Wie heeft zijn volwassen rijpaard in een groepsstal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Wie heeft zijn volwassen rijpaard in een groepsstal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:15

Ik ben benieuwd naar mensen die hun paard op een pensionstal in een groephuisvesting hebben staan. De gropeshuisvesting kan een HIT-actiefstal zijn maar ook naar ervaringen met andere groepshuisvestingen ben ik benieuwd.

Het gaat wel echt om huisvesting bij een pensionstal en voor volwasssen dieren waar gewoon mee gewerkt wordt en niet alleen om een zomerweide.

Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep?
Hoe gaat het met voeren?
Heeft jou paard weleens verwondingen?
Heb je het idee dat je paard het naar zijn/haar zin heeft.
Kan je je paard makkelijk in en uit de groep halen
etc.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:18

fransje23 schreef:
Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep?
Hoe gaat het met voeren?
etc.

Hoewel wij natuurlijk een prive 'stalletje' hebben zal ik toch proberen te antwoorden:

1. Één ruin is erg dominant (de draver). Wisselingen in de groep hebben we niet, al 3 jaar dezelfde samenstelling.
2. Ze kunnen 24/7 iets eten/knabbelen dus iedereen komt evenveel aan bod
3. Ja, 'krassen op de lak', happen uit de vacht, sjips happens. Daarentegen geen poepvlekken, meer of schuurplekken in de vacht.
4. Ja ze ogen rustig ontspannen en tevreden. Op stal waren mijn paarden altijd gestresst en gaan dan direct luchtzuigen en kribbebijten. Nu doen ze dat nooit meer.
5. Ja heel makkelijk, ze weten dat ze toch wel weer terugkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 15:14

Bedankt Arabesk maar jullie situatie is toch wat de kleinschalig ;)
Ik denk dat je bij een pensionstal bijvoorbeeld juist wel regelmatig wisselingen in de groep hebt en ben juist benieuwd naar ervaringen daarmee.

Ik neem aan dat jullei paarden gewoon onbeperkt ruwvoer van dezelfde kwaliteit krijgen? Ik kan mij namelijk voorstellen dat het bij een groep met een erg wisselende samenstelling aan voerbehoefte (qua hoeveelheid en energie) dat wat lastiger wordt in een groepshuisvesting.

Arabesk schreef:
3. Daarentegen geen poepvlekken, meer of schuurplekken in de vacht.
4. Ja ze ogen rustig ontspannen en tevreden. Op stal waren mijn paarden altijd gestresst en gaan dan direct luchtzuigen en kribbebijten. Nu doen ze dat nooit meer.

Beiden problemen heb ik gelukkig geen eigen ervaring mee ondanks dat ze niet in een groepstal staat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:21

Vraag het eens bij stal mansour in Arnhem. Daar staan de manege- en geloof ook een paar pensionpaarden bij elkaar in een HITactief stal.
Ik heb daar een keer een rondleiding gehad en de paarden krijgen via een voermachine in aparte "stands" (die sluiten als ze erin gaan) allemaal hun eigen voer. Speciaal voer, aangepaste hoeveelheid, kan allemaal.
De paarden zagen er wel wat oppervlakkig gebutst uit, hap vacht hier, littekentje daar, kleine dingetjes hoor. Maar goed, dat hoort er nou eenmaal bij als ze in kuddeverband leven.
Hoe het verder met groepswisselingen gaat enzo weet ik niet maar bel ze eens, volgens mij vertellen ze er graag over.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:03

fransje23 schreef:
Ik ben benieuwd naar mensen die hun paard op een pensionstal in een groephuisvesting hebben staan. De gropeshuisvesting kan een HIT-actiefstal zijn maar ook naar ervaringen met andere groepshuisvestingen ben ik benieuwd.

Het gaat wel echt om huisvesting bij een pensionstal en voor volwasssen dieren waar gewoon mee gewerkt wordt en niet alleen om een zomerweide.

Hoe gaat het met voeren?
etc.

Mijn paard staat op een pensionstal in groepshuisvesting. In een groep van zeven paarden. Er is heeeeeel veel land, zodat wij zeg maar een 'eigen stuk' hebben. Wij hebben ook aangegeven dat we de groep het liefst stabiel houden. Deze groep is de enige groep die, zomer en winter, dag en nacht buiten blijft. Zomers hebben de manegepony's hun eigen stuk, die staan ook allemaal bij elkaar. En de 'sportpaarden' van de eigenaren hebben ook een eigen stuk, die staan enkel zomers een aantal uur per dag buiten |( .

