Waarom heeft een paard geen vlooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Teelee

Waarom heeft een paard geen vlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 23:58

Ik zat er zo eens met mijn ouders over te praten. Sinds mijn katten los op het terrein lopen hebben ze vlooien. Toen ze alleen maar binnen waren hadden we nooit ergens last van dus..... Ze lopen ze buiten op!
Waarom hebben paarden geen last van vlooien? Hebben ze ze uberhaupt niet? Of jeukt het gewoon niet zo als bij een hond en kat?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:13

Ik heb bij mijn paarden nog nooit vlooien gezien, volgens mij gaan ze niet op paarden?
Heb zelf een topic geopend over vlooien bij mijn honden/poezen wat zo moeilijk te bestrijden is.
Maar zie dat je poezen er ook last van hebben, en je woont ook in duitsland ligt het vast daaraan :+

Teelee

Re: Waarom heeft een paard geen vlooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 00:17

Mijn katten en honden hebben er idd beide last van. Maar eigenlijk sinds de katten buiten komen, die nemen het mee naar binnen. nu heb ik daarvoor de ideale oplossing. Zodra mijn hond begint te krabben heeft hij minimaal 1 vlo. Hij is er zo gevoelig voor. Wij hebben BIOKILL. Ideaal spul, wat ik bij de paarden ook tegen de teken spuit. Volledig veilig voor warmbloedige dieren. (je kunt het zelfs van de tafel oplikken :') ) Maar ik vroeg het me dus af of paarden uberhaupt vlooien konden krijgen??

Misschien ligt het aan duitsland idd. Al is het hier wel het oosten :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:25

Mijn moeder dacht dus altijd dat paarden ook vlooien hadden..

Waarom het niet zo is: geen idee :=
Misschien een te dikke huid voor de beet van een vlo?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:28

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:38

Biokill toch ook maar eens gaan halen dan.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 01:13

Ja hoor..

Wij hebben een shetje op stal en die kwam slecht door zijn vacht.
Wij dachten dat ze daardoor zoveel jeuk had en besloten haar een handje te helpen door de vacht eraf te scheren..
Ik haalde de scheermachine er overheen en er kwamen 100derden vlooien naar boven.
Echt verschrikkelijk.... daardoor had het arme dier z'n jeuk.

Blegh... als ik er aan denk krijg ik plots weer jeuk.
Zat zelf ook helemaal onder (logisch die haren vliegen overal heen)

We hebben haar een aantal keer gewassen met speciaal spul en de vlooien verdwenen net zoals de jeuk.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 01:18

ik weet wel dat paarden luizen hbben,, of dit het zelfde is als de vlooien ? geen idee ben daar niet zo in thuis..
mijn paardjes hadden luis nou dat wil je echt niet :n
heb ze aal geschoren en toen maar behandeld ( midden in de winter dus ook alle dekens moeten ontmetten en alle spullen oald zadeldekjes etc.. bah hopelijk nooit weer :(:)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 02:31

denk dat het net zo is als dat die vlo ook bijna nooit op mensen gaat zitten ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 02:34

AlexandraM schreef:

Nee klopt, bijna nooit.
En toch zijn sommige mensen er gevoelig voor.
Mijn moeder bijvoorbeeld...

Die haald ook een keer bij de kipjes van de buren eitjes... zit er direct onder...

En ik denk dat dat met paarden wel net zo zal zijn.

Plus die shet van ons had z'n dikke vilt achtige vacht.
Ze heeft hele slechte tanden (is al wel 10 een een tandarts bijgeweest)
En die komt altijd een beetje lastig door de wintervacht heen... en dan krijg je z'n vette ondervacht.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 04:00

ja een paard met vlooien heb ik ook nog nooit gezien, luizen daar integen komen wel bij paarden voor. Heb en tijdje in een DA praktijk gewerkt waar ook een paarden DA werkte, heb nooit iets over vlooien gehoord. vraag me dus af of die shet niet gewoon luizen had?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 05:15

Toen ik klein was moest ik op de manege eens zonder zadel op een shet rijden. De volgende dag zaten mijn billen onder de vlooienbeten. Genant moment bij de huisarts voor een meisje van 8 :+ Dus paarden kunnen wel degelijk vlooien hebben, al heb ik het na die tijd nooit meer gezien bij een paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 07:42

AlexandraM schreef:

Vlooien zijn soort-specifiek. Er bestaat wel degeijk een mensenvlo, alleen is die zo ongeveer uitgeroeid dankzij de betere hygiene (en bestrijdingsmiddelen) van tegenwoordig. Nog geen eeuw geleden kwam je hem gewoon tegen in de armere buurten of op het platteland. Mensen met vlooien waren toen echt geen uitzondering.

Er bestaat geen paardenvlo, in de zin van een vlooiensoort die het paard nodig heeft om zich voort te planten. Zoals dat met de honden-, katten- en mensenvlo wel het geval is. Zoals een mens incidenteel door een katten- of hondenvlo gebeten kan worden, zo komen er ook af en toe 'verkeerde' vlooien op een paard terecht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:38

daantjuhhh schreef:
Ja hoor..

Wij hebben een shetje op stal en die kwam slecht door zijn vacht.
Wij dachten dat ze daardoor zoveel jeuk had en besloten haar een handje te helpen door de vacht eraf te scheren..
Ik haalde de scheermachine er overheen en er kwamen 100derden vlooien naar boven.
Echt verschrikkelijk.... daardoor had het arme dier z'n jeuk.

