wel weide, geen (geld voor) bak, ik wil wel graag rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

wel weide, geen (geld voor) bak, ik wil wel graag rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 00:50

wat te doen?
eindelijk na lang wachten en 5 jaar niet gereden te hebben, is mn vierjarige klaar om bereden te worden, ze is al zadel mak super gehoorzaam aan de longe, er heeft 2 keer iemand op gezeten en ze is mega braaf.

ik wil zo graag op haar rijden, maar het is vroeg donker, de wei is te glibberig, en heb geen geld voor een rijbak aanleggen of stalling ofzo waar een rijbak is.(ze staan bij me thuis)
heb ik eindelijk alles voor elkaar, en een goed zadel enzo (wat ook nog even een zoektocht was.) en nu dit weer. het lijkt wel alsof alles me tegenwerkt dat ik niet mag rijden ofzo. ;( (in de jaren hiervoor ook al ze een paar dingen gehad waardoor alles tegenzat)
de paddock is te klein en word ook steeds slechter, en ik wil graag sparen en zou over 2 maanden dan misschien een rijbakje laten aanleggen (heb wel makkelijke grond dus geen gedoe met drainage ofzo allemaal zandgrond dus omgraven, zand storten, en omheining er om is voldoende.)
maar de paddock word nu na 1 jaar toch wel slechter, ze staan er ook altijd in, en die wil ik ook graag opknappen, maar dan duurt het tot volgend jaar zomer weer tot ik eindelijk kan rijden... ik baal hier zo vreselijk van dat ik nooit eens wat kan doen wat ik wil. altijd komt er wel weer wat tussen waardoor het stomme geld weer op is en ik niet kan doen wat ik graag wil en gezondheid en voer voor de beestje staat voorop(en mezelf was een jaar werkloos, nu wel weer werk gevonden), dus worden de andere dingen maar steeds weer uitgesteld. ;( maar ik stel mn paardenhobby nu al 5 jaar uit, en ben het behoorlijk zat aan het worden.
ik heb amper nog zin om wat te doen met ze, ik geef ze hun eten en ik maak de paddock schoon van mest, maar thats it. ze houden zowiezo niet van knuffelen, alleen mn kleine minishet. dus daar doe ik ze ook geen plezier mee, werken willen ze wel voor me en vinden ze leuk, maar ik kan niks doen zo, als ik eens met 1 bezig ga longeren in de paddock staan die anderen nieuwschierig in de weg te koekeloeren.
en ik wilde volgende week beginnen met lessen met mn 4jarige, (niet echt les maar begeleiding erbij als ik er op ga zitten enzo, dat die mij longeerd, mijn man kan niet longeren en mn stiefzoon ook niet, maar hij zit dan wel op de pony zodat ze aan gewicht wend, maar ik ga er niet zomaar op, wil een ervaren iemand die haar vast heeft en longeerd) en nu is de paddock weer een modderbak, niet zo erg dat de paarden er niet kunnen staan net tot de hoefjes een beetje modder en het plakt niet, is zandmodder. maar het is wel glad als je longeerd dus dat lukt ook weer niet.
daarnaast heeft ze erge zomerexczeem en heeft dit jaar haar manen en staart enzo kaalgeschuurd en haar vacht staat alle kanten op omdat ze nog steeds schuurt. (volgend jaar gaat ze volledig onder eczeem deken) en ze ziet er niet uit zo, lijkt wel een mislukt bakselbeestje zo. terwijl ze verder gezond is enzo hoor.

