eeuwige zoektocht naar goede stalling!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

eeuwige zoektocht naar goede stalling!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 04:02

Hallo,

Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik vind het toch moeilijk om de juiste stalling te vinden.
Miijn verhaal:
3.5 jaar geleden heb ik een paard gekocht, ze stond 3 jaar op dezelfde stalling alles was in orde maar ze stonden hoe langer minder op de wei, in de winter bijna nooit en in de zomer om de andere dag een halve dag. Ze is al wat ouder en ze werd stijf dus heb met spijt in mijn hart een andere stalling gezocht.

Stalling 2 heeft ze maar paar maanden gestaan want ze stonden wel elke dag buiten maar ze kregen vaak geen eten en verzorging, ze is bijna dood gegaan aan koliek dus ben daar rap weg gegaan.

Nu staat ze 24 op 24 buiten op de wei met open stal, ze staat wel alleen met naast haar een ander paard die eigenares doet alles kwa verzorging enzo. Maar nu is weer het probleem dat zij alles overneemt en wa ik ook zeg ik krijg bv geen inspraak hoeveel eten ik mijn eigen paard geef, ze moeit zich ook met alles als ik iets zo doe dan doe zij dat toch anders en is mijn manier altijd verkeerd, ik erger mij hier rot aan. Ook heb ik al een discusie gehad over het hooi, zij vind 1 plak smorgens en 1 plak s avonds genoeg maar ik vind van niet, ze zegt dat er ook nog gras op de wei is maar in de winter is da al niet vet en er zit dan ook niet veel in.

Nu heb ik de mogelijkheid om naar een andere stalling te gaan en ik zou da direct doen, ben al gaan zien het bevalt mij wel maar wel een paar punten: ze staat momenteel mank (al 2 maanden) en ik vind het dan ook wat link om ze dan in een kudde te introduceren, ook al omdat ze niet te sociaalste is, ze doet niks maar ze gaat lopen van de paarden en dan heeft haar been ook geen rust; Nu is er wel een mogelijkheid om haar nog een tijdje alleen te zetten want ze heeft een eigen paddock aan haar stal.

Nu staan ze daar in vanaf oktober tot en met maart op een grote zandpaddock met echt wel onbeperkt hooi (voor elk paard is er een houte kist dus het hooi ligt niet op het zand) volgens mij is dit even goed maar heb daar geen ervaring in.

Ik wil nu dat het haar laatste stalling is want al dat verhuizen is ook niet goed, ze vind alles wel goed zolang ze eten krijgt maar toch.

Wie heeft het oook zo moeilijk om een goede stalling te vinden want kan er momenteel niet van slapen omdat ik nu weer moet beslissen, en wat is de juiste?

groetjes

ps: het is wel een beetje lang maar het deed goed om het eens af te schrijven

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:39

Da's idd een heel verhaal. :D

Ik snap best dat het moeilijk is de verzorging van je paard uit handen te geven. Want dat is eigenlijk wat je doet als je paard in pension staat. Enerzijds heb je het gemak ervan dat je niet 3 of 4 keer per dag naar je paard hoeft, voeren, mesten, water geven, enzovoort. Anderzijds heb je natuurlijk ook geen of weinig inspraak in wat er gebeurt. Dat kan ook niet, zeker niet als je op een stal staat met meerdere pensionpaarden. Iedereen doet of wil het nl. anders en het is onmogelijk om het iedereen voor 100% naar de zin te doen. Zolang je je paard in pension hebt, zul je bepaalde dingen moeten accepteren. Overal heb je wat en laat je wat. Kun of wil je dat niet, dan moet je iets voor jezelf kopen of huren.
Voor wat betreft het hooi; hoe ziet je paard eruit? Ik lees niet dat ze mager is, alleen dat jij het te weinig vind. Het aantal plakken op een dag zegt mij niks, wel hoe je paard eruit ziet. Hoe dik zijn de plakken en wat is de kwaliteit van het hooi, zie je terug in de conditie van je paard. Als ze er goed uit ziet, maak je er dan niet te druk om. Als je ergens anders naar toe gaat, zul je ook weer tegen zaken aanlopen die je minder prettig vindt. Denk er rustig over na. Door de bank genomen is verhuizen voor een paard niet plezierig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:13

Momenteel staat ze niet op een pension maar op een wei, dus ik dacht ik zal meer inspraak krijgen maar dit is niet zo. Dus enkel mijn paard staat er en haar paaard staat er maar zij geeft wel elke dag (behalve maandag dan mest ik uit en geef ze eten) eten en mest uit. Zij zorgt voor het eten eten en besteld hooi.
Het is ook zo dat ze deze winter voor het eerst zonder dekens komt te staan dus wil ik zeker dat ze het niet koud heeft.

