zand uit (winter) vacht krijgen voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xanti

zand uit (winter) vacht krijgen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:30

Mijn paarden staan veel buiten in de bak en hun vacht zit dus altijd vol met zand. Vooral nu krijg ik het zand er bijna niet uit met die dikke wintervacht. Ze staan dacht en nacht buiten dus ik zit er niet op te raggen met borstels. Ik probeer zoveel mogelijk met de zachte borstel het zand eruit te borstelen, maar er blijft na mijn mening toch te veel zitten, Na het rijden zie ik dat het zand onder het zadel is blijven zitten.
Heb al gedacht er en kruimeldief voor te gebruiken, jullie nog ideen?

Smartie2004

Re: zand uit (winter) vacht krijgen voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:34

Bij de blokker kun je rubberen borstels kopen (deze zijn ook heel handig om je dekjes mee schoon te maken)
Misschien dat je hier wat meer zand mee van de vacht kan krijgen.

Bij intresse wil ik er morgen wel een foto van maken.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:39

Ik rijd zonder dekje, dus scheelt weer schoonmaken. (zadel maak ik wel schoon)
Je mag wel een foto maken als je wilt. Is het iets heel anders dan een rosborstel? Zachter? Ik ben namelijk erg voorzichtig met de vetlaag, aangezien ze zonder dekens dag en nacht buiten staan

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:53

Gewoon zacht rubber niet vergelijkbaar met een rosborstel.

Ik gebruik hem om mijn dekjes mee schoon te borstelen, dit zou ik met een rosborstel nooit doen.
Zand uit een deurmat krijg je ook meter weg met een rubberen borstel dan met de stofzuigen (paard is wel weer anders).
foto volgt morgen

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:55

Weet niet of je paard het hebben wil, maar een stofzuiger die je op je schouder kan hangen lijkt me ook super werken. Geen gestof meer, alles direct de stofzak in :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:36

gewoon een harde borstel? Dat lijkt me minder kwaad kunnen dat schurend zand... En die vetlaag maken ze zelf wel weer wat aan toch? Anders schapenwol er over heen wrijven ofzo na het rijden? (verzin ook maar wat, maar daar zit heel veel huidvet op ;) )

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:48

Ik weet niet of je er voor open staat maar een 0 grams regendeken is misschien ook een idee.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 11:58

Kenzo schreef:
Ik weet niet of je er voor open staat maar een 0 grams regendeken is misschien ook een idee.

en wat doe je dan als het koud wordt dan kunnen de haren niet meer omhoog en dan ligt er maar een 0 grams op...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:06

Mijn zandpony's hebben dat ook, ik poets ze een beetje en dan en vochtig doekje erover.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:10

ik kriebel :(:) mijn haf dat hij gaat schudden dan ben je veel zand kwijt en dan met een harde borstel en dan een zachte..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 12:12

hmm interessant topic dit, ik heb hier ook last van met mijn pony, staat ook dag en nacht buiten zonder deken en zijn grootste hobby is zand verzamelen! hou dit even in de gaten.. wie weet komt de gouden tip nog..

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:00

ik hou het ook ff in de gaten, heb er ook last van hihi

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:49

x_Quinta_x schreef:
Weet niet of je paard het hebben wil, maar een stofzuiger die je op je schouder kan hangen lijkt me ook super werken. Geen gestof meer, alles direct de stofzak in :)

Ik denk dat mijn paard daar niet zo'n probleem van maakt. Ik zal eens googlelen of en ook exemplaren bestaan waar je geen snoer bij hebt, maar op oplader ofzo.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:49

zij schreef:
gewoon een harde borstel? Dat lijkt me minder kwaad kunnen dat schurend zand... En die vetlaag maken ze zelf wel weer wat aan toch? Anders schapenwol er over heen wrijven ofzo na het rijden? (verzin ook maar wat, maar daar zit heel veel huidvet op ;) )

Met een harde borstel blijft er toch nog heel veel zand achter..

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:50

Kenzo schreef:

Nou, ik rijd maar 1x per week, vind het zo sneu dat ze dan een deken moet ophebben voor die 1x per week rijden. Ze is zo gek op in het zand rollen....

