Zwart paard wordt bruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim2005

Zwart paard wordt bruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:15

Ik heb twee zwarte paarden die 's zomers erg bruin worden van de zon. Ik vind dit best jammer en ik vroeg me nu af of iemand van jullie reeds ervaring heeft met producten (bv. Black as knight) die de paarden zouden warm houden in de zomerperiodes.

Ik heb één van mijn paarden nogtans een licht vliegendekentje opgelegd, maar toch is hij opnieuw wat bruiner geworden.

paard in de winter (dus mooi zwart)
Afbeelding

Afbeelding

paard in de zomer (bruine schijn)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kim2005 op 30-07-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Maydine

Re: Zwart paard wordt bruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:17

Ik heb een tijdje een shampoo gebruikt voor een fries die ik reed. Ik zou zo niet meer weten hoe die heette maar het was dus een soort "black shampoo". De fries was al bruinig, net zoals op jou tweede foto. Ik heb hem toen een week een paar keer gewassen omdat ik het weekend concour had en wilde hem graag zwart hebben :o Het werkte in ieder geval wel! Maar dan moet je dus wel een paar keer per week blijven shampooen... In ieder geval het proberen waard als je je paarden zwart wilt houden..

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:23

Oh leuk! Ga ik snel eens opzoeken! Bedankt! :D

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:28

Graag gedaan ;) Valt vast wel iets over te vinden denk ik zo.. Succes! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:30

Ik krijg zomaar het idee dat dit een bruinzwart paard is? Ook op de zwarte foto zie je de bruine schuin over hem liggen.

Mirie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:32

Ik lees even mee,

Heb een zwarte hannoveraan,
s'winters zwart
zomers, onder het zadel en hoofdstel bruin

Staat wel hele dagen op het land, en als het weer het toelaat dag en nacht

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:34

Schijnt wel dat die zwartmaak shampoo's erg chemisch zijn.
En niet elk paard er dus goed tegen kan.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:37

pharagirlke schreef:
Ik krijg zomaar het idee dat dit een bruinzwart paard is? Ook op de zwarte foto zie je de bruine schuin over hem liggen.

De dierenarts heeft hem deze winter nogtans als 'zwart' paard herkent...

Maar ook al zou het een zwartbruin paard zijn, zou er toch misschien ergens iets moeten zijn om hem mooi donker te houden en die rossachtige schijn weg te halen... ? ;)

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:40

De friezen die ik rijd worden ALTIJD afgespoten na het rijden. En de keuringspaarden krijgen een vliegendekentje op en worden voor de keuring met shampoo voor zwarte paarden

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:41

Kim2005 schreef:
pharagirlke schreef:

De dierenarts heeft hem deze winter nogtans als 'zwart' paard herkent...

Maar ook al zou het een zwartbruin paard zijn, zou er toch misschien ergens iets moeten zijn om hem mooi donker te houden en die rossachtige schijn weg te halen... ? ;)

Hij is inderdaad niet pik zwart.
Ook op die winter foto.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:44

Hier ook zo'n 'zwartbruine' In de winter inderdaad (bijna) zwart. Om 'm in de zomer mooi donkerbruin te houden helpt afspuiten na het rijden ook al. Heb zelf gemerkt dat de bezwete plekken (zadel, hoofdstel etc) eerder licht verkleuren in de zon. Als ik bij de mijne niks doe wordt ie in een zonnige zomer zelfs gelig op sommige plekken, inderdaad niet echt mooi....
Met afspuiten en een vliegendeken (die hij zowieso opheeft, los van z'n kleur, aangezien z'n wei aan een dazen-paradijs-bos grenst) op hou ik 'm mooi donkerbruin. Echt zwart niet, maar da's toch niet zo erg?
Die shampoo's inderdaad even testen voordat je ze zo vaak gebruikt. Ik heb voor de mijne deze zomer ook voor het eerst een shamppo voor zwarte paarden, maar gebruik 'm niet zo vaak dat ik het idee heb dat ie daar donkerder van blijft.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:48

Mijn paard is in de winter bijna zwart, maar einde zomer lijkt het wel een donkere vos.
Eerlijk gezegd vind het niet zo erg, hij blijft wel een aparte gloed houden. Merk wel dat nu ik 'm steeds een vliegendeken op heb, hij toch wel donkerder blijft dan vorig jaar. het helpt dus wel wat.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:51

Ik spuit hem altijd na het werken af, maar dan doe ik alleen de fel bezwete plaatsen en de benen. Misschien kan ik dit eens in het oog houden, want ik heb inderdaad ook de indruk dat het vooral de bezwete plaatsen zijn die bruin worden. Ik ga toch eens rondkijken voor zo'n shampoo!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:52

Een vliegendeken van bv Bucas heeft UV filter speciaal om verkleuring tegen te gaan !
Werkt echt heel goed. Wordt veel gebruikt bij Friese paarden ivm de merrie keuring.
Black as night shampoo ( weet niet of dat inderdaad werkt ) is verkrijgbaar bij oa Jordans Hippo ( web drogist)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:52

Wij hebben een zwarte pony die dit probleempje eerst ook had. Nou had oma dat vroeger met haar paard ook. Wat ik nu ga vertellen klinkt misschien echt vreemd maar bij ons werkt het. De paarden worden bij ns regelmatig afgesponst en dat doen we met zwarte thee en sinds dien verkleurt zijn vacht niet meer zo. Tevens ontsmet dit ook alle wondjes en hebben iets minderlast van jeuk na het zweten. Is er een uit grootmoeders doos maar werkt bij ons echt super. Ze worden in de zomer zeker nog wat lichter maar niet meer zo extreem. Kost ja niks om het uit te proberen en is niet slecht voor de huid.

