"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

"Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:48

Het valt mij nogal eens op dat mensen bij allerlei onderwerpen zeggen: "Ja, maar ik rijd wedstrijden, dus ik moet oren uitscheren/tastharen weghalen/paard dik onder de dekens/'s nachts binnen/altijd peesbeschermers/ga zo maar door.

Nu rijd ik zelf geen wedstrijden en weet ik dus ook niet in hoeverre het een logisch argument is. Maar ik zou het toch vreemd vinden als een jury lagere punten geeft voor een paard met pluisoortjes. Dus in hoeverre is dit een geldig argument? Heeft een wedstrijdpaard echt een andere behandeling nodig dan een recreatiepaard?

Ik bedoel dit zeker niet als een natural/niet-natural discussie, het gaat mij puur om het argument van wedstrijden rijden. Zijn al die 'voorzorgsmaatregelen' en 'schoonheidsbehandelingen' echt nodig of niet?

Zou ook benieuwd zijn hoe jury's hierover denken, en of mensen die dus regelmatig op wedstrijd gaan ook verschil merken qua punten/gedrag van het paard afhankelijk van wat ze wel of niet doen. Natuurlijk gaat het dan niet exclusief over de voorbeelden die ik heb genoemd, maar ook over andere dingetjes die wedstrijdruiters misschien doen.

Ik hoop wel op een onderbouwd antwoord, niet alleen 'ik vind het mooier staan als ze geen baardharen heeft.' Ja, da's leuk, maar merk je ook dat het invloed heeft op je punten of niet?

annastasia

Re: "Ik rijd wedstrijden, dus..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:54

Dat zou dan betekenen dat je een fries z'n behang er ook af moet scheren?
Lijkt me toch niet dat dat erbij hoort.

Zolang je je paard maar netjes hebt gewassen/gepoetst etc.
Een paard met een dun ''velletje'' ziet er natuurlijk gelikter uit als een paard welke een dikke bos winterhaar heeft.

Het kan natuurlijk wel, maar het gaat echt voor het oog.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:55

volgens mij ziet de jury van zo'n afstand niet of je met/zonder tastharen of pluisoren rijdt :=

Ik vind het iig grote onzin :\ Tastharen heeft een paard nu eenmaal nodig om, jawel, te tasten.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:56

ik denk dat het idd toch wel wat zwaarder telt aangezien je ook een cijfer krijgt op verzorging ga je toch voor de beste punten en wil je dat je paardje er piekfijn uitziet toch?

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:56

Ik denk dat je het een beetje moet zien als een visitekaartje.. Op zo'n wedstrijd 'presenteer' jezelf.. Dan wil je er toch zo mooi mogelijk uitzien.

Zie het als een soort sollicatie, daar ga je ook niet naar toe in je oude kloffie. Maar ieder heeft wel weer andere maatstaven in hoe net, in geval van sollicatie, je daar toe gaat. De een trekt zijn mooiste mantelpak uit de kast en er komt net wat extra make up aan te pas. De ander zoekt nette schone kleren uit en is klaar..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:57

ik knip de pluisjes indd weg (die vind ik lelijk) ik heb mijn paard onder dekens, omdat het uitstappen anders we heeeel lang duurt en meneer dan niet meer in de wei kan, ik heb peesbeschermers om omdat ik dat een fijner gevoel geeft, maar de reden omdat ik wedstrijden rijd...nee, die vind ik niet geldig...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:59

Iloonie schreef:
Ik denk dat je het een beetje moet zien als een visitekaartje.. Op zo'n wedstrijd 'presenteer' jezelf.. Dan wil je er toch zo mooi mogelijk uitzien.

Zie het als een soort sollicatie, daar ga je ook niet naar toe in je oude kloffie. Maar ieder heeft wel weer andere maatstaven in hoe net, in geval van sollicatie, je daar toe gaat. De een trekt zijn mooiste mantelpak uit de kast en er komt net wat extra make up aan te pas. De ander zoekt nette schone kleren uit en is klaar..

helemaal mee eens!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:00

Ik let er helemaal niet op bij het jureren. Ik kijk of de ruiter er netjes uit ziet, of het paard mooi schoon is etc. Maar nooit naar uitgeschoren oren ed.

