Hoe ziet een vieze vlas-stal eruit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Hoe ziet een vieze vlas-stal eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:14

Hallo!!

Mijn paardje staat sinds kort op vlas omdat ze hoefkanker heeft gehad en haar stro op eet en al veelste dik is. Het is mijn bijrijd paard. De eigenaresse zei dat je alleen de grote hopen mest eruit moet scheppen en eventueel 'rood' vlas. En dan de rest op een berg in het midden, dan verspreid het paard het zelf over de vloer. Maar ik vind het er zo smerig uit zien! Het vlas is superdonker bruin en allemaal drollen overal. Ze staat gewoon alleen maar in mest lijkt het.. maar de eigenaresse zegt dat het zo hoort en dat het vlas het vocht uit de mest opneemt en dus niet nat onder haar hoeven word. Ik vind haar hoeven nog steeds nattig als ze uit haar box komt..

Dus van mij de vraag.. Hoe ziet jullie stal met vlas eruit en hoe mesten jullie die uit? En wanneer is hij vies en moet hij helemaal leeg? Het liefst met foto's, zo heel fijn zijn! Ik zal binnenkort ook een foto plaatsen hoe het er bij mij uit ziet.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:17

Onze paarden staan op vlas, ik haal elke dag de mest eruit en de natte plekken.
Het droge en schone vlas leg ik dan weer als nette bodem neer. Elke week doe ik
er minimaal 1 pak nieuw vlas bij. Als je stal echt heel donker is, dan denk ik toch dat er
te weinig schoon vlas bij gedaan wordt, want zodra mijn stal maar donkerder dreigt
te worden doe ik er een schoon pak in :)

Zal kijken of ik binnenkort wat foto's kan maken, want heb er net bij ieder paard een pak
zaagsel in gedaan omdat het vlas op was ;)

em_papillon

Re: Hoe ziet een vieze vlas-stal eruit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:21

dankje! Dat zou ik ook doen.. eind van de dag gewoon alle drollen en plekken eruit halen en die opvullen met nieuw vlas... Maar zij zegt dat het niet nodig is en dat je heel lang met 1 pak kan doen...
Is het toevallig heel duur, dat ze daarom zuinig doet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:22

Ik haal ook elke dag de mest eruit en 1x in de week de natte plekken en dan een baal erbij, als de stal erg nat is doe ik dat iets eerder...

ietsje bruinig wordt het altijd wel in de loop van de week, vooral als je paard het erg door elkaar loopt...
paarden die het minder door elkaar lopen blijft 't wat witter bij...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:23

er mag echt geen een drolletje in liggen!
dat verstopt de boel, elk pietlullig drolletje eruit scheppen en 1 x per week het rode vas eruit halen dan het bruine vlas onderop leggen (ivm met goede onderlaag tegen het uitglijden)
en dan een schoon pak vlas erop.

ik hoop dat je genoeg info hebt verzameld
suc6

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:24

Ik begin bij een kale stal altijd met 3 a 4 pakken vlas, dan netjes mest eruit en
alle natte plekken en dan elke week 1 pak erbij dan hou je het over het algemeen netjes.
Natuurlijk heb je er paarden bij die er dan nog een bende van kunnen maken, maar goed
dan zit je toch aan 2 pakken per week er bij.

Prijs per pak is erg wisselend, ik weet niet hoe ze het inkoopt? Bij grote hoeveelheden is
het meestal een stuk goedkoper dan wanneer je het per pak inkoopt. Prijzen liggen
denk ik tussen de 3,50 (grote hoeveelheden) en 8,50 (losse pakken).

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:24

em_papillon schreef:
dankje! Dat zou ik ook doen.. eind van de dag gewoon alle drollen en plekken eruit halen en die opvullen met nieuw vlas... Maar zij zegt dat het niet nodig is en dat je heel lang met 1 pak kan doen...
Is het toevallig heel duur, dat ze daarom zuinig doet?

vlas is best duur ja als het met een paar pakken tegelijk haalt,
een hele berg scheelt in de kostten, maarja als je die niet kwijt kan.

volgens mij is het een tientje per pak...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:27

ik betaal meestal 7,- per pak

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:30

wendy_paard schreef:
dat verstopt de boel, elk pietlullig drolletje eruit scheppen en 1 x per week het rode vas eruit halen dan het bruine vlas onderop leggen (ivm met goede onderlaag tegen het uitglijden)

suc6

Wat bedoel je met bruin vlas wanneer je alle drollen er uit schept? Nat vlas? Want dat is dan toch ook niet goed voor dr hoeven? Of zie ik dat verkeerd.

