altijd fulltime en redt het ook om mijn paarden te doen...
Misschien wel prettig als iemand je kan helpen, maar ik zou het paard thuis laten staan en niet verhuizen voor 3 weken.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:52

mirm schreef:
Met 40 uur werken moet het toch nog wel lukken om je paarden te doen?? Iets vroeger opstaan misschien en wat later op de middag, maar dat geeft toch niet?? Ik werk altijd fulltime en redt het ook om mijn paarden te doen...
Misschien wel prettig als iemand je kan helpen, maar ik zou het paard thuis laten staan en niet verhuizen voor 3 weken.

40 uur is excl reizen. Ik werk zelf ook 40 uur en ben blij dat mijn paardje vol pension staat!! Heb hem ook thuis gehad en daar komt zoveel bij kijken dat ik niks anders meer deed dan paard en werken. opzich is dat ook niet erg als het van tijdelijke aard is...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:54

mirm schreef:

Vroeger mijn bed uitgaan vind ik ook geen probleem hoor, maar ik ben afhankelijk van buitenrijden in de buurt bos zandpaden enz. (heb geen bak) dus in het donker de straat op vind ik geen optie met het paard :o

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:55

In principe zie ik geen probleem in het meenemen van je paard. Ik ben nu 3x een week op vakantie geweest met mijn pony. Dan staat hij dus ook voor een korte periode in een totaal andere omgeving en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Ik kan uit je verhaal alleen niet opmaken, of je zelf in die 3 weken dagelijks naar je paard kan op die andere stal of dat hij dan in volpension in andere handen komt? In dat laatste geval is het wel moeilijker voor je paard, omdat hij dan helemaal geen steun heeft aan een 'bekend iets' (jij) op zijn tijdelijke plekje.
Als je thuis opvang kunt regelen is dat misschien wel de rustigste oplossing voor je paard, maar ik weet uit ervaring dat het best lastig is om iemand te vinden die echt elke dag kan komen..

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:56

lekker 3 weekjes vakantie voor het paard :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:56

Citaat:
40 uur is excl reizen. Ik werk zelf ook 40 uur en ben blij dat mijn paardje vol pension staat!! Heb hem ook thuis gehad en daar komt zoveel bij kijken dat ik niks anders meer deed dan paard en werken. opzich is dat ook niet erg als het van tijdelijke aard is...

idd ik moet elke dag zeker een uur reizen met de auto voordat ik op de zaak/thuis ben

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:58

neinie schreef:
In principe zie ik geen probleem in het meenemen van je paard. Ik ben nu 3x een week op vakantie geweest met mijn pony. Dan staat hij dus ook voor een korte periode in een totaal andere omgeving en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Ik kan uit je verhaal alleen niet opmaken, of je zelf in die 3 weken dagelijks naar je paard kan op die andere stal of dat hij dan in volpension in andere handen komt? In dat laatste geval is het wel moeilijker voor je paard, omdat hij dan helemaal geen steun heeft aan een 'bekend iets' (jij) op zijn tijdelijke plekje.
Als je thuis opvang kunt regelen is dat misschien wel de rustigste oplossing voor je paard, maar ik weet uit ervaring dat het best lastig is om iemand te vinden die echt elke dag kan komen..

Het is wel de bedoeling als ik haar in pension zet gewoon in de late avonduurtjes zoveel mogelijk in de week met haar ga rijden in de binnen (bak).
Ik kan me paard echt niet uit handen geven :o zo'n muts ben ik

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:06

Ik zou niet weten waarom dat nadelig zou zijn, tenzij je weet dat het paard heimwee zal krijgen.
Aangezien je als eigenaar mee gaat is de nieuwe lokatie veel minder en probleem, dan wanneer het paard ook gelijk van eigenaar wisseld.In het laatste geval vind ik de tijd geven om te wennen veel belangrijker.
Op wedstrijd rij je immers ook op een "nieuwe" lokatie.

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:17

dynamiek schreef:
Het is wel de bedoeling als ik haar in pension zet gewoon in de late avonduurtjes zoveel mogelijk in de week met haar ga rijden in de binnen (bak).
Ik kan me paard echt niet uit handen geven :o zo'n muts ben ik

Dat gevoel ken ik :+ Vind ik ook heel moeilijk :o Staat ze op de tijdelijke stalling trouwens de hele dag op stal of komt ze ook buiten? Als ze bij jou namelijk dagelijks buiten komt is de overgang wel wat groot.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:24

Ik dacht dat het om de verzorging ging! Tja 3 weken vakantie voor paard ( op de weekende na) of inderdaad ander stal, mijn paard heeft totaal geen probleem gehad met zijn verhuizing naar een andere stal maar dat is natuurlijk per paard verschillend.

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:57

Oke nu wordt het voor mij ook wat duidelijker....
Ik dacht dat het alleen om verzorging ging.... maar inderdaad zoals hier al wordt gezegd... "vakantie met je paard"

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:40

als je stalling hebt waar je paard lekker de hele dag buiten loopt, en je paard heeft geen moeite met vakanties elders, dan kun je je paard wel verplaatsen. Als je paard op vakanties ook al vrij gestresst reageert op vreemde overnachtingsplaats, kun je beter voor door de week iemand regelen die voor je uitmesten en binnen zet of buiten zet (maar net wat je zelf het handigst vind en op welk moment van de dag die persoon kan komen. Als iemand 's ochtends kan, dan kun je diegene laten buitenzetten (evt. met ruwvoer) en uitmesten, als iemand halverwege of einde van de middag kan, dan kan die beter uitmesten en binnen zetten en voeren. Of misschien kan die persoon wel wisselend.
Ik zelf zou liever iemand voor tijdelijk bij mij thuis vragen en betalen dan dat ik mijn paard moet verhuizen.