Als ruiter vind ik wel dat een paard 's winters een deken op moet, want een paard met een dikke vacht krijgt het veel te warm bij een flinke training.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:04

wij knippen de baardharen en tastharen wel, maar meer zodat ze niet tussen de gespen terecht kunnen komen en zo pijn kunnen veroorzaken. en niet helemaal weg geknipte of geschoren tast haren maar iets ingekort, ook weer vanwege het klem kunnen te komen tussen het tuig.

De onze staan onder de deken, minder vanwege de wedstrijden, meer vanwege de grond waarop ze staan, die klei gaat vast zitten, en verstikt de huid... hard rossen is een optie maar weer minder als daarmee de bescherming eruit poest...

En als ze moeten werken is het wel prettiger dat ze minder wintervacht hebben, ze zweten aanzienlijk minder snel, zijn sneller droog. We passen de training wel aan, maar we rijden bijna altijd buiten, en een ziek paard zitten we niet op te wachten.
De oren worden niet kaal geschoren, maar de pluisjes worden wel verwijderd...

en met meestal een 8 voor de verzorging en soms een 9 lijkt het me niet dat de jury dat echt een probleem vind. :D
Laatst bijgewerkt door Alane op 18-10-09 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:05

misschien willen we er gewoon netjes uitzien

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:06

ik had een x op het protocol staan "zonder sokken is toch mooier" dat was in de zz-l
ok dat vind ik ook maar het paard staat zomer en winter buiten en sokken hebben wel degelijk een functie...
tastharen laat ik ook zitten en bij de oren haal ik alleen de uitstekende vlaggen weg. het is een paard. }:0

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:09

knapste schreef:
misschien willen we er gewoon netjes uitzien

toch niet ten koste van het paard :? Tastharen hebben een belangrijke functie hoor...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:12

annastasia schreef:
Dat zou dan betekenen dat je een fries z'n behang er ook af moet scheren?
Lijkt me toch niet dat dat erbij hoort.

Zolang je je paard maar netjes hebt gewassen/gepoetst etc.
Een paard met een dun ''velletje'' ziet er natuurlijk gelikter uit als een paard welke een dikke bos winterhaar heeft.

Het kan natuurlijk wel, maar het gaat echt voor het oog.

Bij een fries hoef je dat niet te doen. Zijn behang is namelijk toegestaan.
Ik knip bij de oren alleen de uitstekende pluimen af. Zijn tastharen en zijn baard haal ik er wel af.
Vind het gewoon verzorgder staan.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:15

Ik heb het idee dat juryleden gewoon standaard punten geven voor de verzorging. Laatst had ik een wedstrijdje en de avond daarvoor druk bezig geweest idd met oortjes en sokken knippen. Benen goed gewassen zodat ze blinkend wit waren, staart ingevlochten, enz enz. En toen kreeg iedereen een 8, ook degene die er alleen maar wat knotten ingegooid hadden. Het was dan wel maar een clubkampioenschap, maar toch jammer dat al het werk niet beloond werd.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:16

Mn wedstrijdpaarden staan in de winter altijd onder dekens. En snachts binnen. Zomers lopen ze gewoon 24 uur per dag buiten met een schuilstal. De dekens heb ik ook om de wintervacht tegen te gaan zodat het trainen makkelijker word. Als je paard 3 uur na de training nog staat te zweten omdat t dan pas door zn dikke vacht heen komt is ook niet echt goed lijkt mij.
Maar mn kleine gezelschapspony staat ook onder een winterdeken en gaat snachts als t koud is ook naar binnen.

Dit heeft niet met wedstrijden te maken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:17

Ik kom hier vanav even op terug als jury en wedstrijdruiter ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:23

als ik iets aan mijn paard zou veranderen is dat omdat ik het zelf wil en niet omdat ik wedstrijden ga rijden of wat dan ook..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:40

knollentuin schreef:
ik had een x op het protocol staan "zonder sokken is toch mooier" dat was in de zz-l

Dit vind ik dan dus weer heel erg vreemd. Want dat zou dus feitelijk betekenen dat jury's graag zien dat je iets doet wat níet in het belang van het paard is, alleen omdat wij als mensen het mooier vinden. Dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar ik vind het wel heel apart dat dit vanuit de jury gepromoot wordt. Vandaar dus ook mijn benieuwdheid naar de reacties van juryleden zelf, en nu nog meer; is dit dan een uitzondering of denken er meer juryleden zo over?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:42

Ik vind niet dat je het als argument kunt gebruiken, maar ik ben wel zeker van mening dat het er verzorgder uitziet.
Tastharen haal ik ook weg, pluisjes in de oren laat ik wel lekker zitten. Ik rijdt nog B dus misschien dat het dan ook niet zo veel uitmaakt! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:45

Maar voor de mensen die scheren omdat ze anders zo lang uit moeten stappen: als je een stukje haar wegscheert (de onderkant van de hals en de borst) dan hoeft je EN niet lang uit te stappen EN ze kunnen zonder deken naar buiten. Maar het is minder mooi.

