Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:14

sanne staat op een hele leuke kleinschalige pensionstal, ik heb het daar prima naar mijn zin en sta met hele leuke mensen daar!
de eigenaren zijn ook super aardige mensen dus tot zover geen probleem...
in de zomer staan de paarden van smorgens tot savonds lekker op de wei en staan snachts op stal.
maar nu komt de winter er aan en mogen de paarden niet meer op de wei en staan ze eigenlijk de hele dag op stal.
aan de ene kant maakt me dat niet zoveel uit maar aan de andere kant vind ik het voor sanne niet zo fijn, het liefst zou ik haar toch wat meer buiten zien.......
ik heb nog geen overleg gehad met de pensioneigenaren hoor, wil eerst even voor mezelf helder hebben wat ik nou het liefste wil.....
wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-10-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Silence

Re: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:15

Overleggen.....een paard hoort niet de hele dag op stal te staan.
Dus het is wel erg, ondanks dat jij zegt van niet.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:24

ik zeg niet dat het niet erg is...
ik vind het wel vervelend anders maak ik dit topic niet....

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:28

Kun je niet gewoon vragen of Sanne wél naar biuten mag in de winter? Of anders een paar uur in (longeer)bak?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:30

ja dat kan ik natuurlijk vragen, maar waar is ze nou het beste mee dan....
er is een longeerbak maar die is nu erg nat...
er is een stapmolen maar langer als een uurtje daarin is ook niet nodig...
er is een binnenbak maar ja dan ziet ze ook niet veel..
een buitenbak hebben we nog niet...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:00

Paarden moeten niet naar buiten om leuke dingen te zien, maar om rond te kunnen lopen. Contact te maken met andere paarden (niet door zicht/neuzen, maar kroelen, en spelen). Eten en drinken waar ze dat willen.

Zou je haar niet samen met een ander paard een paar uurtjes in de binnenbak kunnen zetten, bijvoorbeeld? Of in die longeerbak?

(en je zegt wel: "aan de ene kant maakt dat me niet zoveel uit", daar doelde Silence ook op denk ik.)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 21:14

ja voor mij persoonlijk dan he, staat er ook een beetje onduidelijk....
ik bedoel of ik haar nou van stal moet halen of van de wei moet halen...
voor sanne vind ik het niet prettig als ze de hele dag op stal moet...
de paarden staan bij ons wel indivueel op de wei in de zomer, dus nooit met een ander paard in 1 wei. ze kan wel met haar buurpaardjes kroelen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:26

Dan zou ik zowieso een andere stal zoeken!
Als ik het goed begrijp kan jouw pony dus nooit lekker met ander paardjee spelen en kroelen.
Waarom staan ze allemaal apart???

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:35

Het zou ook geen stal voor mij zijn , als er iets anders in de buurt is zou ik snel wegwezen , ik vind dat helemaal niks al die mini stukjes wei , waar de paarden alleen op staan , meestal om zogenaamd blessures te voorkomen .

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:27

Daar doelde ik inderdaad op DaniBanani. ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 12:14

een andere stal zoeken vind ik een beetje te ver gaan, verder is alles perfect daar!
ze kan wel degelijk met haar buurpaardjes kroelen, ze heeft ook een vriendje.....
en ze hebben geen mini stukjes wei maar allemaal behoorlijk grote lappen wei, ik wil daar verder ook geen welles nietes discussie op.....
het gaat mij er om wat te doen nu, ik ben zelf ook voorstander van lekker op de wei hoor!
ik zit alleen met wat ik nu ga doen, ik wil wel graag dat ze minimaal 4 uur uit haar stal is overdag

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:51

Ik wil mijn paarden in de winter ook zoveel mogelijk buiten echter het weiland laat dit niet altijd toe. Gelukkig heb ik de beschikking over een paddock.

Zeeuwtje68

Re: Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:10

ja mijn idee van stalling zou het never nooit niet zijn.
Elk paard moet minimaal 2 uur buiten kunnen spelen en het liefst met soortgenoten. Maar 2 uur pd wat is dat nou eigenlijk??

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:13

Ik vind het 's zomers ook een merkwaardige vorm van weidegang, maar goed, daar gaat je topic niet over. Kun je de eigenaar van de stal niet vragen op 'jouw' landje een stukje af te zetten dat ze kapot kan lopen? Dan kun je haar daar een paar uur per dag opzetten, evt met wat hooi. Moet je misschien voor lief nemen dat daar van de zomer dus nauwelijks gras staat, of op eigen kosten laten doorzaaien, maar in elk geval lijkt me dat minder erg dan 24/7 tussen 4 boxwanden...