ik denk dat er weinig op zit dan nog maar nog langer te wachten, ik word er zo beu van heb al 6 jaar zowat niks kunnen doen met de de grootste liefde van mn leven, mn paardjes. en elke keer is het weer van ja bijna nog even ik kan wat doen met ze, toen ze 2 was wilde ik al longeren enzo maar ze heeft ook een groei achterstand enzovoort en leek op 3 jarige leeftijd op een tweejarige qua bouw, en hoogt en zovoort.
nu is ze eindelijk 4 en er klaar voor. en kort gezegd eigenlijk heeft het me de afgelopen 6 jaar alleen maar smakken met geld gekost, en nul,nul plezier. en ik had gehoopt dat het beter zou worden na de verhuizing vorig jaar en ze bij huis zouden komen te staan, maar niks is minder waar. ik zie ze dan nu een paar keer per dag in plaats van 1 keer per dag maar toch. ik kan ze niet eens lekker borstelen ofzo, altijd staat de rest dan weer er omheen en mn poetskoffer om te gooien en te besmeuren met modder zodat ik de borstels weer niet kan gebruiken tot ze droog zijn, word er gek van dat ik het zootje niet zo kan indelen als ik wil omdat er geen geld voor is. ze komen verder echt niks te kort hoor,echt niet altijd voldoende voer, hele dag hooi en handje musli elke dag en alles van de aller aller beste kwaliteit (wil altijd alleen het allerbeste voor mn beestjes, waarschijnlijk ook de reden waarom ik zo baal van deze situatie)

sorry voor het lange verhaal, reactie niet nodig hoor, wilde het alleen van me af, beetje een depri bui denk ik. :(:)

chocobroodje

Re: wel weide, geen (geld voor) bak, ik wil wel graag rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:56

Is er geen prive bak of een ponyclub of manege? Wij rijden meestal buiten maar er zijn wel mensen in de buurt met een bak waar wij gebruik van mogen maken. Wat bedoel je met een paddock? Kun je geen bak aan laten leggen en dat ook gebruiken als paddock?

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:19

Misschien je weiland om laten bouwen tot rijbak?
Ik weet niet hoe groot je weiland is, misschien kun je de helft er van doen?
is maar een ideetje hoor zoals ik dit probleem zal hebben opgelost als ik in jou situatie zal zitten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:27

Of lekker het veld in :) Eerst met iemand ernaast aan de longe, daarna los met iemand ernaast, en daarna rustig rechte stukjes gaan draven. Rechte stukken rijden is sowieso beter voor een jonge pony :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:10

Ik ga met mystic tinker mee en ga daarnaast wandelen, hup lopen met die knol, uren achtereen. Daar krijg je zo'n vertrouwensband van en je paard wordt gelijk verkeersmak. Desnoods met zadel erop en als het goed voelt dan klim je er een stukje op.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:23

jammer dat het zo tegenzit, maar je kan idd gaan wandelen om contact te gaan versterken en tegelijk te werken aan beweging, verkeer, etc. misschien een idee om lid te worden van een rijvereniging bij je in de buurt. Dat is op jaarbasis niet zo heel veel geld, maar vaak kun je dan wel gebruik maken van alle faciliteiten.is er niemand uit je vriendenkring die kan helpen met het omgooien van de paddock. vaak lijkt het probleem erg groot, maar als je dan met meerdere mensen even de schouders eronder zet is het zo gepiept..achteraf een lekker etentje en jij ook weer klaar! ik ben mijn pony ook buiten gaan inrijden, dat kan prima, met iemand die je daarbij helpt. heel wat anders, maar grondwerk kun je overal en altijd doen, misschien doe je al wat, maar zo, niet dan is het echt een aanrader om je daar in te verdiepen; er zijn leuke boeken te vinden van bijvoorbeeld, hempling, voest, teblick, etc. dan ben je toch opbouwend met je paard bezig zonder er direct mee te hoeven gaan rijden, terwijl het wel voorbereidend is op. succes en veel plezier ook, want zou jammer zijn als je je plezier echt verliest!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:30

Als bij ons de paarden net onder het zadel zijn,zijn ze voor het grootste gedeelte al verkeersmak :)
Veel buiten stappen aan de hand en tijdens longeren even onder het zadel.Als er daarna iemand op klimt gaat er gewoon een "noodrem" mee.Halstertje onder het hoofdstel laten zitten en daar een lange lijn aan...heel simpel.
Er loopt dus gewoon iemand mee,probeer eerst wat te doen op rustigere tijdstippen en breid dat uit.Als dit goed gaat,gaat de begeleider nog een paar x op de fiets mee zodat je een wat groter gebied kunt verkennen.
Als dit goed gaat dan lekker alleen op stap...doe het rustig aan en kijk wat je paardje aankan ;)

Paard beleren kun je helaas niet alleen doen...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:33