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:51

sonjim schreef:
Mijn zandpony's hebben dat ook, ik poets ze een beetje en dan en vochtig doekje erover.

Maar dan krijg je het zand niet te pakken wat dieper in de vacht zit toch?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:17

een stofzuiger met borstel aan waar in het midden een gat in zit...

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:27

mijn paarden maken er een sport van, de normale kleuren van deze twee zijn wit een licht grijs, maar nu, ik zie ze nu lopen, zijn ze donker grijs. zit dus met hetzelfde probleem, maar ik borstel ze toch voordat ik ga rijden met een rubberen borstel, als je, voordat je gaat rijden ze een paar uurtjes van tevoren binnen zet, is mijn ervaring, ligt het zand er meer 'bovenop'. zeker als ze nat naar binnen gaan dan kun je het zand er redelijk goed vanaf borstelen, ik blijf dit volgen want dit is ook voor mij interessant. : *D

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:29

Ik heb hetzelfde probleem gehad maar met mijn antieke stalen roskam lukt het heel erg goed om al het zand er vanaf te halen. Heb vorig jaar een replica gekocht van de roskam maar die was van hardplastic gemaakt en werkt stukken minder goed.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:37

Hier hebben we ook zandpony's, als je kamt komt er gewoon meer zand op de haren liggen. Je hoeft er echt niet alles weg te krijgen, gewoon de opgedroogde modder en vuiligheid met een ros en hardeborstel weg doen. Is toch normaal dat je pony vol zand zit, het is niet de bedoeling dat je het er allemaal uit krijgt, anders moet je wassen, en dat doe je nu juist best niet met koud weer. En al helemaal als het een buitenpony is.
Het is trouwens niet gevaarlijk tijdens rijden, als je harde plekken hebt weggedaan, dan is er niets aan de hand. Als ze zweten komt het er ook meestal uit.
Het is een natuurlijk bescherming, al weet ik niet precies hoe het werkt :+

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:46

aria_zz; Zou ik er vanuit kunnen gaan dat ze er dan geen last van heeft? Als ik het zadel eraf haal zie ik namelijk dan het zand zich vaak heeft opgehoopt op een bepaalde plekken

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:48

msnowy schreef:
mijn paarden maken er een sport van, de normale kleuren van deze twee zijn wit een licht grijs, maar nu, ik zie ze nu lopen, zijn ze donker grijs. zit dus met hetzelfde probleem, maar ik borstel ze toch voordat ik ga rijden met een rubberen borstel, als je, voordat je gaat rijden ze een paar uurtjes van tevoren binnen zet, is mijn ervaring, ligt het zand er meer 'bovenop'. zeker als ze nat naar binnen gaan dan kun je het zand er redelijk goed vanaf borstelen, ik blijf dit volgen want dit is ook voor mij interessant. : *D

Mijn paarden hebben alleen een schuilstal die niet dicht kan.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:54

Hier nog zo'n modderpony! Die er ook een sport van maakt om in de schapenpoep te gaan liggen. Ik poets met een rubberen ros alle modder weg en doe daarna nog even de harde en zachte borstel over het hele lichaam! Heb niet het idee dat hij er last heeft van het zand dat tegen zijn huid ligt!

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:58

Het is vervelend voor ons maar het niks meer dan heel 'natuurlijk' voor de paarden, ik ben eigenlijk blij dat ze kunnen rollen in het zand......, maar ik vind het voor mezelf vervelend om voor het rijden, zelf naar zand te staan happen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:03

Weet je zeker dat het echt zand is wat er aan je zadel hangt na het rijden?? Mijn dekje hangt namelijk altijd onder het huidvet.. lijkt op zand, het is een soort fijne stof die zandkleurig is.. maar dat is gewoon de bescherming tegen regen, en schuurt ook niet.

Die van mij is ook smerig af en toe, maar ik ros even snel met een roskam de opgedroogde modder van de zadelplek af, dan even een harde en zachte borstel er overheen, en dan blijft er eigenlijk geen zand meer achter. Daar doe ik niet langer dan een minuutje over ;)