Waar ik mij het meeste aan erger is da ik precies niets meer over mijn eigen paard te zeggen heb. Als ik iets doe dan vind zij dat het op haar manier gedaan moet worden maar ieder heeft toch zijn manier van werken en daarom is het één niet beter of slechter. Ik heb er al iets over gezegt maar dat was niet zo 'n groot succes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:24

Denk dat dit voor heel veel mensen heel herkenbaar is hoor ;)
Ik heb ook vele slapeloze nachten gehad over twijfels wat ik moest met stalling. Of er is iets met de verzorging, of de bak is niet goed, enzovoort! En de machteloosheid omdat je er zelf niets over te zeggen hebt en vaak niet iets mag/kan veranderen aan de situatie.
En zelfs nu ik ze aan huis heb, heb ik in het begin wel slapeloze nachten gehad omdat het allemaal toch minder winterproof was dan ik had verwacht. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren steeds alles een beetje kunnen verbeteren en ben ik nu bijna tevreden ;)

Die laatste stalling waar je het over hebt klinkt wel goed. Hoe groot is het paddockje wat aan haar stal vast zit? En is er een mogelijkheid haar eventueel eerst te laten wennen aan 1 van de paarden en haar daarmee apart te zetten van de rest? Misschien hebben ze daar ook een oudje, of een geblesseerd paard wat sociaal is en wel wat rust kan gebruiken?

Als de zandpaddock groot genoeg is, is er vast wel een mogelijkheid in elk geval overdag een draadje te spannen zodat ze wel naast de anderen staat, maar niet in die grote groep. Een stukje van zo'n 200 a 300m2 met een eigen hooibak zou al heel mooi zijn!

Sterkte, en besef dat als je eenmaal een besluit hebt genomen waar je achter staat, dat het waarschijnlijk een hele opluchting is en er een last van je schouders valt!

dromertje2

Re: eeuwige zoektocht naar goede stalling!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:34

Als het kon zou ik het allemaal zelf doen maar dit is geen mogelijkheid.
En als ik nu zelf nog extra hooi zou mogen geven maar da mag ook niet.

Ik weet niet precies hoe groot het is maar het is zo'n rechthoek, en ik heb wel al afgesproken dat ze eerst achter een draadje komt te staan. Van mij mag ze gerust heel de winter in dat paddock staan en in april als ze dan naar de zomerweides gaan hebben ze het toch allemaal te druk met gras eten dat da wel zal gaan denk ik. Er is nog een oudje (van 30 jaar), ze is dan is niet meer de oudste, waar ze bij kan staan.

Moet wel zeggen dat het allemaal pony's van dezelfde groote en dat er geen hele jonge paarden staan want daar kan ze niet mee om.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:36

Joyce B: Moest ik in nederland wonen was uw luxe buitenplekje wel interessant.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:59

het is heel herken baar vooral als je in een stad woont zal het moelijker zijn iets goeds te vinden

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:59

het moosite is een eigen boerderij te hebben waar je op je eigen land een paar stallen neer kan zetten
dit is wel een droom van mij

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:04

Ja dat is mijn droom ook maar ik vrees dat da voor mij toch een droom blijft.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:05

ja voor mij ook hoor hihi

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:06

goh dit klinkt me heel bekende in de oren.
heb ook meerdere stallen gehad en ik kon er voor mn paard toch elke keer niet lekker me draai vinden. alleen wat ik nu heb is dat mn paard dr draai wel heb maar dat ik niet weet of ik t dr nog wel zo leuk vind :P
vind het trouwens wel raar dat jij niet zelf mag bepalen hoeveel voer je paard krijgt. je weet zelf het beste hoeveel ze nodig heeft, of ze soms wat meer of soms juist wat minder nodig heeft.
als ik jou was zou ik toch denk ik voor de laatste stal gaan. klinkt toch wel heel fijn daar. en als ze gewoon in het begin appart in een paddock kan, dan kan ze daar eerst beter worden en rustig wennen en dan kan je dr daarna in de kudde introduceren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:13