Ik heb ook geen bak tot m'n beschikking, ook geen licht, maar wel een glibberig weiland.
Staat je paard al op ijzers? Ik kan met schroeven in prima rijden.
Helaas wordt het nu vroeger donker, daar baal ik ook van. Maar ik ga nu met de trailer naar een bak in de buurt, of evt goed verlicht te paard over de weg....
In de winter neem ik ook vaak 2x per week les. Kan ik meteen in de binnenbak rijden (terwijl ik niet eens heel veel duurder uit ben)
Ik denk dat je zowiezo al heel blij moet zijn dat je een paar paarden voor jezelf hebt. Daar dromen heeel veel mensen van ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:41

Niet negatief bedoeld maar dit is wel iets wat je had in moeten/kunnen calculeren. Als je je paarden aan huis heb staan en je wacht al zo lang dan had je in die 5 jaar wel aan zien komen dat je toch op een gegeven moment zou gaan rijden.
Dus je had 5 jaar de tijd gehad om een bak thuis aan te leggen... en je voorzorgsmaatregelen te treffen.
Maar dat leed is nu al geleden... dus dan zal je moeten gaan zoeken naar een andere oplossing.....

Wat ik vaak hoor ik dat mensen die thuis geen bak tot hun beschikking hebben in de buurt lid worden van een vereniging die wel een binnenbak hebben en daar dan lessen volgen en/of als de bak vrij is daar mogen rijden. Vaak wel tegen betaling voor de bakhuur.
Misschien is dat een optie dan kan je gelijk misschien contacten opdoen die je kunnen helpen met het doorrijden van je paardje.

Ga eens in de buurt informeren.., zet een oproep hier op bokt.... al zou je er een half uur voor moeten rijden.. maakt toch niet zoveel uit.
Kan je wel lekker doortrainen en ook nog lessen volgen...

Succes.
(en kop op, er komt hier ook wel weer een oplossing voor.....)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 11:21

Mando schreef:
Niet negatief bedoeld maar dit is wel iets wat je had in moeten/kunnen calculeren. Als je je paarden aan huis heb staan en je wacht al zo lang dan had je in die 5 jaar wel aan zien komen dat je toch op een gegeven moment zou gaan rijden.
Dus je had 5 jaar de tijd gehad om een bak thuis aan te leggen... en je voorzorgsmaatregelen te treffen.
Maar dat leed is nu al geleden... dus dan zal je moeten gaan zoeken naar een andere oplossing.....

Wat ik vaak hoor ik dat mensen die thuis geen bak tot hun beschikking hebben in de buurt lid worden van een vereniging die wel een binnenbak hebben en daar dan lessen volgen en/of als de bak vrij is daar mogen rijden. Vaak wel tegen betaling voor de bakhuur.
Misschien is dat een optie dan kan je gelijk misschien contacten opdoen die je kunnen helpen met het doorrijden van je paardje.

Ga eens in de buurt informeren.., zet een oproep hier op bokt.... al zou je er een half uur voor moeten rijden.. maakt toch niet zoveel uit.
Kan je wel lekker doortrainen en ook nog lessen volgen...

Succes.
(en kop op, er komt hier ook wel weer een oplossing voor.....)

bedankt voor het mee leven, en meedenken. :)

eh ik ben [as vorig jaar verhuisd, daarvoor huurde ik een weiland, en daar was wel een rijbak aanwezig maar heb die zelden gebruikt, een enkele keer voor wat longeren.
ik had het ook in gecalculeerd, ik had 800 euro gespaard, een zadel gekocht, ik had alles al geregeld zowat en zou zo een beetje deze week/volgende week een bak moeten hebben, maar door de 1.000 tegenslagen (hooi prijs verhoging en noem maar op, auto apk keuring enzovoort, nieuwe keuken van de verzekering waarvan we ineens zelf dingen moesten betalen, en nog eens 400 extra moest lenen van mn pa die ik weer terug moet betalen) is dat geld al op.
en dat ik zou rijden was helemaal onzeker, mn hafje is slechts 1.39 klein, ik ben wel maar 1.60 maar wel iets zwaarder, dus het was heel onzeker of ik wel op haar zou gaan rijden of niet, heb haar zelfs nog te koop gehad, maar na veel advies ga ik het toch proberen. zodra de belasting te groot is voor haar rug stop ik ook ermee.

