Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 08:45

Ik ben inmiddels aan het rondkijken voor leuke paardjes en ook diverse stallingen. Momenteel lease ik, en op die stal zou ik graag willen blijven komen als ik een eigen paardje heb.

De prijs is 235 voor een 3 bij 2,50 stal en 2 buitenbakken en longeerring, zomers weidegang ;s avonds op stal, en winters op stal, kleine paddock. Zelf mesten , vlakbij huis. Je kan nog kiezen uit een containerbox, 210 en grote box 3 x 3 260.

Kies je je stalling aan de hand van wat je te besteden hebt, of vanwege de voorzieningen en/of gezelligheid en daardoor ook meer gaat betalen, of gericht op wat het paard nodig heeft.?

Wie antwoord .........

joyce B

Re: Op basis van welke eisen kies jij je stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:18

In eerste instantie op wat het paard nodig heeft. Dat moet in elk geval in orde zijn. Vervolgens kijk ik naar luxe en budget en de prijs-kwaliteitsverhouding.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:20

kwaliteit voor het paard staat voorop (ben daarom verhuisd van luxe pension met binnebak naar stal met 24/7 buiten) Dan het budget en dan mijn eigen comfort

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:22

Ik kies een stalling op de mogelijkheden die hij bied voor mijn paard.
Het kan nog zo mooi zijn in mijn ogen, als het er niet 100% goed voelt voor het paard doe ik het niet.
Een paard ziet niks van mooie stallen, maar hecht wel waarde aan hoe vaak en lang hij op de wei mag, welke kwaliteit voer hij krijgt, of hij met andere paarden kan spelen en hoe er met hem omgegaan wordt.

Dus dat zijn zaken waar ik extra op let.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:25

Paard moet zomer en winter naar buiten kunnen en een rijbak (eventueel in de buurt), verder wil ik zelf kunnen beslissen over wat hij/zij te eten krijgt. Mijn paarden zijn er 24 uur per dag en ik slechts een paar uurtjes, thuis heb ik alle luxe voor mezelf en op stal hebben de paarden hun eigen "luxe", hahaha, is minder luxues voor mezelf maar paarden hebben het super en verzorgen doe ik zelf dus daar ben ik ook tevreden over :D .

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 09:26

Ik ben namelijk tevreden gezien de voorzieningen waar je gebruik van kunt maken op de huidige stal, alleen in de winter staan ze alleen op stal, en zijn ze echt afhankelijk wanneer jij komt, dat vind ik minder.

Ook denk ik dat de prijs redelijk is naar wat je hebt, hoewel er ook stallen zijn die iets verder v me huis zijn en die eigenlijk paardvriendelijker zijn, dus bedoel ik mee meer buiten zijn en kunnen kijken. Dan zijn er weer kleine dingen zoals geen wc enzo, dus dat vind ik wat minder, een kantine is leuk niet noodzakelijk.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:27

Ik kijk vooral naar: weidegang, ruime box, goede voeding en of er andere paarden aanwezig zijn.

Daarnaast zijn mijn eisen: het liefst zo goedkoop mogelijk en min. een buitenbak en eigen kast.

Ik heb nu een goede stal gevonden. Het is er lekker rustig, iets wat mijn pony echt nodig heeft. Een stalhouder die begaan is met de dieren. Daarnaast zowel in de zomer als in de winter overdag weidegang (en zomers 24/7). Daarnaast héle ruime stallen. Een buitenbak en mooie uitrijmogelijkheden. Ik heb mijn eigen kast. Oftewel mijn pony heeft het goed en het voldoet aan mijn eigen wensen. De kosten zijn overigens 150e per maand all-in.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:30

Mijn paard staat 24/7/365 buiten, dus voor mij is belangrijk dat er voldoende veilige weidegrond is, een goede stabiele kudde en faciliteiten zoals electra, watervoorziening, hooiopslag en uitrijmogelijkheden.

Tevens wil ik de vrijheid hebben om zelf te zorgen voor mijn paard, in goed overleg te kunnen beslissen over bepaalde zaken (voer, ontworming en weideonderhoud) en moet het toegestaan zijn en betaalbaar om te fokken en dus een veulen aan de voet te hebben.

Daarna kijk ik naar de basiskosten en bijkomende kosten (kracht- en ruwvoer en weideonderhoud).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:35

mijn eerste eis is: 24/7 buiten en veel ruwvoer

dan pas komen 'eisen' als afstand, kosten en andere voorzieningen.

Alhoewel ik liever 80 km heen en weer reis als mijn paard natuurlijk gehuisvest kan worden, dan 4 km om de hoek met binnenrijhal solarium en kantine

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:37

Ik kijk eerst naar hoe het voor het paard is.
Hij staat er immers de hele dag, ik ben er maar een paar uur.

