Ervaringen met schapen op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Ervaringen met schapen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:32

Om mijn wei goed te houden en de stukken te laten eten die er nu bij blijven liggen (omdat daar ooit een paard heeft gemest / geplast) en om wat gras rond de paddock / wei op te laten eten overweeg ik 2 schaapjes aan te schaffen. Ik ga morgen kijken bij Ouessant schaapjes, soort mini schaap. Onze mini appaloosa is wel gewend met schapen te staan maar onze haflinger niet... }>
Maar mochten we tot aanschaf overgaan maken we wel een soort ontsnappingsroute :D
Maar goed nu de vraag. Men zegt altijd dat schapen goed voor de wei zijn, dat het de zode goed houdt en het onkruid uit je wei. Wie heeft ervaringen? Positief / negatief.
Mijn wei is in ieder geval al goed afgerasterd :+

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:41

Als ik het goed weet gaan de wormen van schapen dood in de maag van een paard en andersom ook, dus alleen daarvoor is het al handig om schaapjes te hebben.

Het houden van schapen op zich is alleen wel opletten want in die vacht kan vanalles gebeuren.

Hoe het gaat tussen schaap en paard is van te voren niet te zeggen, het is per dier verschillend. Buiten het verschil in diersoort wordt de omgang ook bepaald door het karakter.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:07

Dat van die wormen wist ik niet!
Mijn ouders hebben jaren schapen gehouden maar toen waren onze paarden al 'het huis uit' zeg maar. Dus op zich over het houden van schapen óf het houden van paarden weet ik wel iets van ;) maar bedankt voor je opmerking. Ze kunnen myasis krijgen, zijn soort maden die zich ontwikkelen in vieze vachten / bij hun achterwerk en dan het schaap zeg maar opeten |( . Ziet er echt vreselijk uit. Maar als je goed oplet (en ze zullen elke dag in handen komen) denk ik dat je het kunt voorkomen / er op tijd bijzijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:43

Hou er ook rekening mee dat schapen een grasmat echt heel kort kunnen afgrazen, zodat hergroei lang op zich kan laten wachten.

Vroeger werd als volgorde aangehouden: eerst de koeien (hebben hoog gras nodig omdat ze plukjes met hun tong 'vastpakken' en die afsnijden), dan de paarden, en dan de schapen voor de restjes. En idd, zo voorkom je wormbesmetting, hoewel je er niet van moet uitgaan dat je straks niet meer hoeft te ontwormen.

PatsyPatsy

Re: Ervaringen met schapen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:23

ik volg dit topic even, heb nl hetzelfde idee in m'n achterhoofd :)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:28

bij mij gaan de schapen en mn paard wel goed samen, maar het is wel handig om een stukje te maken waar de schapen gewoon onderdoor kunnen maar je paard niet. Ik weet niet hoe groot je wei is maar ik vraag me af of als je een beetje een stukje grond heb of je dan echt veel verschil merkt met 2 kleine schapen. maar dat weet ik ook niet

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:35

Mijn paard staat in de wei met 2 rammen. Het gaat enorm goed, ze respecteren elkaar (in de zin van, de schapen moeten het niet wagen om bij Hendrik in de buurt te gaan eten, dan worden ze vriendelijk verzocht om ergens anders een plekje te zoeken) en dat doen de schapen dus ook niet! Die hebben wel ontzag voor zo'n grote tinker. Maar op de een of andere manier ''houden'' ze ook wel weer van elkaar. Als de schapen voor een paar weken ergens anders staan om de boel kaal te vreten is Hendrik eerst een paar dagen van slag, dan loopt hij ze echt even te ''zoeken''. Komen ze weer in de wei is het de eerst komende uren weer feest voor de rammen (zie; hendrik al bokkend om hen heen :') ) Ook voor de wei is het inderdaad heel goed, ze stampen de zode goed aan met hun hoefjes en eten de boel op waar Hendrik het laat staan, resultaat: prachtige wei zonder onkruid of hoogstaand gras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:37

Schapen houden kan niet zomaar. Je hebt ivm mogelijke veeziektes, etc. een bedrijfsnummer nodig en je moet een administratie bijhouden. Laat je hierover goed informeren voordat je begint.

Ik weet niet of de schapen er bij ons destijds tekort op gestaan hebben, maar die vraten echt de mestplekken van de paarden niet kort. Hou dus goed in de gaten of ze ook doen waarvoor je ze hebben wil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:51

Een schaapproefwei is idd wel belangrijk. Ik heb vroeger heel vaak schapen uit een andere wei moeten vissen dan waar ze hoorde. Gelukkig kreeg ik dan wel hulp van mijn shet, die vond dat maar wat leuk. Verder ligt het heel erg aan het schaap en de paarden of het gaat klikken. Bij mijn pony's liepen toentertijd 4 schapen en eentje was er maar vriendjes met hun. Dat schaap liep altijd bij mijn pony's en sliep zelfs in hun stal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 21:20

