Pony eet stal compleet leeg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yffiejj

Pony eet stal compleet leeg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:31

Mijn pony staat op stro, en eet zijn stal gewoon leeg.
Er blijft alleen een pislaag over.

Wat kan je hier het beste tegen doen?

Hem gelijk op mot zetten vind ik zelf geen optie, eerst andere dingen bedenken.

Zelf had ik al een hooizak ophangen zodat hij zich niet gaat vervelen.

Wat is nog meer handig? Of kan eventueel een oplossing zijn?

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:34

Azijn over zijn stro heen gooien, heb gehoord dat dit erg goed werkt :j
Laatst bijgewerkt door Silfanoo op 20-10-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:36

Heeft je pony onberperkt hooi tot zijn beschikking?

Yffiejj

Re: Pony eet stal compleet leeg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:37

Nee, hij krijgt 2x per dag hooi/kuil.
Ongeveer een hoopje van een halve meter ofzo ;)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:38

Als hij stro eet heeft hij waarschijnlijk gewoon honger en zul je hem meer hooi moeten geven. Een berg van een halve meter zegt mij niet zoveel: als het hooi erg is uitgetrokken kan een halve plak ook wel tot een halve meter komen. Het gaat meer om het gewicht dan de grote van de berg die hij krijgt.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:41

Het probleem is dat ik zelf niet voer ;)
Hij staat op een grote pension stal waar gevoerd word, dus over de hoeveelheid enz. heb ik niet veel te zeggen :\

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:42

2x per dag is echt veel te weinig. ;(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:43

Eerst checken of hij voldoende ruwvoer krijgt, indien dit het geval is een manier verzinnen waardoor hij er langer mee bezig is. Met de hoogte van je berg kuil weet je "niet veel". Als je de kans hebt wegen, ongeveer 1.5% van het lichaamsgewicht mag/moet je aan ruwvoer (gras/hooi/kuil/stro) geven verder:
een beetje vuil stro door het verse doen zodat het mindner smakelijk wordt om op te eten.
Azijn kan je proberen, maar wij gebruiken appelazijn soms over het krachtvoer van slechte eters of tijdens de rui voor de vacht en spijsvertering
Verdund bleekwater over het stro spuiten

en als dat niet helpt houtkrullen, vlas of strokorrel proberen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:45

Is het stro dat je hebt heel vers/geel? Het kan heel erg schelen om wat grauwer stro in de stal te doen. Een wat oudere partij dus. Dit schijnt de urine nog beter op te nemen ook en paarden vinden het minder smakelijk. Wij hadden hetzelfde probleem, onze pony's staan in een inloopstal en als die open stond bij slecht weer dan was de stal de volgende ochtend nagenoeg leeg. Toevallig hadden we een keer een wat oudere partij stro, en tot onze verbazing lag ruim 3/4 van het stro er de volgende dag nog keurig in!
Overig krijgen die van ons meer dan genoeg hooi, maar ze begonnen toch aan het stro (terwijl er nog ruim voldoende hooi in de stal lag dus)! Hoeft dus niet persé de oorzaak te zijn. Maar 2x per dag is idd wel weinig, is het niet mogeijk om zelf en baal hooi te kopen en daar wat extra bij te geven als je zelf op stal bent? Na het uitmesten oid, dat je er dan ook extra hooi bij gooit.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:45

2x per dag hoeft niet te weinig te zijn als er een grote hoeveelheid gegeven wordt. Als hij 's ochtends zo veel hooi krijgt dat hij de hele dag bezig is (als hij niet buiten komt) en in de avond genoeg voor de hele nacht dan is 2x geen probleem. Maar ik denk dat hij niet genoeg krijgt als hij aan het stro begint. Van verveling kan hij wel wat stro gaan eten maar een stal compleet leeg duidt volgens mij toch echt op honger. (of er moet zo weinig in liggen...)
Yffiejj ik begrijp dat je niet zelf voert, maar volgens mij maakt het voor de stalhouder niet veel uit of hij iedere dag de stal weer helemaal met stro moet vullen of dat hij je pony wat meer hooi geeft. Beide kanten van het verhaal kosten hem nu eenmaal geld.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:49

Ja dat zou kunnen, stro geven doet de stal ook zelf, dus ander stro nemen kan ook niet :\

Ik zal morgen even een baal kopen en elke keer bijvoeren :)

Ik sta op een stal met 400 paarden dus heb er niet veel over te zeggen.
Veel hooi krijgt hij niet echt, als ik rond een uur of 11 's ochtends aankom heeft hij ze hooi al op en staat hij stro te eten.

