paddock gebruik in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

recrea

paddock gebruik in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 10:21

Vorig jaar, in de winter periode was er hier op stal een paddock probleem. Het ging om 15 paarden en 3 paddocks ( 2 paddocks van 15 X 15, en 1 van 20 X20.)
Mijn vraag is: Hoe gaat dat bij jullie op stal?
Met hoeveel paarden moeten jullie de paddock delen?
Hoeveel paddocks hebben jullie?
Hoelang mogen ze swinters in de paddock staan?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:31

Ik heb voor de wintermaanden 1 paddock met schuilstal.
De paddock was vorig jaar zo'n 300m2 (inclusief bestrating) en daar stonden toen 4 paarden in. Bijna 24/7, uitgezonderd de uurtjes dat ze wel in de wei konden (2 tot 6 uur per dag). Bij erg natte bodem gingen ze soms voor de nacht op stal.
Om uit te rennen gaven we ze af en toe de bak erbij.
Dat ging prima.

Ze kregen er wel ruim hooi in bijgevoerd. 3 tot 4x per dag, afhankelijk van aantal uur weidegang/gras eten.

Nu is de paddock vergroot. Het zanddeel is nu al 400m2 en dan het bestraatte deel van zo'n 120 A 130 m2 er nog bij. Er staan nu 3 paarden, maar het is wel de bedoeling dat er nog 1 of 2 paarden bij komen.

In jullie geval zouden jullie het beste vaste rustige groepjes kunnen maken waarin de paarden goed bij elkaar kunnen.
Als jullie hooi bijvoeren in netten of bakken, dan zou je de paarden best een flink deel van de dag buiten kunnen laten staan. Door ze goed verspreid hooi te voeren vervelen de paarden zich minder snel en gaan ze minder snel klieren. een vast groepje wat elkaar al goed kent vanuit de wei en daar goed met elkaar om gaat, zal ook in een paddock meestal wel goed met elkaar om kunnen gaan, mits ze genoeg bij gevoerd krijgen zodat er geen voernijd ontstaat. (als onze paarden hongerig waren, werden ze chagrijniger naar elkaar bij de voerbakken en als ik eten kwam brengen)

Als het echt een probleem is, kunnen jullie altijd nog de dag in 2en delen en de groepen halverwege wisselen. Dan zou elke groep nog zo'n 4 tot 6 uur buiten kunnen lopen. Of 1 of 2 paddock(s) voor de hele dag in een groepje, en de andere paddock(s) voor mensen die hun paard met een ander paard korter los willen hebben, bijvoorbeeld een halve dag.

Wat was jullie probleem eigenlijk? Het lijkt nog best luxe voor een gemiddelde pensionstal om 3 (vrij ruime) paddocks op 15 paarden te hebben...

Wat ook kan schelen is om het aantal uren van een dag ruimer te nemen. Dus de eerste groep staat 's ochtends vroeg al buiten, waarvan een deel in het donker, dan wordt er begin of halverwege de middag gewisseld en staat de volgende groep buiten tot ergens in de avonduren, waarvan de laatste uren dus in het donker. Voor paarden is het echt geen probleem om in het donker buiten te staan, en als het terrein verder netjes onderhouden is en er wat verlichting is, is binnenhalen in het donker, eventueel net voor de laatste voerbeurt, ook geen probleem lijkt mij.

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 11:52

Het probleem is, dat ongeveer de helft van de stalklanten vindt, dat er teweinig paddocks zijn, en dat er minstens 2 paddocks bij moeten.

LADPR

Re: paddock gebruik in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:55

Kan me voorstellen dat iedereen dat weinig paddocks vind. Ze zijn nou niet van het formaat dat er drie of meer paarden tegelijk lekker de hele dag in kunnen.

Misschien met zijn alle aankaarten bij de stalhouder?

Heb er zelf geen last van, heb 1 paddock met schuilstal en nog een paddock voor als de andere te nat is, voor 2 ukjes dus dat gaat prima.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:34

misschien is dit wel de stalhoudster ;)

Dit is meer paddock, en ruimer dan de gemiddelde pensionstal volgens mij...
Als de eigenaren pers'e hun paard alleen in de paddock willen, dan zijn er te weinig natuurlijk. Maar met 2 a 3 paarden per paddock, en 1x per dag wisselen, kunnen alle paarden een behoorlijk aantal uren buiten staan...

