Shetlandpony!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mel19974

Shetlandpony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 16:28

Hallo,

Ik ben een meisje van 12 jaar.
Ik rij sinds mijn 10 jaar(dus al 2 jaar).
Ik heb een paar vraagjes:

Hoeveel kosten alle inentingen samen?

Kan een pony leven van alleen gras en water?

Dat zijn de vraagjes.
Ik hoop dat er zo snel mogelijk geantwoordt wordt.

Alvast bedankt,

Melissa

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:32

Ik weet niet hoeveel alle inentingen samen kosten maar of een pony alleen kan leven op gras en water lijkt me niet. Hij zal vast niet dood gaan maar gezond is het ook niet. En als je op de pony wilt rijden moet je misschien bijvoeren met brokken maar misschien is dat voor een shet niet zo nodig, en als het gras op is is hooi erg belangrijk. Zowiezo is ruwvoer voor een pony heel belangrijk.

Op de inentingen na moet de pony ook ontwormt (hoeft niet persé) en bekapt worden.. ;)
Laatst bijgewerkt door Naamloos1994 op 23-08-09 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentine5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:34

De vragen gaan over een shetlander toch? :o

Marigold

hoi,

de pony heeft weiland nodig, minimaal 1 andere pony erbij als vriendje, vers water, in de winter ook hooi.
je hebt de jaarlijkse kosten van enten, hij moet regelmatig een wormkuur en de hoeven moeten om de zoveel tijd bekapt worden.
om te rijden heb je zadel en hoofdstel nodig,
poetsspullen zijn ook nodig,
pony kan ziek worden, dan heb je kosten van de dierenarts.
je moet ook tijd hebben om in zo'n geval meer bij je pony te zijn dan normaal.

je hebt het over een shetland pony, maar die hoeft in onderhoud niet persé goedkoper te zijn als een grotere pony.
als je 12 bent kan je niet meer zo lang op een shetland pony rijden, dus als je doel rijden is zou ik je aanraden voor een grotere pony te gaan.
het is belangrijk dat je goed weet waar je aan begint (in de winter moet je er bijvoorbeeld ook voor zorgen, als het regent ook enz),
en op jou leeftijd is het van belang dat je ouders achter je hobby staan, en financieel kunnen bijspringen.

capopjekop

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn heel veel van deze topics.

Een influenza en tetanusenting heb je vanaf ongeveer 18 euro en is van dierenarts afhankelijk hoeveel voorrijdkosten je moet betalen. Daar komen dus ook nog wormenkuren enz bij.

Een pony kan in Nederland vaak niet alleen van gras en water leven. Bijna niemand heeft zomer en winter gras van goede kwaliteit dat er niet bijgevoerd hoeft te worden. Dus hooi moet je minimaal nog bij gaan voeren. Mijn pony's werken niet, maar ze krijgen wel voer naast het hooi om ervoor te zorgen dat ze voldoende binnen krijgen en een liksteen niet te vergeten.

Ik denk dat je dit wilt weten voor een eigen pony? Denk daar goed over na, met deze kosten ben je er nog niet. Denk aan stal/weidehuur, bodembedekking, hooi, voer, verzorgingspullen, om de 8 weken bekappen. Daarnaast ben je als 12 jarige al snel te groot voor een shet :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:35

waarom niet een grote pony? op een shetlander kun je niet je hele leven op blijven rijden, je zult er al snel te groot voor worden. (tenzij je er natuurlijk niet op wilt rijden)

verder ga ik mee met hierboven ;)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:36

heart4horses , ik ben het helemaal met je eens.
En bovendien, kan je shetland pony altijd ziek worden en naar een dierenarts moeten ect.

Daar moet je dus altijd rekening mee houden.

capopjekop

Re: Shetlandpony!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:38

En even over het ontwormen, dat hoeft wel perse. Als je niet wilt ontwormen, dan zul je toch mestonderzoeken laten doen en dat kost ongeveer evenveel. Wormen kunnen veel schade aanrichten als je er niks aan doet.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:40

capopjekop schreef:
En even over het ontwormen, dat hoeft wel perse. Als je niet wilt ontwormen, dan zul je toch mestonderzoeken laten doen en dat kost ongeveer evenveel. Wormen kunnen veel schade aanrichten als je er niks aan doet.

