Uitmesten,wat doe ik fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Uitmesten,wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:42

Ik heb stro in mijn shetlander stalletjes liggen,maar vind het een grote ellende met uitmesten!
Wat doe ik fout?
Ik begin bv met een schone stal met vers stro.....volgende ochtend wil ik de mest eruithalen,maar dat is verstopt,door de hele stal verspreid en die kleine drolletjes krijg je niet zomaar te pakken.
Plasplekken ook verspreid door de stal,dus het komt eropneer dat ik dan van ellende maar het overgrote deel eruit haal en vervang.
Kost dus aardig wat stro op deze manier :+
Blijkbaar zijn mijn paardjes viezerikken op stal,want schoon stro opzij leggen,natte plek eruit en wat hoopjes verwijderen lukt hier nooit!
Wil nu zaagsel of vlas gaan gebruiken met wat stro eroverheen.
Of hebben jullie een ander idee wat makkelijker te onderhouden is met 2 rotzooi makers van minishets?

DeSa

Re: Uitmesten,wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:44

Mijn shet veulen vind het ook grappig om haar mest weer te bedekken met stro :+
Ik schuif het bovenste laagje stro altijd opzij en zo kan ik de mesthoopjes eruit scheppen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:47

Stro is verschikkelijk vind ik! Laatst was het zaagsel op dus mijn laatste stro pak in de stal gelegd en een bende de dag erna! Stinken en smerig bahbah.. Gelijk zaagsel besteld en nu blijft de stal weer netjes, poepjes zijn makkelijk te verwijderen en die prut lucht is er ook uit. Bij mij hebben ze alleen een uitloopstal dus ze lopen dat stro ook continu mee naar buiten wat natuurlijk ook weer een bende maakt buiten de stal.

Eerst had ik zaagsel en daar stro overheen maar dat doe ik nu ook niet meer het is gewoon te smerig weer elke dag.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:48

Als je stro en zaagsel gaat mengen moet je eerst even aan je mestboer vragen of hij daar geen probleem van maakt (die van mij neemt het dan niet mee)
Ik haal iedere dag de natte plekken eruit en probeer de drollen te wippen, maar maak daar niet te veel werk van, die drollen is het probleem niet zolang hij droog is ben ik tevreden, beetje stro erover heen en klaar, ik heb ze wel dik in het stro staan, als je er weinig stro in gooit zjin ze ook veel natter.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:49

Vlas erin gooien. Ideaaaaal!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:51

xmarliez schreef:
Stro is verschikkelijk vind ik! Laatst was het zaagsel op dus mijn laatste stro pak in de stal gelegd en een bende de dag erna! Stinken en smerig bahbah.. Gelijk zaagsel besteld en nu blijft de stal weer netjes, poepjes zijn makkelijk te verwijderen en die prut lucht is er ook uit. Bij mij hebben ze alleen een uitloopstal dus ze lopen dat stro ook continu mee naar buiten wat natuurlijk ook weer een bende maakt buiten de stal.

Eerst had ik zaagsel en daar stro overheen maar dat doe ik nu ook niet meer het is gewoon te smerig weer elke dag.

Enige waarom ik er stro op wil leggen is puur voor het knabbelen.
Ben bang dat anders mijn veulen van 5 maanden besluit om eens zaagsel te gaan happen uit nieuwsgierigheid of als er iets van voer op de grond terecht komt.
Mijn ruintje kan ik gewoon op puur zaagsel zetten,met hooguit een half plakje stro om te knabbelen als het hooi op zou zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:54

Dat heeft te maken met voldoende ruwvoer geven.
En anders het nieuwe vlas mengen met het oudere.

Vlas is echt veeeel makkelijker :j
Alhoewel sommige er dan nog een bende van kunnen maken :+
Maar de natte plekken ed zijn er makkelijker uit te vissen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 19:56

Ze krijgen ruim voldoende ruwvoer :D (vaak ligt er in de ochtend nog over).
Maarja met zo`n nieuwsgierig veulen,ben ik toch wat voorzichtiger...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:58

Kan verveling zijn.. waarom staat je veulen niet gewoon 24/7 op de wei?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:03

Overdag zijn ze buiten,in de nacht op stal.
Dit omdat er op het ene land 5 grote paarden staan(waaronder jaarling fries en gelder,wat ik niet zo zie zitten met miniveulentje).
En mijn eigen ruintje moet nog erg aan haar wennen(dus durf ze niet een hele nacht zonder toezicht samen op een ander stukje te zetten nog).
Hij deed namelijk heel erg lelijk,en heeft hele plukken vacht uit haar gebeten.
Overdag is het anders,dan hou ik het in de gaten,ook gaan we af en toe wat wandelen(hij gedraagt zich nu wat beter tegen het veulen).
Dus binnenkort kunnen we eens gaan kijken of ze langer samen kunnen staan of 24 uur buiten.
Maar nu dus nog even op stal in de nacht ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:22

een viezerik dus, dan helpt vlas/zaagsel ook niet, sterker nog, dat gaat je alleen maar meer kosten dan bij stro.
Ik heb er hier ook zo een staan, die schuift alles door elkaar en die staat op vlas...
ik schep elke dag de meeste drollen er uit en om de dag het ergste vieze, een keer in de week halve pak vlas er bij en kan weer een weekje (is klein stalletje, is kleine shet).