Ik zie iig wel dat jullie VEEL meer vlas in de stal hebben dan ik.. bij mij is het echt een klein laagje, ondergrond schijnt erbij door... Dus dat is dan volgens mij ook niet goed...

En rood vlas? Wat is dat precies. Ik heb wel een paar mini plekjes gevonden en er ook uitgehaald.. Maar niet dat het hele plakken zijn ofzo..

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:32

Op mijn stage is er ook een paard met hoefkanker, elke keer dat ik daar ben moet echt alle mest er goed uithalen, dan gaat het ongeveer 1.5 week mee.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:33

Ik haal elke dag de drollen eruit en de echt vieze (rode) pisvlekken. Ik doe ong. de hele maand met 3 balen vlas. Vaak gooi ik ook maar een halve baal erin zodat je het vaker kan verschonen, ziet het er niet bruin uit en blijft het droog. Het 'oude' vlas gooi ik ook onderin en het schone hussel ik een beetje met het oude. Anders is het zo glad.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:34

Die van ons staan ook op vlas. Een vieze vlasstal is gewoon vies: idd donkerbruin, drollen en zompige pisvlekken. Inderdaad neemt vlas meer vocht op dan bijv. zaagsel, maar dat hoeft niet te betekenen
dat je de stal wat minder hoeft te doen. Een vieze stal stinkt ook nog eens, in feite verschilt het IMO
niet zoveel van een zaagselstal :)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:35

het bruine vlas is niet perse nat maar vies en opgedoogt echt het rode vlas (plas) is nat,, het bruine vlas zorgt voor een goede ondergrond omdat vlas best glad kan zijn als ze gaan rollen of liggen...

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:36

em_papillon schreef:
wendy_paard schreef:

suc6

Wat bedoel je met bruin vlas wanneer je alle drollen er uit schept? Nat vlas? Want dat is dan toch ook niet goed voor dr hoeven? Of zie ik dat verkeerd.

Ik zie iig wel dat jullie VEEL meer vlas in de stal hebben dan ik.. bij mij is het echt een klein laagje, ondergrond schijnt erbij door... Dus dat is dan volgens mij ook niet goed...

En rood vlas? Wat is dat precies. Ik heb wel een paar mini plekjes gevonden en er ook uitgehaald.. Maar niet dat het hele plakken zijn ofzo..

rood vlas zijn de plekken waar ze geplast hebben ;)
Er moet gewoon een goede laag in het begin en daarna de drollen eruit scheppen en het vlak gooien en regelmatig de natte plekken eruit scheppen. Zo doen wij het :) werkt prima ;) (wij hebben op stal zo'n 3 balen in de stal als we net grote schoonmaak hebben gehad (hebben we 1 keer in het jaar word alles leeg gehaald en afgespoten)) maar dat ter zijde.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:40

Bij mijn verzorgpaarden worden alle drollen er elke dag uitgehaald, dan word de 'schone' vlas (die dus niet nas o.i.d is) over de natte plekken verspreid zodat het weer droog is. Een of tweemaal in de week gaat er een half tot heel nieuw pak op! ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:45

Oke! Bedankt allemaal.. Het is iig duidelijk dat hoe mijn stalletje er nu uit ziet idd gewoon vies is... en volgens mij ook te weinig vlas.
Maar wanneer je nat vlas of bruin vlas onderop legt tegen het uitglijden en er nieuw vlas overheen gooit.. neemt het nieuwe vlas het vocht uit het oude vlas op.. en dan is het nieuwe toch ook heel snel weer vies? Dan kan je toch beter gewoon het eruit scheppen?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:47

em_papillon schreef:
Oke! Bedankt allemaal.. Het is iig duidelijk dat hoe mijn stalletje er nu uit ziet idd gewoon vies is... en volgens mij ook te weinig vlas.
Maar wanneer je nat vlas of bruin vlas onderop legt tegen het uitglijden en er nieuw vlas overheen gooit.. neemt het nieuwe vlas het vocht uit het oude vlas op.. en dan is het nieuwe toch ook heel snel weer vies? Dan kan je toch beter gewoon het eruit scheppen?