Ik heb al daar al discusies voor aangegaan maar zij vind dat ik haar moet vertrouwen maar ik geef toe da ik door vorige slechte ervaringen (bij andere mensen) dit niet meer 100 procent doe. Ik ken mijn paard al 3.5 jaar en weet dat ze niet kan teren op 2 kleine plakjes hooi en beetje krachtvoer/wortelen, ze heeft afgelopen winter geen mais of bietenpulp gekregen en het was er aan te zien naa de winter. Het gaat er bij mij eigenlijk ook vooral over dat ik niets meer over mijn eigen paad te zeggen lijk te hebben en da vind ik geen goed gevoel.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:22

dat kan ik me heel goed voorstellen, het is jou paard. en als je je er zo aan irriteert zou ik zeker verhuizen voordat het straks helemaal uit de hand loopt.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:35

ik zou ook graag zelf willen kiezen hoeveel en wat het paard te eten krijgt

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:36

en ja irritatie dat moet er zeker niet zijn en je moet zeker wat over je eigen paard te zeggen hebben het is tenslotte jouw paard

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:52

Owja ik herken dit verhaal uit 1000'den!
Ik ben in het afgelopen jaar 4x verhuisd.......
Eerst hadden we een eigen wei maar door de komst van ons zoontje was dit voor mij teveel werk dus opzoek naar stalling.

Alle grotere stallen bekeken, bah, toen melde er zich een particulier met mooi verhalen maar allemaal leugens.
Ik had het er kwa mensen ontzettend naar mijn zin maar Wodan was binnen 4 weken kreupel en chagarijnisch door het binnen staan en de kreupelheid door de rotstraal.

Toen weer naar een zelfverzorgersstal.
Hier is het 6 maanden redelijk goed gegaan, maar hier ontbrak alles aan regels en dat brak ons uiteindelijk op dus weer verhuisd naar 1 grote pensionstal waar ik heilig in geloofd........maar ook hier geen nakoming van afspraken, water afsluiten in de stal, vies drinkwater ach en ga zo maar door!

Ik was hier niet weggegaan omdat beter er niet is totdat iemand die daar reed mij een plekje bij haar aan huis aanbood en dat is eigenlijk alles wat ik zocht.

Ja geen binnenbak maar.....geen bemoeizucht maar wel hulp, volpension met flink stro hooi en brok, dagelijks hele dag weide tot donker of slecht weer en nou ik kan nog wel doorgaan maar dit bevalt super.
Ook ik wist dat verhuizen niet goed was maar je moet het wel naar je zin hebben, beide en ik zou dus toch doorzoeken tot je dat hebt en de stal waar je nu bent geweest klinkt goed!
Overal is wel wat.....maar bij mij staat de bestwil van mijn paard op nummer 1.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:01

Ik heb gelukkig gelijk een goede stalling gevonden, weliswaar is het voor mij een 'stalling' voor mijn jaarling. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal in een groep met vriendjes en andere paarden. Ook als ik een ouder paard had gekocht zou ik naar mijn huidige stalling zijn gegaan. Je zegt zelf hoeveel eten je paard moet hebben en hun zorgen daarvoor.
Wel heb ik bij veel stallingen een verzorgpaardje gehad en altijd had ik wel zoiets van, nou, kan dat niet beter etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 16:38

het enigste waar ik wat mee in zit is dat ze staat nu alleen, ik heb altijd gezegt dat ik dit nooit zou doen maar nu blijkt da dat wel gaat. [naam] is geen sociaal paard, ze stampt niet naar andere paarden maar ze loopt altijd weg als er een ander paard te dichtbij komt. Maar op de volgende stalling zijn ze heel rustig en ze gaan ze er niet direct bij zetten dus daar heb ik wel vertrouwen in. En als ze door haar manken niet meer bereden kan worden kan ik er nog wel grondwerk mee doen, daar kan ik ook daarin les krijgen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:29

Als je zo ontevreden bent Chanel, moet je idd op zoek naar een andere stal. Maar wees kritisch want van de regen in de drup daar zit je (en zeker je paard) niet op te wachten.