Als ik kijk hoeveel de uitbreiding van mijn paddock me gekost heeft (10 bij 20 gras afsteken, drainage erin, opvullen met drainagezand en laagje zand eroverheen), dan kan ik me voorstellen dat een stal houder met 3 ruime paddocks niet zit te wachten op nog 1 of 2 zulke paddocks erbij...

Als de pensionklanten dat echt graag willen, zou er voorgesteld worden dat zij een eenmalige bijdrage doen om een deel van de kosten van een nieuwe paddock te dragen...
Misschien dat ze, als ze het kostenplaatje zien, ook meer bereid zijn creatiever om te gaan met de al beschikbare ruimte...

Kosten zand voor mijn uitbreiding van 10 bij 20, 20 kuub drainagezand en 20 kuub woudzand, kwam bij mij al op zo'n 700 euro. Dan nog het arbeidsloon van de kraanmachinist met kraan (dag werk, zo'n 450 euro) en de drainage met eindstukken zelf nog. Bij elkaar zo'n 1250 euro... Exclusief omheining.

Zou als klanten en stalhouder met elkaar om de tafel gaan zitten en de knelpunten open met elkaar bespreken. Dan is er van weerskanten hopelijk mee begrip en kan er tot een oplossing gekomen worden waar iedereen zich in kan vinden.

Zijn er geen mensen die hun paard eventueel de hele nacht samen met ander paard en hooi op de paddock willen hebben?
Paarden hebben niet zo'n dag en nachtritme als wij en slapen meerdere keren per etmaal. Ook overdag dus. Al is het natuurlijk wel zo eerlijk als die paarden ook nog een aantal uren daglicht hebben buiten...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:27

Ik vind het zeker nog acceptabel hoor het aantal paddocks dat jullie hebben en de grootte!
Wij hebben op stal 1 paddock 20-40 een longeerbak dus niet zo groot waarin longeren voor gaat maar losgooien mag wel.
en nog ene paddock van 15-15 ook ofzo en daar doen wij met zo'n 22 paarden mee.
het is gewoon aanpoten in de winter dat is gewoon wel zo veel wachten en afwisselen.
Ze mogen er bij ons wel minimaal 1,5 uur in voor ze gewisseld mogen worden dus dat is wel prettig.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:41

wij hebben eigelijk ook niet echt veel 2 kleine paddocks waar ze met ze 2en in kunnen. ze mogen ook gewoon in de longeercirkel
staan en in de buiten bak. in de winter worden deze amper gebruikt. en maakt iedereen gebruik van de binnen bak.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:52

Wij hadden op de stal waar ik stond een paddock van normale grootte en een hele kleine , konden ze amper bewegen.
Swinters was het dus erg lang wachten , je moest je kaartje ophangen met de naam van je paard en het kon soms wel 3 uur duren voordat je in de bak mog.(half uurtje mog je erin).
46 paarden op stal.
Nu sta ik er niet meer dus gelukkig geen bak gezeur meer :D.

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:02

waar ik sta met mijn paard staan 43 paarden..
in de winter heeft elk paard een eigen paddock van 50 m2,met stenen ondergrond,als je wil kan je er zand opgooien.
je kan je paard er van smorgens tot savonds op laten staan.
echt ideaal vind ik het!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:03

Bij ons op stal zijn 3 paddocks beschikbaar (1 kleine en 2 grote) en iedereen kan daar zowel zomers als winters zijn paard(en) zelf inzetten, al dan niet samen met een ander paard.

Ik vind dat juist ideaal, dat je zelf kunt kiezen of en hoelang je de paddock gebruikt (uiteraard wel afhankelijk van het aantal mensen dat er ook in wil ;) ). In de wei gaan ze standaard naar buiten in een vaste, door de stal ingedeelde groep, maar juist in de paddocks kun je dat zelf kiezen.

Dus prima regeling bij ons en doordat er 3 paddocks beschikbaar zijn ook voldoende ruimte voor de liefhebbers!

recrea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 12:03

Hoi simodi,

Jullie hebben 3 paddocks. Hoeveel paarden staan er bij jullie op stal?

