Onderhouden manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Onderhouden manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:46

Hallo Bokkers,

Hoe zorgen jullie ervoor dat de manen van je paardje minder in de klit raken?
Mijn paardje staat met losse manen in de wei, als ik ga rijden borstel ik haar eerst en doe dan de manen met een kam kammen, hoe doen jullie dat?

Ook de staart zou ik minder geklit willen hebben. Wat gebruiken jullie hiervoor (de manen en staart)

justdiesel

Re: Onderhouden manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:48

spray van equistar (of zoiets) gebruiken, is makkelijker doorkambaar en het houd de manen en staart ook schoner

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:48

De manen van mijn paard zijn kort (handbreed) dus raken niet echt in de klit. Zijn staart valt ook wel mee. Ik gebruik hier staart en manenspray voor. Maar ook niet al te vaak. Ik denk 1x in de 4 weken of zo. Meestal na het wassen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:50

De manen van mijn pony zijn ook kort, maar wel erg dik. Ik kam ze gewoon iedere dag uit.
In de staart spray ik antiklit. Dan borstel ik ze 1 keer in de week goed uit. Gaat heel makkelijk als er antiklit inzit!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 10:51

Nell_ schreef:
De manen van mijn pony zijn ook kort, maar wel erg dik. Ik kam ze gewoon iedere dag uit.
In de staart spray ik antiklit. Dan borstel ik ze 1 keer in de week goed uit. Gaat heel makkelijk als er antiklit inzit!

Waar koop je die antiklit dan?
En welk merk is het?

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:52

justdiesel schreef:
spray van equistar (of zoiets) gebruiken, is makkelijker doorkambaar en het houd de manen en staart ook schoner

jup, antiklit spray van equistar. helpt heel goed!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:52

De lange manen van mijn ruin spuit ik regelmatig in met staart en manen spray of cowboy magic. Zijn manen blijven daardoor aardig klitvrij, maar het ligt ook een beetje aan de structuur van de haren. De ene soort manen klitten sneller dan de andere soort.
Staarten was ik en laat ze dan drogen waarna ik ze inspuit. Daarna pluis ik ze uit en kam ze door met een borstel. Als je dit regelmatig doet blijven ze langer klitvrij. wel voorzichtig behandelen want anders hou je geen staart en manen meer over. Ben je wel direct van je probleem af :+ :D .

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:53

FemkeYnekeW schreef:
Nell_ schreef:

Waar koop je die antiklit dan?
En welk merk is het?

bij normale ruitersport winkel, oranje flesje, van equistar ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:11

met cowboy magic detangler :j

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 11:22

MysticTinker schreef:

En waar kan je dat dan halen? En is dat duur?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:13

dat heb ik in huis en ja het is duur!!!! :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:36

De staart van mn paardje pluis ik gewoon uit 1x in de zoveel tijd. Dit doe ik zonder spray.
De manen trek ik kort, en borstel ik een aantal keer per week even door. Je kunt ze ook invlechten, dat doen ze bij de fries die bij ons staat. Haar manen zijn heel lang en zitten zo ook niet in de klit.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:59

een antiklit is een goed hulpmiddel. je kunt beter geen kam gebruiken, maar een grove haarborstel. (zo een van plastic, voor mensen).
begin met borstelen ook altijd eerst aan de onderkant, en dan steeds een stukje hoger pakken. hiermee voorkom je dat je de klitjes naar beneden toe op elkaar schuift tot een dikke klit. daardoor heb je ook minder haarbreuk.

Larachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:41

Ik gebruik ook de spray van equistar en borstel dan met een zachte borstel alle klitten er uit. Werkt heel goed :j

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:03

Ik gebruik anti-klit en shine, zit in een witte spuitfles, dat haal je gewoon bij je ruitersportzaak. Ik pak altijd deze, is goedkoper dan de equistar en werkt even goed.

De manen van mijn fjord laat ik groeien, zijn in de omval-fase. Ik spuit er dat spulletje op en verders niets..staart pluis ik eens per week uit... Nadat de antiklit even is ingewerkt.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:00

of bij boerenbond, ik betaalde volgens mij iets van 8,95 ofzo...

tsjilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 18:17

ik gebruik voor mijn fries met mega manen gewoon ene beetje baby olie van de supermarkt en werkt prima en anders glasnen ontklit spray wel gaan ze dag en nacht in de vlechten ne met rijden meestal los
vlechten haal ik om de dag eruit en doe er weer nieuwe in

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 06:22

zo duur is cowboy magic nu ook weeer niet, als je ziet hoe lang je doet met een fles. Gewoon dat er in om de 2 à 3 weken en regelmatig eens borstelen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 06:38

MysticTinker schreef:

niet goedkoop maar super spul! hoef dan drie dagen de manen niet meer in te smeren ermee want dan zijn ze nog soepel! de ruitersportzaak heeft het meestal wel, en anders heb ik gezien hier via bokt ook bij iemand, maar wie weet ik nu niet meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 09:14

Elke westernwinkel heeft sowieso cowboy magic :j De online westernwinkels ook. Maar inderdaad, steeds meer normale ruitersportzaken schaffen het ook aan.
Ik koop ze meestal bij de webwinkel ultimate horse grooming of iets dergelijks. Daar zijn ze niet te duur, en als je voor 25 euro bestelt (dacht ik) hoef je geen verzendkosten te betalen :)
Met een kleine tube CM doe ik ruim een jaar (en dat met een tinker met gigantische manen en een mega staart ;) )

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:40

Larachel schreef:
Ik gebruik ook de spray van equistar en borstel dan met een zachte borstel alle klitten er uit. Werkt heel goed :j

Zo doe ik het ook :j :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:46

MysticTinker schreef:

dat smeer ik ook in de manen en de staart! Dat spul werkt echt erg goed..

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:48

MysticTinker schreef:
Elke westernwinkel heeft sowieso cowboy magic :j De online westernwinkels ook. Maar inderdaad, steeds meer normale ruitersportzaken schaffen het ook aan.
Ik koop ze meestal bij de webwinkel ultimate horse grooming of iets dergelijks. Daar zijn ze niet te duur, en als je voor 25 euro bestelt (dacht ik) hoef je geen verzendkosten te betalen :)
Met een kleine tube CM doe ik ruim een jaar (en dat met een tinker met gigantische manen en een mega staart ;) )

ik doe ook zeker een jaar met zo'n tube. (paaard heeft beduidend minder manen en staart dan de tinker van MysticTinker)

Ik haal het altijd bij de paardendrogist.

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:14

je hebt speciale antiklit shampoo en spray.
dat helpt erg goed ;)
Wat veel mensen ook doen is in de staart een vlecht maken.

Moncherette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:43

Mijn Haflinger staat met losse manen op de wei. 1x per week spuit ik ze in met equi star en borstel ik ze uit. Soms vlecht ik ze in, dit werkt wel goed, ik hou alleen niet zo van die krullen die je natijd krijgt. Voor het rijden pluis ik ze een beetje uit of kam ik ze met een gewone harde borstel. Van veel kammen hou je namelijk geen manen meer over.