's ochtends rond 8 uur worden ze gevoerd, rond 11 uur heeft die het op
's middags rond 3/4 uur weer gevoerd, rond 6 uur is het weer op ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:50

Nou dan is het probleem dus duidelijk :) Hij verveelt zich gewoon. Extra hooi geven lijkt me dan de beste oplossing

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:52

't maakt niet zoveel uit hoe oud de partij stro is, 't hangt er ook vanaf of het afkomstig is van haver, gerst, tarwe of erwten EN hoeveel aren er nog inzitten. Er zijn partijen stro waar onze paarden hun hooi voor laten liggen en er zijn er waar ze bij manier van spreken nog niet willen aan ruiken.

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 16:54

Naja ik ga nu extra hooi geven als ik er ben, azijn proberen over het stro.
En als dat niet werkt gaat die op mot/vlas staan :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:55

Wat zou je vinden van rubberen matten?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:09

als je overschakelt zeker voldoende hooi geven. De mijne at ook haar volledige stal leeg en werd ziender ogen dikker (anders had had het mij weinig uitgemaakt) en toen ik haar op krollen zette en mijn vriendin 1x vergat hooi te geven, at ze gewoon haar propere krollen op ;( lijkt me ook niet gezond. Nu ben ik vooruitziender en geef meer in 1x en leg extra klaar zodat ze er niet kunnen naast kijken :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:38

wow das echt veel te weinig. Een paard hoort 16 uur per dag te kunnen eten. Bij minder loop je een groot risico op stalondeugden, stro eten of zelfs gezondheidsproblemen als maagzweren.

Maar hoe lang staat je paard buiten op een dag en op wat voor terrein?

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 17:39

Hij staat een paar uurtjes per dag op een land zo groot als een tennisbaan ong.
Waar vrij weinig gras staat.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:22

ik denk (bijna zeker) dat hij gewoon te weinig ruwvoer krijgt.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:25

Gewoon vragen of die meer hooi mag, dit mogen ze echt onbeperkt hebben...
anders zelf heel veel erbij gooien :j

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:28

Misschien heeft de pony in kwestie behoefte aan meer structuur in z'n eten. Kuil. bevat alweer een stuk minder structuur dan gewoon hooi. Mijn verzorgpaard gaat ook gewoon stro eten wanneer hij hieraan heboefte aan heeft, ook wanneer en gewoon hooi in z'n stal ligt. Staat jouw paard ook nog op het land? Het gras van nu bevat ook minder structuur, dan toen aan het begin van het weide-seizoen.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:30

Wanneer een paard zijn stro eet is het een teken dat hij te weinig ruwvoer krijgt... Toevallig heb ik dat vorige week gehad op school. Je staat op Wennekers toch? Dan kan je gewoon vragen of je paard meer ruwvoer mag krijgen, wat ook kan is gewoon een grote zak/tas aan je stal hangen of ervoor leggen en vragen of ze het met voeren extra kunnen geven. Is allemaal geen probleem, dat weet ik omdat ik daar ook een aantal paarden heb gereden (en soms nog steeds doe).

vuurberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 19:25

Ik zou hem zeker meer hooi geven, en ruw voer.
Je hebt tegenwoordig ook gehakseld stro (kleine stukjes) soms helpt dat ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:34

@ricardo: jong gras bevat net weinig structuur, gras dat in het zaad gestaan heeft bevat het meeste structuur. Maar wat het laatste gras dat nu nog groeit kan je gelijk hebben, dat het nu weer minder structuur bevat

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:37

Mijn merrie doet dit ook. Ik weet geen oplossingen meer.

Ze heeft op vlas gestaan, maar dat werkte niet. Behlave dat ze stroo eet is ze ook een zwijn op stal.

Ze staat 8 uur per dag buiten. Ze krijgt 's,morgens brok en hooi, dan naar buiten. 's avonds krijgt ze ook brok en hooi. Later van mij nog luzerne en wortels. Ze heeft speeltjes in haar box hangen en nog eet ze alles op.