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:55

Met hoeveel paarden moeten jullie de paddock delen? Licht eraan joe groot de paddock is ;)
Als het echt vol is dan meetsla 2 of 3 paarden erin ;)
Hoeveel paddocks hebben jullie? Wij hebben er 2
Hoelang mogen ze swinters in de paddock staan? s'ochtends een uurtje, en als ze s'middags niks gedaan hebben dan nog een half uurtje ;)
Verder staan ze gewoon op hetw eiland of in de stal.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:31

Wat een luxe!
Mijn merrie staat op een hele grote pensionstal, ruim 100 paarden (80 pension ongeveer, de rest is handelspaard)
Wij hebben 4 paddocks van 20x20 ongeveer. We hebben een bord waar we opschrijven in welke paddock we hoe laat willen. Als het druk is moet je er na 30minuten uit, als het rustig is mag je paard zo lang laten staan als je wil. Wel zelf op het erf blijven.
Sinds we die opschrijfborden hebben is er geen gedoe meer, iedereen weet precies waar hij/zij aan toe is. Werkt prima dus!
(hoewel je dus in de winter wel lang moet wachten soms..) Maar dan ga ik eerst longeren of rijden ofzo :D

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:21

Wij hebben 3 paddocks, voor 10 boxen. 1 kleine paddock (ben slecht in schatten, maar ik zet er max. 2 grote paarden in die echt goed met elkaar kunnen). dan hebben we nog 2 grote paddocks waar wel 4-5 paarden inkunnen, ook weer afhankelijk van hoe gek ze allemaal op elkaar zijn.

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:00

Wij hebben ook maar 2 paddocks....en veel meer paarden staan wij hebben een bord met tijden gemaakt waar iedereen ze naam achter kan zetten (tijden gaan per half uur) is er niemand na je kan je paard langer laten staan en als er iemand achter je staat dan eruit halen en kijken of je later nog een keer dan.. zo weet iedereen waar die aan toe is

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:54

recrea schreef:
Hoi simodi,

Jullie hebben 3 paddocks. Hoeveel paarden staan er bij jullie op stal?

Ongeveer 20 a 25 geloof ik ...

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:58

Bij ons zijn de paddocks verschillend qua maat.. "onze" is het grootst, omdat onze paarden elkaar al kenden..
Ik zou de afmeting echt niet weten maar er staan nu 6 paarden in..
We hebben iets van 6 paddocks waarvan 1 voor 1 paard.. En ik denk iets van 15 paarden moeten daarover worden verdeeld.. Onze groep is het grootst dus van 6 paarden.. Voor de rest is het 2 om 2 of 3 om 3..
Laatst bijgewerkt door Zwaantje1985 op 05-09-09 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:00

Waar mijn paard staat zijn 10 paddocks en 12 paarden. In 2 paddocks staan dus 2 paarden samen.

Ze staan van 09.00 tot 18.00 uur in de paddocks, uiteraard met onbeperkt hooi en water ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:03

misschien kun je het oplossen met een soort van trail om je weides en paddock. dan hebben de paarden overdag wat te doen buiten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:04

Op ons vorige stekkie hadden we 30 x 50 m + nog 8 x4 wat er aanvast zat in de vorm van een betonplaat. Daar stonden onze vier paarden dag en nacht in.

In elke hoek stond een hooinet, dat gaf meer beweging dan één hooiruif in het midden van de paddock. Onder de hooinetten hadden we grindtegels geplaatst (gratis te krijgen via MP) maar ik zag net dat een andere bokker er rubber matten onder legt = minder sjouwwerk met tegels.

Afbeelding

achteraf hadden we de hooinetten beter op de oude renbaan kunnen plaatsen, dan hadden we nog meer km's uit de paddock kunnen halen.

Als je je paarden echt wat te doen wil geven én beweging wil stimuleren is het aanleggen van een track een idee en is dit een hele interessante site www.paddockparadijs.nl

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:21

Dinopino schreef:
misschien kun je het oplossen met een soort van trail om je weides en paddock. dan hebben de paarden overdag wat te doen buiten

Het kost minder om een extra paddock te maken dan een heel pad winterproof te maken...
Mijn pad heb ik nu even buiten gebruik omdat na een week van regen en flink heen en weer lopen het al een soppige modderbende aan het worden was. Paarden breng ik nu aan de hand naar een stuk weide. Als oplossing voor de winter om een droge buitenloopoplossing te creëren raad ik zo'n pad dus af.