Bedankt voor de reacties tot nu toe, goed om zo te lezen hoe het bevalt. We rapen heel zorgvuldig de mest uit de wei want we staan bij een volkstuinvereniging die bijna de mest zo ongeveer uit de pony's kijken :+ Dus het ligt hooguit een dag in de wei, maar dan nog eten die knollies daar dan geen spriet meer. Ik hoop dat schapen dat wel zouden doen.
Als je schapen gaat houden moet je je melden bij het ministerie van L&V en krijg je een UBN (uniek bedrijfs nummer) en moet je een administratie bijhouden. Klinkt nogal heftig maar dat doen ze om als er ziektes uitbreken ze weten waar al die schapen zijn. Daarom hebben schapen ook tegenwoordig allemaal van die nummers in de oren (of krijg je de nummers erbij als je ze koopt). Mijn ouders kregen zelfs elk jaar ooipremies, leverde nog wat extra's op.
Nou ik ga morgen de boer op, wat koppeltjes bekijken. Ben benieuwd.
Het land is op zich niet vreselijk groot maar ik heb een stuk waar de pony's niet mogen komen, is een stuk gras wat we hebben als 'tuin', dat wordt dan een soort 'vluchtterrein' 8-) want ik vertrouw mijn stoere haflinger niet 100% }> hij speelt op zijn manier ook met honden, die stellen dat niet altijd zo op prijs. Hij heeft een hekel aan honden en gaat er dus maar op zijn haflingers achteraan }:0

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:44

Schapen kunnen ook JKK eten en worden daar nog niet eens ziek van terwijl paarden er dood aan kunnen gaan.
Ook weer een voordeel van schapen, ze eten dit als eerste op uit je wei als het er staat omdat ze dit lekker vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:51

Ook schapen gaan er dood aan, maar de benodigde dosis ligt hoger, al lijkt dat wel rasgebonden te zijn. Voeg daar aan toe dat een schaap een kortere levensverwachting heeft dan een paard. Dan kan het inderdaad lijken alsof schapen er geen last van hebben.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:57

Dat van die wormen klopt overigens niet helemaal.. Leverbot is een worm die bij schapen wegkomt en erg gevaarlijk is voor paarden. Kan zelfs dodelijk zijn voor paarden, en deze wormen soort is niet te verdrijven met de standaard wormenkuren. Op Bokt zijn al meerder topics over leverbot met meer info.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 21:58

Da's toch wel sneu.
Gelukkig staat er (nog) geen JKK op de wei. Wel zuring en brandnetel en wat paardenbloemen. Gelukkig staat er voornamelijk gras 8-)
Bedankt voor de info over leverbot +:)+

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:23

nouja succes met je schapenzoektocht! :+

Kristl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:54

Ik zeg doen, goeie vriendin van mij heeft het. En gaat super.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 18:04

mijn paard staat met 7 schapen een ezel en nog 6 paarden op de wei
de mijne staat met 1 ander paard met draad ertussen en volgend jaar gaat alles samen
het gaat prima, de paarden vinden de schapen wel leuk :+
soms staan ze met z`n 2en aan een schaap te snuffelen [ de oude ram is 11 jr oud ]
we halen de mest van de wei en ontwormen goed.

waar we in de wei staan heeft zelf een belg een ezel en een merrie van 32 en deze staan al jaren samen ,ook met z`n 3en in 1 grote box.
we hebben wel ruim 4 ha weiland.
en geen stilstaand water, ze krijgen elke dag vers water in tonnen en bij de achterste wei loopt een brede stromende singel.

de schapen houden de wei netjes.

annebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:11

Ik heb ook Quasant schaapjes bij mijn shetlanders en gaat heel goed.
En ze eten wat de pony's niet eten dus de wei blijft mooi en het is ook vooral goed voor het bemesten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 20:25

@ Kristl, Mirgino en Annabel: dat geeft de burger weer moet. Vandaag van alles gelezen over dat leverbot, krijg je wel de kriebels van >;) Vandaag erg leuk spul gezien, morgen gaan we nog even kijken.
Ondertussen wel erg leuk schuilhokje in elkaar getimmerd, die zoonlief direct in beslag nam als zijnde zijn nieuwe hut :+ de tractors en de schepjes van de zandbak liggen er alweer in. Ach ja...

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 17:53

ik heb ook schapen tussen de shet's lopen. ik heb quessanten en drentse heideschapen. tussen de schappen en de ponnie's gaat het heel goed eigenlijk, al denkt men shet soms dat ie een hond is en drijft dan de schaapjes in zijn schuilstal en gaat ervoor staan :P

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:12

mijn pony kon ook altijd heel goed met schapen omgaan ze was er dikke vriendjes mee dus ik zou zeggen DOEN :P

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:09

Wij hebben helaas ook in de maartmaand schapen in onze stal en weiland.
Als je ze nog niet hebt zou ik er niet aan beginnen, maar dat is mijn mening ;).
Ze poepen alles onder, in de winter als het nat is gaan de 4 schapenbeentjes
ver de grond in, waardoor en gaten ontstaan ;).
Ze eten het het hooi of voer van je paard op, en knappelen wel eens aan de achter-
benen van je paard (dat was 1 keer gebeurd bij mijn pony, geloofmij... mijn pony heeft
laten weten dat ze dat niet pretig vind).
Maar een groot voordeel, gras langs de omheining word kort, ze lusten alles wat paarden niet lusten in het weiland.
En eten de wormen uit het land, zodat je pony een kleinere kans heeft op wormen ;).
Er lopen bij ons ook kippen, die eten ook wormen dus als het op wormen gaat, kun
je ook een kip nemen }> .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 12:12

hey

wij hebben zelf enkele schapen. idd qua weidebeheer is dit ideaal. Enkel kan je ze niet altijd samenzetten.
Maar een schaap vraagt ook verzorging, (scheren, oppassen voor het rot etc)

Dus veel geluk, en best wel leuk zo'n schapen. Die komen je altijd verwelkomen :-)

Senna___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:54

Schapen gaan uitstekend in de wei samen met paard.
enige nadeel is dat je ze eens per jaar moet scheren.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:13

ook wij willen schapen bij onze paarden laten lopen, voor weideonderhoud. Wij zitten te denken aan romanov schapen.