De groep gaat goed met elkaar om, zijn erg hecht. Als ik mijn paard ga halen loopt de hele groep mee naar het hek, en vaak blijven ze daar dan op haar wachten :+. Zonder overdreven irritant aan elkaar te klitten trouwens, ieder paard is gemakkelijk afzonderlijk uit het land te halen. Ze zijn echt schattig met elkaar. Ze gaan goed om met wisselingen in de groep, er is een weekje wat onwennigheid maar daarna is alles weer bij het oude. Maar dat ligt er wel aan wat voor paard erbij komt natuurlijk, tot nu toe gaat het altijd goed.

Moet nu even verder met werk, zal later ingaan op je andere vragen :+ :).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:58

Ohhhhh, ik lees nu pas: volwassen rijpaard...... :o Mijn merrie is twee......

Maar goed, qua huisvesting is het niet anders dan een volwassen paard, ze staat ook gewoon samen met volwassen rijpaarden en het is niet de bedoeling haar te verhuizen als ze volwassen is. Ze staat ook niet bepaald in de opfok ofzo ;).

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:26

In mijn geval is het op een pensionstal en is het maar een klein groepje (3 paarden) op een paddock met schuilstal op.

1. Totnutoe zijn er geen wisselingen geweest dus daarvan kan ik niets zeggen. Ik zie in de andere (grotere) groepen waar wel wisselingen zijn dat dat de eerste dagen wat aanpassen is maar dat het verder nooit een probleem is.
2. Ze krijgen ruwvoer, als je krachtvoer wil bijgeven moet je dat zelf doen.
3. Enkel de eerste weken een paar kleine bijtwondjes.
4. Absoluut.
5. Ja, heel soms wil ze zich niet laten pakken, maar de andere paarden eten dan gewoon door en lopen niet mee (en dat had ze toen ze ’s nachts nog op stal stond ook, een 5-tal keer per jaar krijgt ze zo van die kuren)

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:37

[quote="fransje23']

Hoe gaat de groep met elkaar om en wordt er gereageert op wisselingen in de groep? staan bij ons in vaste groepen, de hierarchie wordt bepaald en daarna is de rust in de groep, wanneer er nieuwe bij komen, is het weer even bepalen van plaats. Hier en daar een tik en een schop en klaar
Hoe gaat het met voeren? paarden worden binnen gehaald op stal en krijgen daar hun voer
Heeft jou paard weleens verwondingen? ja, soms een dik been door een trap, of een striem van een bijtwond, geen grote verwondingen tot nu to ( 5 jaar op de wei)
Heb je het idee dat je paard het naar zijn/haar zin heeft. Heeft het prima naar zijn zin, maar is altijd blij om weer naar binnen te gaan, nog blijer wanneer hij 's morgens naar buiten gaat
Kan je je paard makkelijk in en uit de groep halen ja, komt naar me toe gelopen, en denkt ETEN
etc.[/quote]

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:55

nu heb ik nu "nog"maar 3 paarden

maar niet zo heel lang geleden liepen er tussen de 6 en 10

nieuw paard werd altijd eerst bij de leider geintroduceerd
(onze shet ruin _O- ) als die daar onderdanig tegen deed
kwam daarna de nr 2 (meestal was dat de leidende merrie)
en dan de rest vd groep er bij
de shet zorgde dan de 1e dag dat de "vreemde eend"niet bij de kudde kwam
totdat deze uber duidelijk aangaf geen leiding te willen nemen
(langzame toenadering kudde luid smekkend etc )

paarden hadden vaste plek naast het hek waar ze hun voer kregen

ieder hun eigen afgemeten portie
de snelle eters kregen meestal iets erbij (beetje lucerne bv)
of een steen in de bak

slechts bij 1 paard meegemaakt dat die vast gezet moest worden omdat
die elders ging schooieren

tegen de tijd dat het "change"is zijn de bakken zo goed als leeg
en word er bij de buurman gekeken of zijn kruimels lekkerder zijn dan de eigen :D

verder kreeg men zoiezo onbeperkt gras .. bij vette weide ook knabbel stro
(gerste stro , minder koliek gevoelig) en indien nodig hooi swinters kuil

