Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 10:05

Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.
Hoe bevalt jullie dit en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?

Hoe groot is de weide?
Hoeveel paarden/pony's staan erop?
Wat voeren jullie bij?
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor?
Wat voor watervoorziening hebben jullie?

Ben benieuwd naar ervaringen :)
Evt foto's in link ;) (van weide/schuilstal etc)

Dani

Re: Wie heeft allemaal hun pony(s)/paard(en) 24/7 op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:01

Hoe groot weet ik niet precies. Half voetbalveld of zo? Zoiets :P
Staan 2 (E)-pony's op en een shetlander, en tot voor kort nog een kleinere pony erbij.
We voeren nu hooi bij, het gras is op en één van de pony's heeft een nierziekte dus kuil mag niet. Geen schuilstal, helaas..dus bij echt slecht weer gaan ze naar binnen (hagel, zeer heftige storm, onweer). Watervoorziening is de sloot :D

Paardlief stond in februari, toen ik haar ging rijden, nog dag en nacht binnen. Dat heeft nog 1 maand geduurd, daarna ging ze overdag naar buiten, en een tijdje later 's avonds ook. Voor zover ik kan zien vindt ze het erg prettig; ze gaat liever niet naar stal, loopt altijd enthousiast mee naar het land, en regen/harde wind laat haar volkomen Siberisch.

In de winter gaat ze naar een stenen paddock, waar we zand op willen gooien. Die is een stuk kleiner, maar ook dan is de bedoeling dat ze vrijwel constant buiten staat, tenzij het echt beroerd weer is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:53

Hier hebben we 2 paardjes op ca 6000 m2 staan. Ze staan overdag op een paddock van ca 300 m2 met inloopstal (met 2 in/uitgangen) en gaan 's avonds ca 5 uur op één van de twee weilanden.

's nachts en overdag krijgen ze kuil (beide dagdelen één kruiwagen (vraag me niet hoeveel kg dit is) en als het gras op is krijgen ze 's avond naast de weidegang ook kuil. Verder beide ca 1/4 schep brok of meusli.

Beide paardjes hebben ca een maand 24/7 op stal gestaan. Dit was een ramp en daarom zijn we ook weggegaan. Vervolgens hebben ze een half jaar 9 uur weide en rest stalling gehad. Ze waren al een stuk rustiger en lekkerder in hun vel, maar toch altijd erg onrustig in de stal.

Nu 24/7 in het weiland (sinds januari) . Ze hebben er nooit beter uit gezien en we hebben zelfs lichamelijke verbeteringen bemerkt. Alleen een overgang in de winter is nooit ideaal.... ;)

Watervoorziening is regenwater van de inloopstal en ander stalgebouw wat ernaast staat en als het weinig regent; de tuinslang.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:02

Orlando_ schreef:
Ik was zomaar even benieuwd wie er allemaal hun paarden of pony's zomers en swinters dag en nacht op het land hebben.

Hoe groot is de weide?
Wat voeren jullie bij?

Mijn 2 shetten en welsh staan 24/7 buiten, of nouja daar kunnen ze voor kiezen. Hoe groot de weide is, durf ik niet te zeggen, maar we hebben hem in drie stukken verdeeld. Ze mogen nu op een stuk lopen in de winter. We staan op klei dus het is wel snel modderig en kapot gelopen, maar ze kunnen wel droog staan in en voor hun stal. Op de verharding krijgen ze 2 a 3x per dag een flinke bult hooi, wat ongeveer wel neer komt op onbeperkt hooi, want ze laten altijd wel wat liggen. Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds safe and sound bij gevoerd en ze hebben uiteraard een liksteen. Water geef ik in 2 speciekuipen die ik vul met water uit jerrycans. Deze vervoer ik met de kruiwagen vanuit mijn huis. Dat is ongeveer 50 meter lopen.

Foto van de stallen
http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

Twee stallen zijn voor de pony's en de derde gebruik ik voor hooiopslag.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:02

Mijn pony staat ook 24/7 buiten. Nu nog op het land, is ongeveer 6 voetbalvelden groot ofzo, samen met nog 13 andere paarden.
Straks gaat ze in de paddock, met 3 andere paaden. De rest gaat op stal. De paddock is zo groot als een rijbak.
Er is een grote schuilstal. En ze worden gevoerd met ruwvoer en krachtvoer

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:07

Orlando_ schreef:
Hoe groot is de weide?
* 8000 m2, wat we in de zomer in verschillende stukken verdelen en middels strookbegrazing laten begrazen.

