Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desharaly

Hoe is het leven op het platte land.. paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:34

Heey,

Ik heb een vraagje;

Mijn ouders willen graag verhuizen naar een huis met een groot stuk grond waar ze wat dieren op kunnen zetten en dan wil ik graag ook weer een paardje.. alleen ik woon nu in een drukke stad in Almere dus was benieuwd hoe het leven op het platte land zegmaar is?
En wat de voor en na delen er van zijn en ook van een paard / dieren hebben bij huis..?

alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Revanches op 01-10-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel en tekst aangepast in de correcte nederlandse spelling ivm msntaal.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:36

De voordelen zijn dat je er zomaar even heen kunt om hem/haar een aai over zn hoofd te geven en dekens enzo te wisselen ;)
Het nadeel is dat je alles zelf moet halen, denk aan hooi,strooi, brok enz. En je moet 's ochtends je bed uit om je paardje naar buiten te doen en 's avonds weer naar binnen halen. Als je dan een keer wil uitslapen moet je iemand anders vragen die het voor jou doet.

Maar ik vind het echt een groot voordeel hoor paard en dieren aan huis :j

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:37

Rustig :P

Voordeel van dat je dieren thuis hebt is dat je er dag en nacht wat mee kunt doen.
Nadeel heb ik niet echt maar je kunt uitmesten enzo als nadeel zien.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:37

Tja, ik woon mijn hele leven al op het platteland, dus ik heb er mee leren leven. Maar het vergt toch een hoop aanpassingsvermogen als je EN geen paard hebt EN er ook nooit hebt gewoond. Komt dan wel veel op je af! Vergt veel verantwoordelijkheid. Ik moet mijn paard elke dag zelf binnen/buiten zetten en er is niemand die mijn paard doet als ik een dagje ziek ben oid.

Maar... ik zou er 100% zeker voor gaan! Droom voor velen!

Desharaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:40

komen jullie ook uit een stad?
daar zit ik mee ik heb binnenkort wel me auto dus kan zowiezo wel wegg..
ja daar dacht k dus ook aan aan het binnen halen en buiten zette,, maar je kan er altijd na toe..
dankje welll..

Desharaly

Re: hoe is het leven op het plate land.. paard aan huis enzoo??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 15:41

we wonen met ze 6e thuis dus andere kunne ook wel doen.. whhaa
ja k vind het eigelijk ook helemaal geweldig en heb wel een paard gehad maar omdat stalling enzo best duur werd en k geen tijd egt had vanwege studie heeft me vader gezegt dat hij het zielig vond enzo drm heb k geen paardje meer..
alsnog dankje well

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:42

Het is en blijft mijn grote droom....elke maand hoop ik op de jackpot.
Echter hoor ik jou praten over een paardje. Denk je er wel om dat een paard niet alleen hoort ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:42

Voordelen: Je mag alles zelf bepalen over je paarden, eigen baas, je kan er zo heen en alles op je eigen manier doen. Over het algemeen staan mijn dieren ook meer buiten als op een stalling (hier in de buurt dan) :).

Nadelen: Ik kan in de winter amper rijden wegens vroeg donker en bevroren bak, ik heb alleen een buitenbak. Maar daar zijn er ook oplossingen voor (denk aan rijverenigingen).

Overigens woon ik niet op het platteland maar heb wel lekker mijn beestjes aan huis :).

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:43

Voordeel: je kunt altijd aan het werk met ze.
Nadeel: je hebt altijd werk met ze. :+

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:44

Heerlijk! :D Nadeel is wel dat alles verder weg is.. (stad, winkels) Als je mazzel hebt komt de bus vaker dan 1x in het uur, en rijd hij ook na 17.00 nog.
Ik heb niet gezien hoe oud je bent, maar met een rijbewijs kom je natuurlijk een heel eind :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:45

Het is hier ook een onderwerp waar vaak over gesproken wordt door mijn man en mij. Hebben 1 paard op een stalling staan (vol pension). En hebben 2 kinderen van bijna 3 en 4,5 jaar. Lijkt me helemaal geweldig om voor hun ook een shetje te hebben. Kan wel bij de stalling van mijn paard, maar daar betaal je dus ook weer voor.

