Prikkeldraad.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prikkeldraad is?

Goed
1 (0%)
Slecht
100 (90%)
Ligt eraan!
10 (9%)

Totaal aantal stemmen: 111

Lieszje

Prikkeldraad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:23

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie mening over prikkeldraad.
Zelf heb ik 4 jr. lang een merrie verzorgt die door prikkeldraad een wond had opgelopen.
Dit paard is van de paardenmarkt afgehaald helaas was er volgens de DA niks meer an te doen.

Ik lees de laatste tijd vaak verhalen over prikkeldraad wonden.
Dus nu vraag ik mij af, wat vinden jullie nou van prikkeldraad?
En waarom zou je er wel of niet voor kiezen?
En want zijn jullie ervaringen met prikkeldraad?

Zelf zou ik prikkeldraad nooit gebruiken.
Ik heb te vaak verhalen gehoord van paarden die er wat door op liepen.

Hier even een foto van de merrie van vorig jr zomer.
Wond is nog erger geworden omdat er een paar mensen het nodig vonden om op haar te gaan rijden.
En ik weet dat de hoeven te lang zijn, ook nog een reden waarom ik weg ben gegaan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lieszje op 23-07-09 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

greetjeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:30

ik ken zelf ook zo'n verhaal,
een vriendin van mij (zonder verstand van paarden) had een shetlandertje gekocht en had die bij haar oma neergezet. en natuurlijk stond daar ook prikkeldraad. Een week of 3 ging het goed, maar toen kwam haar beestje met z'n poot in het prikkeldraad terecht en de wond was zo erg dat ze het shetje in heeft moeten laten slapen. Prikkeldraad is zo'n domme omheining!! je moet van dat lint kopen dat knapt als er teveel druk op staat.

vla_flipje

Re: Prikkeldraad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:35

ik vind prikkeldraad helemaal niks.paarden krijgen echte lelijke wonden.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:36

hangt ervan af
ik heb een paar dat door mijn draden heen knalt, aakt niet uit hoe dik ze zijn of hoeveel stroom erop staat.

toen heb ik de tip gekregen om alleen de bovenste draad te vervangen door prikkeldraad, daar gaan ze niet door en daar kunnen ze hun benen niet aan verwonden.

Ik heb het uiteindelijk niet gedaan maar vond het geen slechte tip voor als het niet beterde

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:14

Volgens mij is er een wet in de maak dat prikkeldraad bij paarden verboden is / wordt.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:15

Ik zou het nooit gebruiken.
De kans dat zo'n dier zich er lelijk aan verwondt is mij te groot.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:17

wij gebruiken ook prikkeldraad als je het goed strak spant is er niets aan de hand maar zodra het losser gaat zitten word het wel gevaarlijk dus kwestie van goed af heinen

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:18

Klopt heb ik ook gehoord dat het prikkeldraad verboden wordt. Ik zou zelf ook niet zo snel voor prikkeldraad gaan, paarden zien de brede lijnen veel beter dan prikkeldraad, en ze kunnen er gewoon zulke lelijke wonden door oplopen. Dus ik ga gewoon voor brede draden.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:19

Afschuwelijk spul!
Als je paard erdoorheen loopt, of er maar even overheen hangt, kan paard al blijven hangen. Ik heb al de meest afschuwelijke wonden gezien van paarden die aan het prikkeldraad zijn blijven hangen. Prikkeldraad "scheurt" de huid echt uiteen. Ik snap niet dat prikkeldraad niet verboden is in nl. Ik geloof dat het in België wel verboden is ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:20

Mijn hele wei was voorheen afgezet met prikkeldraad. Het meeste heb ik weggehaald en vervangen door hout en schrikdraad. Een ander deel mocht ik helaas niet weghalen, dat is de scheiding met een tuin van iemand, maar daar heb ik voor zover mogelijk schrikdraad voor gespannen. Ik vind het niet geschikt voor paarden. Ze willen schuren of over het draad heen eten en voor je het weet zitten ze vast. Ik ben dus blij dat het bijna allemaal weg is.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:23

vind het dood eng prikkeldraad.
bij ons zit t er ook op.
maar wij hebebn zoon gaas hekwerk tegen paaltjes aan.
de bovenste is een prikkeldraadje.
en erboven op met een stang een halve meter richting het weiland in een stroomdraad.
dus ze kunnen er zelf niet bij.
maar vind het alsnog niks

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:24

heb je ooit wel eens wonden van stroomdraad gezien dan? die zijn ook absoluut niet mis!

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:35

@ Nelleke1
Klopt! Maar aan schrikdraad zitten geen "stekels"(ik weet niet hoe je die dingen noemt). Daarbij blijft het beiden gevaarlijk, maar de kans dat een paard aan het prikkeldraad blijft hangen is groter dan aan het schrikdraad..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:37

friesiszwart schreef:
Volgens mij is er een wet in de maak dat prikkeldraad bij paarden verboden is / wordt.

