welke beschermers op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

welke beschermers op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 19:27

1 van onze paarden beschadigt haar benen op stal, waarschijnlijk doordat ze nogal 'lomp' gaat liggen/opstaat.
Wat kunnen we om de voorbenen doen om dit te voorkomen? Liever geen bandages en iets dat ademt en niet knelt. Het gaat om de kogel/pijp en net iets beneden de knie.

Alvast bedankt voor de tips!

Ibbel

Re: welke beschermers op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:13

Persoonlijk zou ik liever extra dik opstrooien dan beenbeschermers omdoen op stal. Gewoon tot de knieën in het stro.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:14

of rubbermatten onder je stro.......

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:15

beschermers om in stal is nooit goed, de pezen worden veel te warm als jou paard zo lang beschermers om moet hebben je kan dan beter gaan denken aan rubberen stal matten op vloer en wand en lekker dik opstrooien.... dat verhelp je het probleem met beschermers verdoezel je het alleen maar

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:15

Helaas eet ze alles op, hoeveel je er ook op gooit, en dat levert weer andere risico's. Van vlas oid weet ik niet of ze dat ook gaat eten (neem aan van niet) maar dat ik weer erg lastig af te voeren hier.
Ze krijgen aan het begin van de nacht genoeg stro.

We denken dat ze ook met haar ijzers erlangs komt, aangezien ik niet zou weten hoe een paard met de binnenkant van haar pijn langs de grond kan komen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:18

Ik zou zorgen voor een zachtere vloer; rubber of meer strooisel.
Met beschermers doe je aan symptoombestrijding...

Citaat:
waarschijnlijk doordat ze nogal 'lomp' gaat liggen/opstaat.

Zorg dat je zeker weet hoe het komt.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:20

Heb helaas geen camera die er opgehangen kan worden, en kan er niet de hele nacht bij gaan zitten.
Mijn moeder slaap er een paar meter bij vandaan, met het raam open, is veel wakker maar hoort nooit wat.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:21

Als je hele dikke laag houtkrullen erin legt dan? En rubber matten eronder..?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 20:26

Hoe/waar kan je houtkrullen afvoeren?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:28

Kev schreef:
Hoe/waar kan je houtkrullen afvoeren?

je zou nog strokorrels kunnen overwegen.........
word MEESTAL niet gegeten.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:28

Uhm, dat weet ik niet.. (evt zoeken via google)

Maar anders zou ik rubber matten eronder proberen! :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:30

Ik zou rubberen matten eronder, en misshcien ook tegen de wand op de onderste 40 cm een strook plakken?
Zowieso dik opstrooien met je strooisel! Of eerst een laag krullen en dan stro eroverheen, wel goed scheiden dan??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:25

Uhm als ze aan haar stro begint, hoeveel hooi krijgt ze dan?

En idd rubber matten eronder en dik opstrooien.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 07:43

Rubbermatten op de bodem, strokorrels er over of gewoon stro. Genoeg hooi zodat ze niet gaat eten van de bedekking maar géén beschermers, kans is groot dat ze er nog onhandiger v wordt omdat ze niks meer voelt als ze iets raakt.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:38

evt zou je kunnen proberen haar benen in te smeren met dikke zalf, de volgende dag kun je dan misschien zien waar het vandaan komt. Komt het van de ondergrond of door het glijden met liggen/opstaan zou ik ook eerst stalmatten uitproberen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:42

Caira schreef:

Genoeg! Je kan een paard niet zoveel hooi geven dat ze er de hele nacht van kunnen eten, dan groeien ze dicht! (we hebben behoorlijk voedzaam hooi)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:47

Zijn het echt beschadigingen van zichzelf aantikken of heb je er te weinig bodembedekking onder en krijgt ze schuurplekjes? Als je het niet met opstrooien kunt oplossen zou ik zo'n paard gewoon in de stalbandages zetten. Het woord zegt het al, die zijn ervoor bedoeld ;)

Gebruik van die grote dikke onderlappen zoals bijv. Equiline ze heeft en neem 4m lange niet elastische bandages. Als je correct bandageert kan je ze daarmee rustig een nacht laten staan.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:23

Ik vind bandages persoonlijk niet zo fijn, omdat als ze toch los gaan het wel gevaarlijk is. Ik dacht dat er ook speciale beschermers zijn voor op stal waar het been niet warm mee wordt of afknelt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:41

Als je goed bandageert is er weinig gevaarlijks aan. Er zijn neopreen beschermers met zo'n dikke binnenlap erin, maar dat lijkt me veel minder fijn dan een bandage. Het mooie aan de bandage is dat je naar het been kunt bandageren, zo'n beschermer is voorgevormd en geeft dus eerder kans op drukken of slecht zitten.

