Fruit, bananan, tomaat, komkommer, appel, aardbei, sla enz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lubberslieke

Fruit, bananan, tomaat, komkommer, appel, aardbei, sla enz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 08:59

Hoi,
Mijn merrie is gek op eten, ze krijgt natuurlijk gewoon brok hooi, nog beetje lijnzaadolie, in de zomer fenelook(knoflook en vitamini)
Maar.... Ze is ook gek op fruit, bananen appels tomaat komkommer appel aarbei sla bloemkool raspsla boterhammen crackers ijsjes naja vanalles dus.
Gewoon 1 stuk enz per dag is niet zo erg hoorde ik, lekkere gezonde beloning (bananen stoppen de stoelgang dus moet je mee oppassen)

Maar zijn een van die lekkernijen ook giftig??? Ik neem toch aan dat het paard zoals het in de natuur en in de wei ook is het netjes uitzoekt??

Greetz

aslo

Re: Fruit, bananan, tomaat, komkommer, appel, aardbei, sla enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:19

Bananen werken zelden stoppend. Das een fabeltje. Alleen moet je ze wel rijp eten, groene bananen zijn moeilijk te verteren.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:23

Mijn zusje voerde haar pony een tijdje bananen omdat het zo'n verschrikkelijk heethoofd is op wedstrijd, een stofje in de banaan werkt kalmerend :)

Ik geef de mijne ook wel eens wat restjes wat overblijft, volgens mij niet giftig

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:27

Tomaat, komkommer, sla, bloemkool, raspsla, boterhammen, crackers, ijsjes,.. is geen fruit :D maar 'k weet wat je bedoelt.
Met ijs zou 'k oppassen, zeker als er een chocolade rand rond zit, dat kan dodelijk zijn, het bevat ook veels te veel suikers wat tot zwaarlijvigheid kan leiden en hoefbevangenheid, etc...
Zie ook dat het brood droog is, anders zou dat kunnen gisten & krijg je kolieken :)

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:30

Mijn paard eet ook echt alles ;p

Banaan, Aardbeijen, Ijsjes, Pudding, Slobber, Biks, Meusli, Hooi, Appel, Crackers, Van due tuc koekjes die had die een keer van me gejat ging ff weg en wegw aren mn koekjes alles lag op de grond en meneer zat ervan te eten:P. Hij vind ranja ook erg lekker door zijn slobber met stukjes banaan en een paar smikkels.
Zou bijna zeggen dat die mens is hij wil gewoon alles hebben wat voor zijn neus komt :+

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:35

SETEFURII_ schreef:
Tomaat, komkommer, sla, bloemkool, raspsla, boterhammen, crackers, ijsjes,.. is geen fruit :D maar 'k weet wat je bedoelt.
Met ijs zou 'k oppassen, zeker als er een chocolade rand rond zit, dat kan dodelijk zijn, het bevat ook veels te veel suikers wat tot zwaarlijvigheid kan leiden en hoefbevangenheid, etc...
Zie ook dat het brood droog is, anders zou dat kunnen gisten & krijg je kolieken :)

Voor honden wist ik dat chocola giftig was, maar ook voor paarden?
Nou jaa, dingen als chocola en ijs geef je gewoon niet aan je paard, waarom zou je het doen?
Zijn genoeg andere lekkere beloningen maar zover ik weet kunnen de meeste groete en fruit soorten geen kwaad.
Je kan het toch ook houden bij appels, wortels, muesli,... enz, weet je zeker dat ze er niks van kan krijgen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:36

geef je hem dan soja of melk pudding? :+ sorry, 't was te verleidelijk :P
Let wel op he, teveel is schadelijk ;)

@ Charr_x
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chocolade
naar invloed op de hersenen gaan :)
edit: sommige paarden zijn ook verzot op Special-K, in onze manege zijn er toch een paar die er verzot op zijn :P

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:38

Okee, weer wat bijgeleerd!
Maar ik zou echt niet weten waarom iemand in godsnaam iets van chocola aan zijn paard zou voeren (expres) :P

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:54

Fruit geen beperking, maar geen koolsoorten voeren!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:58

Nickas schreef:

ojee je hebt het 'giftige kool-topic' gelezen he :D

@ charr_x ik ken iemand die dat deed, paard heeft tot nu geen duidelijke tekenen van vergiftiging laten zien
maar wie weet is z'n lever ook aangetast, you never know :)

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:58

Ik zou ook geen kool geven maar bij mij op stal staat er een die krijgt/en eet echt alles wat los en vast zit, zo ook bloemkool en aardappelschillen. Hij eet zelfs croisant met ham en kaas :D
Die van mij krijgt eigenlijk alleen maar fruit en bananen vindt ze dan ook erg lekker.
voor de rest is brood haar absolute favoriet maar ze krijgt nooit droog brood ik maak het altijd eerst nat.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:03

Nickas schreef:

waarom geen koolsoorten???
(bloemkool andrijvie sla enz?)