de dichtsbijzijnde manege/club is een kwartier rijden met de auto en heb geen trailer, en mn auto kan niet trekken en ik heb geen E rijbewijs (ben gezakt, koste me ook 500 euro, weer weg gegooid geld ;( .) anders had ik wel een trailer en auto gehad ondertussen, ook daar had ik aan gedacht.

er zit verder ook niks op loopafstand ofzo helaas. wel mensen met paarden maar die gaan allemaal naar de maneges ofzo in de winter. en durf ook niet zomaar te vragen of ik dan mee mag.

wandelen is misschien wel een goed idee, als ze niet te heet is tenminste, de laatste keer liep ze alleen maar steigerend en trekkend mee. maar volgende week, (niet deze week) hoef ik niet zo veel te werken en kan mn man misschien ook mee, dat we haar met zn tweeën vast houden. misschien kan ik op het droogste stukje even longeren en dan een stukje lopen met haar, is inderdaad heel goed voor de band en het vertrouwen, maar zo buiten rijden ga ik echt nog niet doen hoor! heb er zelf 1 keer op gezeten en ze is nog niet helemaal mak met vreemde dingen, dat vind ik doodeng! ik wil een stevig omheind stuk hebben, en niet te groot dat ze een kilometer kan gaan rennen eerst. ;)
ze heeft geen ijzers. (ik ben geen voorstander van ijzers, als het echt niet hoeft dan doe ik het ook niet, (het beperkt de bewegingsvrijheid van de hoef vind ik, om het kort uit te leggen) en heb ook geen geld voor ijzers, als het echt zou moeten voor medische redenen ofzo dan ok, maar anders niet.)

@mag: te paard de weg op? met een vierjarige die nog niet 100% mak is in het verkeer, en waar nog maar 2 keer iemand opgezeten heeft, nee dankje, ben een scheiterd met die dingen en durf dat echt niet, wil gewoon een omheind stuk waar ze niet uit weg kan. :Y)
ik weet dat veel mensen wel dromen van 3 paardjes (maar op ze dat op deze manier willen betwijfel ik.) mn eerste paardje, haflingrmerrie, is nu 23 en al 6 jaar met pensioen, omdat ze slijtage heeft, en heb er 4 jaar plezier van gehad, net toen ik eindelijk onder de knie had hoe ik alles van gedaan kreeg boem, afgelopen je mag niks meer, tewijl we hoog niveau hadden bereikt na 4 jaar. toen veulentje ervan, te klein, te iel, steeds ziek en zwakjes. zomereczeem, kost handen vol geld. te klein om te rijden, twijfels, wel of niet doen, twijfels dan maar verkopen, toen toch maar niet en toch proberen te rijden. ik word er niet goed van.
de enigste waar ik wat aan heb is mn minishet, dat was een bewuste keuze dat ik daar niet mee kon rijden ofzo (ook voor karretje is ze te klein) ik doe wat circuskunstjes met haar, dat is erg leuk. maar door alle tegenslag de afgelopen 5 jaar, en een jaar lang werkloos geweest te zijn, mist de motivatie gewoon heel erg. heb ik eindelijk werk heb ik nog geen geld voor mn dingen die ik wil. ik kan ze prima onderhouden enzo hoor dat is het probleem niet, het probleem zijn de extra dingen, zoals het rijden enzo, daar is geen geld meer voor over. tuurlijk ik zou kunnen bezuinigen, goedkoper hooi, maar wat voor berm bagger hooi heb je dan? de vierjarige is al zo een slap geval en altijd zwakjes en onderontwikkeld, als ik daar op bezuinig blijft er niks van haar over. ze kost me net zo veel als 2 grote paarden zowat in onderhoud. en mn oude merrie kan ik ook niet weg doen, heb beloofd haar een goed leven te laten hebben op haar oude dag, ze heeft altijd haar best voor gedaan en kan het echt niet over mn hart verkrijgen om haar te slachten of te laten inslapen terwijl ze verder heel fit is en vrolijk rond rent.
ik had gedacht dat het allemaal prima zou lukken, maar ja als je dan zo een kostenvreter hebt die een hoop nodig heeft, dat had ik niet gehoopt, verwachten kan je het altijd dat weet ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat ik er zo vreselijk van baal. het is elke keer dat als ik denk het is eindelijk zo ver ik kan weer gaan rijden na zoveel jaar, dat er wel weer wat tegenzit waardoor ik het allemaal moet uitstellen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:28