Weidegang met andere moet aanwezig zijn.
Ook in de winter moeten de paarden samen naar buiten kunnen op een fatsoenlijk stuk.
En er moet goed en genoeg hooi gevoerd worden.

En er moet een droge bak zijn.
Dat is de eis voor mezelf.

Uiteraard moet alles veilig zijn, maar dat lijkt me voor zich spreken.
Geen rommel in de weide, of prikkeldraad.

En als er dan nog dingen als een kantine aanwezig zijn is dat mooi, maar geen moet voor mij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:39

Zomer en winter tenminste overdag naar buiten kunnen, en niet halve dagen of een uurtje in de paddock of zo. Liefst ook dag en nacht naar buiten kunnen in de zomer.

Goede kwaliteit hooi en voldoende hooi.
Voldoende stalbedekking (stro in een dikke laag).
Paarden kunnen in groepen naar buiten, niet ieder paard apart achter een touwtje.
Geen verplichtingen voor luchtzuigers (banden om o.i.d.)

Een goede buitenbak.
Een binnenbak is mooi meegenomen.
Warm water is mooi meegenomen.
Goede buitenrij mogelijkheden zijn mooi meegenomen

Liefst geen kantine, dat levert alleen maar ellende op
Niet te groot
Ook nog op redelijke afstand (max 30 km).

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:40

1) Het hele jaar door weidegang
2) Een kudde
3) Een bak met evt. uitrijmogelijkheden
4) Het hoeft echt niet keurignetjes te zijn, maar wel veilig
5) Betaalbaarheid

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:43

ik kies voor een stal waar ze voor 100% het beste met mijn paard voor hebben.

ik heb nu 3 stallen gehad die na mooie praatjes van de stalbaas na een tijd niet meer na kwamen.

mijn paarden MOETEN iedere dag naar buiten op de wei of paddock zowel zomer als winter.

ik heb een tinker van 1.63 die bij mijn huidige stal in een 4x4 box staat en ik moet zeggen dit vind ik ook de juiste afmetingen ik ben van mening dat een 3x3 een shet of kleine pony box is.

mijn shetlander heeft een 3x3 box.

hier even wat puntjes over mijn stalling

*boxen van 3x3 3x4 en 4x4.
*weidegang van 07:30 tot 18:30 op groote weides zonder onkruid.
*3x per dag voer in de vorm van krachtvoer (al het voer is inbegrepen van muslie tot brok van sportbrok/muslie tot de light muslie's van slobber tot zemelen etc etc.
*goede kwaliteit hooi/voordroog van eigen land met gecontroleerde weides.
*eigenaren met 100% hart voor dieren en 100%verstand van paarden die het paard echt voorop zetten.
* 2 minuten van de prachtige bossen van dorst inclusief het natuurgebied met schotse hooglanders.
*1 buitenbak met een super bodem en sproei instalatie
*bij de paarden worden iedere morgen de drollen eruit gehaald en staan tot hun buiken in het SCHONE stro (of vlas als je paard dit nodig heeft)
*2 paddocks waar je ook in kunt longeren.
*prijzen 235 voor een pony 265 voor een paard op basis van volpension dus: iedere dag mesten en opstrooien ,voeren,binnen buiten zetten ,voeren van medicijnen, deken afdoen in de avond.

dit zijn voor mij sinds ik hier sta echt de eisen voor een pensionstal.
na lang zoeken zijn dit mensen die hart voor paarden hebben.

(we hebben nog 2 boxen vrij 1 van 3x3 en 1 van 3x4 dorst NB)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:51

Ik zou in dat geval liever zelf verhuizen Arabesk :p
Liever 80 km heen en weer naar mijn werk, dan naar mijn paard... En ik zelf kan makkelijker geschikte woonruimte vinden, dan dat ik dat voor mijn paard helemaal naar mijn zin heb :D Apart eigenlijk als je het zo bekijkt.

Ik heb gelukkig de paarden nu aan huis, en alhoewel dat nog lang niet het perfecte plekje is in mijn ogen, hebben we het er prima naar ons zin en voelt het goed te weten dat je er zelf iets aan kunt doen om in de richting van het bijna perfecte plekje te komen ;)

Bijna overal is wel wat. Dat houdt je toch. Paarden houden is erg persoonlijk. De een vind dit belangrijk, de ander dat. De eens wil zijn paard elke nacht op stal en maar een paar uurtjes op het gras, de ander wil het paard dag en nacht perse in de wei en voor weer anderen is een tussenweg van deel wei, deel paddock, eventueel met stal voor in de winter beter.
Iedereen heeft een ander budget en de een hecht veel aan luxe voor zichzelf omdat paarden naast een drukke baan alleen maar ontspanning moet zijn en in elk weersomstandigheid, de ander is tevreden met minder luxe omdat hij daar toch weinig tot niet gebruik van wil maken en vindt het bijvoorbeeld belangrijker dat er uitgebreide leuke uitrijdmogelijkheden zijn.

