Opfok of pension??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jadys

Opfok of pension??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 23:30

Ik heb mijn jaarling merrie bij mijn andere merrie op een pensionstaal staan. Ze staat 24/7 buiten met een haflinger, een wat ouder paardje, een tinker mijn tinker (maar die gaat snachts naar binnen). Niet echt veel jongerer paarden haf is 6 en tinker is erg speels.maar allerlei andere paarden rondom, alle ruimte. Ze heeft het er prima naar haar zin en ong. 1 x in de week ga ik is met haar wandelen of wat grondwerk. Ze vind het altijd leuk om zo spelenderwijs bezig te zijn. Heerlijk en super leuk om alles van zo dichtbij mee te maken en echt een band te kweken. En je kan alles lekker zelf in de gaten houden!

Je kunt zo een jong paard natuurlijk ook ergens in de opfok of begrazing zetten. Wel fijn dat ie lekker tussen leeftijdsgenootjes staat. Lekker spelen en ravotten. Maar staan geen oudere paarden. Je ziet je paard weinig, en waarom eerste 3 jaar ergens wegzetten. Hem daarna mee naar huis nemen om hem vanaf dan zijn hele leven in handen te houden. Wie doet wat en waarom?

Hoop dat het hier goed staat...

Daphaan

Re: Opfok of pension??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:39

Ik heb de mijne in een pension staan. Hij heeft daar een weidemaatje (ouder paard) en speelt daar heel veel mee. Ik wil dat mijn paard van jongs af aan in handen is en blijft, in de gaten wordt gehouden en dat ik hem een paar keer per week even kan bezoeken om wat lekkers te brengen, te oefenen of even te kijken hoe het met hem gaat. Geregeld gehad dat hij een lelijk wondje had waar ik wat aan kon doen, complimenten van de hoefsmid dat hij zo braaf is opgevoed, en hij is blij met zijn maatje. Voor mij redenen genoeg. Een leeftijdsgenootje erbij zou het helemaal afmaken. :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:31

ideaal zoals jij je jonge paardje hebt staan. Veel socialer. Het nadeel in een opfok vind ik toch dat een paard een nummer is en de mindere in een groep zijn toch schraal. Nee hoor lekker laten staan en vooral van haar genieten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:39

Ja heb het ook geprobeerd met mijn jaarling maar was idd ook steeds schraal, nu terug bij moeders (en andere paarden) is ze enorm opgeknapt! Zij is weer gelukkig ondanks dat er geen leeftijdsgenoten bij staan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:53

Ik ben blij met onze eigen situatie. Paarden aan huis van verschillende leeftijden (22 t/m 6 jaar) en daarbij nog een jaarling die straks met 2 andere jaarlingen hier thuis mag gaan spelen.

Zo heb je de voordelen van leeftijdsgenootjes, ouderen, een overzichtelijke groep en toch het sociale contact.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:20

ja dat is idd echt ideaal :)
Janejansen, fijn dat je kunt zien dat het beter gaat met je jaarling

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:25

Dit zijn idd ook mijn redenen om me paardje lekker dicht bij huis te houden! In een gemengde groep, en ze geniet zo van die reuring op stal! Jaarling hengst van een vriendin hebben we met 6 maanden uit de grote kudde gehaald omdat hij te zwak was, en zwakkere paarden redden het niet in zo een groep!

Thnx voor de reacties, heeft een hoop twijfel weggenomen :)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:33

Mijne staat ook op een pension 24/7 met een leeftijdsgenootje ('s nachts binnen in mega box) Ik heb daar ook mijn bijrijdpaarden staan dus ben er zo'n beetje elke dag. Haal haar er 1x per week eens uit en verder werp ik eens een blik voor wondjes en derg. Ik vind de controle die je op ze heb erg prettig. Volgend jaar gaan ze of bij de volwassen merrie's of er komen 2 jaarlingen bij hun staan.

Ik heb zelf teveel drama gezien van mensen die ze in de opfok hadden (gaan kijken en paard weg bijv) zoals ik haar kocht had ik haar niet in de opfok gezet, niet veel in handen geweest en een draakje. Nu de basis erin zit zou ik het misschien wel doen als er geen leeftijdsgenootje zou zijn geweest. Maar volgend jaar is ze groot genoeg om bij de volwassen merrie's te gaan dus ze blijft lekker waar ze is :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:33

Ik zou niet voor opfok kiezen. Maar zou wel kiezen voor een plek waar heel veel weidegang wordt geboden, paard dus niet op stal plaatsen en waar zeker 1 leeftijd genoot is.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:40

Ik zeg wel opfok. En waarom? Omdat ze daar later veel meer profijt van hebben.
Ze leren om in de groep te funcioneren en leren dus hoe ze zich moeten gedragen. Je zegt dat ze nu in een kleine kudde staat en eigenlijk helemaal niet met leeftijdgenootjes? Zoek dan een goede opfok voor 3 jaar waar veel weidegang is en ze in een flinke groep staat. Ze staat dat wel misschien ver van huis maar je merrie heeft er later veel meer aan! Ze heeft na die 3 jaar nog een heel leven voor zich en je kan dus na de opfok volop van haar genieten!