Je had het vast al in de gaten, ik heb een (kleine) pensionstal. Niet om van te leven, maar vooral hobbymatig. Niet alleen de pensionklant beoordeelt mij, maar ik doe dat andersom ook. Ik wil een gezellige ontspannen sfeer en daarvoor is het nodig dat je beiden de klik hebt. Ik lees hier veel dat van tevoren gouden bergen worden beloofd, die in praktijk dalen blijken te zijn. Wat mij echt is opgevallen is dat als potentiële pensionklanten bij mij komen kijken, ze bijna allemaal alleen maar geïnteresseerd zijn in wat ik hun te bieden heb. Tot nu toe heb ik nog maar 1x de vraag gekregen hoe een dag er voor de paarden uitzag. Zij was niet geimponeerd door de mooie stallen, megagrote (buiten)rijbak en hoeveelheid weide. Zij wilde gewoon weten hoe voor haar paard bij mij de dag eruit zou zien. Daarnaast bekeek ze de andere paarden gewoon goed, gewoon onopvallend tijdens het gesprekje in de stal. Hoe zien ze eruit, hoe gedragen ze zich, hoe kijken ze uit hun ogen, hoe reageren ze op elkaar en niet onbelangrijk op mij. Als ik pensionklant zou zijn, zou ik dat ook doen, want juist dat vertelt je eigenlijk alles wat je wilt weten. Ik bedoel niet dat jij niet kritisch genoeg bent, maar het is mij opgevallen dat veel mensen dat juist niet zijn. Een paard maakt het geen bal uit of hij in een mooie of oude stal staat. Wel hoeveel en van welke kwaliteit hij te eten krijgt en hoe er met hem omgegaan wordt. Overigens heb je bij mij ook geen inspraak in hoe lang je paard buiten staat en hoe vaak en hoeveel er gevoerd wordt. Ik zie de paarden elke dag diverse keren, ik ken ze vaak beter dan de gemiddelde eigenaar die hooguit 4x in de week een paar uurtjes komt. Ik voer op het oog van de meester; worden ze ietsje schraal dan krijgen ze meer (zowel ruw- als krachtvoer), worden het dikkertjes dan een beetje minder of wat minder voedzaam ruwvoer. Bang dat ik te weinig voer, hoef je nooit te zijn. Ik ken geen maximum. Het ene paard heeft nou eenmaal veel meer nodig dan de andere en dat is van zoveel omstandigheden afhankelijk. Ik ben trouwens geen voorstander van mais voeren. Een paard kan dat niet goed verwerken en dat zie je terug in een vieze vettige vacht. Ik kies dan liever voor luzerne of een goede slobber.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:42

@marion71 , jou kleinschalige pensionstalletje klinkt wel erg goed ..
Je verteld wat ik altijd denk , paard hoeft geen luxe stal ... eigenaar wil die hebben , de luxe etc.
Mijn paardje staat nu op een heel simpele stal , de nodige faciliteiten zijn er maar bovenal veel heel veel weidegang in kleine gemende kuddes , persoonlijke aandacht ook genoeg , en in overleg met eigenaar en stalhouder wordt er gevoerd :)
Maar het is zo op heel veel plaatsen worden je bergen beloofd ben je eenmaal binnen , is er van die bergen niet veel meer over .

@chanel1985
Een nieuwe stalling voor je paard zoeken en een besluit nemen is nooit makkelijk , maar ga na waar je je zelf en je paard prettig zouden kunnen voelen , en dat zou het juiste kunnen zijn .
Je paard merkt echt wel aan jou gemoedstoestand , dat het niet zo lekker gaat zoals het gaat , en dat werkt op haar/hem in ..
Succes met je keuze .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:56

Ja een drama is het hè om een fijne stal te vinden , overal is het wel wat !

Ik ben absoluut geen voorstander van het steeds verslepen van een paard en voel me er dan ook erg schuldig over dat Rena ook bij mij al veels te vaak verhuist is :o

Eerste stal was een echte pensionstal. Met een goede , ruime buitenbak. Hier heb ik 1 maand een stal gehuurd om Rena tijdens de proeftijd goed in de bak te kunnen rijden. (ik wilde haar echt op proef omdat ze zo rennerig en overgevoelig was , durfde een directe koop absoluut niet aan , bang dat dat neurotische te diep zou zitten....).