En gelukkig zijn er bijna net zoveel verschillende stallen als verschillende mensen en kun je meestal wel iets vinden wat bij jou en je paard past. Alleen niet altijd om de hoek helaas...

ps: ik vind de grootte van een box belangrijker als een paard daar elke nacht in moet staan, dan wanneer het paard bijna altijd buiten staat en er alleen af en toe een nacht in doorbrengt...
Mijn stallen zijn 3 bij 3,50 en 2,75 bij 3,50 en dan nog een kapschuur die als stal gebruikt kan worden (24m2) en dat gaat wel voor de nacht, maar het liefst heb ik ze bij redelijk droog weer en droge bodem gewoon buiten.
Bij een stal met een uitloop eraanvast dat ze ook 's nachts gewoon naar buiten kunnen, maar de stal nog wel iets kleiner zijn. Als het paard maar droog kan staan en liggen, de loopruimte ontstaat dan door de uitloop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:19

Ik sta thuis, maar mocht ik ook naar een pensionstal gaan dan kijk ik allereerst naar de hoeveelheid weidegang. Het liefst heb ik ze 24/7 buiten met een schuilstal. Dit mag ook een paddock zijn, omdat ze snel dik worden. Daarna zou ik gaan kijken naar de kosten en als dat goed zit naar andere faciliteiten. Een goede (buiten)bak vind ik toch ook wel fijn. Maar goed de wensen voor mijn paard zijn dus belangrijker dan mijn wensen, het dier moet zich er tenslotte het meeste thuis voelen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:32

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Zeker hier in de randstad kun je wel het allerbeste voor je paard willen, maar het moet ook nog wel financieel haalbaar zijn. Naast de punten die hierboven genoemd zijn, vind ik heb belangrijk dat er paardenkennis op stal aanwezig is. Ik bedoel daarmee, dat ik liever niet bij iemand ga staan die geen kijk op paarden heeft. Als mijn pony wat mankeert, dan moet er wel ingegrepen worden.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:37

Toen ik mijn eerste paardje net had, keek ik eigenlijk meer naar: Wat is handig voor mij... heel dom (ik weet het) ... Dus ben op een manege gaan staan.

Omdat ze daar een binnenbak bijhadden en de kosten waren goed te doen (en was bij mij om de hoek, thuis).
Maar diep van binnen wist ik dat dit niet eerlijk was tegenover mijn paardje. (22 uur per dag in een box te moeten staan)

Daarom heb ik eindelijk de stap genomen om voor stal te gaan waar mijn paard het beter zou hebben.
Dus volop weidegang in de zomer (en indien het weer toelaat in de winter ook nog)
Zit alleen geen binnenbak bij (Wat voor mij echt even afzien wordt denk ik) en de reistijden zijn wat langer
Maar paard staat er echt super naar zijn zin en heb er nog geen minuut spijt van gehad!

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:42

Voor mijn paard heb ik hiervoor gekozen ( 2 jarige , dus grasmaaier ;) )

- ruime box
- elke dag minimaal 8 uur weidegang
- snachts op stal
- goed ruwvoer/stro
- weidegang in groepen
- goede uitrij/wandelmogelijkheden

voor mijzelf
- Betaalbare stalling (€155,-)
- Goede buitenbak (binnenbak is te huur op 10 minuten stapafstand)
- dicht bij huis
- gezellig klein groepje op stal

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:46

- buiten komen op wei of paddock (met hooi) zowel zomer als winter (afhankelijk van weer)
- ruime schone boxen die goed gemest/gestrooit worden
- binnenbak en buitenbak
- mensen met kennis waar ik van kan leren
- gezelligheid
- westernstal (liefst showruiters)

deze heb ik gevonden maar rij er iedere dag een half uur voor. maar dit is het dubbel en dwars waard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:58

Ten alle tijde kies ik allereerst voor wat mijn paard echt nodig heeft. Dus:

- weidegang het hele jaar door in de (liefst een stabiele) kudde
- de mogelijkheid om een box te huren bij ziekte
- 's winters extra ruwvoer op het land

