jullie zijn met velen en veel verschillende meningen dus daarom vraag ik het even aan jullie.
Ik beschik momenteel over een stuk weiland van 1ha met 3 hele grote ruime stallen op en een zadel/voerkamer van een kleine 2x3m.
Daarbij heb ik een rijbak met springhindernissen van 20x45 die momenteel nog gewoon op weidegrond is maar waar tegen de winter normaal zand of houtsnippers op komen maar zonder drainage. Dus geen garantie dat die 365 op 365 berijdbaar is als het heel slecht weer is in de winter. Die bak wordt ook enkel gebruikt om in te rijden niet als paddock en wordt door mezelf nooit meer dan 3x per week een half uur gebruikt.
Tot mei ligt die altijd super, lijkt gewoon zand, in de zomer komt er zoals nu gras en onkruid door maar de boer trekt dit dan weer open voor mij met de frees.
Daarnaast is de weide zeer rustig en afgelegen met goede buitenrijmogelijkheden met verschillende binnen-en buitenbakken en lessen op 3km waar je langs binnen te paard heen kan.
Ondanks dat de weide zo rustig ligt is er enorm veel toezicht wat ik wel heel belangrijk vind.
In de winter blijft een stukje land over wat de paarden kapot mogen lopen zodat de paarden de ganse dag ook dan buiten kunnen lopen. 's nachts komen ze in de winter binnen.
Ik heb momenteel 3 paarden lopen waarvan mijn ene D-pony te koop staat. De kans bestaat erin dat mijn nichtje hem eventueel zou overkopen en dan zou de pony bij mij blijven staan.
Ik ben gaan rekenen hoeveel het dan voor hen zou kosten qua 'stalgeld' dan. De bedoeling is een vol-pension zodat zij geen kijk hebben naar verzorging, voeren enz. Het meisje is daarvoor te jong, de ouders te onervaren.
Ik woon in de randstad en de prijzen hier in de buurt varieren allemaal van 200€ all in zonder rijbak/ 250-350€ maand all in met rijbak, zelfs een stal 645€/maand incl les. Er zijn tientallen pensionstallen in de buurt en geen gaat onder deze prijzen. Voor een huur van een weide zonder andere faciliteiten zit je rond de 70-80 en zelfs 100€ (laatste was mijn vorige weide)
Half pension (dus enkel gebruik weide, stal, bak zonder voer of verzorging) zit je tussen de 120 en 150€.
Soit!
ik heb eventjes zitten rekenen en kwam uit voor die d-pony aan eventueel 150€/maand in de wintermaanden.
2x daags krachtvoer (pavo basisbrok + muesli, zemelen, bietenpulp, slobber als het vriest als extraatje); wortelen, onbeperkt kwalitatief ruwvoer, stalling op vlas, inclusief mesten, voeren, binnen en buiten zetten. Kortom all in.
Dit enkel voor de wintermaanden ruw geschat van oktober/november-maart/april.
Voor de zomermaanden 55€ zonder extra's. Dan staan ze 24/7 op het land met hun stallen open en hebben ze niets extra nodig.
Dat bedrag zou dan zijn voor het mede-onderhoud van de weides. (bemesten, sproeien, maaien, slepen, ..)
Daarbij vraag ik om 1x in de week een kruiwagen drollen uit de weide te helpen halen.
Vinden jullie dit haalbaar? Of vinden jullie dit te veel? Óf denken jullie dat ik hiermee mezelf juist te kort ga doen?
alvast bedankt voor het lezen en jullie mening