is 1 maatje voldoende?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stronglady

is 1 maatje voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:04

Wat vinden jullie: is 1 maatje voor je pony voldoende? Wij hebben ruimte bij huis voor 1 grote pony en mijn idee was 1 shetje erbij als maatje, omdat ze natuurlijk kudde-dieren zijn... zou dit voldoende zijn? Of kan ik dan beter de grote pony op een pension zetten, waar hij meer maatjes heeft? Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes, Stronglady.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:16

Met 1 maatje ben je al een heel eind hoor,2 of meer kunnen ze natuurlijk kiezen maar het kan wel.Ik heb er ook 2 en op het aangrenzende landje staan er ook 2.Ze staan met z'n 4-en in de binnenstal en dat is gezellig.

Je moet even kijken wat je je pony nog meer kan bieden,zowel thuis als op een pensionstal.Veel buitenlopen is altijd fijn voor ze en op een pensionstal kan dat niet altijd en zo zijn er nog wel dingen te verzinnen :)

aerdenhout1

Re: is 1 maatje voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:18

1 Maatje is prima, mits het natuurlijk wel klikt tussen die 2!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:20

Ik vind ook 1 maatje voldoende mits ze het natuurlijk met elkaar kunnen vinden en niet elkaar het land uit meppen.

De keuze zou ik niet alleen van het maatje af laten hangen zoals Tinky ook al aangeeft. Als jij thuis je paardje neer kan zetten met een maatje zou ik dat persoonlijk verkiezen boven een pensionstalling.

Daar staan ze vaak meer op stal en dan hebben ze ook niets aan een maatje. Wel zou ik zorgen dan als je ze thuis ook op stal wilt zetten 's nachts dat je 2 aparte stallen hebt.

Als ze 24/7 buiten zijn is een schuilstalletje genoeg waar ze kunnen kiezen of ze er wel of niet in willen staan.

baseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:51

k denk wel dat dit voldoende is eerlijk gezegd.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:41

onze paarden staan ook met 2 in het land.vlak naast ons staan er ook 2.
Het moet inderdaad wel klikken tussen beide paarden/pony,s anders is het een drama.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:39

Je moet zorgen dat ze goed met elkaar overweg kunnen en bij elkaar passen. Voor een jong paard is het bijvoorbeeld niets aan als zijn maatje oud is. Vaak verveelt zo'n dier zich dan nog, omdat hun maatje niet zo speels is. (niet altijd hoor...) Meer paardjes is natuurlijk leuker, maar twee voldoet vaak prima. En als ze bij jouw thuis met z'n tweeën in een wei komen te staan, dan is dat veel beter dan in een box op een pensionstal. Daar hebben ze immers bijna geen contact met andere paarden. Maar dat hangt ook van de pensionsstal af.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:17

nou, beter een ouder maatje als helemaal geen maatje.
Onze merrie is nu 3 jaar en onze ruin is 18 jaar.
Jong bij ouder maakt de oudere weer jong,zeg ik altijd,
en opgevoed wordt ze ook nog,en er wordt ook nog genoeg gespeelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:18

1 maatje is prima hoor! Moet wel het goede maatje zijn natuurlijk want het klikt niet altijd even goed.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:39

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik ben er weer wat geruster op dat mijn plannen wel o.k. zijn!

kayjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:48

hoi ik zelf zou ook zeggen dat je paard of pony een maatje nodig heeft een is genoeg als er maar een klik is tussen de pony's ze moeten dus met elkaar overweg kunnen of het nu een schetlaner is of een grotere pony een jong of een oud dier dat maakt niet zoveel uit als ze het samen maar prima kunnen vinden

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:15

1 maatje moet zeker makkelijk kunnen, als ze het gewoon goed met elkaar kunnen vinden zou ik me er ngeen zorgen om maken.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 15:12

thnx!

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:15

ik heb ook 1 shetje bij mijn paardje in staan, ze kunnen niet met maar ook zeker niet zonder elkaar

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:38

Wij hebben 4 paardjes: ze staan 2 aan 2. De 2 grote bij elkaar en de 2 mini's bij elkaar. Gaat super zo, beide 'stellen' is dikke mik ;)

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:03

Mijn oude pony staat nu ook heerlijk bij zn nieuwe eigenaar met een shetlander erbij nou hij vermaakt zicht prima zo! Kan makkelijk :)

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 07:48

Bedankt allemaal, ik mag denk ik wel de conclusie trekken dat het prima kan!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:37

