Paard op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

Paard op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:30

heey allemaal,

Ik heb een vraagje, we hebben gister een paard gekocht, hij komt zondag naar ons toe.
Hij heeft bij zijn vorige eigenaar in de zomer in de wei gelopen maar in de winter staat hij op stal met deken op.
hij staat nu ongeveer anderhalve maand binnen met deken op.
Wij willen hem graag op de wei doen vanaf volgende week en dan zonder deken, dat hij dan savonds naar binnen gaat.
Ze hebben sinds gister het deken in de stal eraf gehaald.

Nu is mijn vraag of het wel slim is dat we hem op de wei doen omdat hij nog niet echt een wintervacht heeft.
Het is een kwpner een best pittig paard dat i de reden waarom wij hem niet dag en nacht op stal willen zetten, misschien dat dat helpt voor jullie advies.

Groetjes!!

bosmonster

Re: Paard op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:35

ik zou er deze winter toch een dekentje op leggen, aangezien hij nu geen wintervacht heeft ontwikkeld. het is deze week toevallig zacht weer, maar na het weekend veranderd het. voor je het weet heeft hij een verkoudheid te pakken. als hij nu op stal een deken heeft, moet hij er zeker eentje op in de wei. waarom zou je er niet voor de zekerheid uberhaupt een deken opleggen nu hij dat al gewend is?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:43

ja daar zat ik al aan te denken maar misschien dat wel ook wel zonder kan maar daarom vroeg ik het omdat ik bang ben dat hij dan ziek word.

Maar weet jij misschien hoe duur zo'n deken is en kun je die op laten in de regen?

Het is een paard van 1.62

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:47

hallo

ik zou hem ook deze winter met een regendeken op buiten
zetten hij is er al aan gewend nu en een goede deken heb je
in verschillende prijsklasse de mijn koste vorig jaar zo 60 euro
bij mister ed superstore maar je kan ook even bij divoza kijjken
heel veel plezier met je paardje

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 21:54

je kan het zo duur maken als je zelf wilt je hebt ze al van af 60 euro en oplopend tot ongeveer 250 of zelfs nog meer.
je moet gewoon kijken en gaan shoppen op internet voor goedkope dekens.
of net wat je zelf wilt.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 21:56

oke en wat voor een deken raden jullie dan aan? hij gaat snachts gewoon op stal. ik wil wel graag een deken die hij dan ook in de wei op kan in de regen.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:03

Ik zou vooral een kwalitatief goede deken kopen. Een goedkopere deken kan sneller scheuren. Vooral als je paard wat lomp is of met meerder paarden in de wei loopt. Een keer rollen en een deken die er half af hangt is ook niks.

Ik raad je idd ook aan dit seizoen de deken toch maar op te laten, omdat hij geen volwaardige wintervacht heeft kunnen ontwikkelen. Volgend jaar kun je hem zonder deken buiten laten staan als de dagen korter worden: hoe eerder het donker is hoe sneller de vacht zich ontwikkeld. Tip: laat de lamp op stal ook niet aan, dit verstoord het ontwikkelen van de wintervacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:24

Ik heb een canvas deken voor mijn paard gehad, dat zijn echt superfijne, sterke dekens. Waterdicht, maar de ademen wel zodat zweet gewoon kan verdampen, en ze zijn zo sterk dat ze jarenlang mee gaan :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:53

dat gaat ie nog makkelijk redden hoor. Het is nu nog relatief warm en een paard kan zijn vacht nog prima aanpassen. Doe hem met langdurige regenval dan wel even een 'regenjasje' aan. :-)

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 16:23

Ja heel veel zeggen hier dat hij wel een deken op moet maar de oude eigenares zegt dat hij ook wel zonder kan ze hebben nu ook het deken in de stal al afgedaan. maar het is mijn eerste eigen paard dus of hij nu wel of geen deken op moet is voor mij nu even een raadsel.

Ik hoop op meer reacties en tips!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:29

Ik denk dat hij nog wel een wintervachtje aan gaat maken hoor.Zo koud is het nou ook weer niet.
Veel plezier met je eerste eigen paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:40

De aanmaak van de wintervacht duurt t/m de korstste dag, 22 december dus. Daarbij is het nu best lekker weer en kan je paard nu sowieso prima zonder deken.
Mocht je straks merken dat hij het toch koud krijgt, kun je alsnog een deken op doen.
Maar zorg iig voor volop hooi, daarmee houden ze zichzelf warm.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:21

Allereerst, veel plezier alvast.

Als antwoord op je vraag, als ze alleen overdag buiten komt en 's nachts op stal dan denk ik dat dekenloos niet zo'n probleem zal zijn, het is nog niet echt koud (ook 's nachts niet), als ik naar de vacht van de paarden bij ons op stal kijk dan zitten ze geen van allen echt heel dik in de vacht (dat is binnen een week aangemaakt zo ongeveer), en die staan allemaal dag en nacht buiten. Ik zou inderdaad wel een regendekentje op doen in het geval dat het de hele dag door regent (in het begin althans, als ze een wintervacht heeft dan hoeft ze ook geen regendek meer op).

