Wie kan mij helpen...? Zadelkast maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marrie1996

Wie kan mij helpen...? Zadelkast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:56

Hee,

Ik wil voor een vriendin een zadelkast gaan maken maar ik heb geen flouw benul waar ik meot beginnen!
Ik wil een grote kast van hout gaan maken die ze onder een afdakje kan neerzetten, wat heb ik nodig?

Lijstje met dingen die nodig zijn:
Hout (welke hoogte/breedte?)
Spul zodat het hout goed blijft
Slot (hoe maak je dat eraan?)
Zadeldrager (2.)
hoofdstel/halster hanger (3)
Rekje aan de buitenkant voor natte dekjes.
Bakjes voor bandages/vliegenspray/peesjes ed.
ruimte voor laarzen/cap/rijbroek.
stukje voor dekens (alleen zomerdekens/fleecedekens, de rest heeft ze thuis)
Plek voor dekjes

*Wie kan zo'n kast tekenen? Ik wil het lieft aan de linkerkant een plekje voor bandages ed. en aan de rechterkant (die ook groter is) de andere dingen.

* Wie kan een prijsindicatie geven?

* Wie weet welk formaat hij moet zijn?

* Wie weet hoe ik er een slot in moet maken? Ik wil er het liefst 1 deur in die je dan opkan klappen naar de zijkant.

Hij mag niet te groot worden eigenlijk (gaat een beetje moeilijk met zoveel dingen die erin moeten).

Dit vind IK persoonlijk het mooist, ze weet dat ze een kast krijgt dus zij heeft ook al veel inbreng erin gehad ;) )

Groetjes Margreet
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 16-08-09 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker

Liezel1

Re: Wie kan mij helpen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:58

Volgens mij wordt dat een hele mooie kast!
Ik vrees alleen dat je zeker boven de €100,- zult komen en dat je aardig wat plek nodig hebt voor zo'n kast.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:05

Ik heb toen van een oude kledingkast een zadelkast gemaakt. Bij een 2ehand winkel/marktplaats bv haal je er 1. Ik heb ongeveer in het midden een zadelsteun geplaats. Zadel even opmeten en dan onder en boven je zadel een plank erin zetten voor de rest van je spullen. Aan de deuren heb ik 2 hoofdstelhangers geplaats en daar heb ik mn hoofdstel en mn longeersingel aan. Voor een slotje moet je even kijken wat het makkelijkste is aan de kast.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:07

goed hout is duur
slotje kan je ook een schuifje opmaken en daar een slotje doorheen hangen

kan beste hout al op maat laten zagen bij houthandelaar, betaal je vaak 0.50 cent per zaagsnede voor, maar hoef je dat thuis al niet meer te doen

diepte rekening houden met het zadel, aan achterkant evt verstevigen
hoogte rekening houden met hoogte plek waar die komt te staan
wil je 1 of 2 deuren? als je breed maakt kun je beter 2 deuren maken

hoofdstelhanger aan binnenkant deur bevstigenpaar planken, die je vast kan zetten door plankjes aan zijkant van kast vast te schroeven en daar de plank opleggen

aangezien die onder afdakje komt kun je beste kijken voor geimpregneerd hout en ben je nog duurder uit
als de kast nat word gaat die nl rotten
zorg dat de onderkant voorzien is van latjes, zodat de bodem de grond niet raakt

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:24

Lynn_Nikita schreef:
goed hout is duur

Jaa, daar heb je gelijk in! Maar de kast zal waarschijnlijk geen druppel water tegenkomen aangezien het een schuilstal is met een dichte achterkant en hij daar tegen komt te staan. Die schuilstal is een meter of 3 diep, zou daar nog water tegen komen?
Ik kan evt. wel overleggen of 'ie binnen kan staan?

Wat kosten metalen planken? of iets wat je gebruikt voor een kast.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:33

Heb even een paar foto's gemaakt, slechte kwaliteit doordat het met een web cam is gemaakt! Goede ogen is een must! ;)

1. Kast in zijn geheel, zonder deur! linksboven in de hoek groot vak voor hoge dingen,daaronder 2 kleine bakjes voor kleinere dingetjes zoals elastiekjes ed., dan 3 bakjes voor bandages/peesjes/en nog iets, dan een groot vak voor laarzen en cap. Dan aan de rechterbovenkant een groot vak voor dekjes, daaronder ruimte voor 2 zadels (die vierkantjes zijn zadelsteuntjes :P ) en nog wat dingen, daaronder een vak voor fleecedekens/zomerdekens.
Afbeelding

2. De deur met 3 hoofdstel/halster hangers. Wil op de andere deur (geen foto, maar precies hetzelfde maar zonder hangers) een mapje maken waar je belangrijke dingen in kan doen.
Afbeelding

Heb al een beetje nagedacht over de afmetingen: hoogte 1.80 meter/Breedte 1.20 meter/Diepte 70 cm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:23

HAR --> VSW

Lynn_Nikita

Re: Wie kan mij helpen...? Zadelkast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:01

Metaal moet je ook behandelen, gaat anders roesten, waarom geen houten planken??
en ook al komt er niet direct regen aan, vocht is ook funest voor houthoeveel geld wil jij eraan uitgeven, want om zoiets zomaar voor een vriendin te maken......gaat duurder worden dan je denkt ben ik bang

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:03

en als je 2 zadels naast elkaar wil hangen, en je kast 1,20 breed word, heb je erg smalle ruimte links overals je niet wil dat de zadels elkaar raken heb je zeker metertje nodig al om ze naast elkaar te hangen