Maar iedere keer zeggen we weer, nee we doen het niet, want hoe moet dat nou als we op vakantie zijn? Gaan meestal zo'n 3x per jaar weg, soms 3 weken, dan weer 2 of 1 week. En wie doet dan de paarden? Verder werken we ook allebei, mijn man fulltime en ik parttime, maar dan is er overdag niemand thuis en de paarden staan buiten, vind dat niet zo'n fijn idee.

Vroeg me dus af hoe de "paarden aan huis eigenaren" dat allemaal oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:45

Heerlijk hier :)
Je ziet het ook gelijk mocht er iets mis zijn met je paard.... En over het algemeen heb je een erg mooie omgeving voor buitenritten :) Ook heerlijk rustig, weinig auto's...... Ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:46

hetbommeke schreef:
Het is hier ook een onderwerp waar vaak over gesproken wordt door mijn man en mij. Hebben 1 paard op een stalling staan (vol pension). En hebben 2 kinderen van bijna 3 en 4,5 jaar. Lijkt me helemaal geweldig om voor hun ook een shetje te hebben. Kan wel bij de stalling van mijn paard, maar daar betaal je dus ook weer voor.

Maar iedere keer zeggen we weer, nee we doen het niet, want hoe moet dat nou als we op vakantie zijn? Gaan meestal zo'n 3x per jaar weg, soms 3 weken, dan weer 2 of 1 week. En wie doet dan de paarden? Verder werken we ook allebei, mijn man fulltime en ik parttime, maar dan is er overdag niemand thuis en de paarden staan buiten, vind dat niet zo'n fijn idee.

Vragen of er iemand anders even de dieren eten wil geven :) ? Doen wij dan toch :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:46

bij mij is het ook mijn droom, alleen die huizen zijn voor mij nog niet weggelegd met de vraagprijzen die ze hebben, wil je genoeg land hebben voor 4 paarden. Op het platteland is het heerlijk rustig, wij gaan wel eens naar amsterdam, maar dat vind ik echt 10x niks, veel ste druk!

RareNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:47

Voordeel; Je kunt naar bossen,weide enz. gaan rijden prachtig *D
Nadeel; je hebt altijd werk aan ze

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:49

hetbommeke schreef:

Ik ga niet op vakantie. Mijn moeder is veel thuis en die wisselt de paarden dan dus ook om en geeft ze tussen de middag hun eten. We zijn wel eens bijv. weekendjes weggeweest (en vakanties) maar ik ben niet zo'n vakantiepersoon, ben veel liever thuis bij mijn beesies :D

Als we eens een hele dag weggaan staan ze gewoon buiten en hebben we wel mijn broers vriendin/zus/verzorgster die het eten wel kan geven :).

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:52

@ TS: no pun intended, maar zou je alsjeblieft een beetje op je spelling willen letten.

Heb 20 jaar lang paarden aan huis gehad. Het is heerlijk om altijd naar stal te kunnen lopen en niet eerst reistijd te hoeven hebben. Het is wel veel werk, spontaan een dagje weg plannen zit er niet in. Het altijd zelf beslissingen nemen zonder klankbord vond ik ook best moeilijk soms. Vergis je niet in de hoeveelheid werk. Is de stal uitgemest en het paard schoon en gereden, dan is het hek wel weer kapot, heeft de stal een schilderbeurt nodig, moet de bak gevlakt worden, het weiland uitgemest en ontdaan van onkruid. Het houdt je absoluut bezig.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:54

Maak een inloop- of schuilstal dan hoef je ook niet iedere ochtend de paarden buiten te zetten en 's avonds weer binnen :D. En de paarden hebben dan vrije keuze en staan niet opgesloten :).

Is ook nog wel een droom van mij, paardje aan huis...

MSN taal is trouwens verboden op bokt, dus misschien moet je even op je spelling letten :).

HannahFrouk

Re: hoe is het leven op het plate land.. paard aan huis enzoo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:56

Het leest wel enorm irritant ja.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:56

Weet niet wat het budget is waar je ouders naar kijken (hoef dat ook niet) maar in Overgooi heb je nog heel veel vrije kavels van 1 ha of meer.

En in Almere Poort komt ook een project met huizen, stallen etc. Misschien eens bij de kavelwinkel in het stadhuis langsgaan... althans, je ouders.

Bizzybijtje: je bedoelt met doen wij dan toch dat je vanuit het Friese platteland naar het Lelystadse platteland komt?

Zal toch eens nadenken wie ik dan de beesten laat doen? Heb weinig vrienden die in het paardenwereldje zitten en mijn man is niet zo van de vreemden (lees vage kennissen) over de vloer.

