Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:25

Ik sta nu op een stal waar mijn pony erg veel buiten kan zijn . Dat is wellis anders geweest ook ivm de bevangenheid enzo heb ik haar een tijdje niet meer echt in de wei durven laten. Mijn pony kan ook maar op beperkte plekken veel naar buiten bij voorkeur waar niet al te veel voedzaam gras staat , en zowel maar een aantal uurtjes.
Ik heb hier op mn huidige plekje een buiten bak longeer kantine en dan een paar stukken waar ze buiten kan.
In de winter als ze echt niet meer het gras op ken dan mag ze een aantal uren in de bak . Ik vind deze bak overigens geen lekkere bak om in te rijden maarja als ik naar een stal ga hier in de buurt kunnen de paardjes vaak maaar een half uurtje in de paddock en voor de rest niet veel buiten behalve in de zomer dan maar de winters zijn de paard hier in de buurt toch wel erg veel op stal.

Dus wat hebben jullie dan liever? Een stal met wat mindere facilieteiten voor jezelf waar het paardje wel veel buiten kan. Of goede facilieteiten voor jezelf waar je paard niet zo erg veel buiten kan?

Overigens niet zo veel ver hier vandaan zijn er ook nog stallen die helemaal geen weidegang mogelijk heden hebben, voor zoon stal zal ik dus never nooit kiezen . Want een paard alleen in een paddock zetten en verders geen gras laten zien heel het jaar door is in mijn ogen niet echt een fijn paarden leven :n

Vjestagirl

Re: Paarden veel buiten of luxe voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:26

Minder faciliteiten voor mezelf. Ik ben er maar 2 uurtjes per dag, mijn paard staat er 24/7

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:28

Ik heb liever geen faciliteiten maar wel 24/7 op de wei dan iets anders. Zo heb ik ze altijd gehad. Stel ik zou nu weer een paardje kopen, dan zal die wel ergens gestald moeten worden i.v.m. mijn gezondheid, maar dan moeten ze ook elke dag de wei opkunnen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:30

Ik heb mijn paarden thuis staan, maar het zit er dik in dat ik over een aantal jaren een ander plekje voor ze ga zoeken.

Ik zou dan voor mijn paard kiezen. Liever een minder luxe stal qua faciliteiten en mijn paard veel buiten (iedere dag, grootste deel van de dag).
Ben in het bezit van een auto en een trailer, dus ik kan de goede faciliteiten wel opzoeken. :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:33

ik heb vroeger op een luxe manege gestaan, maar paarden hadden geen weidegang. was altijd iedere dag bezig mijn paard uit stal te hebben.
nu sta ik op een pensionstal waar ze zo lang mogelijk jaarlijks buiten staan.
heb geen mooie binnenbak meer maar wel 2 mooie buitenbakken.
Ik heb voor mijn paarden gekozen.
Vooral omdat ik nu een ouder en een jong paard heb. Ik vind het belangrijk dat ze lekker veel buiten komen, naast dat het voor mij natuurlijk ook makkelijk is. Dat zal ik niet onderkennen. maar ik ga dagelijks naar mijn paarden. Ik sla nooit een dag over, tenzij ik ziek of op vakantie ben.....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:35

makkelijke vraag, mijn paardje moet er wonen dus ik zou altijd kiezen voor dat mijn paardje zoveel mogenlijk naar buiten kan.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:00

Paard gaat altijd voor, hoewel ik het er zelf ook naar mijn zin moet hebben. Echter, ik ben geen luxe persoon. Ik maak geen gebruik van een solarium, binnenbakken, stapmolen, longeerbak, kantine, etc. Gezondheid van paardlief staat voorop. Vandaar dat ik afgelopen jaar 3x verhuisd ben met mijn paard. Gewoonweg op zoek naar het beste. En dat heb ik nu gevonden: 24/7 buiten, inloopstal, onbeperkt hooi, beperkt gras ivm hoefbevangenheid. Wanneer paard tevreden is, ben ik dat ook, en d'as nu het geval!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:01

Paarden gaan altijd voor, anders heb ik sowieso ook geen gerust gevoel. :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:03

geef mij maar een weiland met een schuilstal, meer hoef ik niet en me paard is dan super gelukkig!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:08

Ik vind het paard belangrijker natuurlijk, maar ik sta nu al anderhalf jaar op een stal waar ook een binnenbak is en alles, en dat is heerlijk! :D

Hiervoor stond ik ergens waar geen binnenbak was, geen stapmolen, geen longeerbak en kantine etc, maar deze stal was daarmee niet beter voor het paard. Hier stond hij maar 4 uur per dag buiten en het was er gewoon gevaarlijk door de armoedelijke stallen.
Ik was toen pas 11 en had er niet veel verstand van ... mijn ouders ook niet.