* Dit jaar een grote pony, een klein paard en een veulen.

Wat voeren jullie bij?
* In de zomer alleen krachtvoer, in de winter ook 's morgens kuil en 's avonds veel hooi

* Helaas niet, maar 3 kanten van de weide zijn wel voorzien van bossages/ bomen.

* Een 1000l watervat op een kar, wat 2x per week naar de stallen wordt gereden om te vullen. Bij vriesweer moeten we vanaf stal naar de wei sjouwen met jerrycans.

Het bevalt mij prima, met name omdat ik momenteel niet fanatiek rij. Door de immense wintervacht is fanatiek rijden gewoon geen optie. Het is wel belastend voor mijzelf, omdat ik de gehele wei zelf onderhoud (uitmesten, onkruid bestrijden, omheining, voeren, wateren, etc). Maar mijn paard is zóveel gelukkiger en meer paard dan toen ze op de manege in een stalletje stond, dat ik het er gewoon voor over heb!

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:12

Mijn paard staat sinds oktober 2008 24/7 buiten. Hij is erg gelukkig en we willen beiden niet meer anders. Hij heeft eerder ook in de winter buiten in de paddock en op stal gestaan, maar ik ben ervan overtuigd dat dat niet de beste oplossing is voor je paard. Ook al mis ik soms wel faciliteiten, toch is dit voor hem het beste.

Hoe groot is de weide? 1,5 voetbalveld
Hoeveel paarden/pony's staan erop? ca. 10
Wat voeren jullie bij? in de winter kuil, verder niets
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? nee, maar uit ervaring weet ik dat ze er ook weinig gebruik van maken. Wel bomen als beschutting voor zon
Wat voor watervoorziening hebben jullie? Sloot, en kraantje

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:12

De HA van de weide weet ik niet. Ik heb het wel even omlijnd op Google Maps. Het rode vierkantje is de paddock.
http://94.100.118.76/750650001-75070000 ... _GWS6.jpeg

Zowel het land, als de paddock wordt door 5 paarden bezet, de paarden worden 's zomers een aantal keer verplaatst over het hele land heen. 's Zomers staan ze 24/7 op het land en wordt er niet bijgevoerd (voor zover ik weet, dat regelt de eigenaresse). Er staat per paard een grote ton-achtige (zo'n rubberbak) met water en deze wordt bijgevuld & ververst. Een schuilstal is er niet, wordt het noodweer oid dan kunnen ze allemaal lekker op stal. Er is genoeg schaduw van de bomen die langs het pad staan mocht het 's zomers te warm worden & evt doet de eigenaar van het land (die is van 9-5 aanwezig) de paarden even afspuiten. Op het moment staan de paarden tot het donker wordt op het land & gaan ze daarna op stal. Zodra het gras op is of het land niet meer goed gaan ze in de paddock. Dat is het voordeel van een kleine stal, je kan het onderling regelen.
Laatst bijgewerkt door Tallout op 05-10-09 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:15

Phoe, hoe groot het land is weet ik niet. Maar in de winter krijgen ze maar een klein stukje omdat het vertrapt word. (nu hebben ze nog een groot stuk land en zolang het kan, mogen ze daarop blijven).
Er ligt een tegelpad voor de stal en de staldeuren staan open. Bovendien is de stal voorzien van een afdakje, dus ze kunnen ook buiten droog staan.
Drinken doen ze uit de sloot (en anders vul ik een speciebak met slootwater) en verder krijgen ze alleen hooi.
Er staan 2 pony's :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:16

Mijn paard staat 's winters ook dag en nacht buiten, maar heeft wel een schuilstal.
Als het droog is mag hij de wei op, die is helaas maar 1200m² groot. Als het hard regent staat hij in zijn paddock met een klein stukje wei.
Hij is er hartstikke blij mee. Staat bijna altijd lekker buiten, en met flinke regen gaat hij binnen schuilen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:17

die van mij staan ook 24/7 buiten, momenteel kunnen ze nog niet op stal, maar daar komt binnenkort verandering in.
Land is ongeveer 6000m2 met 1 paard en een shetlander het land is opgedeeld in 3 stukken wanneer het echt hondenweer wordt hebben ze maar toegang tot één gedeelte anders vertrappen ze mij alles.

