Te hete zon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Te hete zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 06:51

Hoe schadelijk is het om je paard buiten op de wei te laten staan, als het meer dan 30 graden word?
Dus echt in de volle zon zonder schaduw?

Groetjes

Mechelfan

Re: Te hete zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 06:59

heel schadelijk, ze moeten echt wel schaduw hebben hoor, met dit weer. anders binnen laten?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:04

mijn haflinger heeft ook geen schaduw in het land..ik ze haar vanmiddag in de padock als die vrij is(met schaduw) of op stal..doe dit alleen als het 28 graden of hoger word..als ze genoeg water hebben scheelt al een hoop..maar tis niet fijn voor ze..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:04

Niet druk om maken paarden kunnen perfect tegen de warmte en zon... Zorg wel dat er voldoende drinkwater aanwezig is.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:05

mits je geen shaduw hebt en voldoende/onbeperkt water zou ik hem niet zo in de hete zon zetten, wellicht een optie hem in de grootste warmte binnen te zetten en later weer buiten?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 07:07

ja, het is een groot stuk weiland, met crca 20 ruinen, wel voldoende water, ...

Hij vind het wel hardstikke leuk buiten, maar straks krijgt ie een zonnesteek ofzo? of wat kunnen ze krijgen?

Beauloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:09

ik heb een verzorgpony daar ga ik als het zo warm word wel naar toe maar dan heel vroeg dan voorkom je ook het meeste zon!
en daarna laten wij de paarden gewoon op stal staan!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:18

Bij ons gaan ze met dit warme weer op stal. Gisteren kwam een wat oudere merrie helemaal raar van het land af. Waarschijnlijk door de warmte. Als ik had geweten dat het gisteren 28 graden zou worden ipv de opgegeven 23 graden, dan waren ze gisteren ook op stal gegaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:21

Schaduw is fijn voor ze, maar met genoeg water gaat het ook goed.

Op stal zetten zou ik niet doen. Stallen zijn vaak warmer dan buiten in de zon.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:22

gewoon buiten zetten, ze kunnen zich makkelijk redden. Mijn paardje staat ook gewoon buiten zonder schaduw.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:25

Zonnesteek kan ja. Ik heb zelf een partytent staan, wel aan sterke houten palen gebonden, werkt prima.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:27

Die van mij gaat met dit weer niet de wei op, pas vanaf 4 uur begint er een beetje schaduw in zijn wei te komen, maar dan kan het al te laat zijn. Toen ik zojuist om half 9 naar buiten ging, vond ik het al érg warm, ik wil me niet voorstellen dat ik tot 4 uur in de vlakke zon zou moeten staan!
Ik heb het deurtje van de stal open gezet, nu kan hij op een klein stukje wei waar amper gras op staat, maar wel allemaal schaduw. Ik heb hem hooi gegeven en in zijn stal is een elektrische drinkbak, lijkt mij voldoende.
In de loop van de dag ga ik ook eens met de tuinslang over hem, een beetje afkoeling. Dat vindt hij altijd geweldig!

haffiexan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:35

je moet echt schaduw hebben! een vliegenmasker! goede vliegenspray! en bij een witte neus factor 50 erop!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 08:38

yarrah schreef:
Niet druk om maken paarden kunnen perfect tegen de warmte en zon... Zorg wel dat er voldoende drinkwater aanwezig is.

Dat is dus NIET waar ! Mijn paard is jaren geleden een keer bevangen geweest door de warmte.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:09

Lijkt me ook onlogish. Ik kan ook geen ganse dag in de vlakke zon zitten, ookal had ik liters koud water...
Ik weet dat mensen niet als paarden zijn, maar ik denk ivm de zon dat het wel vergelijkbaar is. Mijn pony heeft het in de schaduw soms zelfs moeilijk met zo een hitte als vandaag, hij loopt de hele tijd te zuchten en hij rolt vaker dan anders. Hij is dan ook erg blij als ik met de tuinslang af kom om hem een koude douche te geven.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:22

bevangen door de warmte???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:24

zij schreef:
bevangen door de warmte???

Ja . Oa te herkennen aan zeer wankelende gang.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:35

Die van mij staat overdag op stal en s nachts buiten..ze staan in een grote koele schuur en daar is het beter vertoefen dan buiten :j

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:44

Wij hebben helaas alleen 's ochtends en aan het einde van de middag wat schaduw in het land. Vandaag zijn ze vanochtend binnen gezet en gaan ze vanavond weer naar buiten, morgen waarschijnlijk ook weer.

Gister was er een paard dat niet helemaal lekker was waarschijnlijk door de hele dag in de zon staan. Ze was even naar stal gehaald en na een uur ging het alweer een stuk beter. Paard had eerst helemaal geen trek in eten en was ontzettend duf.

Binnen zetten is niet ideaal maar wel fijner dan de hele dag in de brandende zon staan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:47

die van mij zijn gewoon de hele dag buiten emt schaduw, mijn hoefsmit zei, je doet de paarden met dit weer geen plezier ze staan dan net zo lief binnen uit de zon

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:05

Ja idd, schaduw is altijd nodig. Paarden zijn sterke beesten en kunnen tegen veel, maar een hele dag alleen maar in de volle zon, nee dat is ook voor hen te veel.
Een jaar geleden hebben wij een merrie gehad die ineengezakt is, ze had een hitteslag. Ze is er ook gelukkig wel weer bovenop gekomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:08

Paarden kunnen beter tegen warmte dan mensen. Mijne is ontworpen voor een koud klimaat (het is een IJslander) en hij heeft nergens last van. Zijn vacht beschermt hem tegen de warmte. Hitte is niet erg, pas als het erg benauwd is moet je uitkijken. Ook moet je zorgen voor genoeg water, en maar even een dagje niet rijden vandaag, daar is het te heet voor :j Vanavond gaat hij onder de slang, lekker kliederen met water. En verder niks, wachten op koeler weer. Paarden met witte huid waar weinig vacht zit (roze huid bij neuzen, kootholtes ed) even insmeren met groene leem, dat beschermt tegen de zon en gaat er minder makkelijk af dan zonnebrandcreme.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:13

Bij de stal waar ik sta blijven ze allemaal buiten staan, zonder schaduw. Maar wel met voldoende water. Er is nog nooit iets gebeurt. De stal is vlak bij de kust dus we hebben eigenlijk altijd wel een briesje staan, ik denk dat dat ook wel scheelt.

Het liefst zou ik ook een schaduw plekje voor m`n paard willen hebben maar helaas.

Op stal staan lijkt me geen goed idee, daar is het nogal benauwd en veel vliegen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:15

bij ons in de stal is het juist lekker koel en geen vlieg te vinden

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:22

Bij mij staan ze al de hele middag te vreten in de volle zon terwijl het hek naar de paddock waar schaduw is open staat. Heb net wel gewoon een eindje gefietst met mijn merrie, ging prima. Route genomen met veel schaduw en kalm aan gedaan.
Het is warm, maar je moet het ook niet overdrijven natuurlijk.