Als een stalbandage los gaat zitten peuteren ze hem er hooguit af. Ik heb er nog nooit ongelukken mee meegemaakt. Op stal is natuurlijk heel wat anders dan in beweging he?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:46

Kev schreef:
Caira schreef:

Genoeg! Je kan een paard niet zoveel hooi geven dat ze er de hele nacht van kunnen eten, dan groeien ze dicht! (we hebben behoorlijk voedzaam hooi)

moet wel kunnen
savonds om uur of 11 de laatste portie geven, volgende ochtend om 7 uur weer... laat desnoods een baaltje liggen deze winter, zodat je deze volgend jaar kunt gebruiken (oud hooi ) een paard weet wel wanneer hij teveel eet... met hooi, mt krachtvoer wordt het een ander verhaal.
opstrooien tot kniehoogte... en kijk eens of je kunt potstallen.. dus onderste laag steeds laten liggen.. hierdoor krijg je een vaste bodem van stro.. :)

Ben niet zo voor beschermers, deze gaan vaak snel knellen... en om je paard nou elke nacht in de bandages te zetten??
Je lost de symptomen op.. maar niet het probleem zelf...

Als een paard aan het stro begint is er echt iets niet goed... paard kan last hebben van de buik, tanden... te weinig voedsel, mineralen,vitamine tekorten...
ik zou dit wel even in de gaten houden, stro eten is absoluut niet goed.. en zeker niet bevoorderlijk voor de spijsvertering...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 18:53

Jolliegirl schreef:
moet wel kunnen
savonds om uur of 11 de laatste portie geven, volgende ochtend om 7 uur weer... laat desnoods een baaltje liggen deze winter, zodat je deze volgend jaar kunt gebruiken (oud hooi ) een paard weet wel wanneer hij teveel eet... met hooi, mt krachtvoer wordt het een ander verhaal.
opstrooien tot kniehoogte... en kijk eens of je kunt potstallen.. dus onderste laag steeds laten liggen.. hierdoor krijg je een vaste bodem van stro.. :)

Ben niet zo voor beschermers, deze gaan vaak snel knellen... en om je paard nou elke nacht in de bandages te zetten??
Je lost de symptomen op.. maar niet het probleem zelf...

Als een paard aan het stro begint is er echt iets niet goed... paard kan last hebben van de buik, tanden... te weinig voedsel, mineralen,vitamine tekorten...
ik zou dit wel even in de gaten houden, stro eten is absoluut niet goed.. en zeker niet bevoorderlijk voor de spijsvertering...

Ze krijgen op die tijden hooi, soms nog wel vroeger 's ochtends! En dan is toch echt al het hooi en bijna al het stro op! Ze wordt al snel wat te dik...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:57

Hmm.. zou toch eens advies aan je DA vragen.. dit is niet goed hoor..

Heb je al eens geprobeert om met een plantenspuit met water en azijn over het stro te spuiten?
of met biologisch afbreekbaar afwasmiddel vermengt met water?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:04

sommigen paarden vreten gewoon stro omdat ze het kunnen, daar hoeft echt niet altijd een medische oorzaak voor te zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:10

er bestaan complete stal "boots"
deze kunnen we je leveren

Afbeelding

maarrr...

als de wonden aan de binnen zijde zitten

een van onze paarden heeft dat ook
en die staat 24/7 buiten
die trapt de vliegen weg
en staat zonder ijzers
maar daardoor krijgt die toch wondjes aan de binnenzijde vd pijpbenen

verder lijkt me in de grenseloze eet paard geval rubber matten een uitkomst

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:13

ik zou nooit beginnen aan rommel om de benen in stallen oid (tenzij ik erg vroeg op pad moet met een schoon paard)
je krijgt niet alleen te warme pezen (hoe goed het ook ventilerend is) maar ook erg zwakke pezen

ik zou eerst eens uitzoekken waarom en hoe de benen beschadigd raken

en als het iedere keer kleine plekjes zijn zou ik me er niet zorgen om maken (ik weet het ik ben hard)

verder hoe groot is het paard en hoe groot zijn de boxen ???