24/7 naar buiten in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lika_

24/7 naar buiten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 13:20

Ik vraag me af wat jullie ervan vinden als een paard dag en nacht buiten staat in de winter?
vinden jullie dat ze dan een schuilstal nodig hebben?

Ik vraag me af wat jullie mening hierover is, het gaat hier niet om mijn paard.

ZusJacobs

Re: 24/7 naar buiten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:21

Imo moet een paard altijd keuze hebben tot een schuilstal, onze paarden staan ook 24/7 buiten maar hebben we de keuze tot beschut staan en ze maken er gretig gebruik van :j

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:22

Sowieso vind ik 24/7 buiten super! Ik vind het persoonlijk wel fijn als ze dan wel een schuilstal hebben.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:22

Ik vind dat super. zolang er eten is vind ik het zelfs niet erg als er geen schuilstal is... beter dit dan 24/7 op stal...

maar er zijn hier al veel discussies over, dus je kan ook de zoekfunctie even gebruiken ;)

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:35

Buiten staan is altijd het beste vind ik zelf, maar het ligt natuurlijk ook nog wel aan het type paard.
Warm of koudbloed, en in deze periode van jaar is het gras niks meer waard al staat er nog zoveel.
Je zal altijd moeten bij voeren, ik zou lekker afwisselen, overdag op het land.
s 'avonds weer op stal met hooi en brok wat ze naar behoefte nodig hebben.
Zelfs de boeren hier halen ze in deze periode s'avonds naar binnen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:38

Buiten staan is fijn :) Maar het is wel belangrijk dat ze droog kunnen slapen, daarom gaan ze bij ons in de winter s nachts naar stal. Je ziet nu al dat het land eigenlijk niet meer droog wordt, dan is een schuilplek wel belangrijk.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:44

Buiten staan vind ik het ultieme gevoel voor je paard. 24/7 helemaal goed! Kan ook met een warmbloed hoor. Zonder schuilstal is geen probleem, als je er wel 1 hebt is het extra luxe. Maar een paard heeft een ander idee van te koud en te regenachtig dan de mens. 's Nachts op stal is echt onzin, dat is meer vanuit het idee dat je zelf ook lekekr gaat slapen. Maar aangezien een paard geen dag en nacht ritme heeft... Mijn paard staat altijd buiten, hoe koud het ook is. Zijn vacht past zich aan (je moet je paard wel tijdip buiten gaan zetten, eigenlijk nu al), dan gaat de aanpassing in de vacht vanzelf.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:46

om wiens paard gaat het dan wel?

mijn paard staat in de winter ook altijd buiten, zonder schuilstal.
dat vind ik niet ideaal, maar helaas is er hier in de buurt geen mogelijkheid tot buiten lopen in de winter met schuilstal.
overigens lijkt mijn paard er geen probleem mee te hebben hoor.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:47

haha sandra! we zitten tegelijk op hetzelfde topic te reageren ;)
(ter info, het paard van sandra staat bij mijn paard in de wei)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:48

Mijn pony staat ook 24/7 buiten, ook in de winter. Een schuilstal vind ik een must, ook al staan ze er niet veel in, ze moeten de mogelijkheid hebben om.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:49

Heerlijk! Lekker buiten laten staan. Het is wel nodig dat ze een plaats hebben waar ze droog kunnen liggen, dus een schuilstal is super, maar een flink dichte rij bomen/begroeiing is ook goed. Wel lekker bij voeren, onbeperkt ruwvoer is noodzakelijk, brok ed niet perse. Een likblok dan weer wel.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:49

Marieke_K schreef:
Buiten staan is fijn :) Maar het is wel belangrijk dat ze droog kunnen slapen, daarom gaan ze bij ons in de winter s nachts naar stal. Je ziet nu al dat het land eigenlijk niet meer droog wordt, dan is een schuilplek wel belangrijk.

een paard slaapt maar 2,5 uur per dag, en niet achter elkaar maar steeds korte dutjes.
1 keer in de 48 uur ongeveer gaat hij in een diepe slaap, waarbij ze vaak ook gaan liggen.
Het is niet zo dat een paard 's nachts lekker gaat slapen, zoals wij.

overigens is onze wei nooit blubberig in de winter, dat vind ik wel altijd erg slecht, als paarden in zo'n laag blubber staan.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:02

Onze pony's lopen van de winter wel buiten alleen niet dag in dag uit. Ik zou ze zowiezo als je een beetje sport met ze doet etc ze toch wel met een deken op zetten. Paarden vatten snel koud namelijk. Ook zou ik wel gewoon een schuilstal bouwen. Dan hebben er teminste ergens beschutting als ze er naar op zoek zijn.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:06

24/7 buiten vind ik heel goed. Wel met schiuilstal. Onze da zei altijd dat dat het beste voor paarden is. Wij hielden/houden onze paarden zo en we merkten duidelijk verschil met toen ze 's nachts op stal stonden. Toen hoestten ze bijvoorbeeld meer. De frisse lucht deed hen goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:07

een schuilstal is wel nodig,vind ik...
zelf heb ik mijn paarden s'nachts binnen,voeten lekker schoon in een droge schone stal....