We hebben 4 fjorden buiten ingereden, opzich gaat dat prima hoor. We konden pas later in de bak, maar nu doen we het eigenlijk nooit. De fjorden hebben er ook echt geen lol in. Waarom wandel je niet eerst een stuk met man erbij, en als het goed gaat klim je er eens op. Zo bouw je het uit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:32

Even vraagje maar de foto's in je profiel. Waar zijn die dan gemaakt? Is dat de oude stalling

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:08

Ik heb ook geen bak of vervoer ter beschikking, glibberig weiland wel...
Ik rijd gewoon in dat glibberige weiland, maar galop en kleine voltes in draf worden gewoon even geschrapt uit het trainingprogramma. Kleine voltes zijn met een jong paar sowieso nog niet aan de orde, en galop kan je net zo goed trainen op buitenritten, op een lang recht stuk. Mijn paarden staan trouwens niet op ijzers, en ik heb nog nooit ook maar een klein beetje last gehad van wegglijdende en uitschuivende paarden. Als je een beetje je verstand gebruikt kan het wel gewoon hoor :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:12

Citaat:
en durf ook niet zomaar te vragen of ik dan mee mag

Een brutaal mens heeft de halve wereld.. en waar een wil is is een weg..
Ga er eens een paar keer kijken waar ze rijden, hang een briefje op en praat met de mensen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:17

Wij hebben ook (nog) geen buitenbak.,...
mijn dochter rijdt op het land van de buren, stond graan op of op het maisland. Ze moet dan wel een stukje over straat, maar daar moeten de paarden dan maar aan wennen.
Ook die die net zadelmak zijn moeten hetzelfde traject afleggen, en tot op heden geheel probleemloos.

Het is inderdaad zo dat sommige dingen niet in te calculeren zijn, na jouw verhaal zou ik eerst de paddoch renoveren, je kunt hele leuke bouwlampen komen met een zeer energieverbruik, verlciht daar dan je paddock mee en rijdt daar dan, als je paard nog niet zo lang zadelmak is, hoeft dat geen uren te zijn.
Langs de weg heeft ook weer het voordeel dat je mooie lange rechte stukken kunt rijden, ze niet aan de bakrand kunnen gaan kleven.

en vwb vragen of je mee kunt rijden, mijn dochter zou het harstikke leuk vinden als er iemand mee gaat.. nee heb je, ja kun je krijgen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:24

Mando schreef:
Citaat:
en durf ook niet zomaar te vragen of ik dan mee mag

Een brutaal mens heeft de halve wereld.. en waar een wil is is een weg..
Ga er eens een paar keer kijken waar ze rijden, hang een briefje op en praat met de mensen...

Helemaal waar, ik heb ook enkel een weiland ter beschikking, dus als ik eens een echte les wil nemen, vraag ik of ik van een buitenbak (op 10 min. van mijn wei) gebruik mag maken. Ik vind het soms ook een beetje vervelend om afhankelijk te zijn van de goodwill van andere mensen, maar ik heb al gemerkt dat als je het vriendelijk vraagt, altijd opruimt erna en eventueel een huurprijs betaald, je wel aan een piste kan geraken :)

Mijn vriend zit ook niet in de paarden, heeft er ook geen bepaalde feeling mee, maar af en toe helpt hij mij ook wel, als ik hem tips geef, loopt dat wel los. Zo kan jij bv. op je paard gaan, met je man ernaast? Het helpt (bij mij toch) om eerst aan de hand een hele tijd rond te wandelen buiten, en dan, als hij weer helemaal op zijn gemak is, dan pas op te stappen.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 12:39

chocobroodje schreef:
Even vraagje maar de foto's in je profiel. Waar zijn die dan gemaakt? Is dat de oude stalling

de eerste en laatste foto is hier bij mij thuis. maar de paddcok lijkt groter dan hij is op de foto je kan er net aan een rondje in draven, zeker omdat het een jong paardje is en nog niet zoveel balans is het wel moeilijk om daar te rijden, plus dat de andere 2 dan vreselijk in de weg staan altijd. :D bovendien was dat van de zomer, en het is nu glibberig en er staat een grote plas water.