Blegh... als ik er aan denk krijg ik plots weer jeuk.
Zat zelf ook helemaal onder (logisch die haren vliegen overal heen)

We hebben haar een aantal keer gewassen met speciaal spul en de vlooien verdwenen net zoals de jeuk.

Waren dat echt vlooien, geen luizen of ander ongedierte.

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:44

Dit is best een interressante vraag...
Misschien dat vlooien meer voorkomen bij dieren die een nest hebben...zoals honden en katten. Een paard heeft van nature uit geen nest en trekt meer rond, waardoor de vlooien misschien hun eitjes niet kunnen leggen omdat die vnl in het nest tot uiting moeten komen?? Zeg ook maar wat hoor.

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:29

Ik heb gehoord dat je niet te dicht in de buurt van kippen moet komen met je paard, als zij vlooien hebben kan je paard die ook krijgen. Weet niet of dat waar is?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:07

@ friesiszwart.

Het leken precies vlooien (van die springdingen die mijn hond ook zo en dan meeneemd naar binnen)

Maar goed, heb geen idee of luizen ook springen en veel op vlooien kunnen lijken?
Misschien waren het ook wel een soort luizen.

Ik had iig heeeeeel veel jeuk.. blegh,, dat arme die had er echt 100derden..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:17

CHL schreef:
Dit is best een interressante vraag...
Misschien dat vlooien meer voorkomen bij dieren die een nest hebben...zoals honden en katten. Een paard heeft van nature uit geen nest en trekt meer rond, waardoor de vlooien misschien hun eitjes niet kunnen leggen omdat die vnl in het nest tot uiting moeten komen?? Zeg ook maar wat hoor.

Daar zou je best eens een spijker op z'n kop kunnen tikken. Lijkt me een logischer verklaring dan een dikkere huid. Teken zitten tenslotte wel op honden, katten, schapen én paarden, als het zo uitkomt. En teken zijn niet veel groter dan vlooien, in niet-volgezogen toestand.

Waar ik zelf ook aan zit te denken: vlooien zitten bij mijn weten vooral op vleeseters, luizen eerder op planteneters. Misschien dat dat verschil in bloedsamenstelling geeft?
Mensen hebben pech, die worden door allebei belaagd, en zijn dan ook alleseters.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:44

Als je paard luizen heeft moet hem wassen met groene zeep dit dood alle luizen ik zou niet weten of dat bij vlooien ook werkt!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:05

Teelee schreef:
Mijn katten en honden hebben er idd beide last van. Maar eigenlijk sinds de katten buiten komen, die nemen het mee naar binnen. nu heb ik daarvoor de ideale oplossing. Zodra mijn hond begint te krabben heeft hij minimaal 1 vlo. Hij is er zo gevoelig voor. Wij hebben BIOKILL. Ideaal spul, wat ik bij de paarden ook tegen de teken spuit. Volledig veilig voor warmbloedige dieren. (je kunt het zelfs van de tafel oplikken :') ) Maar ik vroeg het me dus af of paarden uberhaupt vlooien konden krijgen??

Misschien ligt het aan duitsland idd. Al is het hier wel het oosten :')

BIOKILL is niet zo onschuldig als gesuggereerd wordt; de werkzame stof
is permethrine, een synthetisch insecticide en wel degelijk giftig (zelfs
dodelijk) voor katten en kleine warmbloedige dieren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Weinig 'BIO' aan dus.
Wassen met teatree shampoo, of -druppels op ligplaatsen van de dieren,
zijn een veiliger verdrijvingsmiddel.

--------

Iemand veronderstelde dat luizen bij planteneters voorkomen?
Kippen zijn geen planteneters, en mensen ook niet.

---------

Paard (tegen luizen) wassen met groene zeep stamt waarschijnlijk van het gebruik
uit vroeger tijden bij mensen. Na het wassen werden de haren gespoeld
met azijnwater. Dit om het schaaltje van de achterblijvende neten die aan
de haren vast zitten op te lossen en zo de neten te doden.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 10:23

Dat wist ik idd niet Botervlieg.
Maar ik heb het er vanaf het begin opgespoten en ze zijn eigenlijk altijd vlooienvrij geweest. (behalve die keer dat ik het zag toen ze voor het eerst naar buiten zijn gegaan)
Ik heb het altijd op de dieren gespoten, en ze leven allemaal nog. :=
En de vlooien niet, waar het mij omgaat. Ook de paarden hebben geen teken meer, terwijl ze er anders onder zitten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:27

Een tijdje terug heb ik een interessante documentaire gezien die misschien hiermee verband houdt. Het kwam er op neer dat wetenschappers ontdekt hadden, onder meer aan de hand van oude schilderijen, dat mensen die in de middeleeuwen met paarden werkten, de pest niet kregen. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij had het te maken met de besmette vlooien op ratten, die niet tegen paarden konden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:39

Sammyoo schreef:
Een tijdje terug heb ik een interessante documentaire gezien die misschien hiermee verband houdt. Het kwam er op neer dat wetenschappers ontdekt hadden, onder meer aan de hand van oude schilderijen, dat mensen die in de middeleeuwen met paarden werkten, de pest niet kregen. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij had het te maken met de besmette vlooien op ratten, die niet tegen paarden konden.

weet je nog hoe deze heette of waar je hem hebt gezien ?
Ik vind dit heel , heel interessant namelijk

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 11:46

Mijn vader had het er idd ook over :j Iets met paarden en de pest.
Heb de documentaire niet gezien, maar zat mijn pa er nog niet zo ver naast :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:48

Als je een paardendeken in de hondenmand legt de vlooien ook weg.