Maar als ik dus met mijn gezonde, stralende pluis-fjord-met-appeltjes aankom, die lekker zonder deken naar buiten kan en kerngezond is, dan krijg ik minder punten dan iemand die zijn paard dik in de dekens zet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:46

DaniBanani schreef:
knollentuin schreef:

Dit vind ik dan dus weer heel erg vreemd. Want dat zou dus feitelijk betekenen dat jury's graag zien dat je iets doet wat níet in het belang van het paard is, alleen omdat wij als mensen het mooier vinden. Dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar ik vind het wel heel apart dat dit vanuit de jury gepromoot wordt. Vandaar dus ook mijn benieuwdheid naar de reacties van juryleden zelf, en nu nog meer; is dit dan een uitzondering of denken er meer juryleden zo over?

Ja daar ben ik dus ook wel nieuwsgierig naar,hoe denken de jury's daarover?
Komen we natuurlijk nooit achter want lang niet alle jury;s lezen dit.
het verbaasd me dus echt dat zoveel mensen de tastharen weg halen ? het is voor mij echt hetzelfde als bij ons een oog dichtplakken,kan je ook de afstand minder goed inschatten... :Y)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:52

En, voor de mensen die graag 'netjes' op wedstrijd komen: hebben jullie er wel bij stilgestaan wat de gevolgen voor een paard kunnen zijn van jullie acties?

Dat bedoel ik niet zo negatief, hoor; maar heb je er over nagedacht en bewust gekozen om het alsnog te doen, of ben je er nooit zo mee bezig geweest waar die tastharen eigenlijk voor dienen, of waarom peesbeschermers soms meer kwaad dan goed kunnen doen, bijvoorbeeld?

Ikzelf zou bijvoorbeeld niet snel iets bij mijn paard doen waar zij mogelijk nadeel van kan ondervinden, of ik het nou mooier vind staan of niet; maar dát is en blijft natuurlijk een persoonlijke mening.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:54

Dat is een banketstaaf argument.

Je krijgt gewoon een punt voor de verzorging is je paard schoon en zie jij er netjes uit heb je een evenhoog punt als iemand met een top getoileteerd paard, dat verwacht niemand van je.

Echter doen wij het wel altijd

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:55

Voor een wedstrijd hoor je er netjes uit te zien en vaak oogt een paard wat netjes in zijn vacht, geen pluisoren, geen wilde haren alle kanten op toch netter :). Ik merk overigens weinig verschil of ik baardhaartjes weghaal of uitstekende oorharen, heb ook de indruk dat ze dat niet zien/niet naar kijken.

Zolang staart maar schoon/klitloos is en paard is ingevlochten, witte voetjes redelijk wit, heb je al een (standaard) 7/8. Of ik mijn zadel poets of niet, krijg ik ook geen hogere punten. Denk dat het verzoriging cijfer dus meer op het makkelijke (geheel) te zien is gebaseerd dan dat jury's speciaal gaan kijken of er uitstekende oorpluisjes zijn :).

Tastharen weghalen doe ik trouwens niet, lijkt me niet zo handig.

Paard komt wel onder een deken maar niet speciaal wegens de gladde vacht (heeft toch meer met licht te maken) maar omdat ze gevoelig is voor het weer en als het fris is zich niet zo lekker voelt.

knollentuin schreef:
ok dat vind ik ook maar het paard staat zomer en winter buiten en sokken hebben wel degelijk een functie...
tastharen laat ik ook zitten en bij de oren haal ik alleen de uitstekende vlaggen weg. het is een paard. }:0

Waar had je dat staan dan? Gewoon op je protocol of ergens met een cijfer erbij?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:56

tastharen knip ik niet, sokken we, hij heeft mok (toen had ie nog sokken) en dit onderhoud makkelijker.. mok is nu weg trouwens, maar we blijven de huid onderhouden af en toe.

peesbeschermers...ja over nagedacht, maar als ik de sporen op zijn beschermers zie...dan laat ik ze er mooi om.