dat verdelen we altijd over minimaal 2 a 3 plekken

water 2 plekken
likstenen op 2 plekken

etc

stallen stonden altijd open
en paarden gingen zelf met maatje in stal staan indien ze daar behoefte aan hadden

enigste verwondingen die we hier hebben (gehad) is van het spelen

op 1 paard na
die bleek (naderhand gezien) iets onder de leden te hebben
we hebben mijn hengst er van af moeten slaan
de vellen hingen er bij .. zelden zo iets gezien

dit paard hefet dat later nog eens gedaan bij een ruin
die ook niet gezond bleek

die mocht vd hengst dus NIET in de kudde
en ver ver weg van de kudde blijven

en viel m echt met de dood in de ogen aan
echt ongelovelijk (kan er nog haast niet over uit
dat dat lieve paardje waar je alles bij kan gooien
zo verschrikkelijk agrresssief werd )

al met al ging het dus altijd goed

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:06

fransje23 schreef:

Hoe gaat het met voeren?
etc.

Hee Franca :wave: (ben erg blij met je hoefsmid hoor!)

Onze stal is ook niet echt grootschalig (5 paarden), maar ze worden wel gegroepshuisvest :D en daar zitten soms zeker wel wat haken en ogen aan. Toch ben ik er erg blij mee en zou ik voor mijn paard niet anders meer willen.

Vooral wisselingen in de groep brengen wel veel problemen met zich mee. Mijn paard is leider en er kwam een nieuwe die dat niet kon accepteren. Hij bleef proberen zijn eigen kuddetje te maken en er bleef veel onrust in de groep. Hij was continu lagere in rang aan het 'opduwen' erg vervelend.

Dit zelfde paard at zich een slag in de rondte dus onbeperkt ruwvoer verstrekken ging niet meer. Maar in principe proberen we dat dus wel, afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. Maar door dat ene paard zijn de meeste paarden dus nog aan het vreten en stoppen ze gewoon niet meer. Het krachtvoer krijgen ze gewoon ieder apart. Er zijn paddocks en schuilstallen waar we de paarden wel in kunnen opsluiten dus voor de krachtvoer-momenten doen we dat ook.

Mijn paard heeft af en toe wel eens een krasje of een bult ;) Maar gelukkig nooit wat ernstigs. Anderen op stal hebben meer last van krassen en bulten. Kwam ook door dat ene paard en die verwondde zichzelf nog het meest. Die had continu plekken en dikke benen.

Mijn paard heeft het zeker naar zijn zin, al merk je dus dat een verkeerde in de groep meer onrust geeft. Mijn paard speelde voorheen dagelijks met een andere ruin en dat is nu over. Ze lagen ook vaak lekker met zijn allen te doezelen in de bak of speelden dus wat. Of ze stonden met zijn vieren tegelijk in één schuilstal van 4 bij 3 :D Ik hoop dat het weer terugkomt.

Ik kan mijn paard makkelijk uit de groep halen. Iedereen bij ons op stal trouwens. Maar mijn paard is erg gek op zijn fjordenvriendinnetje en die kan iets minder makkelijk er uit omdat die van mij dan dus gaat flippen :o Maar ze zijn erg gek op elkaar en als je terugkomt van een les o.i.d. dan begroeten ze elkaar altijd.

Het is juist in zo´n kleine groep belangrijk dat het goed klikt met de paarden onderling, maar we hebben dus al een paar paarden op stal gehad die er niet tussen pasten. Die vertoonden gewoon geen normaal gedrag en dan krijg je problemen.

Anoniem

Re: Wie heeft zijn volwassen rijpaard in een groepsstal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:24

Mijn hengst heeft altijd bij zijn vorige eigenaar appart gestaan.
Kreeg hem toen die 11 was, en mog nergens op het land staan heeeel erg zielig.

Op een gegeven moment had ik samen met een vriendin een kleinschalig pensionnetje !!

De eigenaar van dat stuk( mijn vriendin had 2 paarden ,2 merrie 1 daarvan wwas een jaarling,

Ik had 2 enters, fjord en shet.

Die stonden allemaal bij mijn hengst in de bak, niks aan de hand.
Tot dat mijn hengst een vreselijke blessure opliep en 4 maanden alleen op stal mocht en verder niks,. geen stap buiten de deur.

Hij staat nu weer in het land maar ik kan er echt niks bijzetten of hij valt aan en bijt zijn eigen benen stuk.. pff om moe van te worden.