Als een paard op de pensionstal in de winter dan ook nog niet naar buiten kan, wordt het al helemaal lastig. Als je dan bekaf bent kun je ook niet een avond overslaan.

Thuis kun je bij gebrek aan (verlichte) bak overwegen om tijdelijk in het weekend te rijden en door de weeks eventueel 1x naar een binnenbak te rijden om te trainen. Dan eventueel nog een keertje longeren in een paddock (als je die hebt?) en je red het wel die drie weken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:28

Maar als je ze in pension hebt staan heb je die reistijd er toch ook weer bij?
Ik zou dan of kijken of iemand je wilt helpen met het verzorgen van de paarden of ik zou het zelf doen en ze dus aan huis laten staan.
Scheelt je weer extra reistijd. Als ik 3 stallen uitmest plus de bak ben ik met 20 minuten klaar. Dan pak ik paard, borstelen, opzadelen en rijden. Over het algemeen ben ik met 1,5 a 2 uurtjes helemaal klaar.
Of dat je dan een uur gaat rijden ex. reistijd of 2 uurtjes bezig bent thuis is toch niet zo'n verschil? :o

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:11

Paarden moeten erg wennen aan nieuwe situaties.

Ik zou ze lekker thuis laten! Mesten doe je om de dag, dan strooi je lekker een keer dik op tussendoor.
Voeren en een knuffel geven is zo gepiepd. En geeft ook ontspanning, kun je je werk lekker even achter je laten.

Rijden doe je lekker in het weekeinde. Desnoods geef je ze minder voer.

Daar krijgen ze niets van hoor!

En je kunt natuurlijk je vechtgenoot vragen om je te helpen met mesten voor een keertje. Je beloofd hem een lekker dineetje als t wat rustiger wordt. *D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 02:44

Die van mij hebben nog nooit een krimp gegeven als ze eens een weekje mee op stap moesten naar stal A of stal B. Ik heb ze al vaker kortdurend verhuist en dat geeft eigenlijk weinig problemen. Zolang ze maar te eten krijgen en van stal komen vinden de meeste paarden het allang best joh.

Dus als het praktisch gezien gewoon handiger is om hem een maandje te verhuizen zou ik dat gewoon doen. Als het allemaal vreselijk tegenvalt kun je hem altijd weer mee naar huis nemen en vakantie geven tot de drukte voorbij is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 03:34

Ik rij een dier dat helemaal geen problemen heeft met vreemde stallen, die gaat zo vaak mee op wedstrijd of ergens logeren, die zou rustig 3 weken ergens anders geparkeerd kunnen worden.

Als je paard dat niet gewend is, zou ik hem lekker 3 weken vakantie geven. Beter voor je paard als 3 weken stress. Ik zou mijn eigen "willen rijden" even opzij schuiven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 03:42

Ja ligt helemaal aan het paard.

Mijn ruin vermaakt zich overal.
Zolang hij af en toe een aai over zijn bol krijgt, buiten komt en z'n natje en droogje krijgt is hij dik tevreden.

Mijn merrie daarin tegen die heeft last van heimwee.
Wil slecht eten enz..

Dus mijn ruin, ja hoor zou ik 3 weken meenemen, mijn merrie niet.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 04:48

vorig jaar ben ik 3 weken op vakantie geweest en me paard verhuisd voor die weken naar iemand die hem goed kon rijden. hij had het daar goed naar zn zin en merkte geen enkele stres of iets dergelijks toen ik hem daar nog een keer gereden had en naderhand thuis ook niet. Volgens mij heeft hij daar geen last van gehad.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat die van mij een quater is (toen overgens nog hengst) maar die maken zichzelf niet zo snel druk om iets...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 10:45

Dank jullie allemaal voor het meedenken,waarschijnlijk heb ik al een oplossing gevonden ik ga vanavond bij een stal in Ede kijken (mijn vriendin heeft daar haar paard ook staan) en dan wil ik dynamiek daar ook na toe brengen dan kan mijn vriendin ook een oogje in het zeil houden en haar ook beweging geven als ik een dag niet kan.

Dynamiek is gelukkig altijd rustig met een verhuizing als ze maar der eten krijgt vindt ze het best :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:27

Dat klinkt als een goede oplossing. Voor een kortere periode je paard verhuizen kan prima hoor, hebben wij ook gedaan toen we van stal verhuisden en zijn nieuwe stal nog niet klaar was. Paard heeft toen 2 weken bij vrienden van ons gestaan en lekker op het land gelopen. En van de zomer is hij mee geweest op vakantie en heeft hij dus ook een paar weken elders vertoefd. Alleen de eerste dag was er wat stress, hierna ging het prima. Fijn dat je vriendin hem in de gaten kan houden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:37

dynamiek schreef:
mirm schreef:

Vroeger mijn bed uitgaan vind ik ook geen probleem hoor, maar ik ben afhankelijk van buitenrijden in de buurt bos zandpaden enz. (heb geen bak) dus in het donker de straat op vind ik geen optie met het paard :o

Leuk he paarden aan huis??. Ik ben blij dat ik volpension sta :D. Ene klinkt wel weer verwend er zijn mensen zat die 40 uur werken of meer en een paard hebben en OOk reistijd of een gezin. Beetje harder lopen en het is prima te doen is maar 3 weken.

En wat doe je dan als die ergens anders staat?. Wie gaat hem dan verzorgen?. Ik vind het verhuizen geen probleem een paard went snel genoeg. Als je wedstrijden rijdt of op vakantie gaat moet die ook gewoon mee kunnen. Paard moet er maar aan leren wennen gewoon je ding doen.