Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
want volgens mij niet, want als je die zou hebben gezien zou je wel weten dat dat écht geen optie is 
niet zo aan mij besteed en vast ook niet aan mijn paard
Maartje1990 schreef:Ben je wel eens in 'eenzelfde' soort stal als we voor koeien hebben geweest?want volgens mij niet, want als je die zou hebben gezien zou je wel weten dat dat écht geen optie is
daarbij het blíjft een stal. Ik vind gewoon dat paarden de mogelijkheid moeten krijgen om 24/7 buiten te kunnen lopen
Welgeteld 2 paarden accepteerden elkaar. En wat er ook bijgezet werd, het werd er vierkant uitgejaagd, maar kon geen kant op! Dus werd echt in elkaar gemept (ware het niet dat er op tijd ingegrepen werd. Het verbeterde echt niet.) Ook paarden waarmee ze normaal in de wei stonden werden in die enorme ruimte niet geaccepteerd.
en dat ging zonder gegil e.d.) Ik vind dan ook niet dat ik mijn paard individueel hou. Hij staat overdag op de wei met 7 maten, 's nachts in zijn eigen stal waar hij zijn eten, drinken en ligplek niet hoeft te verlaten of af te staan aan hogeren (hij is vrij onderdanig aan anderen) en hij kan oogcontact, neuscontact en gehoormatig contact (hinniken enzo) maken met de andere paarden: Als ie wil kan hij met 5 snuitcontact hebben en met de rest snuiven, hinniken, briesen etc.
En hij voelt zich prettig en veilig want ik moet elke dag zijn ligplek weer van vlas voorzien. Hij ligt namelijk elke nacht in zijn stal (kale plek vooraan, vlasjes op zijn billen en zijkanten, soms zelfs manen dus ik denk dat ie regelmatig gestrekt erin ligt)Petronella09 schreef:Op veel chique dressuurstallen is men heel bang dat hun paard blessures oploopt als ze met andere paarden samen buiten lopen, door trappen en wild rennen etc. Daarom houden ze ze liever 23 uur per dag binnen, lekker veilig... Ik denk echt dat paarden die zo gehouden worden, niet gezond oud zullen worden en stressgerelateerde klachten zullen krijgen. Ik ben dus ook zeer voor loopstallen en 24/7 weidegang.
jannekespr schreef:Voor het afstemmen van de voeding is individuele stalling wel makkelijk, en voor een goede nachtrust ook wel, vooral voor minder dominante paarden. Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.
jannekespr schreef:Voor het afstemmen van de voeding is individuele stalling wel makkelijk, en voor een goede nachtrust ook wel, vooral voor minder dominante paarden. Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.

Zilfstar schreef:jannekespr schreef:Voor het afstemmen van de voeding is individuele stalling wel makkelijk, en voor een goede nachtrust ook wel, vooral voor minder dominante paarden. Ik vind het wel jammer dat bijna overal de boxen boven tralies hebben, ook aan de voorkant, en boxen zijn naar mijn idee lang niet geschikt voor 24 uur per dag. Groepshuisvesting binnen is wel lastig te realiseren, maar boxen 's nachts en overdag buiten in de groep is toch ideaal naar mijn idee.
Wat zou jij liever zien dan??
Hier heeft mijn paard dus rondom tralies. Maar in zijn schuifdeur zit een grote opening dat ie naar buiten kan komen met zijn hoofd. Hij kan dan niet bij zijn buurman komen (maar dus wel neuzen door de tralies heen). Tegenover hem zijn kleinere boxen, die zijn aan de bovenkant geheel open. Van origine de opzet: OOK tussen de boxen in. Bij veel paarden is daar op vrij snelle termijn tralies en soms zelfs een schot geplaatst vanwege het naar elkaar bijten. Zo dronk een Haf uit de drinkbak van een shet en die durfde daar dus niet meer bij te komen. Werd dan gebeten. Stond hij met zijn kont naar de Haf toe: werd ie in zijn kont gebeten want die Haf vond het gezelliger als meneer de shet naar hem keek...dan beet hij dus niet En die Haf kon zo ver reiken dat de shet dan dus een heel smal strookje aan de andere kant had waar hij buiten bijt-afstand kon blijven.![]()
Ook hebben we hier laatst een paard met benen over het schot gehad (in zo'n kleine box dus) omdat hij zich heftig opwond.