Weten jullie waar dit gedrag vandaan komt en hoe ik dit kan oplossen ?

Heb namelijk geen zin in een paard doodde paarden.

Sorry voor het of topic.
Weet niet zo goed waar ik het anders moet plaatsen ,.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 12:33

Even een nieuw topic openen bij [OPG], feurzaR :).

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:04

fransje23 schreef:
Hoe gaat het met voeren?
etc.

Bij nieuwe paarden is het wisselend, maar meestal een uurtje met veel geren (hiervoor krijgen ze dan ook de ruimte, ze moeten elkaar wel goed uit de weg kunnen gaan en een sprintje kunnen trekken). Na een periode van 2 weken is de rust weer helemaal terug en is het een gezellig clubje paarden. Ze hebben allemaal wel vriendschappen onderling, zijn vrolijk en tevreden.
Voeren gaat bij ons in 2 stalbeurten en is verder afhankelijk van seizoen. Er wordt gekeken naar wat de paarden nodig hebben, daarop wordt het beleid aangepast.
Weleens een hapje uit de vacht, verder nooit iets gehad.
Jazeker, zou hem nooit in een ´gewone´ stal willen zetten!!!
Ja, is geen enkel probleem. Je vormt dan je eigen kudde van 2. De rest blijft altijd minimaal met zn 2en achter (dat is een afspraak voor als er meer mensen tegelijk gaan rijden).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:16

Mijn pony staat op een pensionstal en staat met 7/8 andere paarden, van april t/m oktober dag en nacht buiten en worden dan bijgevoerd aan een ruif.
Er is plek genoeg voor allemaal maar dat laten de dominanten niet toe, toch krijgen ze allemaal hun portie.
Het is mooi om te zien hoe dit zich regelt.
In de winter staan ze snachts wel binnen.
Dus het is niet helemaal de situatie zoals jij aangeeft, maar het geeft een idee.
Verwondingen zijn er wel eens, maar dat valt allemaal wel mee.
Dat is net als kinderen die hebben ook wel eens hun knie open.
Als er een nieuwe bij komt zijn de meeste nieuwe eigenaren allemaal gespant wat er gaat gebeuren, maar meestal is er weinig te zien en wordt een nieuweling goed opgepakt in de groep.
Meestal worden ze wel een voor een voorgesteld aan de nieuwe om eerst te kijken naar de reactie.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:06

Mijn paard heeft voordat ik haar kocht op stal gestaan, daarna 1,5 jaar in een grote kudde (30+) en staat nu bijna 2 jaar in een kleine groep (5-7). Dus ik reageer vanuit de laatste 2 opties.
Citaat:

Er is groepvorming (kliekjes), er is een duidelijke leidende merrie met groupies, verder geen specifiek dominante ruin. De rangen worden constant weer op de proef gesteld.
Bij wisselingen wordt er even geknokt en rondgerend, maar dat is meestal na een tijdje weer over. Als nieuweling zich niet naar de leider voegt, dan blijft het even knokken geblazen.

In een kleine groep is het veel rustiger, de rangen zijn bepaald, er zijn 2 dominante ruinen, maar 1 is heel duidelijk de leider (die krijgt de merries), een leidende merrie is er niet echt. Op zich is er nog wel een klein beetje kliekvorming, maar meer in de zin van paartjes vorming.

Citaat:
Hoe gaat het met voeren?

Er wordt op meerdere plekken gevoerd, ieder groepje gaat ergens staan, totdat leidende merrie besluit ergens anders te gaan staan. Dan schuift de hele meute door. Soms wel vechten voor je voer, sommige hebben voernijd. Wel veel minder hooi per paard.

Nu ook 2 voerplekken, klein beetje nijd, maar iedereen krijgt genoeg binnen, iedereen heeft een vaste plek, als dat niet zo is, wordt er gewisseld totdat ze goed staan.

Citaat:

Regelmatig, maar is afhankelijk van de groep waarin ze zich bevindt, bij de leidende groep komt het vrij vaak voor. Als ze zich overal een beetje buiten houdt, dan is het minder. Meestal zijn het bijtwonden, soms een keer van een trap.

Niet meer :D, alleen als er een nieuwe bijkomt of als ze ineens met anderen moet staan.