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:34

Lynn_Nikita schreef:
Metaal moet je ook behandelen, gaat anders roesten, waarom geen houten planken??
en ook al komt er niet direct regen aan, vocht is ook funest voor houthoeveel geld wil jij eraan uitgeven, want om zoiets zomaar voor een vriendin te maken......gaat duurder worden dan je denkt ben ik bang

Pff, ik vraag wel of hij binnen kan staan! Ik betaal hem niet alleen hoor, zij betaalt zelf een deel en samen met nog iemand maken we hem. ;)

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:34

Lynn_Nikita schreef:
en als je 2 zadels naast elkaar wil hangen, en je kast 1,20 breed word, heb je erg smalle ruimte links overals je niet wil dat de zadels elkaar raken heb je zeker metertje nodig al om ze naast elkaar te hangen

Hoe breed moet ik hem maken? 1.50?
Maar hij word 1.80 hoog hea?ik heb voor de zadels een hoogte van 1 meter gerekend en ik wil ze of onder elkaar of schuinonderelkaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:52

nou, je moet zelf weten hoe breed je hem maakt maar op je tekening heb je 2 steunen bijna naast elkaar
hang eens 2 zadels naast elkaar en meet eens op hoe breed dat word, ook als je ze schuin onder elkaar hangt....
al lijkt dat schuine mij onzin, is alleen maar plaatsverspilling

als je 1 meter per zadel hoogte telt en je hebt ze schuin onder elkaar, klopt jouw verhouding op tekening ook voor geen meter
dan ben je ze met schuin hangen zeker 1,50 kwijt, en je kast word 1.80 hoog
en je hebt boven en beneden bergruimte op je tekening staan
dan kan dat maar max 15 cm zijn per plank en klopt niks van je tekening
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 16-08-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:54

Okee, dan is boven elkaar misschien handiger. Jij zal er meer van weten dan ik!

Dan is 1 meter toch voldoende? heb even een dressuurzadel gepakt en die was..? lang. ik ga ff kijken hoe lan die is.

Zadel is 65 cm. lang.. dan gaat 2 boven elkaar toch niet passen? of je hebt dan een beetje dat de zweetbladen van de bovenste op het onderste zadel vallen.

blandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:49

Waarom neem je geen ouden archief/kantoor kast?
Wij hebben een staalen je moet er wel op letten dat hij minimaal 55 cm diep is anders passen je zadels niet. Wj hebben er 1 met dubbele deuren en zo passen er 2 zadels in. Echt ideaal en geen omkijken meer na.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 08:59

blandy schreef:
Waarom neem je geen ouden archief/kantoor kast?
Wij hebben een staalen je moet er wel op letten dat hij minimaal 55 cm diep is anders passen je zadels niet. Wj hebben er 1 met dubbele deuren en zo passen er 2 zadels in. Echt ideaal en geen omkijken meer na.

Omdat ik heb afgesproken met degene voor wie hij wordt dat we hout gebruiken, dat is haar idee en als zij het graag van hout wil zal ik hem ook van hout moeten maken.

Maar dat is voor als ik een kast voor mezelf ga maken, geen eens een slecht idee! :D Hoe kom ik aan zo'n kast? Ik vind persoonlijk die oude legerkasten ook heel mooi.

Kodyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:56

Maar waarom koop je dan niet ergens een oude grote kledingkast bij de kringloop ofzo,
Dan zitten er al planken in en waar het hanggedeelte is kun je twee zadels hangen als je een beetje een brede kast hebt.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:09

Kodyy schreef:
Maar waarom koop je dan niet ergens een oude grote kledingkast bij de kringloop ofzo,
Dan zitten er al planken in en waar het hanggedeelte is kun je twee zadels hangen als je een beetje een brede kast hebt.

Omdat er al is afgesproken dat het een houten, zelfgemaakte kast word! en daarbij vind ik het leuker als cadeau om hem zelf te maken, komt wat persoonlijker over.
Voor mijzelf kan ik dat wel doen. :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:46

en heb je je kast al af?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:48

Ik wilde het ook gaan doen, maar moet eerst wat geld hebben :P maar ik heb 1 geluk.. m'n schoonvader is meubelmaker :o

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:49

ik heb een kast uit een 2ehands winkel gekocht.
5 euro, kwamen ze hem nog brengen ook.
hing al een stok in, daar ligt mijn zadel op.
evt, hoef ik die stok alleen vast te schroeven, want nu kan hij eraf.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 09:51

Ben ook wel benieuwd! :)

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 11:07

Nee, de kast is nog lang niet af! Ik ben een tijdje geleden nog al fout geweest dus ik heb voorlopig nog geen geld om de kast helemaal te maken.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:36

Hoi !

Mijn vader heeft voor mij een zadelkast gemaakt een paar
maanden terug. Ik heb wel een paar foto's voor je.
De prijs kwam in totaal op 150 euro.

Afbeelding

Afbeelding

Hij is 2 meter hoog en 60 cm diep. Ik ben er echt super blij mee, alles
past erin :D

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:45

Je hoeft ook niet veel geld te hebben voor een kast hoor ts, de zadeldragers enz, oke die moet je wel aanschaffen, maar je kunt ook zoeken naar resten hout, wel dezelfde soort dan die nog goed bruikbaar zijn. je kunt de kast altijd in n mooie naturel kleur verven ofzo?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 19:46

Die van jou is mooi Apple! Ik moet ook n nieuwe kast haha, die van mij is n beetje te klein geworden, is ingericht voor 2 paarden en heb er nu 4 lopen, dus heb nu ook spullen voor 4 paarden :+