Wat doen jullie als het onweert en je paard staat buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinks

Wat doen jullie als het onweert en je paard staat buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:45

Gisterenmiddag begon het hier ineens te onweren. Ik haal dan direct mijn paarden naar binnen als de dood dat er bliksem in slaat. Toen het over was gingen ze weer naar buiten maar binnen een paar uur kwam er alweer een dikke onweersbui over. Dus weer in de stromende regen naar buiten en paardjes binnen zetten.

Nou vraag ik me af doet iedereen dat? Ik ben altijd bang dat er wat gebeurd. Maar ja ik ben ook niet altijd thuis dus soms staan ze wel gewoon buiten met onweer maar dan ben ik altijd blij om te zien dat het goed gaat als ik dan weer thuis kom.

Dobel

Re: Wat doen jullie als het onweert en je paard staat buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:46

mijn ponys blijven buiten maar hebben wel een schuilstalletje

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:46

bij ons blijven de paarden die dag en nacht buiten staan gewoon buiten dus de mijne ook. tenzij het echt heel erg is, dan worden ze soms binnen gehaald maar dat is vorig jaar en dit jaar niet gebeurd.
de andere paarden worden wel vaak dan eerder binnen gehaald.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:55

binnen zetten toch wel. Meestal hou ik het weer wel in de gaten als er onweer voorspelt word of als het heel dreigend word, dus dan zet ik ze soms al eerder binnen(echt alleen bij onweer, regen blijft ze gewoon buiten). Maar het wil ook wel gebeuren dat het toch onverwachts begint te onweren en dan is het beetje afhankelijk van hoe het lijkt, is het na een paar keer rommelen(of rommelt het ver weg) dan laat ik dr gewoon staan, anders toch naar binnen.

Waarom? Omdat ik dit voor mezelf een prettiger idee vind. Heb het niet zo op onweer dus heb paard dan liever op stal(terwijl het op stal ook net zo goed kan inslaan).

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:01

Mijn paarden blijven gewoon buiten hoor :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:04

Inderdaad, lekker laten staan... Mijn paard staat momenteel op rust en mag niet uit het koppel gehaald worden, maar anders had ik hem ook gewoon laten staan!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:06

overdag werken, avonds tv kijken en s'nachts slapen.....

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:10

Meestal zet ik ze binnen als ik onweer aan zie komen.
Ze kunnen er heel goed tegen maar voor mijn gevoel heb ik ze liever binnen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:10

Mijn paard blijf lekker buiten.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:13

Ik haal alles naar binnen.
Voor de nacht hou ik ´s avonds goed de voorspellingen in de gaten en overdag let ik op of het donker wordt.
Erg handig die buienradar. :D

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 14:20

Ik heb ooit eens een dode koe gezien na een onweersbui, dier was goed gezond en veearts dacht aan bliksem inslag. Dus ik fiets nog liever zelf door de regen en onweer om ze binnen te krijgen dan dat ik binnen blijf wachten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:23

Bij ons blijven ze gewoon staan, ze zijn er niet bang voor en de kans dat het inslaat op een van de paard is maar heel erg klein.

Ik heb ooit eens gelezen dat de kans dat bliksem op je inslaat kleiner is dan de kans dat je geraakt wordt door een neerstortend vliegtuig :=

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:24

Die van ons blijven gewoon buiten, ga niet in de onweer de paarden binnen zetten :+

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:26

Ik doe exact hetzelfde, vind het verschrikkelijk wanneer mijn paardje buiten staat met onweer en onwijze regen. Hup ze gaat meteen naar binnen hoor!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:35

Gewoon buiten laten staan, de kans dat het op je paard inslaat is kleiner dan de kans als ze binnen staan en het in stal inslaat.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:43

ik haal ze naar binnen als ik op stal ben... heb laatst een hele nacht wakker gelegen omdat het zo heftig onweerde en ik wist dat de paarden buiten stonden...

de kans dat het op je paard inslaat kan dan misschien wel klein zijn, maar een aantal jaar geleden is het op mijn oude manege wel gebeurd dat ze aan de kletter gingen en eentje zijn been brak... weiland daarnaast sloeg het direct op een van de pony's in en nog een andere pony kon ook ingeslapen worden omdat hij ook zijn been gebroken had...

met dit in mijn achterhoofd kijk ik er echt wel even wat anders naar ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:44

Ik doe niets, ben als de dood voor onweer dus ik zorg dat ik ergens veilig binnen zit :) .
Flash staat buiten en als het haar niet bevalt gaat ze haar schuilstal in.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:49

Behalve wakker liggen en me zorgen maken doe ik niks. Blikseminslag kán gebeuren, maar op het land net zo goed als op stal. Mijn paard binnen halen laat ik wel uit mijn hoofd. Daar creeër ik meer paniek mee dan nodig. Dan zou ik haar namelijk uit haar vertrouwde omgeving moeten halen en met haar vriendjes op de weide voelt ze zich het veiligst (dus niet in haar uppie in een kooi).

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:50

Binnen halen ( paarden hebben geen schuilstal ).

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:52

Ik ben zelf heel bang voor onweer dus als het al dichtbij is ga ik zowiezo niet naar buiten. Als het nog wel op afstand is weet ik nooit wat ik moet doen...
Ik twijfel altijd heel erg. Als ze buiten staan kan het inslaan in hun, maar als het inslaat in de houten schuur die ook vol ligt met hooi zal er waarschijnlijk brand uitbreken en dan staan ze vast in de stal en kunnen ze nergens heen.
Meestal besluit ik dus om ze maar te laten staan. Als het zo moet zijn heb ik liever dat ze in één keer aan hun einde komen dan dat ze in een brandende schuur staan...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:57

Tja ze hebben geen stal, dus ze blijven gewoon buiten.

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:32

Mijn shetje stond altijd buiten.
Ze stond niet heel dicht bij huis dus kon niet even heen een weer om dr binnen te zetten!
Als ze bij huis had gestaan had ik haar denk ik wel naar binnen gehaalt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:33

Bij ons gaan ze altijd meteen naar binnen! Veel te bang dat er wat gebeurt.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:35

Mijn paard blijft gewoon buiten. Ze heeft een grote loopstal en de wei is omringt met bomen dus ik maak me er niet zo druk om.
Ik denk dat de kans dat het stallencomplex geraakt wordt groter is als dat mijn paard geraakt wordt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:39

Als ze onweer opgeven dan probeer ik ze altijd wel binnen te halen vooral s'nachts.
Maar als het eenmaal onweert ga ik niet het weiland in veelste gevaarlijk!