Nu ben ik heel erg bezorgd altijd en wil het beste voor haar. We zijn na 2,5 jaar verhuisd naar deze stal. Hier staan ze 9 uur per dag buiten, nog steeds niet erg veel dus. Maar de stallen zijn fijn,
hij staat op stro ipv vlas en kan dus continue bezig zijn (en geloof me, dat doet ie ook ;) ) en ze heeft er lekker veel vriendjes (staan met zijn 5en in de wei. Ook raampjes in de stal voor frisse lucht, jammer genoeg kunnen ze hun hoofd er niet doorheen steken, dat zou wel leuk zijn.

Hier in de buurt is dit het fijnste wat ik kan vinden. Het is heerlijk voor mij, en mijn pony is erg tevreden. Ze is zo veranderd sinds we hier staan! Ik streef er wel naar zoveel mogelijk weidegang te hebben voor haar (met wel kort en eiwit-laag gras, want ze wordt érrug snel dik) maar 9 uur per dag is hier in de buurt het maximale. Ik rijd er elke keer heen op de fiets, dus ik kan dan ook niet een heel grote afstand pakken.

Het lijkt mij later wel iets, een kleinsschalig stalletje maken wat aan alle eisen voldoet! Ik kan me vaak echt ergeren aan sommige dingen nu, die niet gebeuren zoals ik (en veel anderen) ze willen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 16:15

Ik kies zeker weten voor een plek waar mijn paard naar buiten kan! Mijn paard is namelijk niet meer te houden als hij de hele dag binnen zou moeten staan.
Gelukkig staat hij nu ook op een stalling waar hij lekker de hele dag buiten kan staan :)

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:56

Absoluut een paard dat buiten staat, daar hoef ik niet over na te denken.
Als ik weet dat mijn paard gelukkig is, dan ben ik dat ook en ook met een minder geweldige bak red ik me wel.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:59

Das niet zo moeilijk he, liever minder faciliteiten (heeeel veel wei en leuke uitrijmogelijkheden) dan de mooiste binnenbakken en stallen waar zelfs je paard gepoetst en gemest wordt...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:05

Faciliteiten voor mij denk ik, ik heb nu een pensionstal waar de paarden 8 uur per dag naar buiten kunnen, maar voor mezelf is het veel fijner dan bijvoorbeeld de stal waar mijn vriendin haar pony heeft staan die in de regen moet poetsen omdat er geen overdekte poetsplaats is.. Ik wil elke dag kunnen rijden en daar ook in de winter volop plezier aan kunnen beleven.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:07

Ik mopper heus ook wel eens hoor, maar tsja, is niet anders, ik heb nog geen stallen gevonden waar alles perfect is (bestaan die?! :P). Het is vaak kiezen tussen twee kwaden...

Paard naar buiten en goed ruwvoer staan met stip op 1... Altijd...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:00

je hebt natuurlijk uitersten. Ik zou gaan voor een gulden middenweg. Dus wel fatsoenlijke faciliteiten zoals droge plek om te poetsen, goed ruwvoer en goede verzorging, goede bak, en goede wei/paddocks, maar ook het paard minimaal overdag (8 uur) naar buiten. In de zomer in de wei, en in de winter minimaal in de paddock met ruwvoer.

Ik ben wel eens bij een stal weggegaan vanwege slechte bak, maar ben vervolgens bij die nieuwe stal met binnenbak ook weer vertrokken toen bleek dat men zich niet aan de afspraken hield en mijn pony te lang binnen stond in de winter en niet schoon en droog in het stro stond.
Nu heb ik mijn pony aan huis en probeer ik de voorzieningen netjes en goed te krijgen, maar mijn pony staat wel lekker zoveel mogelijk het hele jaar dag en nacht buiten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:03

8 uur per dag buiten betekent nog steeds 16 uur per dag binnen...
Vind dat lang hoor...

Maar ik weet het, een fijne stalling is héél moeilijk te vinden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:11

Ik heb absoluut zonder twijfel gekozen voor luxe voor mijn paard, dus hij staat 24/7 buiten in een prachtig gebied in een vaste groep, die inmiddels heel hecht is. Dat betekent dat ik best een eind moet wandelen, dat ik alles buiten moet doen (buitenbakken/poetsen buiten etc.), maar dat is een kwestie van jezelf realiseren dat jij er maar een paar uurtjes per dag bent en je paard er 24/7 woont. ;)

Overigens kan ik wel altijd een box huren in geval bij ziekte e.d.
Wat gelukkig weinig voor komt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:14

Paard veel buiten, zonder twijfel!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:21

Twiggy2008 schreef:
Ik heb absoluut zonder twijfel gekozen voor luxe voor mijn paard, dus hij staat 24/7 buiten in een prachtig gebied in een vaste groep, die inmiddels heel hecht is. Dat betekent dat ik best een eind moet wandelen, dat ik alles buiten moet doen (buitenbakken/poetsen buiten etc.), maar dat is een kwestie van jezelf realiseren dat jij er maar een paar uurtjes per dag bent en je paard er 24/7 woont. ;)

Overigens kan ik wel altijd een box huren in geval bij ziekte e.d.
Wat gelukkig weinig voor komt.

Ik moet meer dan een kwartier lopen voordat ik mijn pony heb gehaald... Ga daarom fietsen... :D
Dan is het nog zeker een kwartier stappen naar de bak...

