Wat moet ik doen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxenomisxx

Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 18:10

Hallo,
ik heb even een vraag en hoop dat je er antwoord op kunt geven of tips.

ik heb zins een paar week 2 paarden bij huis staan en het leek mij heel erg makkelijk
om ze op vlas te zetten, makkelijk schoon maken (dacht ik).
nu heb ik bij verschillende gevraagd hoe hun het hadden gedaan, de een maakt een pap
laag en de ander haalt dagelijks natte plekken eruit en het poep.
dit leek mij ok wel wat.
dus voor het laatste ben ik ok gegaan.
1 paard is wat kleiner en schoner en voor hem is het echt helemaal super spul, ideaal.
maar die andere die is groter en die loopt heel veel in zijn stal.
ik kan niet bij elk poepje of plasje er heen en het eruit halen,
dus ze plast en poept en ze loopt er een paar keer door heen, met als gevolg dat het door de hele
stal licht en dat ik niet meer kan zien wat schoon en smerig is en het stinkt gigantisch.

de dagen zien er als volgt uit. smorgens staan ze in de wei en smiddags staan ze op stal, meestal gaan
ze er savond nog weer een keer in de wei.

heeft iemand tips of heeft ie ok dit probleem, ik heb hem niet op stro want dat vreet ie allemaal op.
moet ik als nog een pap laag maken, zoja met hoeveel pakken en water ect.
maar ik denk dat hij dan ok die laag kapot loopt.
ik heb een stal van 3x3.

Wietsje92

Re: Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:13

Ik heb 3 paarden op vlas gehad in 1 stal.. nou ik zal je vertellen dat is ook bijna geen doen. Ik weet niet hoeveel vlas je wilt gebruiken per week, maar ik had per paard 1 pak tot mn beschikking, ik haalde iedere dag de poep eruit, en haalde het schone vlas naar het midden, dan deed ik er nog een half pakje overheen. Ik zou dus alleen de poep eruit halen, en dan t schone weer naar het midden trekken, dan kun je altijd kijken of er nog een beetje schoon vlas bij moet gooien.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:15

Trouwens ik zou het niet mengen met water trouwens, je moet er eerst 3 of 4 pakken ingooien zodat ze een lekkere begin laag hebben, dan alleen de poep eruit, niet mengen met water want het lijkt mij dat de urine dan niet meer goed opgenomen word, want daar is het vlas juist voor bedoeld, als je de natteplekken laat liggen en je, je stal netjes bijhoud kun je het als het goed is gewoon netjes schoonhouden

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:19

Je moet alleen het poep er uit halen. Je krijgt daarna een "bodem" Als je die eenmaal hebt dan is het inderdaad makkerlijker om de mest er uit te halen. Na 3 maanden trokken we de stallen helemaal leeg en kwam er weer een nieuwe laag in. Om te beginnen dus 3 a 4 pakken en daarna elke week een er over.

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 18:23

maar die van mij loopt steeds dus al dat urine geur komt steeds naar boven,
als ik er een middag niet kom dan ligt alles aan de kant en in het midden is het schoon,

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:37

ja ik zou het toch gewoon even proberen met die paar pakken erin als begin laag en dan iedere dag de poep, t komt vanzelf goed, wat voor een ravage denk je dat je hebt als je 3 paarden in 1 stal op vlas hebt? haha ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:40

als je met een hele lege stal begint kan je de vloer eerst nat maken (1a2 emmers eroverheen gooien) voordat je het vlas er in doet, dan glijd de onderste laag niet meer zo en doet het niet zo lang voordat je een goede onderlaag hebt die je paard niet meer zo snel stuk loopt, een "paplaag" maken zou ik echter niet doen.
dan begin je idd eerst met ong 3 pakken.
echter je was al met vlas begonnen, dus ik zou er van nu af aan niet meer elke dag de natte plek uithalen maar een keer in de week, wel elke dag de drollen eruit halen en dan de rest aanharken dan komt die onderlaag vanzelf wel.
als je een keer in de week de natte plek eruit haalt dan moet je alleen het echte verzadigde er uit halen en van de rest weer een onderlaag maken en daar dan weer een pak overheen doen, je kan het ook zo doen als mholander.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:56

Kijk even op de site van de fabrikant hoeveel pakken die aanbevelen om mee te starten. Dat kan nl nogal varieren van 3 a 4 bij een schoon paard tot 6 a 7 voor een box van 3x3 bij een vies paard.

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:58

Ik zou ook info opvragen bij de fabrikant, maar het best kan je "potten" alleen poep eruit.. Ligt ook aan het paard per eigenschap..

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 11:48

hmm, de natte plekken dan ik er ook niet uithalen, want die zijn er haast niet meer omdat ze er steeds doorheen loopt, die liggen overal.
ik kan haast niet zien wat plas poep of schoon is, het poep ligt ok overal

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:50

als je eenmaal een goede vaste onderlaag hebt die niet meer stukgelopen word ga je de echte natte plek heel duidelijk zien, tot die tijd alleen de drollen er uit halen en dus niet elk drolletje gaan zoeken want dat is ook geen doen maar alleen wat je makkelijk vind.

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:13

inderdaad, eerst een laag kweken door enkele pakken er in te gooien. Daarna een pak per week per stal en na enkele maamden alles eruit halen en overnieuw beginnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:54

Persoonlijk lijkt een pak per week voor drie paarden me ook wat laag gegrepen...