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:48

Dat leren hoe ze in een groep moeten functioneren leren ze ook wel in een kleinere groep. Volgens mij hebben ze er ook meer aan als er oudere dieren tussen staan, niet alleen maar dezelfde leeftijd. Een leeftijdsgenootje erbij is natuurlijk wel t mooist....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:52

Ik kies voor de kleinschalige opfok. Dus een aantal veulens bij elkaar maar max 5... Goed voor de sociale kant, maar ze komen dan wel genoeg in de hand en de kans dat er dingen mee gebeuren is ook kleiner! Heb meerdere paarden slecht uit de grote opfokken zien komen dat ik er niet voor zou kiezen om ze daar naar toe te brengen.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 10:53

Ze heeft de eerste 6 maanden in een grote kudde gestaan, lekker met mama en andere veulens. Daarna stond ze in een kudde van 8 paarden, leeftijd jaarling tot 10 jaar. In een groep functioneren is geen probleem, ze is altijd al opgevoed door paarden. Volgens mijn instructrice merk je dat erg goed! Van de zomer gaat ze weer de grotere kudde in. Zodra ik merk dat ze niet meer happy is o.i.d. ga ik iets anders overwegen. Heb horen zeggen dat als je je paard niet in de opfok doet, dat je dan een broekzak paard krijgt :S wat ze er ook mee bedoelen?? Of verwende paarden :S Heb mijn tinker vanaf haar 2de in pension. En heb een superpaard aan haar! Meningen verschillen hier (gelukkig) erg over. Maar heb nog nergens harde argumenten gehoord over waarom een paard beter uit de opfok zou komen?!?!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:57

ik ben ook wat tegen de echte opfokstallen. Heb nu wel zelf alles aan huis staan en dat doet veel. Kleine groepjes, samengesteld per karakter. Dus een jaarling kan evengoed bij een 3jarige staan.

Ik heb graag het zicht over de paarden, hoe ze evolueren en dat je toch tijdig kan inspringen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:59

Onze enter staat in de opfok en daar hebben we heel bewust voor gekozen. Een hengst is namelijk niet zo makkelijk te houden als je een beperkt aantal paarden hebt staan. In de opfok staat hij met groepsgenoten en een oudere ruin die de baas is. Hij is absoluut geen nummertje hoor :) De eigenaren van het opfokbedrijf herkennen ons en ze weten direct welk paard van ons is. Hij ziet er dan ook goed uit, mooi in zijn vacht en goed in conditie.

Daarbij komt: we hebben een drachtige merrie en het is af te raden om zo'n merrie met het jonge spul samen te houden ivm virussen.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:01

Die van mij heeft ook steeds met 1 of 2 leeftijdsgenoten in een grote wei 24/7 gestaan. Heerlijk die controle en het contact dat je houdt met je veulen. Hij leert je kennen, leert mensen en geluiden en dingen kennen die in een grote groep ergens in een groot weiland achteraf niet gebeuren.

Heb daarvoor een pony ingereden die uit de opfok kwam en die was echt nog wereld vreemd. Een kip was eng, een boomtak die bewoog levenbedreigend etc. Mijn veulen kende al auto's en vrachtwagens toen hij nog bij zijn moeder loopt en ik ben er van overtuigd dat dit mee geholpen heeft en het nu allemaal al zo goed gaat.

Enige risico is dat je te vroeg met ze aan de slag gaat omdat voor het grijpen staan zeg maar. Maar dat heb je ook geheel zelf in de hand.

En daarnaast ken ik ook genoeg verhalen van opfok waar het niet goed gaat, maar kleinschalige opfok bij particulieren is dan wellicht weer anders.