En zoals joviban ook zegt, de vacht wordt nu nog steeds aangemaakt, als het nou eind december zou zijn zou ik de deken wel oplaten, maar nu ben je nog wel op tijd om haar zonder deken te laten staan. Trouwens, zelfs na de kortste dag wordt er nog steeds wel een wintervacht aangemaakt als het echt noodzakelijk is. Die van mij maakte in januari nog wat extra vacht aan in de nek (stond toen nog met deken), maar dan is ie natuurlijk niet zo dik als een goede wintervacht.

Zou trouwens haar 's avonds op stal sowieso geen deken opdoen, absoluut niet nodig.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:37

ik heb vorig winterseizoen een pagony outdoordeken 200 gr's gebruikt. is waterdicht enzo. ik gebruik die deken nu weer. is nog in prima staat. heb op agradi nog een extra deken gekocht van sectolin. dat is ook mooi materiaal. veel plezier met je paard.

HazyDawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:19

Op mijn pony ligt ook een pagony outdoordeken 200 gr's van Divoza. Ik heb er vorig jaar +- 79 euros voor betaald en deken ziet er nu nog uit als nieuw. Voor heel koude winterdagen heb ik nog een outdoordeken 360 gr's van BR +- 119 euro.

HazyDawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:22

Op mijn pony ligt ook een pagony outdoordeken 200 gr's van Divoza. Ik heb er vorig jaar +- 79 euros voor betaald en deken
ziet er nu nog uit als nieuw. Voor heel koude winterdagen heb ik nog een outdoordeken 360 gr's van BR +- 119 euro.

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:26

Op mijn pony ligt een 300grams outdoordeken+hals :+

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:30

Met dit heerlijke warme weer van de afgelopen dagen kun je het prima proberen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:33

Kijk gewoon even wat voor vacht hij al heeft.
Kijk of hij zijn haartjes opzet in de wei of niet, overigens is het nu natuurlijk nog belachelijk zacht weer voor de tijd van het jaar.

Tja, ieder paard is een individuutje, dus even aankijken.

Te dikke deken nu is namelijk ook zeer oncomfortabel voor het paard, aangezien hij die niet even uit kan doen en de hele dag moet staan puffen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:10

wat voor een deken heeft hij nu om dan? Als ie dik gevoerd is zou ik m er niet meteen afhalen.. misschien beginnen met een ongevoerde regendeken met nat weer. en met droog weer zonder deken.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:20

Even 3 dagen binnen laten staan zonder deken. Daarna gewoon je paard naar buiten doen zonder deken, dan heeft hij al wel genoeg huidvet en haar aangemaakt. ;)

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 23:19

hij stond daar op stal met een deken wat gemaakt is van een soort van jutten. maar niet echt dik ofzo, gewoon 1 dun laagje en ook geen voering erin.
Dit deken is er nu sinds maandag afgehaald maar hij staat daar nog wel op stal, ik heb wel iedere dag een uur gereden en hij is iedere dag een uurtje in de bak geweest om te wennen aan het weer zonder deken.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:28

joh dan kan hij zeker wel zonder deken naar buiten! De deken is niet super warm dus hij mist m niet hoor!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:36

Als ik jou was zou ik gewoon proberen zonder deken.
Zoals eerder gezegd het is nu nog relatief warm, de paarden maken nog wintervacht tot de kortste dag (eind december)
Verder geef je aan dat de deken die hij nu heeft niet heel erg dik is.
Verder kan je altijd nog als je merkt dat het nodig is een deken op doen.
Waar merk je aan dat een paard het koud heeft?
Het paard kan rillen, met een opgetrokken buik staan, ik voel vaak even in de liezen of het lekker warm is.
Verder als je het paard wat beter kent merk je het ook door dat hij misschien wat stijver of wat sipper is.

Nog even een praktijk verhaaltje van mijn eigen paard.
Ik heb hem ook eind oktober gekregen het kon bij mij lekker naar buiten maar wel met een deken. Voor december kon ik mijn derde deken gaat kopen omdat meneer alles onherstelbaar had gesloopt. Ik ben toen vanaf begin december het zonder deken gaan proberen (anders werd het wel een hele duren grap, en nee ik had geen goedkopen dekens gekocht) hij heeft het prima gedaan die winter. Ik heb niet het idee gehad dat hij het koud had, nu achteraf merk ik wel dat hij de eerste winter meer in de schuilstal stond dan de winters daarna, maar verder voelde hij altijd warm en was goed vrolijk!

Succes en heel veel plezier met je paard, in het begin is alles spannend en moet je ineens een hoop keuzes maken.

Groet Mirella

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 12:20

bedankt voor de reacties allemaal!
ik ga vanmiddag mijn paard ophalen.
Ik heb voor de zekerheid bij divoza dit deken besteld:

Baseline Outdoor medium (art.no.: 40616)

waterdicht, ademend
600 D polyester
200 grams vulling
dubbele borstsluiting
loopsplitten
kruissingels

Ik ga het eerst zonder proberen mog hij het tog koud krijgen dan is dit een goed deken voor de hele winter tog?