Mijn paard is in de afgelopen weken best wel wat afgevallen. Haar hele zomerbuikje is er alweer af zeg maar. Ze ziet er nu goed uit maar ze moet niet meer kwijt raken en omdat ze de afgelopen weken best wel snel is afgevallen zit ik te twijfelen of ik al een dekentje op moet doen. Ze staat dag en nacht buiten in de wei en krijgt van mij elke dag een plak hooi bijgevoerd. Ook krijgt ze na het rijden een halve schep muesli. Ik doe haar eigenlijk liever nog geen deken op omdat ik het overdag nog best wel warm vind. Er is geen mogelijkheid om haar alleen snachts een deken op te doen, ik heb namelijk geen tijd om elke ochtend en avond te komen en bij ons op stal willen ze dit niet doen (want dan blijven ze bezig). Die extra plak hooi krijgt ze nu sinds vandaag. Denken jullie dat dat genoeg energie oplevert om haar op gewicht te houden of moet ik toch met een dekentje beginnen?
Even voor de duidelijkheid. Ik weet voor 99% zeker dat ze zo afvalt omdat het kouder wordt, ze is namelijk elke winter moeilijk op gewicht te houden.
je zegt zelf dat ze elke winter afvalt door de kou ik zou dus alvast beginnen met een deken niet meteen een hele dikke en naarmate het wel kouder word een dikkere opdoen
Maar het is overdag nog best wel warm. Daarom twijfel ik dus. Ze maakt nog niet echt een wintervacht aan, ze verhaart maar een klein beetje.
Nell_
Geplaatst: 14-09-09 18:50
Mijn pony valt ook af als ze het koud heeft. Al haar energie gaat dan in het warm houden zzitten.
Ik zou dus gewoon al een regendekentje opdoen. Is voor overdag niet te warm hoor. De wind is best wel koud soms!
Livito
Geplaatst: 14-09-09 18:50
die van mij heeft ook al een tijdje een deken op , t valt qua temperatuur overdag opzich best mee , die van mij valt ook echt heel snel af , en maak m toch wel blij met een regendekentje,
Mijn paard valt ook af wanneer hij het koud heeft. Ik heb hem ook sinds van het weekend met een zomerdeken opstaan, de nachten worden al aardig fris en overdag word het niet superwarm meer zeker niet als ze buiten staan. Is er mogelijk niet iemand die overdag gaat die bereid is voor jou je deken af te halen?
dorientjuh
Geplaatst: 14-09-09 18:56
Hoeveel gras staat er nog op de weide?
PercyLeen
Geplaatst: 14-09-09 18:58
Die van mij staat ook al onder een regendeken..op de wei groeit nog amper wat en dan vind ik 1 plak hooi en een schepje muesli wel heel erg weinig!
feliciaa
Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-09 18:58
@ dorientjuh: Er staat nog redelijk gras op de weide, het is niet hoog maar het is nog wel voedingsrijk.
@ chess01: Niet echt, de meeste mensen komen 's avonds of 's middags dus dan heeft het niet zoveel zin meer, dan kan ik de deken er zelf ook wel af halen.
Anoniem
Geplaatst: 14-09-09 19:03
Ik zou meer hooi bijvoeren, mijn paard staat nu ongeveer een uur of 10 op de wei, maar krijgt sinds 3 weken 1 1/2 schep basisbrok en 2 dikke plakken hooi bij gevoerd. Zo niet, dan gaat hij afvallen, het gras bevat bijna geen voeding meer, is meer water en vezel.
Mandyke
Geplaatst: 14-09-09 19:07
Indien het paard slechts 1 plak hooi bijkrijgt zou ik dat alvast wat vermeerderen ook al staat er nog gras op de wei. Gras bevat veel meer vocht dan hooi waardoor ze er echt al veel meer van zullen moeten eten om aan dezelfde hoeveelheid hooi te geraken. Het is net door hooi (ruwvoer) dat een paard zich warm kan houden.
Hobby
Geplaatst: 14-09-09 19:08
Bij mijn oudere merrie (19 jaar) heb ik het rantsoen alweer flink opgehoogd vanwege de weersomslag. Mijn paard kan prima de hele winter zonder deken, maar dan moet ik haar wel voldoende voer aanbieden. Ik heb drie paarden en ze krijgen nu sinds een paar weken een extra baal hooi (ik voer nu vier balen hooi per dag) en mijn oudere merrie krijgt extra krachtvoer. Ik zou het rantsoen aanpassen.
idd ik zou eerst eens wat meer hooi geven en het nog een paar weken aankijken...
Tinks
Geplaatst: 14-09-09 23:09
De kwaliteit van het gras in de wei is echt niet meer dat wat het vorige maand was. Beetje bijvoeren lijkt me gezien je deken probleem wel noodzakelijk.
Caira
Geplaatst: 15-09-09 10:21
meer hooi bijvoeren, ik voer nu een kwart baal per paard per dag bij. Zoveel voedingsstoffen zitten er niet meer in het gras.
Ik zou eerst beginnenom meer als 1 plak hooi te voeren op een dag, het gras bevat niks meer op deze tijd en door het verbrandingsproces valt ze af. Het verbrandingsproces zorgt ervoor dat ze 'snachts ook warm blijft, als de deken dus geen optie is zou ik toch gaan voor meer hooi te voeren.
CatOotje58
Geplaatst: 16-09-09 09:46
Zorgen voor voldoende ruwvoer, dus veel en kwalitatief goed hooi bij voeren.
hinta
Geplaatst: 16-09-09 12:14
als ze nu al afvalt, terwijl het nog niet echt koud aan het worden is, zou ik idd een dekentje opleggen. en zowieso meer ruwvoer aanbieden. als ze veel terugvalt kun je ook bv maïs geven, is een dikmaker.
Pasha ( pony van 30jaar) Komt juist nu alleen maar aan! Maar dat komt omdat ze telkens op een supervolle weide wordt verplaats! We voeren haar ook lijnzaad, muesli, en appeltjes.
Vorig jaar stond ze ook op een land waar gewoon niks meer stond. Toen hebben wij als een gek gras lopen plukken iederedag, maar ze kwam niet aan, meer muesli gegeven en ze kwam niet aan..Je kon gwn de ribben tellen toen.
Als jou paard afvalt van de kou, zou ik hem iets meer eten geven, maar hij krijgt al muesli en hooi, dus dat zou ookwel voldoende moeten zijn, maar als er geen gras staat is dat te weinig. En anders kan je een regendeken op doen? van 0 grams?
mijn 2-jarige krijgt 2x daags een kruiwagen voordroog en 1/2 schep brok. Ik merk ook wel dat hij daar ook echt behoefte aan heeft ookal staat er gras op de wei. Van de zomer kon ik het neergooien en keek ie er niet naar maar nu komt ie aanrennen. Ik zou je rantsoen veranderen.
ik ken je probleem, mijn merrie is ook al wat aan het afvallen, maar wil nog geen deken om doen omdat de tempratuur hier overdag nog prima te doen is zonder deken. ben nu maar weer meer krachtvoer gaan geven, een volle schep smorgens en een volle schep savonds. ook krijgt ze een volle kruiwagen hooi smorgens en savonds.
Nouvel
Geplaatst: 25-09-09 09:58
Mijn paard valt in de winter ook vaak terug qua gewicht. Zorgen voor voldoende goed ruwvoer, genoeg vitamines en een dekentje kunnen inderdaad wel helpen.
Als je het idee hebt dat ze nu al moeite heeft om zich warm te houden zou ik zeker met een dun dekentje beginnen.