solleke_noah, mijn man houd ook wel erg van mn paardjes hoor en verozrgt ze ook altijd als ik niet kan (zoals nu, ben snipverkouden) maar als hij de pony vasthoud begint ze altijd te klieren en is ze zo vreselijk vervelend dat ik er niet meer op durf, terwijl ze bij mij heel lief is, misschien mag ze hem niet of heeft ze een hekel aan mannen ofzo. ik weet het niet, ik voel me in elk geval niet vertrouwd dan.

guanacotje: dat durf ik echt niet hoor, als ze er vandoor schiet en op der snufferd gaat met mij erop durf ik echt nooit meer te rijden!
als er wat gebeurd? wat dan? je kan het niet altijd voor het zeggen hebben met een jong beestje of ze er niet eens een paar passen vandoor rent of snel de bocht om gaat, ze heeft al een heel slecht evenwicht.(zoals ik al zei, het is niet het sterkste beestje met haar onderontwikkeling) en als het dan glad is in de wei dan gaan we beidde onderuit. plus dat het weiland naar de filistijnen gaat, waar ik ook al flink in gëinvesteerd heb dit jaar om de kwaliteit wat op te krikken, ik wil best een stuk offeren om een rijbak te maken, maar zo er in rijden gaat niet, dat is te glad.

er zal weinig anders op zitten dan gewoon wachten, weer sparen en dan een rijbakje aanleggen en dan weer opnieuw beginnen met beleren. zal wel volgend jaar worden ofzo maar dat is dan niet anders.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:51

Waarom dan niet gewoon een stuk wei afzetten met schrikdraad en daar je bak van maken. Denk ook dat je je paardje wel wat onderschat zo snel valt een paard nou ook weer niet. Ik heb het gevoel dat je een heel perfect plaatje in je hoofd hebt en nu dat niet meteen haalbaar is blijf je hangen. Mijn 3 jarige waren op die leeftijd allang verkeersmak. Je moet gewoon wat proberen, paardrijden heeft altijd iets van risico, en jonge paarden nog veel meer. Ga eens een stuk wandelen, desnoods meerdere keren. Mijn veulens hebben 1x een bak voer opgesmuld naast een draaiende tractor, nooit meer angst gehad. Voor alles is een oplossing maar je moet wel willen

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 12:57

waar woon je ongeveer in drenthe als ik vragen mag, als je ongeveer woont waar ik ook woon , zijn er genoeg die voor weinig hun bak willen verhuren :)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:48

ik woon in roswinkel.
maar net sinds 1 jaartje.

tja, dat willen is een grote factor inderdaad, elke keer als ik wil, en iets probeer mislukt het weer na een tijdje. en ik heb eerlijk gezegd een beetje de hoop opgegeven. en ik wil het nu gewoon perfect hebben voor ik verder ga omdat ik anders weer voor de 6de keer moet opgeven omdat het niet lukt, is voor mn paardje ook niet goed, elke keer start ik weer met trainen, en elke keer komt er wat tussen dat ik er weer mee moet stoppen. ze is gelukkig wel heel makkelijk wat dat betrefft ik kan heel makkelijk verder met wat ik gestopt ben, zoals nu heeft er 3 weken niemand opgezeten of gelongeerd ofzo, maar ik zou haar zo kunnen pakken, longeren en weer iemand opzetten. dat scheelt gelukkig wel.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:01

En als je nou voor 2/3 maanden ofzo haar op de manege zet, je daar de begin knopjes erop rijdt. Dan kan ze in het voorjaar naar huis getraind en wel kun je ook weer gewoon buiten verder rijden. Want dit is voor je motivatie dodelijk vrees ik. Zorg dat je er weer wat plezier in krijgt. Het hoeft echt niet perfect, hoe hoger je de lat gaat leggen hoe moeilijker het wordt om aan je perfektebeeld te voldoen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 15:30

Ook mee eens Chocobroodje.

En hoe oud is je paardje nu die ingereden/doorgereden moet worden.
Je heb een Haf en daar zit vaak toch wel een flinke kop op vooral als ze jonger zijn.
Die van mij was net met 4,5 zadelmak en met 5,5 doorgereden.. dus heb geduld.