En daarna kies ik voor mezelf, de werkelijke kosten voor deze plek en de juiste voorzieningen (bak, uitrijmogelijkheden e.d.)
En pas daarna voor de gezelligheid. Want ik vermaak me op zich ook prima alleen met mijn paard, als ik eerlijk ben. :)
Ik heb thuis de hele dag al mensen om me heen, dus ik hoef dat op stal niet per se ook te hebben. Toevallig heb ik dat nu wel, dus dat is heel fijn en dat waardeer ik ook enorm. We kunnen altijd bij elkaar aankloppen, voor elkaar's paard zorgen tijdens vakanties, elkaar helpen bij de training of samen de hei op of het bos in. En ik ben heel blij dat er nu wat NA ingestelde mensen bij zijn, die ook aan NH doen en aan bitloos rijden. Heb ik eindelijk ook een klankbord, want ik was eerst de enige die aan freestyle en NH deed. Was ook wel grappig, maar dit vind ik fijner en veeeeeeeel gezelliger. :j :)

Maar het ALLERBELANGRIJKSTE is en blijft dat mijn paard zich daar gelukkig voelt, vaste vriendjes heeft en er goed bij staat op het land. Want hij moet daar zijn dagen doorbrengen, ik ben er maar een paar uurtjes per dag. Dus dan pas ik me aan, als het moet en dat doe ik met alle liefde. :)

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:12

Ik kies wat mijn paard nodig heeft en dat weidegang is het hele jaar door..
6/7 uur s morgens tot 22.00 / 23.00 s avonds winter van 8.00 tot 18.00
Ook onbeperkt ruw voer vind ik belangrijk en dat krijgt ze ook als ze op stal staat en in de winter wordt het buiten bijgevoerd. Ik heb zelf invloed op de hoeveelheid brok / muesli ( wordt gegeven en ingekocht in overleg met mij, elke paard heeft zijn eigen brokken / muesli)
een goede ruime stal ( 3,5 x4) voor de nacht.
Dagelijks uitmesten en goed op strooien( wordt gedaan)
Goede afrastering van de weide en gezelschap op de wei
Dit alles heeft mijn paard nu :D

De enige luxe die ik zelf wens is een goede buitenbak en goede uitrij mogelijkheden.
En dat is er ook!

De prijs wat ik betaal staat gelijk aan de verhouding voor wat mijn paard er terug voor krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:12

Ik heb mijn paarden bij me aan huis, maar toen dat nog niet zo was, waren mijn allereerste eisen dat mijn paarden dag en nacht het hele jaar door in de wei konden lopen, onbeperkt en goed ruwvoer kregen en altijd voldoende en vers water hadden.
Mijn volgende eis was dat er goede uitrijmogelijkheden waren, dus het liefst vlakbij een bos.
En als dat er was, vond ik een buitenrijbak ook wel erg prettig.

Een toilet was er niet op de pensionstallen, en een kantine ook niet.
Gezelligheid was ik niet naar op zoek (dat had ik wel in mijn sociale leven), want als ik bij de paarden was, gingen we òf urenlang het bos in òf rijden of grondwerken in de bak en/of bracht ik m'n uurtjes in de wei door, heerlijk bij de paarden zitten, observeren en genieten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:15

Als er geen weidegang is het hele jaar door houdt het bij mij al op... dat is echt eis nummer 1. Een binnenbak hoef ik niet zo nodig, als ik maar wel altijd kan rijden in een goeie bak zodat ik altijd kan blijven trainen. Verder moet de stallen ruim zijn en dat is minimaal 3x3 liefst nog groter.

Ik heb de paarden nu aan huis, dus hoef niet op zoek, maar om luxe geef ik niets.

edit: uiteraard zou het in mijn eigen budget moeten passen. Al naar gelang er luxe is wil ik er best voor betalen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:19

De stal klinkt zo best goed, ik vind alleen de boxen wel erg klein!

Ik vind het belangrijk dat de boxen ruim, fris en licht zijn, dat er een rijbak is die altijd te rijden is (dus ofwel een binnenbak erbij ofwel een buitenbak met erg goede bodem), dat de paarden op de wei of paddock kunnen (liefst overdag de hele dag, maar in elk geval een uurtje per paard kunnen uitlopen), dat ik zelf mag voeren, mesten en strooien (omdat ik altijd onenigheid krijg over de hoeveelheid stro en vooral mijn principe van onbeperkt hooi anders :+ ) en ik wil een waterslang met warm en koud water. Solarium, stapmolen en andere voorzieningen zijn een pre. Verder moet mijn kind er mogen komen, moet ik mijn trailer er kwijt kunnen en ik ben niet van de openingsuren ivm wedstrijden etc. Hengsten moeten toegelaten zijn en tot slot vind ik de sfeer op stal belangrijk, want ik ben niet zo'n kliekjesmens. Uiteraard moet het betaalbaar zijn. Dat dergelijke stallen bij mij in de buurt niet te vinden zijn en ik dus altijd een takkeeind moet rijden, daar ben ik al aan gewend ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:20

De stal van TS zou mij dus al niet aanspreken omdat ze in de winter niet op het land mogen en dus de boxen veel te klein zijn.