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:12

Mijn paardje staat sinds dit jaar ook lekker buiten met de winter!
ze heeft wel een schuilstal en een deken op! Volgens mij vind ze het heerlijk.
Mijn twee veulens krijgen dezelfde optie, want ik wil dat ze zo veel mogelijk beweging hebben!

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:33

Mijn paarden staan ok 24/7 buiten: 1 Halinger en 2 Arabieren en sinds deze week ook een Apaloosa.
Paarden vinden het prima. Ik heb afgelopen winter de 2 Arabieren 1 nacht binnen gehad omdat 1 ervan wat snotterig was, daar waren ze het niet mee eens.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:42

paard waar ik af en toe op rijd is een tinker en staat zomer en winter 24/7 buiten met schuilstal
peroonlijk vind ik het wel belangrijk dat ze de keuze hebbentussen wel en niet in de schuilstal kunnen staan

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 15:03

Het land bij ons heeft geen schuilstal. Mijn paard staat wel 24/7 buiten, en dat zal ook 's winters zo veel mogelijk zo blijven. Alleen bij heftige storm, hagel, onweer, dan gaat ze naar binnen.

Ja, een schuilstal zou ideaal zijn. Maar ik heb haar nog altijd liever zonder schuilstal buiten, dan gewoon op stal.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:04

xkelseyx schreef:
Onze pony's lopen van de winter wel buiten alleen niet dag in dag uit. Ik zou ze zowiezo als je een beetje sport met ze doet etc ze toch wel met een deken op zetten. Paarden vatten snel koud namelijk. Ook zou ik wel gewoon een schuilstal bouwen. Dan hebben er teminste ergens beschutting als ze er naar op zoek zijn.

een paard vat geen kou van buiten lopen zonder deken hoor. ze vatten kou door een virus wat door de lucht verspreid wordt.
bovendien kan je niet zomaar overal "gewoon een schuilstal bouwen", daar moet je vergunningen voor hebben, en daar strooien de gemeentes niet mee.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 16:07

Zaina schreef:
een paard vat geen kou van buiten lopen zonder deken hoor. ze vatten kou door een virus wat door de lucht verspreid wordt.
bovendien kan je niet zomaar overal "gewoon een schuilstal bouwen", daar moet je vergunningen voor hebben, en daar strooien de gemeentes niet mee.

Idd, een paard kan best buiten blijven staan..
Schuilstal is handig, maar zonder kan ook. Wel zou ik ervoor zorgen dat je paard ergens droog kan staan ;)

Lika_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 16:55

Zaina schreef:
om wiens paard gaat het dan wel?

mijn paard staat in de winter ook altijd buiten, zonder schuilstal.
dat vind ik niet ideaal, maar helaas is er hier in de buurt geen mogelijkheid tot buiten lopen in de winter met schuilstal.
overigens lijkt mijn paard er geen probleem mee te hebben hoor.

het gaat niet zo zeer om een bepaald paard, maar ik vroeg me meer af wat mensen hier ervan vinden als een paard 24/7 buiten staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:09

Ik ben heel erg blij dat mijn paard volgende week gaat verhuizen naar ergens waar hij dag en nacht buiten mag blijven (mag nu een paar uur, steeds minder uur naarmate het eerder donker wordt, op de wei, en verder staat hij opgesloten in z'n eigen plee) Hij heeft bijna z'n hele leven altijd buiten gestaan, heeft inmiddels een flink lange, vettige vacht en bij zijn vorige eigenaar had hij helemaal geen schuilstal joh. Wel bomen. En waar hij nu komt te staan kan hij uit de wind staan ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:11

Ik vind een schuilstal wel belangrijk, mocht die er niet zijn dan een paar bomen zodat ze iig uit de wind kunnen staan. Die van mij hebben het 2 jaar zonder gedaan en dat hebben ze goed overleefd, maar ik merk dat ze de stal toch wel fijn vinden om 's nachts in te slapen of als het echt slecht weer is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:11

Die van mij staat ook buiten en er is geen schuilstal wel een lange rij bomen maar daar staat hij vaak niet eens onder.Hij staat zonder deken en heeft het nog nooit koud gehad.