Citaat:

Ja, de stal wil ze niet meer in :D. Zowel in een grote als kleine groep vermaakt ze zich prima, maar ik merk wel een flink verschil met het staan in een kleinere groep. Ze is nu een stuk relaxter, bij een ander paard is dat verschil nog duidelijker. Die is ineens een stuk vriendelijker! Ze zijn nu ook veel meer bezig met spelen en elkaar groomen.

Citaat:

Op zich geen probleem, zij loopt prima mee, maar nadeel is dat de rest van de groep ook mee wil :+. In beide situaties.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:33

op de pensionstal waar ik sta staan nu een 25 paarden en we hebben wisselende groepen.
paarden staan gewoon in gras, op niet al te grote stukken grond.
denk zo 100 meter lang en 50 meter breed?

weideseizoen staan ze hele dagen buiten en winters als het licht is.
enkele paarden blijven altijd buiten staan

wij hebben jong en oud door elkaar lopen, veulens lopen bij oudere dieren om zo netjes te worden opgevoed :j
een drietal hengsten loopt bij oudere ruinen en dan gaat hartstikke goed.

meestal groepen van 4 paarden,maar onderling word er wel es gewisseld.
zeker als het om bijvoorbeeld de voeding gaat wisselen we nog wel es paarden om.
de een kan dan beter in een ander groepje wat wat schraler moet of juist andersom..
in de winter is de samenstelling ook anders, de buitenpaarden staan in vaste groepjes en de stalpaarden zoeken we uit welke het beste met elkaar overweg kunnen

eigenlijk gaan onze paarden prima met deze wisselingen om.
ze kennen elkaar al vrij lang dus is er nooit geknok.
nieuwe paarden komen eerst apart door middel van een draadje en als ze voldoende hebben kennisgemaakt over het draad en we zien dat het goed gaat mogen ze er bij

we houden er wel rekening mee dat bijvoorbeeld 2 ruinen wat dominanter naar elkaar worden als ze bij merries staan.
1 ruin bij 3 merries gaat toch meestal beter.( als je in ons geval van 4 paarden per stuk rekent)

wat voeren betreft zijn we net afgelopen week begonnen met bijvoeren.
de dieren krijgen 2 per dag ruim hooi of voordroog, de dikkere/sobere dieren krijgen hooi en de rest voordroog.

je ziet heel mooi hoe de rangorde verhoudingen dan gaan.
paarden kijken boos naar elkaar, bokken es in de lucht en jagen elkaar bij het voer weg tot ze allemaal hun plekkie hebben en rustig staan te eten.
nou ja tot een of ander koppig dier daar weer anders in beslist en dan gaat het hele spelletje weer van voren af aan. :P

ja er zijn wel es plekjes, kleine schaafwondjes,waar je niks aan hoeft te doen,dan is alleen het haar er af.
soms missen er wel es manen omdat er een aantal paarden zijn die het geweldig vinden om lekker met een ander paard te kroelen.
maar ja daar heb je wel smeerseltjes voor toch?

ik zie dat de meesten hun paard er vrij makkelijk uithalen kunnen.
er wil wel es een ander paard mee ,maar de dieren bij ons hebben een goede opvoeding gehad dus gaan prima aan de kant.
( even zwaaien met stroomdraad doet wonderen!)

mijn pony heeft het er prima naar zijn zin. :D
hij staat momenteel met 3 merries, en dat is lekker zijn harempje.
ik vind alle paarden bij ons erg relaxed, ze komen altijd even bij je kijken.
iedereen kan zijn paard ook zo pakken,zie nooit iemand wanhopig door de wei rennen.

wat een lang verhaal! :D :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 09:00

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen! Als er nog meer mensen zijn met ervaringen vul maar aan :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:32

Mijn paard staat in een groep van ongeveer 30 paarden, ruinen, merries, volwassen, jonge paarden en veulens.
fransje23 schreef:

Er zijn meerdere vaste kleine groepjes binnen de grote kudde, omdat ze genoeg ruimte hebben zijn er geen gevechten oid. Vooral de ruinen spelen vaak, ook met anderen dan hun vaste vriend. Een nieuw paard wordt altijd rustig geintroduceerd, na verloop van tijd heeft die dan ook zijn groepje gevonden. Natuurlijk in het begin even vaststellen hoe het zit met de rangorde, als het paard de paardentaal snapt dan gebeurt dat zonder kleerscheuren. Groepjes wisselen ook nog wel eens onderling, gaat ook in alle rust.
Als er wat vreemds/engs is, reageren ze wel als 1 kudde, dan staan ze allemaal bij elkaar en wordt de groep verdedigt.