Ik vindt het overigens zeer belangrijk dat de paarden zelf kunnen beslissen of ze naar buiten of naar binnen gaan, maar een heel enkele keer beslis ik het voor ze maar dit is alleen wanneer er erge onweer op komst is. Ik vindt dat een paard lekker buiten in de wei hoort waar ze lekker kunnen ravotten.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:24

De weide is ongeveer 1 HA voor 1 paard en 2 pony's. Alleen de oude merrie wordt brok bijgevoerd. 's avonds gaan ze naar de nachtweide en krijgen ze hooi. Ze hebben elk een schuilstal, zodat we ze als het nodig is ook apart kunnen opsluiten.

We hebben een waterput, en 3 keer per dag worden er emmers bovengehaald en de drinkbak bijgevuld. Als dat water niet proper is, geven we kraantjeswater.

http://www.mijnalbum.be/Foto-JFOK88ZQ.jpg een klein deel van de weide.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:28

capopjekop schreef:
Orlando_ schreef:

Hoe groot is de weide?
Wat voeren jullie bij?

Mijn 2 shetten en welsh staan 24/7 buiten, of nouja daar kunnen ze voor kiezen. Hoe groot de weide is, durf ik niet te zeggen, maar we hebben hem in drie stukken verdeeld. Ze mogen nu op een stuk lopen in de winter. We staan op klei dus het is wel snel modderig en kapot gelopen, maar ze kunnen wel droog staan in en voor hun stal. Op de verharding krijgen ze 2 a 3x per dag een flinke bult hooi, wat ongeveer wel neer komt op onbeperkt hooi, want ze laten altijd wel wat liggen. Verder krijgen ze 's ochtends en 's avonds safe and sound bij gevoerd en ze hebben uiteraard een liksteen. Water geef ik in 2 speciekuipen die ik vul met water uit jerrycans. Deze vervoer ik met de kruiwagen vanuit mijn huis. Dat is ongeveer 50 meter lopen.

Foto van de stallen
http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

Twee stallen zijn voor de pony's en de derde gebruik ik voor hooiopslag.

Wauw, ziet er heel mooi uit zeg! Mijn droom !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:04

Dankje, de pony's en ik zijn er ook erg blij mee :) Ze hebben ook een jaar zonder stal gedaan, dat hebben ze overleefd, maar ik sliep niet rustig als het buiten slecht weer was. Nu weet ik dat ze dan lekker hun stalletje opzoeken :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:22

Hoe groot is de weide? Geen idee.. Groot genoeg ;)
Hoeveel paarden/pony's staan erop? Overdag 3, snachts staat mijn pony alleen.
Wat voeren jullie bij? Smorgens hooi en savonds hooi + elke dag 2 handjes muesli en wortels
Hebben jullie een schuilstal? Zo ja, wat voor? Nee..
Wat voor watervoorziening hebben jullie? 3 bakken water die met de kraan elke dag
gevuld worden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 14:26

Voor degenen die geen schuilstal hebben, trekken jullie paardjes dit goed?
Hebben ze wel ergens beschutting van of helemaal niet?

:)

Bedankt voor de info/ervaringen tot nu toe al :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:29

De mijne hebben dus wat beschutting van de bossen rondom de wei, maar deze hangen niet over de wei heen. Ze geven dus wel beschutting voor wind en zon, maar niet voor neerslag. Ik heb ze afgelopen winter geen moment als 'zielig' ervaren, mede omdat we echt goed doorvoerden met hooi.