Keuzes, keuzes...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:25

Overigens niet zo veel ver hier vandaan zijn er ook nog stallen die helemaal geen weidegang mogelijk heden hebben, voor zoon stal zal ik dus never nooit kiezen . Want een paard alleen in een paddock zetten en verders geen gras laten zien heel het jaar door is in mijn ogen niet echt een fijn paarden leven :n[/quote]

hoezzo niet??
ik leg heeeel soms wat kuil overal in de paddock of ik ga met hem in de buurt wat grazen,,
ik vind dit z`n onzin alsof j zelf niet nog wat kan doen om je paard bezig e houden..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:31

ik denk dat het gemiddelde randstadpaard in zijn handen mag knijpen met het hele jaar door 8 uur per dag buiten.
Tuurlijk is 16 uur binnen lang. Maar het is ook maar net wat een paard gewend is. Die van mij zouden steen en been klagen, want die zijn gewend hoogstens bij slecht weer voor de nacht binnen te hoeven staan de laatste jaren, maar een gemiddeld sportpaard dat gewend is voor de nacht op stal te staan, is heel tevreden met 8 uur weidegang per dag. Vaak komen ze er dan 's avonds nog een keer uit als de eigenaar komt om te rijden en verzorgen (in geval van particulier) en kunnen ze gedurende de nacht hun portie ruwvoer rustig naar binnen werken.

Als je 's ochtends eerst ruwvoer en evt. krachtvoer voert (tussen 8 en 10 uur), vervolgens de paarden de wei in doet tot 18:00 waarna ze op stal weer een portie kracht- en/of ruwvoer krijgen, dan nog tussen 19:00 en 22:00 ergens gereden en verzorgd worden en vervolgens om 22:00 hun laatste portie ruwvoer voor de nacht krijgen, heb je in mijn ogen een redelijk goede dagindeling. Daar zou ik best mee kunnen leven en mijn paarden ook wel denk ik.

Ik heb zelf geen problemen met 's nachts buiten blijven, maar ik heb ze dan ook direct achter huis en niet langs de openbare weg 's nachts, en die van mij staan wel 24/7 buiten omdat ik het hier zo gemaakt heb dat ik ze dat kan bieden, maar is dat niet op een fijne manier mogelijk, of dat dat alleen kan ten koste van de kwaliteit van verzorging, droge voeten en goede rijbodem (ook belangrijk voor de gezondheid van je paard) dan is 8 uur per dag buiten imo dus wel aceptabel. Mijn pony heeft 1 of 2 winters met minder uren buiten moeten doen omdat we zelf moesten loslaten, en dan merkte je dat wanneer hij een uurtje of 2 buiten liep begin van de middag en er verder later op de middag nog uit kwam met poetsen, grazen aan de hand, rijden of longeren, dat hij rustig bleef op stal en met rijden. Kwam hij er minder uit, dan ging hij staan zwaaien met zijn hoofd en werd hij druk en happerig op stal. Zo heeft ieder paard denk ik zijn eigen tijdsduur vrije uitloop nodig om hanteerbaar en lekker in zijn vel te blijven. De kunst is te kijken naar je paard. En misschien heb je wel zo'n paard wat na 4 uur weidegang de wei uit springt, of zich rotverveelt in die natte saaie paddock. In dat geval kun je misschien beter wat verschillende activiteiten verspreid over de dag aanbieden dan alleen zoveel uur weidegang of paddock.

Overigens heb ik mijn merrie bijna niet 24/7 in de wei gehad afgelopen zomer, want die vrat zichzelf moddervet. Met opgeblazen buik, winderigheid etc. tot gevolg. Dus dan maar deels vasten en deels ruwvoer erbij op de paddock.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:33

Ik weet het, woon zelf ook in de Randstad.

Het zou alleen mijn ideaalbeeld niet zijn, dus ik zou blijven opletten.

En in de paddock is toch ook goed, het hoeft niet 24/u land te zijn... Liever niet zelfs vaak...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:33

TurdusMerula schreef:
8 uur per dag buiten betekent nog steeds 16 uur per dag binnen...
Vind dat lang hoor...

Maar ik weet het, een fijne stalling is héél moeilijk te vinden...

dan rijden en poetsen erbij is 2 uur is viertien uur binnen, je slaapt ong 8 uur en dan verveelt hij zich 6 uurtjes als paard op
stro staat met lekker veel uwvoer geloof ik niet cht dat hij zich verveelt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:36

absoluut mindere facaliteiten voor mezelf. die heb ik namelijk thuis wel (comfort etc).. het is de 'woning' van mijn pony,, voor haar moet er dus voldoende comfort zijn. ik ga haar niet 23 uur per dag opsluiten. lekker zoveel mogelijk naar buiten, en gelukkig hebben wij dat ook. geen kantine, geen binnenbak. maar wel 5 weilanden waarvan er 3 in de winter mogen worden gebruikt. en een soort mestwei/paddock die altijd gebruikt kan worden