Ze zou hier elke dag naar buiten gaan , dat was een MUST voor mij. Maar nee hoor , toen ze er eenmaal stond was dat allemaal moeilijk en lastig want de wei was toch wel een beetje nat enzo....was in september. Nou lekker dan !

Na 2 weken besloten om haar inderdaad te kopen.

Ik had natuurlijk al een plekje met meer weidegang besproken voordat ik haar überhaupt op proef kreeg. Achter een boerderijtje bij mensen thuis , een paar simpele stalletjes verspreid over het terrein. Geen bak , dat was ook de reden dat ik Rena daar niet direct wilde stallen maar pas na de proeftijd ;)

Weide was in goed ruime stukken onderverdeeld waar iedereen een eigen stuk had met eigen stal , best leuk dus !

In het begin heel tevreden gestaan , maar dan komen de irritaties. Iedereen was verantwoordelijk voor zijn eigen stuk : mee doen wat je wilt , niemand anders bemoeit zich ermee.

Maarja wel kleigrond natuurlijk !

Slechte afrastering ook , voor schapen. Laag , afgebroken paaltjes en prikkeldraad...niet veilig voor een paard. Dus ik op eigen kosten alles vervangen door breed schriklint.

Ik spaarde het land zoveel mogelijk om ook in de winter nog wat gras en redelijke bodem te houden ipv. alleen maar zuig-bagger.
Dus Rena ging elke avond op stal terwijl veel andere beestje buiten bleven.

Resultaat : in de winter waren andere weides 1 en al blub terwijl Rena nog wat te grazen had +:)+

Maar wat gebeurde er dan !!

Stalgenoten gingen klagen dat er in hun weides geen gras meer stond , en mochten dan van de eigenaren hun paarden wel bij Rena in de wei zetten omdat daar nog wel gras stond , dan moest Rena maar even naar binnen want andere paarden hadden ook recht op gras !! Daar werd ik echt heel erg pissed over , dat kan natuurlijk niet :n

Daarnaast ook dat het paard van dochterlief door mijn wei naar de achterliggende wei gebracht moest worden. Mensen waren bang voor dat dier en elke keer was het weer zover : ze lieten het dier dan maar even in mijn wei los zodat het uit kon razen.

Lekker met die Friezenpoten-met-ijzers heel mijn zuinig gespaarde gras omploegen dus , en ze vonden het maar raar dat ik dat paard dan wel zelf de wei in wilde sturen en het niet leuk vond dat hij in mijn wei liep :P

Vervolgens kwam er nog een nieuwe stalgenoot die het heel normaal vond om haar hondje mee te nemen en vervolgens totaal niet in de gaten te houden , waardoor ik elke keer tussen de hondenstront in mijn eigen wei door kon slalommen :(

En het beest zeek nog doodleuk tegen het hooi ook elke keer , en pakte vanalles uit je kast om kapot te bijten.

Daarnaast nog wat op zich hele leuke jonge meiden die wel vonden dat ze mijn spullen konden lenen , waardoor ik elke keer misgreep of met kapotte en gore spullen zat , erg leuk allemaal en een serieus gesprek in de hoop dat mensen zelf in zouden zien dat al deze problemen echt belachelijk waren dat hielp ook niet :P

Afijn dus maar gaan kijken naar een andere stal , ik ging ook een dorp verderop werken en wonen dus paardje ook een dorp verderop.

Deze keer weer bij mensen achter het huis , maar veel beter geregeld , hele leuke plek +:)+

Ruim genoeg wei , alle dagen van donker tot donker lekker de wei op en in de zomer dag en nacht buiten , heel relaxed allemaal. Alleen jammer dat de 2 paarden van de eigenaar zelf heel erg dominant waren waardoor onze ponies soms niet eens mochten drinken , maar daar worden ze hard en slim van :P

Het vervelendste was het geploeter met de kruiwagen naar de mesthoop door bijna kniediep modder , en dat de stallen niet ideaal waren.

Lekker ruim en licht , maar 2 aan 2 met in het midden een gangpad. De 2 rechtse boxen hadden een onderdeur op het gangpad en een onderdeur direct naar buiten , uitzicht op wei en erf. Superleuke stallen dus ! Die 2 er tegenover hadden alleen een onderdeur op het gangpad.