Bij 2 paarden is het wel heel belangrijk dat je zo goed mogelijk kijkt of het zou kunnen klikken. 2 dominante merries kan lastig worden, dat geldt natuurlijk ook voor 2 heel onderdanige paarden. Ook is mijn ervaring dat de rassen een beetje bij elkaar moeten passen. Een koudbloed met een volbloed match toch vaak minder goed (mijn ervaring is zelfs niet). Qua leeftijd vind ik oud en jong vaak niet zo'n probleem. Daarnaast functioneren sommige paarden beter in een grote groep en anderen juist weer beter met z'n 2-en. Wat mij betreft kan het prima, alleen moet je het juiste vriendje of vriendinnetje zien te vinden.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 08:26

Marion71, kun je ook iets zeggen over een ruin en een merrie of een ruin en een ruin? Ik zou het liefst 2 ruinen nemen, kan dit?

En het verschil in schofthoogte, is dat nog van belang? Kun je bijv. een flinker tinker en een shetje bij elkaar zetten, of is dat zielig voor de shet?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:32

Ik ben geen paardenrelatietherapeut hoor, Stronglady. :D Wat ik vind en dus schrijf, is gebaseerd op m'n eigen ervaring en niet op basis van degelijk onderzoek.

Wat mij betreft kan het allebei: 2 ruinen maar ook merrie + ruin. Zorg bij 2 ruinen voor geen heel dominante jongens. Ook qua leeftijd zou ik er niet 2 van bijv. 4 willen, liever 1 van bijv. 4 en de ander van 10 of ouder. Die jonge jongens maken graag ruzie met elkaar en een oudere heeft daar veel minder last van/behoefte aan. Als je merrie - ruin doet, laat de merrie dan de meest dominante van de 2 zijn. Dominante merries zijn vaak eerlijker dan dominante ruinen.
Als je groot -klein doet, zou van mij de grootste het meest dominant mogen zijn (hoeft zich elke keer minder te bewijzen, is sterker, dus minder conflicten). Een grote tinker en kleine shet kan denk ik prima. Het zijn allebei koudbloeden en dus een beetje hetzelfde qua karakter (eigenwijs, gebruiken graag kun kracht, niet snel onder de indruk, beetje lui, etc). Nogmaals, ik zeg niet dat het zo moet, maar zo zou ik het doen. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en ik zou voor deze weg kiezen.

Succes met je keuze en toekomstige paardjes.

Stronglady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:45

Marion71 schreef:
Ik ben geen paardenrelatietherapeut hoor, Stronglady. :D Wat ik vind en dus schrijf, is gebaseerd op m'n eigen ervaring en niet op basis van degelijk onderzoek.

Dat snap ik hoor! En aangezien jij meer ervaring hebt dan ik, kan ik daar weer van leren! :=
Bedankt!

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:02

1 maatje is echt prima. Wij begonnen met een kleine welsh en omdat ze toch alleen was hebben wij een shetlander gekocht. Samen hadden ze echt de grootste lol en ik had niet het gevoel dat ze echt iets miste. Mijn vriendin heeft 2 schapen bij haar pony staan en je wil niet weten hoe gehecht ze aan elkaar zijn.
Een maatje kan echt super goed hoor!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:50

2 ruinen gaat vaak prima samen, tja kan een keertje zo uitpakken dat het niet klikt, maar dat kan ook met een ruin en merrie of 2 merries.
Ik zou gerust 2 ruinen samen durven houden.
Ik lees dat veel mensen een shetje erbij hebben, zitten veel voordelen aan, maar ik vind het nadeel met voeren, die kleintjes zijn vaak te snel te dik, zeker straks in de zomer op de wei.
Ik zelf vind dat dus niet zo handig.
Maar daar zijn vast ook wel handige oplossingen voor te vinden.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:36

Wij hadden de shet en de welsh met het nieuwe verse gras steeds een uurtje in de wei, en dan gooide we ze in de bijna kale wei. Als er echt bijna niks stond kregen ze wat hooi erbij.
Zodra het eerste verse gras weg was, gingen ze gewoon een paar uurtjes de wei in. Echt totaal geen last gehad van dikke shetlanders. Maar het lag denk ik ook een beetje aan onze shetlander(ze speelde meer dan dat ze aten), je hebt idd van die vreetberen die zich lekker tonnetje rond eten. En als je dan een groot paard erbij hebt..

machteld11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:18

ja je kan het wel doen 1 shet,
wij hebben thuis 5 pony's en dat vinden ze heel leuk met zijn allen!!