En we moeten dan eerst ons huis waar we nu in wonen (nog geen 2 jaar) zien te verkopen in deze geweldige tijden, zucht. Maar het kriebelt wel hoor, hebben het er echt wekelijks over. Hhhumm wie weet...

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:57

Ik ben nu bijna 2 jaar geleden verhuisd naar het platteland.
Woonde eerst met ons gezin in de stad (lees nieuwbouw) en had 1 paard en 1 pony op de manege in de buurt staan. Mijn bejaarde paardje stond aan de andere kant van het land op een pensionstal lekker van zijn pensioen te genieten.

Zoals ik al zei woon ik nu bijna 2 jaar buiten, met mijn paardjes aan huis !!! Helemaal super, zou niet meer anders willen. Geen gezeur meer, en kan doen zoals ik het wil.

In het begin was het wel wennen allemaal. Zelf inkopen doen, hooi, stro, voer enz. Je moet je weg leren kennen voor goede kwaliteit spullen, maar als je dat eenmaal gevonden hebt is dat helemaal top.
Verder was het wennen dat je inderdaad moeilijker een dagje weg kan. In de winter kunnen ze hier helaas niet op het land, maar in de paddock. Als ze daar te lang in staan gaan ze zich vervelen en breken uit, dus geen lekker idee als je een dagje weg bent.

Ik heb inmiddels veel paarden mensen ontmoet in onze nieuwe omgeving en hun helpen mij als ik een dagje weg ga. Ben dit jaar voor het eerst op vakantie geweest en had toen iemand in huis en hun zorgde voor de paarden en alle andere loslopende dieren. Echt helemaal top en super geweldig, zonder deze hulp kan je gewoon niet op vakantie.

Verder moet je gewoon flexibel met je paardjes omgaan, dat maakt het voor je zelf allemaal een heel stuk makkelijker.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:58

hetbommeke schreef:

Niet met vakantie.
Wij (lees: ik :+) heb heel bewust voor dieren gekozen en laat daar graag vakanties voor overgaan.
Wie dieren heeft heeft naast een boel werk een lading verantwoording waar ik niet te licht over denk.
Als je familie of vrienden hebt die het een poosje van je willen overnemen is dat natuurlijk prima maar ik kies daar niet voor.
Ik ken mijn dieren het beste, zie wanneer ze zich anders gedragen dan normaal en weet wanneer ik daar wat mee moet doen. Ik zou niet eens kunnen genieten van een vakantie moet ik bekennen.
Daarnaast werk ik met opzet 4 halve dagen, juist vanwege de dieren. De paarden lopen altijd buiten en de buren hebben m'n mobiele nummer voor het geval er wat zou zijn.

Happinez

Ik woon ook in een gehucht.
Ben in mijn leven 9 keer verhuisd, en heb op veel verschillende plekken gewoond.
van o.a platteland in zeeland , tot de stad leiden en nu in een gehucht in drenthe.

Het heeft beide zijn voor en tegens.
Ik vind hier de rust, mogelijkheden om paarden te houden en met name uitrijmogelijkheden ( bos ! ) enorm fijn.
Het tegen vind ik daarin weer dat je vaak overal wat verder vandaan zit.
De dichtsbijzijnde supermarkt is 10 min rijden met de auto.
Paarden aan huis vind ik trouwens wel een uitkomst ! ondanks dat je er iets meer werk aan hebt... heerlijk ff naar je paard toe te lopen.
Als je de deur uit stapt en al een heel welkomscomitee bij het hek te hebben staan *D

Waaltje

hetbommeke schreef:

Wij hebben ook 2 kids en die zouden nu niet meer terug willen naar de stad :D

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:01

Kaka schreef:
Heb 20 jaar lang paarden aan huis gehad. Het is heerlijk om altijd naar stal te kunnen lopen en niet eerst reistijd te hoeven hebben. Het is wel veel werk, spontaan een dagje weg plannen zit er niet in. Het altijd zelf beslissingen nemen zonder klankbord vond ik ook best moeilijk soms. Vergis je niet in de hoeveelheid werk. Is de stal uitgemest en het paard schoon en gereden, dan is het hek wel weer kapot, heeft de stal een schilderbeurt nodig, moet de bak gevlakt worden, het weiland uitgemest en ontdaan van onkruid. Het houdt je absoluut bezig.

Herkenbaar !!! :+