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:53

boemel schreef:
Mijn paard is in de winter bijna zwart, maar einde zomer lijkt het wel een donkere vos.
Eerlijk gezegd vind het niet zo erg, hij blijft wel een aparte gloed houden. Merk wel dat nu ik 'm steeds een vliegendeken op heb, hij toch wel donkerder blijft dan vorig jaar. het helpt dus wel wat.

Ja! Dat vliegendekentje helpt zeker wel wat, vorige zomer was hij vééél bruiner dan hij nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:54

Mijn paard is in de winter pikzwart en in de zomer donkerbruin, hij werkt niet en wordt ook niet afgespoten.
Blonde mensen worden ook blonder door de zon, zwarte paarden worden bruin. Ik denk dat je er weinig aan kunt doen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:16

Mindim schreef:
Mijn paard is in de winter pikzwart en in de zomer donkerbruin, hij werkt niet en wordt ook niet afgespoten.
Blonde mensen worden ook blonder door de zon, zwarte paarden worden bruin. Ik denk dat je er weinig aan kunt doen.

klopt wel, maar als ze wel werken/ zweten en in de zon staan worden ze nog een stuk lichter van kleur (soms op het gele/ voskleurige af). Met afspuiten en vliegendeken hou je 'm in ieder geval mooi donkerbruin ipv viezig lichtbruin (in mijn geval, die wordt dan namelijk niet mooi lichbruin ;) )

@TS; uit eigen ervaring; niet vergeten ook even het hoofd afsponzen waar ie onder het hoofdstel zweet :) (lichtbruine strepen op z'n mooie donkere hoofd niet zo charmant ;) )
In mijn profiel zie je een link naar foto van m'n hyves-achtergrond. Dit is de donkerbruine, vorig jaar augustus/september, met afspuiten en vliegendeken werd ie niet lichter dan dit.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:21

Ik spuitte mijn fries altijd af na het rijden en ze had een katoenen zomer deken op. Maar, ze is niet zwart kleurig meer, maar falk! :P Ik vind het zelf niet erg. Keur haar toch niet. Maar inderdaad zwart houden is wel mooier. Maar ik heb er geen last van.
Bij mij helpt bijna niks dus. Zal aankomend jaar voor zo'n UV deken sparen(vind ze best wel duur) en kijken hoe dat gaat. Hou dit topic ook even in de gaten voor tips.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:12

Mijn paard heeft hetzelfde zelfs zijn manen verbleken door de zon

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:28

Na het werken goed afspuiten, het zout in het zweet bleekt de haren, evt. onder dek op het land in de zon, kennis met friezen deed de paarden altijd rond 16.00 op het land tot de volgende ochtend een uurtje of 10 zodat ze niet in de felle zon liepen.. kijk ook eens naar de ingrediënten van het voer: zit daar veel koper in? Heeft ook invloed op de kleur van de vacht, rare vergelijking misschien, maar we hebben een zwarte showkat gehad die door koper in de voeding roodbruin werd, na voer veranderd te hebben kwam de kleur weer mooi terug.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:55

Dat heeft mijn pony precies het zelfde ;).
Ik doe er zelf niets aan, ik vind het ook niet erg :).
Ik denk bij m'n eigen, bijna elk zwart paard word in de zomer
wat bruiner, ze gaan d'r heus niet dood aan :P.

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:58

Zwarte paarden áltijd afspuiten na het werk, en niet vol in de zon zetten ! ;)

Edit: wat een práchtig paard zeg ! :~

Kim2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:56

Le_onie schreef:
Zwarte paarden áltijd afspuiten na het werk, en niet vol in de zon zetten ! ;)

Edit: wat een práchtig paard zeg ! :~

Dankjewel!! :) Ik spuit hem altijd wat af maar enkel zijn benen en alleen als het erg warm is volledig. Maar nu ga ik altijd de bezweette plekken onder handen nemen! Bedankt voor de tips iedereen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:02

Mijn paard is in de winter ook pikzwart en in de zomer donkerbruin. Ik vind het mooi, een diepe warme donkerbruine kleur, chocoladebruin. Hij glanst altijd super, in de winter zelfs zilverglans over zijn vel.

Je kunt het niet tegenhouden. Door de wintervacht en het gebrek aan zonlicht bevat zijn haar meer pigment. De zomerharen zijn lichter van kleur en die kun je niet veranderen. Soms wordt mijn paard oranje in de zomer, dat vind ik wel lelijk, maar in het dazenseizoen kan hij niet zonder deken en kleurt hij binnen heel korte tijd weer terug naar heel donkerbruin.

Ik zou geen middeltjes gebruiken. Friezen zijn toch vaak echt heel zwart van zichzelf, jouw paard wellicht heel erg donkrebruin van zichzelf en dankzij zijn wintervacht dus zwart. Maar tussen zwart-zwart en bruin-zwart zit een verchil.

Idd zorg dat er geen zweet achter blijft na het rijden als je hem in de zon zet. Goed afsponsen. Daarna laten rollen in het zand en dan heeft hij een filtertje op en is hij ook snel weer droog.