Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

)
Arabesk schreef:twee a drie weken is trouwens nog erg kort, dan is de kudde nog niet stabiel hoor, voordat het echt gesettled is gaat veel langer overheen

MarChak schreef:Arabesk schreef:twee a drie weken is trouwens nog erg kort, dan is de kudde nog niet stabiel hoor, voordat het echt gesettled is gaat veel langer overheen
Zoals ik het lees van ts staat ze al vrij lang op deze stal maar zijn 2-3 weken geleden de problemen begonnen omdat de 1/2 friese merrie haar frustratie van te weinig menselijke aandacht op het paard van ts uitleeft, toch ts?
Edit: mijn merrie ging pas in staking na 5 maanden op de wei + 4 maanden op de paddock bij die dominante merrie.

Marion71 schreef:Hebben ze niet genoeg te eten op de wei? Ik merk dat nu ook bij m'n eigen groepen (1x 4, 1x 6 en 2x 2 paarden, groepen zijn verschillend samengesteld). Er ontstaat wat meer onrust, de lageren in rang worden meer weggejaagd en hebben meer bijtplekken. Ik voer ze nu op de wei 2x per dag flink hooi bij (bij de groep van 4 bijv. gooi ik 7 plakken hooi neer op verschillende plekken) en er is meer rust. Als je naar de wei kijkt, zou je denken dat ze nog genoeg moeten kunnen vinden, maar dat ervaren de paarden zelf anders. Overleg dit anders 'ns met je stalhouder.

Harsan schreef:Piewie, helaas is het simpelweg niet zo dat elk paard vanzelf een plekje in de kudde vindt. Bij ons op stal staan de paarden vanaf 6 maanden tot 4 jaar in de kudde met wisselende leeftijden. Dit is volgens ons een heel natuurlijke manier om een paard op te laten groeien. Toch gebeurt het heel af en toe dat een paard er gewoon niet bij kan blijven. Net als jouw paard zonderen ze zich af en bijvoeren wordt een probleem omdat ze simpelweg de kans niet krijgen om te eten (ook niet als het voer verdeeld wordt). Soms lukt het dan om zo"n paard in een ander (kleiner) groepje te plaatsen maar soms moeten we er gewoon voor kiezen om het paard wat jonger "naar huis" te halen waarbij het wel dagelijks buiten komt in een wei of paddock maar niet meer 24/7. Vergeet niet dat een paard dat voortdurend zo onder aan de rangorde-ladder staat ook niet de kans krijgt om "zelfvertrouwen" te krijgen; iets waar het zijn hele leven last van kan blijven houden. In jouw geval zou ik dus zeker kijken naar een kleiner groepje met daarin niet al te dominante paarden of desnoods apart in een paddock waardoor ze zich weer wat veiliger kan gaan voelen.
Heel veel succes met je keuze.

LindyH schreef:Heeft ze niet iets onder de leden? Paarden die iets mankeren kunnen worden verstoten uit de kudde.
Het is immers lange tijd goed gegaan...