Citaat:
Hoe gaat het met voeren?

In de winter is er onbeperkt ruwvoer beschikbaar op meerdere plaatsen zodat alle paarden zoveel kunnen eten als ze willen. In het voorjaar en zomer staan ze 24/7 in de wei die voldoende groot is. Paarden die bijgevoerd moeten worden, komen even in een box en krijgen dan krachtvoer, gaan daarna weer in de groepsstal. Of de eigenaren voeren zelf bij als ze er zijn.

Citaat:

Wat schrammetjes van het spelen.. het is geen typje wat aan de kant blijft staan als er wat te beleven valt..

Citaat:

De paarden zijn allemaal tevreden en van mijn paard kan ik zeggen dat hij op deze stal zijn draai helemaal gevonden heeft.

Citaat:

Ja, ik roep zijn vriendje en dan komen ze allebei naar het hek..
Door de wei lopen is geen probleem, er zijn wel paarden die even komen kijken of wat aandacht willen, maar alles gaat in alle rust.

Dit filmpje is bij ons op stal opgenomen.
http://www.ophetland.tv/11771676/a/a/

Mijn paard en ik willen iig niet anders meer!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:53

Wat is eigenlijk de reden dat je ernaar vraagt?

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:01

Wij hebben onze paarden op een landje met schuilstal, 24/7 hooi, en heel gevarieerde leeftijden. De groep is de laatste tijd wel behoorlijk veranderd, paardje weg, nieuwe erbij, weer 1 weg, 3 kleintjes erbij, enz ...
Tot vrijdag er nog "maar" 3 stonden en er die vrijdag een veulen en later op de dag nog een Haflinger bijkwamen.
Nu moet dit wel een vaste groep gaan worden, er komen in de loop van de komende maand nog twee veulens (van verschillende stallen, dus kennen elkaar ook niet) bij.
Heb met ons clubje ook op een paar hectare groot land met schuur gestaan, hier is wel wat gewisseld en duidelijke rangorde, maar als er een nieuw paardje kwam, werd het er zo bijgezet (net als op ons landje nu). Gaat altijd zonder slag of stoot.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:06

Wij hebben er ook maar 5 staan in een gesettelde thuissituatie, maar wij hebben af en toe wel wisselingen in de samenstelling ( zusje die een vriendinnetje met paard te logeren heeft, paarden die eruit gehaald worden voor een week als er eentje meegaat op vakantie en dergelijke ) dus ik ga me er toch aan wagen als het mag :D

Hangt van het paard af. Ruinen worden vaak vrij snel door de groep opgenomen, afhankelijk van de dominantie van het nieuwe paard. Het is vaak eerst een avondje achter elkaar aan jagen en daarna keert de rust terug weer in de groep. Een merrie, vooral een redelijk dominante merrie wordt door onze enige merrie in de groep half in elkaar getrapt, die is erg dominant en duld het slecht dat ze haar mannen moet delen.

Hoe gaat het met voeren?
Paarden krijgen drie a vier keer per dag hooi waar ze toch wel twee uur mee bezig zijn, geen krachtvoer tenzij er gewerkt is. Sinds we niet meer op een pensionstal staan waar de paarden alleen overdag buiten staan is de voernijd bij onze tinker vrijwel verdwenen en kan de hele groep van 1 bult eten.

De merrie niet, maar de ruinen hebben vaak wel schaafwonden zitten, missen een pluk vacht. Niets waar ik me zorgen om maak, bloed heeft nog nooit gevloeid en verder zijn ook nooit blessures voorgekomen.

Ja, absoluut. Ik heb bij veel van onze paarden een karakterverschuiving gezien. Mijn merrie was vroeger, vooral 's winters als ze minder naar buiten gingen, 1 bom stress die iedere kans aangreep om er vandoor te gaan. Daar was 's winters geen land mee te bezeilen. Puur door haar 24/7 in een groep waar ze kan bewegen is zij veranderd in een dier waar ik mijn nichtje van 10 zonder problemen mee naar buiten stuur.
Onze tinker is van z'n voornijd af sinds hij in de groep staat.

Ja, al onze paarden zijn makkelijk uit de groep te halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 06:54

hyppolyte schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat je ernaar vraagt?