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:14

Heb je dan ook geen mogelijkheden om je paard een paar uurtjes in de bak los te gooien.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 19:16

ik vind het een beetje vervelend dat er al kwaad word gesproken over de stalling.....
ik heb nog niet eens overlegd daar wat de mogelijkheden zijn, dus een beetje voorbarig om meteen te roepen dat het een slechte stalling zou zijn.....
misschien is er juist wel heel veel mogelijk om sanne buiten te houden!
ik schreef in mijn eerste post al dat ik nog geen overleg heb gehad en dat ik zou willen weten wat op de wei na de beste optie zou zijn om sanne uit te stal te houden.
ik heb de optie's ook genoemd
longeerbak
stapmolen
binnenbak
paddock/buitenbak is nog in de maak
het zijn geen slechte mensen die vinden dat een paard 24 uur per dag op stal moet staan!
er zal heus wel iets geregeld kunnen worden.......

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:21

Je vraagt wat te doen.

Ik zou als eigenaar van je paard, kiezen voor een plek waar weidegang wordt aangeboden in de winter.

Ik zou eerst praten met de pension eigenaren en dan een keuze maken. Vergeet niet dat het scheve gezichten kan brengen wanneer het ene paard wel meer weidegang krijgt dan het andere.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:24

justdiesel schreef:
een andere stal zoeken vind ik een beetje te ver gaan, verder is alles perfect daar!
ze kan wel degelijk met haar buurpaardjes kroelen, ze heeft ook een vriendje.....
en ze hebben geen mini stukjes wei maar allemaal behoorlijk grote lappen wei, ik wil daar verder ook geen welles nietes discussie op.....
het gaat mij er om wat te doen nu, ik ben zelf ook voorstander van lekker op de wei hoor!
ik zit alleen met wat ik nu ga doen, ik wil wel graag dat ze minimaal 4 uur uit haar stal is overdag

Alles is er misschien perfect voor jou, maar voor je paard niet.

Een paard moet nu eenmaal samenstaan met soortgenoten, niet via een draadje!

Maargoed, zet haar in de winter dan met een soortgenoot in de binnenbak 'snachts? En/of in de paddock overdag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:09

Je paard moet er wonen, jij niet. 's Zomers in haar eentje op de wei en 's winters helemaal niet vind ik geen leven voor een paard. Waar ik nu sta is alles prima voor mij, alles dat ik nodig heb is er, leuke mensen... maar ik hoef er niet te wonen. Ik sta er in de winter niet 18 uur per etmaal in m'n eigen plee. Vandaar dat mijn paard volgende week gaat verhuizen ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:13

Zelfs 2uur per dag is mij te weinig! Ik stond hiervoor ook op een gezellige pensionstal maar mijn paard was er niet gelukkig! En dan kies ik voor mijn paard! Ze staat nu hele dagen op de wei (in een groep van 6) ook in de winter! Ik voelde me op mijn vorige stal gewoon schuldig tov mijn paard dat ze zo lang op het hok stond! En nu zijn we beiden gelukkig :)

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:13

Hmmmz Zelf heb ik mijn fries in de zomer dag en nacht buiten en in de winter staat hij de hele dag op het gras en 's avonds op stal. Zelf vind ik dit het aller prettigst en ik merk ook dat mijn paard dit erg fijn vind. Hij kan zijn energie kwijt en paarden in het wild zijn altijd buiten dus het is ook wel een soort van natuur van het paard.

De meeste pensionstallen zetten de paarden niet op het gras omdat ze alles helemaal stuk trappen. Dan staan de paarden vaak op een paddock.

Misschien kun je vragen of hij er een bepaald stuk voor afzet? Zodat de paarden van de mensen die dat willen (er zullen er vast wel meer zijn die het willen) daar staan. Op die manier vertrappen ze niet al het land.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:15

ik ben het grotendeels ook wel met jullie eens, maar iets anders zoeken kan altijd nog als er geen goede oplossing komt...
bovendien zijn de pensionstallen hier in de buurt schaars en als er al zijn dan moet er ook maar net plek zijn....
ik ga eerst eens met de eigenaren om de tafel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:17

Misschien een idee om eerst eens te informeren bij de andere pensionklanten wie nog meer z'n paard buiten wil in de winter en dan pas met de eigenaren gaan praten?

Amalarab

Re: Paard in de winter niet naar buiten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 21:24

Tja het is gewoon geen goede pensionstalling, nouja wel voor jou, niet voor je paard...
Er had al een lichtje moeten gaan branden dat ze 's zomers 's nachts binnen moeten. (vind ik persoonlijk niet echt normaal)
Ik hoop dat je er uitkomt met de eigenaren. Je kunt altijd nog een advertentie voor nieuwe stalling zetten op Marktplaats.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 21:25

ik heb net twee stalgenootjes een mail gestuurd met de vraag wat hun er van vinden en of ze de paarden wel buiten zetten overdag.....
ben benieuwd