Ja dat is waar maar als de pony niet naar lessen of wedstrijden gaat zal het wss geen wormen krijg toch?
Als het niet in contact komt met andere pony's. :o

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:40

en huur van een wei?
of kosten van een pensionstal ?
dat komt er ook nog bij, heb je daar ook aan gedacht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:44

heart4horses schreef:
capopjekop schreef:

Ja dat is waar maar als de pony niet naar lessen of wedstrijden gaat zal het wss geen wormen krijg toch?
Als het niet in contact komt met andere pony's. :o

Ieder paard heeft van nature wormen. In een kleine mate maakt dit niet uit,maar als je dat niet in de gaten blijft houden poepen ze de larven uit en die komen in de grond terecht en dan krijgt het paard ze dus weer binnen en dan kan het dus uit de hand lopen als je niet ontwormt. Dus dat heeft vrij weinig met andere paarden te maken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:47

enten hoeft niet persé als hij niet met vreemde paarden in aanraking komt.
althans, dat is mijn mening.
ontwormen is een must, in elke situatie.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:48

Oke wist ik niet, weer wat geleerd :P

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:14

Tegen tetanus enten is toch ook wel handig, ook al komt het paard niet met andere paarden in aanraking.
(sowieso zou dat niet gezond zijn want een paard is een kuddedier, maar dat moet de eigenaar dan zelf maar uitzoeken).
Als een paard alleen op de wei staat kan hij zich bijvoorbeeld openhalen aan prikkeldraad, of iemand houdt z'n hond niet aan de lijn en de hond bijt het paard.. Noem maar op. Dit zijn verwondingen waarbij je kans hebt op tetanus.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:17

Bovendien, een shetlandpony kost ook gewoon geld, en als hij alleen op gras staat voor de winter een deken enzo.
Dus ik denk toch maar dat je, je ouders dan maar eens lief aan moet kijken. Er komt meer bij kijken dan je zelf denkt.

Dat zie ik nu namelijk bij Luna ook.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:15

Beste Melissa,

Een shetje wat niet te veel werkt, kan best met alleen gras en water toe. Maar dan kan je bv voor alle vitamintjes, pavo-koeken voeren, dan weet je zeker dat hij/zij alles binnen krijgt wat het nodig heeft.

Swinters is het gras vaak niet voldoende van kwaliteit en zal je ruwvoer moeten voeren. Das wel heel erg belangrijk!!

Entingen, poeh, durf ik niet te zeggen, ik heb 2 shetjes en een fjord, ik betaal altijd alles in 1 plus de voorrijkosten..Rond de 20 euro per paard schat ik. Voorrijdkosten is ong 25 a 30 euro.

Je shetje moet ook bekapt worden, das wel nodig, om de 6 tot 10 weken elke keer opnieuw, das ongeveer 20 a 25 euro voor een shetje. Ligt aan de smid en welke regio je woont.

Dan heb je nog een paar keer per jaar de wormenkuren, van ong 9 euro per stuk, die moet je halen bij de veearts.

En..hopen dat hij of zij niet te vaak ziek is..

Gewoon goed met je ouders overleggen!!

yerevan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:23

Een shetlandpony moet je nooit alleen zetten!
Ontwormen en enten moet altijd. Maar een deken is niet nodig voor een shetlander. Beter zelfs van niet.
In de zomer is gras en water voldoende, maar in de winter zal je toch hooi moeten bijvoeren. Brokken liever niet alleen als het echt nodig is. Groot gevaar voor zeker een shetlander is hoefbevangen worden. Ze worden al snel te dik en daarom is het belangrijk dat ze op een schrale wei staan. Als ze hoefbevangen zijn gaat het je een hoop geld aan dierenarts kosten. Maar goed, voorkomen is beter dan genezen. Shetlanders zijn super leuk maar let op je geeft ze al gauw teveel. Een schuilstal is zeer welkom voor de shetlander maar een echte stal is niet nodig. Geloof me, ik spreek uit ervaring.
Ze staan echt liever niet binnen.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 20:09

Ons shetje staat graag binnen hoor

Speedy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:45

Ik heb een shet gehad.
In de zomer kunnen ze goed op alleen gras en water en af en toe hooi.
In de winter echter niet.
Dan hebben ze het hooi echt nodug en wij voerde ook nog winterpenen bij.
Inentingen moeten elk jaar gebeuren.
Ik heb mijn pony nooit ingeent.
Maar de vorige eigenaar wel.
zij was tussen de 50 en 100,- kwijt ;)
Wormenkuren en hoefsmid heb je ook al meegerekend? ;)
De hoefsmid koste bij mij 20,- en die kwam elke maand. (soms niet, als het nuiet hoefde)

ShetjesFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:29

Ik denk niet dat een shet kan leven met alleen gras en water....