Wellicht kun je vlas en stro mengen?

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:14

stap dan helemaal over op stro, dat is veruit het goedkoopste.
Wil je voetproblemen voorkomen kweek dan een potstal waarbij de bovenlaag altijd droog is, of haal 1 a 2 keer per dag de natte plekken en de drollen uit het stro en stro bij

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:20

Ja dat is lastig een paard dat het kapot loopt. Die van mij loopt ook wel maar hij houd zijn stal netjes. Poep ligt altijd achterin tegen het schot, hij plast ook vrijwel achterin en voorin ligt ie 's nachts (daarom zal hij dat wel schoon houden denk ik). Er ligt dan ook elke ochtend een kale plek op de voorste helft waar hij ligt. Ik haal alleen de poep eruit die makkelijk te zien is en te verwijderen is en hark daarna het schone vlas weer op zijn ligplaats. Evt doe ik daar wat schoon spul op. Hij strooit zelf met zijn staart en gana liggen steeds wat vlas op de natte gedeelten.

Moet eerlijk zeggen dat was de eerste weken zo. Nu staat ie 24/7 op het land (en ik zie hem daar steeds reeds liggende poepplekken opzoeken om te plassen en te poepen). Maar met onweer staat ie ene nachtje binnen en dan tref ik het weer zo aan: poep achterin, kale ligplaats voorin. Hoe hij in de winter gaat doen zien we nog wel. Maar voorlasnog lijkt het een schoon paard.

Idd beste is eerst die bodem te kweken, maar ja met een paard dat het steeds los loopt is het lastig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:26

Citaat:
stap dan helemaal over op stro, dat is veruit het goedkoopste.

Daar twijfel ik om eerlijk te zijn nogal aan hoor...

Hangt echt af van de stroprijs en in mindere mate ook van de vlasprijs, en of je zelf de mestafvoer moet betalen of niet.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:30

TurdusMerula schreef:
Persoonlijk lijkt een pak per week voor drie paarden me ook wat laag gegrepen...

1 pak voor 3 paarden? Volgens mij schreef ik per paard 1 pak dus 3 pakken in de week, redde ik het er niet mee, dan mocht ik er nog pakken. Als t er niet stond dan bedoelde ik het iig zo ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:32

Wietsje92 schreef:
TurdusMerula schreef:

1 pak voor 3 paarden? Volgens mij schreef ik per paard 1 pak dus 3 pakken in de week, redde ik het er niet mee, dan mocht ik er nog pakken. Als t er niet stond dan bedoelde ik het iig zo ;)

Oh sorry, die was niet voor jou maar voor iemand anders in het topic, ik had beter kunnen quoten.
Maar dan kon ik me dus zeker voorstellen dat je het niet zou redden... ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:43

volgens mij heeft niemand het over 1 pak per week voor 3 paarden gehad. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:46

barbar schreef:
volgens mij heeft niemand het over 1 pak per week voor 3 paarden gehad. ;)

Dan heb ik dat zelf verzonnen. :o :+

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:28

haha volgens mij was ik de enigste die hier zei dat ik 3 paarden in 1 stal op vlas had staan dus vandaar dat ik even reageerde ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:54

Voor mij een bekend probleem hoor.
Ik heb het zelf ook bijna 2 jr geprobeerd zo een vlasstal, maar ben uiteindelijk toch weer terug op stro.

Ik begon altijd met 4-5pakken in de stal, om zo een goede onderlaat te creeren, maar aangezien die van mij ook zo een wandel-paard is en ik van een schone stal hou, was ik elke dag wel een uur bezig om zijn stal weer netjes te krijgen.
Bovendien kwam ik gemiddeld op 7-8 pakken vlas per maand uit.
Ik heb het ook minder secuur geprobeert hoor, met als gevolg dat hij binnen 2 wkn op een vieze stal stond.
Gelukkig heb ik geen stro-eter, en kon hij weer gewoon terug op stro. Ben nu 15 min per dag aan de stal kwijt en een hoop minder kosten.

Maar meestal zit het probleem in een niet dik genoege onderlaag. Begin eens met 4-5pakken en de natte plekken pas weghalen als ze naar boven komen ( en rood/donker zijn), dan weer wat vochtiger/oud vlas op die plek en goed aanstampen. Regelmatig een nieuwe baal erbij, dan zou het goed moeten komen.

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:52

ik weet niet wat de stroprijzen op dit moment zijn in de verschillende delen van Nederland, maar hier in het oosten kun je aan rondbalen komen van 1,50 m voor 20 a 25 euro.
Het afvoeren is zelfs goedkoper voor mij omdat boeren hier liever stromest op hun akker willen hebben dan vlas. Maar dat kan natuurlijk overal verschillend zijn.
Mijn ervaring is echter dat als je echte smeerkezen op stal hebt, dat je dan beter en goedkoper stro kunt gebruiken.

xxenomisxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 10:11

maar in een stro stal mesten jullie zeker wel 1 keer in de week helemaal uit, of pot je het op.
en elke dag bijstrooien zeker

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:02

ik mest met een stro stal elke dag uit, maar let wel de ene dag echt alleen maar de drollen en de echt erg natte plekken, de andere dag doe ik alles (behalve schoon stro natuurlijk) ;)