Als je meer vlas hebt zeg maar een goede laag en het paard plast dan kun je die natte plek er gewoon uit halen als het heel sompig is ;) daar gooi je gewoon dat vlas wat in de stal ligt overheen en dan evt. nieuw laagje, dat hoeft niet perse een hele baal te zijn. Ligt ook een beetje aan je paard hoeveel er in gaat, het ene paard is nou eenmaal wat netter dan het andere :Y)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:57

Oke, hebben ze dan geen uitglij kans? want mijn paard slaapt liggend. En uitglijden zou geeeen goede gebeurtenis zijn omdat ze ook nog een blessure heeft ;)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:03

Heb je anders geen foto van hoe je stal er nu uitziet?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:05

Je kunt het droge al gebruikte vlas absoluut erin laten, dat doen wij ook. Wij hebben de paarden altijd buiten staan en kunnen zelf weten wanneer ze erin gaan. En ja hoor, ze plassen en poepen vaker binnen dan buiten! In ieder geval, wij laten alle droge vlas liggen en voegen soms een halve zak vlas toe als 't écht te weinig is. Hebben ook rubberen stalmatten dus uitglijden is wat verkleind. 1x per week/anderhalve week mesten we de stal helemaal uit en komt er een vers pak in.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:06

em_papillon schreef:
Oke, hebben ze dan geen uitglij kans? want mijn paard slaapt liggend. En uitglijden zou geeeen goede gebeurtenis zijn omdat ze ook nog een blessure heeft ;)

Bij ons is er nog nooit iets gebeurd met vlas (waarvan ik weet) :)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:08

Ja, als ze buiten staan is het denk ik ook van minder belang dat de stal er spik en span uit ziet. Maar de mijne staat nu 24/7 in dr boxje... En het is slecht voor dr hoeven als er mest en vocht bij komt.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:09

em_papillon schreef:
Ja, als ze buiten staan is het denk ik ook van minder belang dat de stal er spik en span uit ziet. Maar de mijne staat nu 24/7 in dr boxje... En het is slecht voor dr hoeven als er mest en vocht bij komt.

Gaat ze niet naar buiten ?
Laatst bijgewerkt door Angelaa2 op 26-10-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:11

Zo he, de hele dag binnen! :\ Is er geen mogelijkheid tot weidegang of blijft ze
binnen ivm haar blessure? :) Zorg er gewoon voor dat het droge vlas blijft voor zover
het nog gebruikt kan worden en je goed oplet dat de plas eruit is. Verders, als je een dikke
laag wil zodat 't lekker zacht is, wanneer nodig wat toevoegen :j

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:16

Nee, het arme beestje mag niet naar buiten. Ze staat inmiddels een jaar stil, echt heel rot. Het begon met een blessure op 3 plaatsen aan haar linker voorbeen, en moest ze boxrust hebben. Maar eigenlijk was het al te ver kapot gegaan.. Maar na bijna een jaar is er nog steeds haast geen verandering.. we mogen wel een kwartier per dag stappen. En ben er altijd dik 2 uur voor dr, gewoon buiten aan een touwtje met wat hooi. Maar toen kreeg ze mok.. en toen kreeg ze flinke rotstraal.. en die rotstraal is overgegaan in hoefkanker. Die is nu weggesneden en blijft weg.. hoop ik! Mokzalf en een magneettherapie apparaat elke dag.. en blauwe spray op dr stralen zodat het hard blijft.

Thnks voor alle reacties! Vind het heel fijn, want wil natuurlijk het beste voor t beestje en desnoods ga ik even met de eigenaresse praten erover...