Er staan hier een hoop goede bruikbare tips..en niet de moed laten zakken, alles heeft een doel... als je nu nog niet kan rijden dan zal daar wel een rede voor zijn.. Zo denk ik altijd maar.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 17:35

chocobroodje schreef:
En als je nou voor 2/3 maanden ofzo haar op de manege zet, je daar de begin knopjes erop rijdt. Dan kan ze in het voorjaar naar huis getraind en wel kun je ook weer gewoon buiten verder rijden. Want dit is voor je motivatie dodelijk vrees ik. Zorg dat je er weer wat plezier in krijgt. Het hoeft echt niet perfect, hoe hoger je de lat gaat leggen hoe moeilijker het wordt om aan je perfektebeeld te voldoen

je hebt wel gelijk, maar heb geen geld om haar ergens op een stalling te zetten. zat daar ook aan te denken, maar dat lukt gewoon niet.

bedankt mando, al snal ik de reden van 6 jaar veel geld uitgeven in een bodemloze put nog niet helemaal :n

het komt ook vast allemaal wel weer eens goed. ik zal in elk geval inderdaad iets minder moeten willen, er is niet meer en zo is het, en daar moet ik het maar mee doen.
ga gewoon weer sparen tot ik genoeg heb om een stukje weiland om te gooien, en dan zand erop. en er hoeft eerst geen mooie omheining omheen dan, gewoon paar simpele paaltjes met stroom er op is eerst voldoende, dan kan ik altijd nog doorsparen voor een goede omheining, en verlichting. heb hele wisselende tijden in mn werk dus kan overdag altijd we ergens een keer dat het licht is, en als het 1 dag niet kan is ook niet erg wil toch niet vaker als om de dag trainen. dat vind ik meer als voldoende voor een jonge pony, en nooit 2 keer achter elkaar voorlopig (ze verveelt zich ook gauw als ik te vaak train :D het is een behoorlijk eigenwijze tante die snel leert. heeft zn voordelen, maar zeker ook nadelen.)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:15

Ik zou eens rondbellen wat een paar kubb zand kost, volgens mij valt dat nog best mee, zeker als je geen drainage nodig hebt. Licht is ook geen eerste prioroteit. Verder zou je voor kerst een bijdrage voor de bak kunnen vragen. Er hoeft zeker geen perfect wit houten omheining omheen. Je moet dat beeld eens wat loslaten je maakt het jezelf zo vreselijk moeilijk

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:26

Ik had eerst hetzelfde probleem als jouw.
Jong paardje wat ik aan het inrijden was maar geen bak.
Ik reed op een kaal stuk van de wei waar geen gras meer stond maar helaas is dat toch fout gegaan,mijn pony is dus wel onderuit gegaan en raakte daarbij zo geblesseerd dat ik hem uiteindelijk in heb moeten laten slapen(nog geen 5 jaar oud).
Ik heb nu een stuk van mijn wei(dat stuk wat toch al kaal was), een stuk van 18 bij 36 meter om laten gooien door een loonwerkers bedrijf(zwarte zand naar onderen en het witte naar boven).
Dit heeft me 625 euro gekost en ik kan nu wel veilig rijden.
Ik heb nu weer een jonge pony en die heb ik eerst een paar keer in die bak gereden en nu ga ik met hem buiten verder trainen omdat ik veel rechtdoor lopen voor zo'n jonge pony beter vind.
Ik zal je dus niet aanraden om in de wei te gaan rijden.
Ik gebruik mijn bak ook als paddock.
Kan je niet als je met 1 pony wil tutten de ander apart zetten(draadje ertussen??),dan heb je geen geklooi met je borstelbak edg.

Kan je niet tijdelijk meer gaan werken om zo extra geld te verdienen om een bak te laten maken??
Als je een stuk weiland om laat gooien hoef je geen extra zand erop te gooien,er komt vanzelf zand omhoog als je het laat omgooien(moet je het natuurlijk wel diep genoeg laten doen).

Heb je niemand in je buurt die ook paardrijd en met je mee wil naar buiten om je pony er zo aan te laten wennen,ik ga met mijn jonge pony ook altijd met iemand samen.