N.B. Afgelopen winter was mijn Tinker drachtig en haar weidegenootje is een 25 jarige E pony.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:34

mijn paardjes staan ook 24/7 buiten
ze staan in een groepje van 6 op momenteel denk 3 ha, volgende maand doe ik weer een weide open en dan word het een kleine 4 ha, momenteel hebbe ze nog geen schuilstal wel veel bomen die over de omheining hangen, mijn haf voer ik niet bij die is te dik, mijn 2 jarige voer ik nu wel brok bij met wat luzerne

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:37

Mijn ponys staan 24/7 buiten.
De wei is ongeveer 40 are staat in het contract maar is wel groter.
Er staan nu 2 ponys op, een D pony en een shetland veulen. Misschien komt er van de winter een shetlander bij.
Mijn D pony krijgt pavo basic+ 0,5 kg per dag en een halve pavokoek, en het shet veulen krijgt pavo podo start 0,3 kg per dag. Daarnaast krijgen ze wanneer de wei leeg begint te raken hooi bijgevoerd, en krijgen ze er een strook gras bij.
Er staat een container bij het land, een klein gedeelte is voor opslag en het grote gedeelte is stalruimte voor de ponys. het veulentje maakt er regelmatig gebruik van maar de D pony durft er niet in :+
Ik mag op een naastgelegen weiland (ong. 130 meter) water pakken. Ik heb hier 150 meter tuinslang aan vastgemaakt met een koppelstuk voor 2 slangen zodat er voor de ponys in het weiland ernaast ook water gepakt kan worden. Handig is het niet want ik kan de kraan niet vol open draaien anders knalt de koppeling eraf. maar altijd beter dan met emmers sjouwen ;) het weiland is ook helemaal omheind en er staat stroom op, dit hoefde ik zelf niet te doen.

http://img11.imageshack.us/img11/60/p8010083.jpg

edit: heb pas sinds een maand mijn ponys en sta er ook pas een maandje. Tot nu toe bevalt het wel goed lekker alles zelf doen, ben er alleen minstens 2 uur aan kwijt om ze te voeren, water geven en de wei uit te mesten en dan heb ik nog geen pony gepoetst.

Ponys lijken het ook wel fijn te vinden zo, op de kleinste na die steeds onder het middenhek doorkruipt :+

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:39

twee van onze paarden (connemara en welsh/arabier)staan 24/7 op de wei, omringd met bossen(1 hectare groot) en hebben een inloopstal ter beschikking (die nog steeds elke dag schoon is :D ).
zij krijgen tweemaal daags een schepje muesli bijgevoerd. In de winter zullen we hooi bij gaan voeren.... we hebben een opvangregenton, die we elke dag in de badkuip legen. daarnaast hebben ze ook drinkbak in de stal. we gaan het vries-probleem nog eens nader uitwerken ;) . de paarden komen kijken als we in de stallen aan het rommelen zijn en als ze schepje eten krijgen maar verder zien we ze daar dus niet.
de paarden rollen in de rijbak (die niet omheid is en in de wei ligt) of staan daar lekker te suffen. Ze hebben het heerlijk, lopen de wei op, grazen/suffen/spelen wat en komen weer drinken en weer terug, etc, etc. wat me opvalt dat ze enorm veel rustiger zijn geworden nu we naar deze plek zijn gekomen.

de andere twee (shet en kwpn) hebben ieder een eigen stal met enorme uitloop. zij staan naast de stal met uiloop aan de wei en hebben dus genoeg socaal contact met elkaar.zij mogen niet 24/7 op de wei, maar gaan overdag een paar uur erop. verder hebben zij onbeperkt hooi tot beschikking in de paddock. kwpn wordt bijgevoerd met krachtvoer tweemaal daags, vanwege zijn leeftijd en de neiging tot afvallen. drinken uit de waterbakken buiten en hebben ook in de stal een waterbak. alleen de kwpn staat ook met regelmaat in zijn stal, shetje staat aan de mest te zien toch echt meestal buiten. (hooi hebben we binnen en buiten liggen). heb het idee dat ook zij happy zijn, alhoewel je aan kwpn merkt dat ie liever met maatjes op de wei is...maar helaas heeft ie dat al een aantal keren met koliek moeten bekopen.

ik kan alleen maar zeggen dat ik iig voor mijn eigen paardje geen betere huisvesting had durven wensen.maar goed, de mazzel voor zijn plek, waar je hetzelf kan indelen heeft niet iedereen.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:40

hoi,onze 2 paarden staan altijd op het land,we hebben het land verdeeld in 2 zomerweides en 1 winterweide.
Ik weet niet hoe groot het is.
Wij hebben inloopstallen en de paarden kunnen altijd in of bij de stal komen.
Foto,s staan in mijn profiel.
De paarden vinden het fijn,ze doen wat ze willen en wanneer ze willen,er is altijd voedsel,gras/hooi.
Wij doen alles zelf,dus gaat er wel veel tijd inzitten,maar we willen niet anders...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:48