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:03

Die van mij komt net uit de opfok.
Ik heb hem in zijn 6de maand ernaar toe gebracht, en hij is nu bijna 2,5 jaar.
Heb wel voor een opfok dicht bij huis gekozen zodat ik vaak naar hem toe kon.
Hij is super mak en leerde in de groep zijn plaats kennen.
Lekker spelen en slapen met zijn alle, erg schattig om te zien hoe ze dan genieten.
Denk zelf dat het de beste oplossing is, ze kunnen lekker kind zijn en op die leeftijd kun je toch weinig met ze doen.
Af en toe haalde ik hem uit de koppel om te poetsen of een klein wandelingetje, maar hij vond een half uurtje dan al genoeg en wilde terug naar zijn maatjes.
Nu is hij uit de koppel en super braaf.
We staan op dezelfde stal nog steeds dus laatst was hij ontsnapt en toen was hij even snel naar zijn vriendjes toegelopen! stiekemerd!
Dus voor hem was het zeker een goede ervaring de opfok.

annie_way

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:04

De opfok waar die van mij heeft gestaan is inderdaad kleinschallig.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:06

Zolang ze tussen andere paarden staan, of dit nou een gemengde groep is of dezelfde leeftijd en je rotzooit er niet teveel mee, dan valt dat best mee. Net wat Zoefff zegt omdat ze zo voor het grijpen staan is de verleiding erg groot om er teveel mee te gaan doen. En dat moet je nou net niet doen want dan krijg je die broekzak paarden ;) af en toe eens ee borsteltje/wandelingetje oid en verder lekker laten gaan :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:06

Ik heb mijn shetlanderhengstje van 2 bij 3 oudere paarden staan. Ze staan bij ons in een huurweide,
wij zorgen zelf voor ze enzo :) Hij leert heel veel van ze en speelt enorm veel met ze. 1 van 13 jaar,
11 jaar en 8 jaar. Hebben enorm veel lol met elkaar en vind dus, als je dit soort dingen aan het jonge
dier kunt bieden, dat je écht niet een veulentje naar de opfok hoeft te doen! :D

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:14

Wat ik me nu af vraag is waarom het beter is om ze in de opfok
te doen. Tuurlijk spelen ze met leeftijd genootjes maar hoe kan
een paard manieren leren van een leeftijd genootje ?
Volgens mij is dus alleen de rangorde van toepassing en lekker
rollebollen. En dan heb je ook nog eens dat het vaak ver van
huis is.

In mijn ogen vind ik een pensioen met volop weidegang en
verschillende leeftijden toch een beter plan.
De oudere paarden die dus al 'manieren' hebben geven
dit door aan het jonge beestje en de rangorde is waarschijnlijk
precies hetzelfde. Maar dan met minder kans om helemaal
onder de wondjes terug te komen. Of heb ik het mis ?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:16

Dat 'onder de wondjes terugkomen' is niet prettig, maar soms gebeurt dat gewoon :)
Hebben ze bij ons ook wel eens ;) Het mooiste is een hele kudde met moeders en veulens,
misschien een enkele ruin erin, lijkt me super! *D

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:22

ons veulen staat bij ons op de wei met 2 andere paarden en 1 pony.
Komt regelmatig in handen en ziet en leert veel! (zie onderschrift ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:24

Ik wil nog even zeggen dat degenen die hun veulen niet dagelijks zien in de opfok, hoe weten jullie dat het altijd goed gaat met je veulen?
Die van mij zit ook onder de schrammen, omdat hij eindeloos kliert en speelt met zijn weidemaatje. Dat vind ik niet erg. Ik vind het wel erg als ik niet weet of hij misschien echt eens een keer iets heeft. Of iets begint te krijgen. Daarnaast is hij heel erg veel in handen. Mijn jaarling moest vandaag naar de hoefsmid, en ik ben overladen met complimentjes dat hij zo braaf is en dat ze het bij de opfok wel anders zien. Daar gaat het vaak met grof geweld en een hoop ellende.
Ik ben blij dat ik precies weet wie er met hem loopt, waar hij staat, hoe het met hem gaat, dat hij altijd in de gaten wordt gehouden en veel in handen komt zodat hij later niet alles nog hoeft te leren. Deze is heel zeker van zichzelf en heeft discipline nodig. Zijn volle zusjes die wel in een groep staan en met rust gelaten worden zijn een stuk minder mak.
Een groep met verschillende leeftijden is mooi, maar zie het maar eens voor elkaar te krijgen. En als ik dan tussen opfok en pension moet kiezen, ga ik voor pension. Puur voor de controle die je erop hebt :)
(en natuurlijk fijn voor diegenen die met een gezond en gelukkig veulen zitten na de opfok)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:25

Ik zie liever een veulen die zn eerste 3, of liever nog 4, jaren met rust gelaten word. Dat het veulen nog lekker baby kan zijn! Ik een grootte groep waar ze veel sociale contacten opdoen.
Mijn paardje (overigens geen veulen) heeft jaren met 1 ander paard gestaan. Toen hij van mij werd ging hij weer in de groep en heeft alles, maar dan ook echt alles, overnieuw moeten leren. Hij wist geen houding in de groep.
Daarom ben ik ook zo voor de opfok. Een veulen hoort lekker te kunnen spelen met leeftijd genoten en zo leren ook goede rangorde etc.