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:00

Ben het eens met de mensen hier boven mij.
Denk er eerst nog maar eens heel goed over na!

Nog een kleine aanvulling: Een liksteen kopen is ook heel verstandig en met een beetje pech kunnen de dierenartskosten hoog oplopen!

En een pony mag nooit of te nimmer alleen komen te staan!!!
Dan worden ze echt ongelukkig. En ik spreek dan uit ervaring...

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:03

Lunaa schreef:
Bovendien, een shetlandpony kost ook gewoon geld, en als hij alleen op gras staat voor de winter een deken enzo.
Dus ik denk toch maar dat je, je ouders dan maar eens lief aan moet kijken. Er komt meer bij kijken dan je zelf denkt.

Dat zie ik nu namelijk bij Luna ook.

Een gezonde shet heeft geen deken nodig. Maar verder ben ik het helemaal met je eens! Er komt idd meer bij kijken dan je zou verwachten.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:07

Dit antwoord heb ik ooit gehad op de vraag: kosten onderhoud Shetlander:

"De steeds weer kerende dingen die je nodig hebt op een rijtje:

Smid: ca. 20 euro per bezoek
Inentingen: ca. 35 euro inslusief dierenartsenbezoek
Wormkuren: ca. 15 euro per stuk (koop er één voor 500 kilo pony-gewicht, dan doe je daar 2 keer mee)
Onderkomen: een wei heb je zelf of je huurt er een, manege of pensionstal kost ca. 150 euro per maand.
Voer: gras, hooi, biks, zit in de pensionprijs. Extra's als wortels, appels en voederbieten betaal je zelf.

Om op de kosten te besparen:

De smid. Zoek een pony die gemakkelijk te onderhouden hoefjes heeft, dan kun je toe met 2 tot 3 x per jaar bekappen. Kijk dus of de pony goed recht op zijn voetjes staat. Wat een smid kost valt niet te zeggen, dat hangt af van waar je woont en of je naar hem toe gaat of dat hij bij jou komt. 20 euro lijkt me minimaal. Maar je kunt op de smid besparen door een goede pony te kopen.

De inentingen: of die verplicht zijn voor een pony in je achtertuin, weet ik niet. Maar zodra je bij andere dieren komt, in een manege of op georganiseerde tochten of wedstrijden, kom je die verplichting tegen. Voor de gezondheid van je pony is het beter om wel in te laten enten. Tegenwoordig wordt vaak twee keer per jaar geënt, dat betekent dan 2 x de dierenarts op bezoek. En zo'n bezoek zal minimaal 25 euro kosten, schat ik. Ik ben er al zo lang uit! Mijn ervaringen dateren nog van de guldens-tijd.

Wormkuren. Als je pony in je achtertuin staat en je ruimt elke dag twee maal alle mest goed op, dan kun je volstaan met 2 x ontwormen per jaar. In augustus/september tegen horzellarven, en nog eens in december tegen horzellarven. Deze spuiten werken ook tegen alle andere wormen. Zo'n wormkuur kost waarschijnlijk 15 euro. Staat je pony bij andere dieren in de wei, dan zul je gelijk op moeten ontwormen met de anderen, die eis wordt dan waarschijnlijk gesteld.

De wei en het onderkomen. Voor een Shetje is een klein stukje gras voldoende, ze krijgen gauw te veel gras binnen en kunnen beter op een hooi-dieet gehouden worden. Een weitje van 500 m2, in twee stukken verdeeld, is voldoende. Daarnaast een zandbakje van 200 m2 om in te kunnen rollen en om in te verblijven als de wei dicht moet wegens slecht weer of het winterseizoen. Op dat zandstuk kan een open stalletje komen, waarin de pony droog en uit de wind/zon kan staan, en waar hij ook lekker kan gaan liggen, maar een stalletje waar hij precies in past is groot genoeg! Een maatje kippenhok, zeg maar. Je hebt daarnaast een opslag nodig voor je voer, je hooi en je stro. Zo'n stukje grond heb je, of je huurt het. En de huurprijs varieert van een fles wijn tot 100 euro per maand.