Dat zou mooi zijn als het ook geld in de natuur want hier in de buurt gebruiken ze zelfs prikkeldraad in het bos. Echt olie dom vind ik dat want er zijn genoeg herten die erdoor heen of erover proberen te gaan met alle gevolgen van dien. Ik heb zelf een hert in de prikkeldraad zien zitten en vind het echt een afschuwelijk idee dat ze het overal neerzetten. Stroomdraad wonden zijn idd ook niet niks.
Toch heeft dat de voorkeur eerder dan prikkeldraad.

inge___xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:41

ja ze zeggen weleens dat van schrikdraad splinters afkomen als t breekt, mr het prikkeldraad breekt niet en kan dan helemaal om de benen heen en dat lykt me tog nog wat erger...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:43

eigenlijk is het allemaal erg toch ;)
Niemand wilt wonden bij paarden of andere dieren zijn. Denk dat zo'n rubbere band nog het veiligste is.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:45

inge, prikkeldraad dat goed strak gespannen staat met om de paar meter een paal kan niet om een been heen daar staat het namelijk veel te strak voor ;)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:51

Ik ken ook een paard dat doordat hij vast gezeten heeft in het prikkeldraad afgemaakt moest worden.
Ik ben zelf ook een keer van het paard gevallen in het prikkeldraad. (naast de bak zat een weiland voor koeien met prikkeldraad)
En ik heb er nog steeds een grote lelijke litteken van.
Van mij hoeft prikkeldraad niet :n

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:15

Ik ben helemaal anti-prikkeldraad. Het is wel zo dat wanneer een paard in schrikdraad komt het dezelfde soort wonden kan veroorzaken, maar met voldoende stroom is dat vaak toch niet zo.
Donna en Nobel zijn toen ze een jaar oud waren beiden door de prikkeldraad heen gegaan, nou die wonden.... Diverse hechtingen, ook onderhuids. Nee hoor, dat is niks. Gelukkig is het helemaal goedgekomen en zie je er vrijwel niets meer van, alleen als je het weet en wanneer Nobel in de verharing is zie je de plaatsen waar hij toen de wonden had.
Sindsdien lopen ze altijd achter schrikdraad waar voldoende stroom op staat!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:18

Och, wat is dat paard in voor conditie zeg!
Dat vind ik heel erg om te zien.
:\

Weet je of er al iets aan de hoeven is gedaan?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:23

Schrikdraad maakt ook klooje wonden. Maar daar gaat eerder mijn voorkeur naar uit dan prikkeldraad.
Mijn paard zorgt hoe dan ook dat ze er niet in de buurt staat al staat er maar 9 volt op :P Zolang ze maar respect voor het draad heeft laat ik dr lekker daar tussen staan, ze blijft er nu ook vandaag als het stroom er eens af is dus daar ben ik al heel blij mee. (mijn poonie had een prikpaaltjes uit de grond halen fetisj)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:35

Ik heb mijn paarden nu aan huis staan. Helaas is de weide afgezet met prikkeldraad en schapengaas.(hebben vroeger schapen gestaan).
Nieuwe palen kunnen nog niet de grond in, er zitten hier erg veel stenen in de grond. Het moet eerst een paard dagen goed geregend hebben en dan kunnen ze de grond in met behulp van een tractor.
Ivm veiligheid mag de shet alleen naast de boederij grazen en de haf op het grote land. Ze gaan beidde 2x per dag 3 uur naar buiten. Ze staan nooit samen buiten, de shet is nogal creatief met uitbreken en is al 2 x goed hard in elkaar getrapt.

Wij hopen op een langere lijd flink regen dan kunnen de palen de grond in en het stroomdraad erop.

Stroomdraad/lint kunnen ook voor lelijke snijwonden zorgen

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:41

Annouk schreef:
Och, wat is dat paard in voor conditie zeg!
Dat vind ik heel erg om te zien.
:\

Weet je of er al iets aan de hoeven is gedaan?

Ze zijn daarna sowieso een keer bekapt.
Ze zullen nu waarschijnlijk alweer te lang zijn.
Eigenaar is een oude boer die er eigenlijk mee wilt stoppen (met zijn eigen paarden dan).
Hij heeft de hengst al verkocht, ik hoop voor sommige paarden dat ze snel verkocht zullen worden.
Maarja de merrie op de foto heeft wel een tweede kans gekregen bij deze boer.
Anders was ze op haar vijfde al naar de slacht gegaan.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:45

Aha. Ik was er even nieuwsgierig naar.
;)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:51

PP > VSW