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:04

1_Daphne_1 schreef:
Ik zou ook geen kool geven maar bij mij op stal staat er een die krijgt/en eet echt alles wat los en vast zit, zo ook bloemkool en aardappelschillen. Hij eet zelfs croisant met ham en kaas :D
Die van mij krijgt eigenlijk alleen maar fruit en bananen vindt ze dan ook erg lekker.
voor de rest is brood haar absolute favoriet maar ze krijgt nooit droog brood ik maak het altijd eerst nat.

waarom maak je het brood nat, dan gaat het toch juist gisten of niet??

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:08

Ik weet niet of het klopt, maar ik heb ooit gehoord dat tomaten giftig zijn voor paarden

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:10

Ik heb dit gevonden op een site ivm kool:

Behandeling van staart- en maneneczeem paarden in het kort samengevat:

1. Verstrek veel brandnetels om te ontgiften
2. Geef extra vitamines, mineralen en spoorelementen om de tekorten in het lichaam weer aan te vullen. Deze zitten in spelt,zwarte haver ,maïs, alle koolsoorten, broccoli, rode en witte kool, rode bieten, ui, knoflook, wortel, appel, groene thee, kurkuma, zwarte peper, kombucha.
3. Twee keer per week een magnesiumbehandeling.
4. Voer geen bewerkt voedsel waar suiker of melasse inzit.
5. Laat alleen inenten met die stoffen die echt nodig zijn (dus geen complete cocktails).
6. Ontworm alleen na een mestonderzoek.
7. Beperk de grasconsumptie, zeker van zure gronden of als er geen kruiden in het weiland zitten.
8. Probeer stress, electrosmog en milieugifstoffen te voorkomen.
9. Laat het paard geen 24 uur per dag op de stal staan maar geef het beweging.

Zelf geef ik alleen wat over is, vandaag was het een grote hand gesneden kooltroep (zoals bami mix zegmaar) met komkommer en tomaat, voor morgen heb ik nog een kleine slakrop liggen...

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:13

konijnen mogen ook geen kool!
maar mogen paarde aardappelschillen?

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:20

Haha, de eerste keer dat ik mijn verzorgpaard een mandarijn gaf spuugde zij hem uit. Ik denk dat ze niet verwacht had dat hij wat zuur zou zijn. Maar sindsdien was ze er gek op! Heb nu een eigen paard, maar nog niet geprobeerd om mandarijnen te geven. moet ik toch eens gaan doen

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:03

Lubberslieke schreef:
1_Daphne_1 schreef:

Als je het brood nat maakt en je geeft het 3 seconde later aan je paard dan kan het niet meer gister hoor.. haha :P
maar als je te lang wacht gaat het gisten en schimmelen..
als je droog brood geeft dat het vast zitten in de keel of het brokkelt in de longen enz.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:05

mijn paard is super gek op :

Aardbij + Appel + Peer + Wortel.. :) en dat eet hij in een keer en dan krijg je een heerlijke slijmblurry xD

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:10

lekkere verse pruimen, zo van de boom.
ik bijt er wel zelf eerst de pit uit hoor!

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:16

Lubberslieke schreef:
1_Daphne_1 schreef:

~
Ik laat het brood voor mijn paardjes altijd eerst hard worden buiten de verpakking. Gaat het ook niet aan het verhemelte plakken. (al kan dat weer hele grappige taverelen met zig meebrengen, maar dat buiten beschouwing gelaten)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:33

Mn vroegere verzorgpaard was gek op banenen, komkommer en witlof.

Ax niet, die kent dat niet en zo'n held met proeven is hij niet :P

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:00

sla is moeilijk te verteren, koolsoorten zijn 'gassig' dus zou ik ook niet geven.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:49

Die van mij krijgen als extraatje appels,bananen,wortels. Ik heb paarden ook wel eens peer gegeven. Wat ze ook erg lekker vonden(met toestemming van eigenaar hoor). Maar je kan ze dus ook aardbei geven?
Ben benieuwd wat ze daar van vinden. Toevallig hebben we net aardbeitjes gekocht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:17

Nickas schreef:

Als je kilo's appel of peer gaat voeren krijg je dat de boel gaat gisten in de maag en darmen (komt door het suiker gehalte), gevolg is nogal eens koliek. Ook fruit dus met mate. Kool idem, klein handje af en toe geen probleem, maar meer dan dat geeft inderdaad ook rap koliek klachten.

Aardappelschillen bevatten blauwzuur, en dat is ook voor paarden giftig.