Die van ons staan met 2 in de zomer (6 maanden van het jaar) op 5000 m² die in twee gedeeld is, dus eigenlijk 2500 m². Als er gras genoeg staat (dus meestal de eerste 4 à 5 maanden), krijgen ze niets bijgevoerd.
We krijgen van iedereen complimenten hoe goed onze paarden eruit zien. Ons antwoord is meestal: geen eten geven :D . Mensen geven paarden altijd veel te veel (vooral kracht) voer, ..., zolang paarden constant kunnen knabbelen, krijgen ze meer als genoeg.
Als het gras dan toch te kort komt (het is sowieso al een arme weide), geven we ze wel een baal hooi van ongeveer 13 kg bij per dag.
Naargelang er nog genoeg gras kan die variëren echter, dus dat kan ook een halve baal zijn.
Er staat een handpomp op de weide, dus da's om de dag de bakken bijvullen. De eerste keer best vermoeiend maar je krijgt er sterke armen van ;).
Er is een grote schuilstal, gewoon drie wanden en een dak.

In de winter staan ze op een paddock van ongeveer 300 m². Ze hebben een goede, winddichte stal, ook met een deur moest het stormweer zijn dat we ze binnen kunnen houden. Dat gebeurt zelden. Ze staan echter nu niet bij elkaar, maar met een draadje tussen om ongelukjes in de stal te vermijden. Ook handig voor opzadelen en dergelijk, want dat gebeurt aan hun stal.
Nu krijgen ze een beetje krachtvoer (2 x een half schepje per dag), en 2 à 3 x per dag een mooi berg hooi. Ook hun stal wordt iedere dag opgestrooid en daar kunnen ze dan ook knabbelen.
En drinken natuurlijk, met de tuinslag (of emmers met vriesweer).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:50

Orlando_ schreef:
Ik! :D
Hoe bevalt jullie dit
Het bevalt mij erg goed, vooral omdat ik zie dat het de paardjes ontzéttend goed bevalt!
en niet onbelangrijk: hoe bevalt het jullie paardje?
Zie vorige antwoord. :)
Hoe groot is de weide?
paard 1:de zomerweide is vrij klein, en de winterweide is zo'n 2/3 ha.
paard 2&3: zomerweide en winterweide zijn de zelfden, zo'n 1,5/2 ha.

paard 1 staat met nog 1 merrie.
Paard 2&3 staan met max. 10 paarden ongeveer.

Wat voeren jullie bij?
hooi en als het nodig is wat krachtvoer, maar is meestal niet nodig.
Nee, maar komt nog wel.. :)
kraanwater in een bad/ton

Wat voor mij een erg duidelijk voorbeeld is dat de paarden constant aan het spelen en rennen zijn en dat ze als ze op stal staan een stuk ongelukkiger zijn, dat zegt genoeg toch..? :D
Foto's komen er zo aan. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:53

Orlando_ schreef:
Voor degenen die geen schuilstal hebben, trekken jullie paardjes dit goed?
Hebben ze wel ergens beschutting van of helemaal niet?

:)

Bedankt voor de info/ervaringen tot nu toe al :D

Ja gaat prima. Maar ik vind het zo sneu als het dan regent dat ze niet ergens kunnen schuilen..
Ze hebben wel beschutting van bomen&in de zomer van het huis en van een dijk. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:56

Mijn verzorgfjordjes (2) staan ook 24/7 buiten. In de winter alleen het voorste gedeelte van de wei ongeveer 3x een gemiddelde binnebak. In de zomer krijgen ze de rest van de wei in fases erbij. Dan gaan ze een tijdje naa een andere wei. Dan wordt de eerste bemest en gemaaid. En na ongeveer 1 maand komen ze terug. Ze hebben 1 grote stal tot hun beschikking om te schuilen, in de andere stal slaan we het hooi en voer op en de andere spulletjes