Schimmelgras -> wat doen jullie met je paarden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Schimmelgras -> wat doen jullie met je paarden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 08:45

N.A.V. het topic op de voorpagina van bokt over het schimmelgras waar vorige week al 2 paarden aan overleden zijn, open ik dit topic.

Wat doen jullie met je paarden?
Laten jullie ze gewoon buiten staan (dag en nacht) of zetten jullie ze (langer) binnen?
2 van onze paarden staan nu 24/7 buiten en we hebben geen beschikking over een stal (die dicht kan), dus we hebben niet heel veel keus. Maar ik vind die schimmel echt doodeng, het zal je maar gebeuren! :oo

Dus, wat doen jullie?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:48

is het niet net als met jacobskruid, dat paarden het van nature laten staan?? ik ga eens googelen, dit is namelijk wel belangrijk.

paarden naar binnen vind ik geen optie, ben juist blij dat ze overdag buiten staan. maar nu wil ik ook wel weten hoe het precies zit met schimmelgras.
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 03-11-09 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:48

bij mij lopen ze overdag gewoon buiten...maar ik woon in frankrijk en ik heb geen idee of het hier ook is die schimmel.
Bij wat voor gras komt het voor?
Ik vermoed vooral bij lang groen vet gras of niet?(wat flink bemest is)
In dat geval maak ik mij geen zorgen,het is hier heel kort en heel arm gras...

Allejandro

Re: Schimmelgras -> wat doen jullie met je paarden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:52

Ze staan niet op gras maar op maisland waar het mais er al af is natuurlijk ;) Geen zorgen dus en ze kunnen gewoon buiten lekker ravotten van half 9 tot half 5... en dan gaan ze weer naar binnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:53

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:02

Hier gaan ze van 's morgens 7.00 tot 's avonds 19.30 naar buiten. Ze worden wel flink bijgevoerd met onbeperkt hooi.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:04

Die van mij gaat in het najaar nog een uurtje of 5/6 op het land, voor de rest in de paddock met hooi en daarna op stal. :) Is trouwens al bekend of het om grass sickness gaat, wat Geerke linkt, of dat het Atypische myopathie is?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:09

die van mij staan 24\7 buiten met stal,alleen swinters op een zandstuk :-) met onbeperkt hooi.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:03

Dit topic staat beter op VSW, en daarom verplaats ik hem van MD naar VSW.

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:49

Naar aanleiding van dit bericht gaan onze paarden 's nachts naar binnen en krijgen ze in het land ook hooi.
In de krant van vandaag staat dat het om atypische myopathie gaat. Daar wordt ook vermeld dat de diergeneeskundige faculteit van de Universiteit van Utrecht en de Universiteit van Luik naarstig onderzoek doen om de schimmel te traceren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:07

Advies was afgelopen jaren ook inderdaad om ook op de wei hooi bij te voeren. Doe dat dan niet direct op de grond, de schimmel (of bacterie dachten ze in elk geval eerder) zit in de grond en als het hooi daar direct op ligt kan dat die schimmel ook opnemen.

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:11

Die van mij staan nu elke dag ongeveer 4 a 5 uur buiten, gras staat er niet echt meer, wij voeren ze bij in het land met kuil.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:24

Ik wordt wel een beetje bang. Mijn jonkies staan nogaltijd 24/7 buiten op echt alleen maar gras. Ze staan bij een boer de ze zo lang mogelijk buiten wil houden. Ze staan ook niet ergens waar ik ze per direct naar binnen kan doen. Mijn andere 2 paardjes staan snachts op gras en kuil. Krijgen ook meer dan een kg meusly bij. Overdag nog altijd op het land. Weiden achter de koeien aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:17

hier de paarden wel 24/7 buiten, maar beperkt op het gras en de rest van de uren op de zandpaddock met voordroog.
Tot voor kort overdag een uur of 6 tot 8, nu 4 tot 6 uur. Ik voer ze op het gras niet bij, omdat ze daar toch geen belang bij hebben op dat moment, maar 's ochtends krijgen ze eerst ruwvoer, dan daarna (halverwege/ einde van de ochtend)pas het gras op voor een aantal uurtjestot halverwege/einde van de middag, daarna weer de paddock in met wat ruwvoer en 's avonds laat nog een flinke hoeveelheid zodat ze zo ongeveer de hele nacht wat kunnen knabbelen.

Ik hoop dat dat voldoende is om deze ellende te voorkomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:11

Ik laat ze gewoon lopen, ze staan uit zichzelf sowieso al halve dagen op het beton bij de stal, want daar voer ik de hele dag door hooi uit hooinetten. Ik vind het niet fijn om ze binnen te zetten, daar worden ze zelf ook niet echt blij van. Het advies was in dat topic ook goed bijvoeren en dat doen we dan maar en verder hopen dat die schimmels snel overwaaien.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:35

Onze paarden eten bijna alleen nog maar hooi. Bovendien zijn er al twee koude nachten (-5) over het land gegaan. Daar moet de schimmel niet tegen kunnen, dus ik maak me geen zorgen eigenlijk.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:04

Misschien een blonde vraag, maar hoe kan je dat schimmelgras ontdekken? Mijne staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi...

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:40

Mijne staat nu nog 24/7 buiten, maar die zal van de week als het kouder wordt wel naar binnen gaan.

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:41

die van mij staan ook buiten , met hooi op betonplaat voor de inloopstal , ik heb ook niet echt de mogelijkheid om ze op stal te doen plus dat ik denk dat die van mij de hele stal afbreken , laten we hopen op nachtvorst en wel snel !

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:44

Mijn ponys staan 24/7 buiten en hebben een container stal. Alleen de grootste pony durft niet naar binnen :7 Vind dit dus ook ontzettend eng aangezien dit ook de eerste winter is dat ik zelf 2 ponys heb.
Ze krijgen wel onbeperkt hooi bijgevoerd, op de stenen. Ga vanmiddag eens kijken of ik een hooiruif in elkaar kan flanzen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:42

Je kan ze ook opsluiten in een paddock zonder gras. 'Op stal' is onzin, er zijn nog zoveel andere opties die hetzelfde effect bereiken: "NIET in de weide"

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:55

ik heb bv ook geen paddock

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:19

die van mij staan nog gewoon op het land maar ze staan al een tijdje op een kaal stuk dus echt grazen doen ze niet. krijgen zoiezo het hele jaar door hooi bijgevoerd. en zorg nu dat ze meer dan genoeg hebben overdag. snachts gaan ze op stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:41

Ik heb ook geen paddock. Maar ik bedacht me net dat ik het verharde stukje voor de stal kan afzetten voor de nacht. Kunnen ze toch iets meer bewegen dan in de stal en dan hoeft ik niet te kloten met de hooinetten.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:23

Die van ons staan ook nog gewoon dag en nacht buiten, en dat blijven ze ook.
Wel hebben ze een inloopstal waarin onbeperkt hooi ligt, en staat er nog zeer weinig gras.
Ik zou gewoon zorgen dat er goed ruwvoer wordt gegeten en goed in de gaten houden...