Beter 2 of meer paddocks verbinden met een korter looppad/verbindingspad dat verstevigd is met tegels,klinkers, puin, zand etc. Dan kun je uitbreiden wat haalbaar is. Of een grote rijbak gebruiken en dan daarbinnen een tijdelijke omheining om te rijden, zodat de paarden buitenom kunnen lopen. Nadeel: Sommige paarden willen wel eens rond gaan rennen en dan de paarden die bereden worden meetrekken in hun jolige gedrag :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:36

Je hoeft niet een héél pad winterproof te maken, als een stuk vertrapt wordt is ook niet erg, als ze maar érgens droog kunnen staan ;-) Paarden wandelen bijzonder behendig over modderige stukken, terwijl jij met je sok erin belandt omdat je laars is vastgezogen :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:41

Ik had zo'n paard dat met geen ander paard in de paddock kon... erg vervelend ze mepte ze er gewoon uit }>
Dus wees wel voorzichtig met wat je bij wat zet, had ik hier nog niet gehoord maar lijkt me vanzelfsprekend.
Heb er zelf gelukkig geen last meer van, eigen stekkie.
Vond dat hele paddock gedoe echt een van de grootste nadelen van een pensionstal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:13

Arabesk schreef:
Je hoeft niet een héél pad winterproof te maken, als een stuk vertrapt wordt is ook niet erg, als ze maar érgens droog kunnen staan ;-) Paarden wandelen bijzonder behendig over modderige stukken, terwijl jij met je sok erin belandt omdat je laars is vastgezogen :D

Mijn ervaring met de eerste winter en een stuk pad van 200 meter lang tussen wei en paddock was dat ze het zo kapot liepen dat ze tot hun voorknieën er in wegzakten en dat ze er alleen in volle galop doorheen gingen om maar zo snel mogelijk aan de andere kant te zijn.
Dat leverde uiteindelijk een arabier met knieblessure op. Geen succes dus
Een beetje modderig en glibberig is niet erg, maar als het zo moerassig wordt en zuigend, dan heeft niemand er meer plezier van dat er een pad is hoor... De paarden niet, omdat die het echt niet prettig vinden door zulke diepe modder te lopen, en de eigenaar niet, omdat die ook niet met goed fatsoen meer langs het pad kan om uit te mesten, water te brengen, of hooi te verplaatsen met een kruiwagen...

Ik ben voor 24/7 buiten, probeer zelf de ideeën van Paddock Paradise en de bewegingsstal in de praktijk te brengen hier thuis, maar het moet wel prettig zijn voor zowel dier als mens. En idealiseren en romantiseren van een track, die niet winterhard is, is aan mij niet besteed. En er zijn nog veel meer mensen die het in de praktijk hebben toegepast en net als ik tot de conclusie zijn gekomen dat in de natte periode, bij bepaalde bodemtypes, zonder versteviging, het gebruik van de track niet goed te doen is.
Je kunt prima een deel gebruiken.
Zoals iemand in het PP topic die 1 lang grindpad heeft, en de rest van de ronde over de weidegrond wil maken, zo iemand kan er voor kiezen in de winter het weidedeel af te sluiten als dat te slecht wordt, en alleen het grindpad te gebruiken.

Afgelopen week is iemand bij mij op stal komen kijken hoe ik het principe had toegepast en die vroeg ook naar de modder omdat haar man bang was dat het 1 grote modderboel zou worden. En toen heb ik haar eerlijk verteld, dat als het nog een week zou regenen, het 1 grote modder bende zou worden als ik de paarden er dan nog steeds overheen zou laten lopen. Dus dat ik dan mijn maatregelen neem door een stuk niet meer te gebruiken en evt. aan de hand te verplaatsen en de paarden op te sluiten. Zij hadden ook een oud pad in hun wei liggen met puin eronder, dus heb haar ook aangeraden voor de winter dat pad te gebruiken en dan aan beide einden een paddockje te maken en dan water en hooi op verschillende plaatsen te zetten om lopen te stimuleren, eventueel gekoppeld aan haar rijbak.

Je kunt beter eerlijk zijn en de nadelen er goed bij vertellen zodat mensen weten waar ze aan beginnen, dan er te makkelijk over praten alsof het de oplossing is en dat het zo tegenvalt dat mensen afhaken.
En denk dat veel mensen er niet zoveel lol in hebben als het achter hun huis 1 zwarte vieze bende wordt, waar ze zelf niet meer met goed fatsoen doorheen kunnen komen om hun dieren te verzorgen. Liever een kleiner stukje goed, dan een groter stuk en daardoor niet netjes te houden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:53

Wij hebben op stal maar 1 paddock. Daar mogen de paarden maar een half uurtje in. Wij hebben een lijst, en voor iedere dag kan je opschrijven hoelaat jij hem wil hebben voor je paard. De rest staan ze nu nog op het land, dus ik gebruik hem alleen s'avonds!