Ik ben de voor- en nadelen aan het onderzoekenom te kijken of het wat voor mij en mijn paardje zou zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:47

Op de pensionstal waar je nu staat of ga je dan ergens anders heen?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:52

Aha, ja dat kan natuurlijk ook :D, ik dacht dat het misschien voor een studie zou zijn ofzo. En, wat is je conclusie tot nu toe?Mijn advies zou zijn om die van jou dan in een niet al te grote kudde te zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:27

fransje23 schreef:

Hoe gaat het met voeren?
etc.

Ik heb mijn pony 3 jaar lang dag en nacht buiten gehad bij een pensionstal op de wei. Helaas zonder schuilstal.
groep varieerde van 4 a 5 in het eerste winterjaar, tot zo´n 15-20 pony´s en paarden in het laatste jaar.

Zo lang de groep redelijk stabiel is en niet te veel wisselt is de groep rustig en heerst er een stabiele rangorde.
1 paard erbij geeft flinke renpartijen en dan langzaamaan mag het paard zich aansluiten bij de kudde. Meestal gaat dit goed voor de bestaande kudde, wel kans op schrammen en krassen, vooral bij het nieuwe paard.

Voeren gebeurde dmv grote hooiruif in het land met baal kuil er in. Rond de baal waren wel eens schermutselingen, maar over het algemeen, zolang er genoeg te eten is, gaat het er gewoon rustig en vriendelijk aan toe. meestal wisselden grazen en hooi eten zich af zodat ieder paard wel bij de baal kon eten. Zelfs als er alleen nog sprietjes op het land stonden gingen de paarden nog wel grazen.

Krachtvoer werd niet op de wei gevoerd. Dat regelde ieder voor zich.

Toen de kudde redelijk stabiel was had mijn pony het goed naar zijn zin. op een gegeven moment werden er steeds paarden aan de kudde toegevoegd en werd hij steeds groter en wisselde het meer, en toen begon het meer problemen te geven. Mijn pony wilde graag de baas zijn en heeft toen een flinke klap op zijn hoofd gehad met als gevolg flinke bloeding uit zijn neus, opgezwollen hoofd en nu nog een deuk in zijn neusbot vlak onder zijn ogen. Ben blij dat hij die knal overleeft heeft.
Verder af en toe een kras, maar ging het over het algemeen wel goed.

Het uit de groep halen ging vrij makkelijk. Er liepen wel eens paarden mee naar het hek bij halen en terug brengen, maar meestal gaf dat geen problemen. Als je een vervelend dominant paard ertussen hebt die jou de ruimte niet geeft is het wel eens lastiger om er langs te komen. Zweepje mee hielp dan meestal wel...

Nu staat mijn pony aan huis in kleine kudde met mijn eigen paard en eventuele pensionpaarden. de groep was meestal 4 paarden groot.
Dag en nacht buiten in paddock met schuilstal en weidegang afhankelijk van het seizoen en de conditie van de paarden (snel te dik, dus dan aantal uren op de paddock)

Groep is hecht. een vreemd paard erbij is even wennen, dat doen we voorzichtig en een beetje afhankelijk van hoe de bestaande groep op het nieuwe paard reageert. merries is makkelijker dan ruinen omdat mijn dominante ruintje ze dan niet als bedreiging ziet voor de vriendschap met mijn merrie.
Sommige paarden, waar ze er aan gehecht en gewend zijn geraakt missen ze echt even een tijdje als die weg gaan, andere dieren zijn ze zo weer vergeten en verschil merk je in hoe lang en hoe vaak ze blijven roepen om het dier.

Met voeren merk je wel dat de rangorde er is en af en toe wordt er lelijk gekeken, maar over het algemeen gaat het zeer vreedzaam en eten ze ook met meerdere paarden uit 1 ruwvoerbak of groot hooinet.
Er wordt dus, afhankelijk van het seizoen, 1 tot meerdere malen per dag ruwvoer gevoerd in bakken en hooinetten. Meer plekken dan paarden. Daarnaast in het wortelseizoen nog wortelen. Krachtvoer doet ieder voor zich.

Af en toe heeft een paard een kras, maar nu de groep stabiel is eigenlijk nog maar heel zelden.
Mijn pony en paard hebben het super naar hun zin en zijn makkelijk uit de groep te halen.