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:32

ik vond het bij mijn shet ook handiger om vlas te gebruiken, met stro was het ook teveel zooi. wel beginnen met een flinke laag. ik was elke dag zo klaar met de drollen, de natte plek deed ik 1x in de 2 weken en dan een half pak vlas erbij. ideaal. snel schoon, schone stal en toch een lekker bedje voor mn shet!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:49

Ik zou strokorrels gaan gebruiken...ideaal! Handig uit te mesten, veel minder afval.....

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:52

Vlas! Super spul! Tis makkelijk de drollen eruit te vissen en je behoudt altijd een onderlaag waardoor de urine goed geabsorbeerd wordt. Bovendien eten de paarden er niet zo snel van. (stro kan koliek veroorzaken)

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:53

Zaagsel gebruiken dat is sowieso 'overzichtelijker' en makkelijker. Hoeft bij het juiste adres ook helemaal niet duur te zijn!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:57

Ehm, wat dacht je van gewoon niet te goed willen doen? Ergste natten plekken eruit, de hopen met poep, alles wat niet echt schoon maar ook niet vies is gooi je een beetje onderop en eventueel nog achteraan. Aan de voorkant van de stal leg je schoon stro om te knabbelen, een beetje schoon over het oude zodat dat ook weer een mooi bedje is en klaaaaaaar! :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:02

Oppotten?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:03

Zaagsel ou ik afraden omdat ze daar sneller een hoefzeer van krijgen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:04

mijn paard staat op stro.
ik vind het ideaal en het is ook niet zo duur.
ik begin met een vlinke laag want op een dun laagje zijn ze veel natter.
ik haal iedere dag de drollen er uit en een keer in de week de natte plek, ik haal de natte plek er zo weinig uit omdat schoon stro schuift met liggen en weer op staan en als er een bodempje onder ligt hebben ze gewoon een lekker vast bed.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:07

Stro kan best hoor.
Met uitmesten haal je eerst het schone stro aan de kant, dus ook het stro wat op de mest ligt. Dit hark je als het ware aan de kant, zodat de mest blijft liggen. Zo ook met de natte plekken. Dan kun je de mest en natte plekken eruit halen. Op die manier gooi je geen schoon stro weg.

Wat barbar zegt is trouwens helemaal waar. Je kweekt dan wel een bodem. De hele natte plekken haal ik wel weg.
voordeel van een laag is dat het ook beter isoleert en daardoor in de winter warmer is :j

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:09

R.X: dat zou een fabeltje zijn? hier op bokt was er ook een discussie maar dat van hoefzweren was snel afgedaan als niet juist

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:09

Idd pollewoppy. Gewoon niet te moeilijk over denken. Lekker die viezigheid laten zitten, niet in roeren, dan is er niks aan de hand. Enkel dat aan de oppervlakte haal je weg.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:10

Precies, zorg ervoor dat je een schoon plekje heb waar je al het schone stro heen kan bonjouren (schud vrolijk met je riek en alle mest valt eruit), dan kan wat je over hebt op de hoop schoon stro gooien en zo kun je ze snel en simpel de stal doorwerken. Aan het einde kan je alles wat je niet in de kruiwagen hebt weten te kieperen nog even aanvegen en opscheppen. Dan hou je een hoop schoon stro over (alleen jammer dat dat varken van mij praktisch alles vies maakt).

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:12

ik zou alleen de mestdrollen eruit halen met een zeer fijne hark/riek of een mestboy gebruiken ,de rest oppotten en daar een laagje schoon stro erover heen

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:13

ik mest elke dag uit.
haal ook alles eruit.
ik gebruik een mest boy dan haal je niet meer stro dan nodig is dr uit.
dan doe ik achterin een dun laagje met stro +- een halve meter
en de rest doe ik veel stro een goede dikke laag.
mijn paard mest achterin en plas op een plek ik ben binnen 5 min klaar met mesten.
al verstopt hij soms zijn mest onder het stro.
ik heb hem geleerd om op een plek te plasen door wat vies stro met urine o de plas plek te leggen.