Voer. Biks is goedkoop. Je pony mag er niet veel van hebben, dus je doet heel lang met een zak van 25 kilo die ongeveer 10 euro zal kosten. Hooi is wat duurder, maar voor een Shetje kun je het beste mager hooi kopen of overjarig hooi, dus dat is dan al weer goedkoper. Als je goed gaat rondkijken zul je wel een partijtje tegenkomen voor 1 of 2 euro per baaltje. Die sla je dan thuis op. Stro kost ongeveer evenveel, want stro is goedkoper dan hooi maar jij koopt al goedkoop hooi.

Verwennerij: wortels en appels zijn in het seizoen te koop. Ze bederven snel dus die koop je als het uitkomt. Voederbieten kun je de hele winter bewaren. Met een hele voederbiet vermaakt je pony zich een hele tijd! Bietenpulp, wat je droog in zakken koopt, is ook houdbaar. Je mengt het met water en laat dat een poos staan, een dag of een nacht. Het is lekker fris en bevat veel voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en vezels.

De eenmalige uitgaven: de pony zelf, halster, touw, borstels, hoevenkrabber, zadel, hoofdstel, enz. dat weet je zelf wel, denk ik, dat hangt ook van zoveel dingen af!|

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:22

ik weet niet precies hoeveel alle inentingen samen kosten maar ik vind wel dat je die moet geven dus als je het duur vind kan je beter geen pony kopen..

en op alleen gras en water kan een pony niet echt leven, je moet soiezo nog wat ander voer geven.

ik hoop dat dit je geholpen :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 12:19

heart4horses schreef:
Ik weet niet hoeveel alle inentingen samen kosten maar of een pony alleen kan leven op gras en water lijkt me niet. Hij zal vast niet dood gaan maar gezond is het ook niet. En als je op de pony wilt rijden moet je misschien bijvoeren met brokken maar misschien is dat voor een shet niet zo nodig, en als het gras op is is hooi erg belangrijk. Zowiezo is ruwvoer voor een pony heel belangrijk.

Op de inentingen na moet de pony ook ontwormt (hoeft niet persé) en bekapt worden.. ;)

Even een paar dingetjes:
-Gras is ook ruwvoer, onze shetlanders krijgen 'swinters 1 plakje hooi per 2 dagen en dienen verder als grasmaaier. En elk paard dat geen arbeid verricht kan leven van gras en water, onze shetten worden 's winters bijgevoerd omdat er dan te weinig gras is.
-Als je gaat rijden.......schet niet zo nodig. Ook een shet moet bijgevoerd worden met het verrichten van arbeid.
-Wormenkuur hoeft niet, waar haal je die wijsheid vandaan?

Entingen kun je zelf voor kiezen de verplichte enting is enfluenza, bij ons kost de kale enting 15 euro, dit meot verplicht elk jaar en sommige doen het 2x per jaar. De ontworming kosten verschillen nogal en hangt ervan af welk werkend middel je gebruikt, aangezien paarden resistent kunnen worden zul je daar ook afwisseling in moeten aanbrengen. dan heb je nog het bekappen wat toch wel elke 6-8 weken gedaan moet worden zit vaak rond de 25 euro. En elk jaar een tandarts naar het gebit van je paard laten kijken is ook wel erg verstandig.

Edit: Wat Jenny B zegt zou ik niet van uit gaan want dat slaat echt nergens op, voorbeelden:
-een spuit wormenkuur voor 500 kilo 2x kan ontwormen, SORRY moet die doodt aan overdossis? Een shetlander weegt geen 250 kilo hoor. Elke wormenkuur is voor 600 en sommige voor 700 kilo, die van 600 kilo kun je 4 keer gebruiken.
-Met goede hoeven hoeft ie maar 3 keer per jaar naar de smid??? Dat redt een shetlander dus echt niet he, die hoeven zijn ervoor gemaakt om veel over stenen te lopen en die heb je niet in een weilandje, dus op die manier worden ze veel te lang en worden het van tukrse krulslippers.