De eigen paarden stonden natuurlijk in die stallen met hetl luik naar buiten , en onze ponies aan de andere kant , die konden dus alleen hun hoofd op het gangpad uit de stal hangen....waar ze vervolgens nogal eens door de dominante paarden weggejaagd werden....erg jammer.

Bij de eerste keer kijken naar die stal werd verteld dat de paarden doordraaiden qua stal , als er een paard wegging kreeg je steeds een beter plekje totdat je uiteinde in zo'n stalletje met buitenluik stond. Dat was duidelijk de afspraak en duidelijk de reden waarom ik Rena daar toch neergezet heb , want het was gewoon een heel leuk plekje !

Afijn een paar jaar later toen die stallen dus vrij waren en Rena aan de beurt was.....flikte de staleigenaar het ineens om die stal aan een nieuwkomer te verhuren !! -:(-

Terwijl hij dondersgoed wist dat ik hem graag wilde , ik er zelfs wat meer voor wilde betalen en toen ik verhaal ging halen wat er nu eigenlijk aan de hand was , schaamde hij zich ook wel maar zei dat hij het niet kon maken om de stallen te wisselen want hij had het haar al beloofd...

GVD en mij dan ??! Ik zat daar al jaren op te wachten !!

Heel maf want we hadden verder een hele fijne omgang , dus hij schrok ook heel erg toen ik even later vertelde dat ik weg zou gaan. Ik wilde gewoon niet langer blijven , voelde me zo voor de gek gehouden dat ik er absoluut geen goed gevoel meer bij had en voor Rena vond ik het ook niet kunnen dat ze nu weer een andere kop in het gangpad moest gaan ontwijken , nog een nieuwkomer ook -:(-

Bovendien voelde ik al aankomen dat ik elke dag bij aankomst op stal in de winter een rotgevoel zou krijgen bij de aanblik van die kop van die nieuwkomer die dan lekker uit de stal hing :(

Daarnaast kwamen er ook ineens vrij veel mensen bij die bovendien ook nog met Rena gingen slepen. Zo kwam ik een keer op de wei en kwam tot de verrassende ontdekking dat Rena en haar vriendinnetje die er al jaren stonden , uit hun weitje waren gehaald en op het zand waren gezet , en onze drinkbakken waren ook weggesleept zodat diezelfde nieuwkomer lekker kon grazen en drinken.

En onze ponies stonden in de brandende zon zonder water op een superhete zomerdag , stelletje aso's -:(-

Dan laat je alles de dag tevoren helemaal zomer-klaar achter met een schoon uitgemeste wei , uitgeboende drinkbak met vers water zodat je zeker weet dat ze zo comfortabel mogelijk die hete dag door kunnen komen en dan kom je 's avonds na een drukke werkdag tot de ontdekking dat de nieuwkomers maar besloten hebben dat ze alles even gaan veranderen en je pony al sinds de ochtend zonder water en beschutting stof staat te happen -:(-

Wederom door asociaal gedrag van anderen dus weer wat anders gezocht , en echt een ideaal plekje getroffen !

Wei met stalletjes , erfje en bak die niet meer gebruikt werden omdat de eigenaar met de beestjes naar een pensionstal was verhuist. Samen met 1 andere huurder konden we dus het hele spul huren en alles zelf bepalen , wat een verademing , geen last van allerlei aso's maar lekker privé !!

Hier ondanks wat uitmest-frustraties en het gebrek aan stroom en water toch heerlijk gestaan :j
Beestjes dag en nacht buiten , konden altijd onder het afdakje / op het erfje / in de bak / in de wei , lekker zelf kiezen , IDEAAL !!! +:)+

Maar het spul werd te koop gezet.... voor veels te veel geld dus we verwachtten niet dat het verkocht zou worden , maarja er moet maar net een gek langskomen !

Ik vond het geen fijn gevoel dat het zou kunnen dat ik ineens op korte termijn iets anders zou moeten zoeken....en dan van nood op een manege o.i.d. terecht zou moeten komen :=

Dus maar weer gezocht naar wat anders.....en weer een fijn plekje gevonden , hectare land met wat schaapjes en 1 ander paard , weer hele dag buiten met afdakje en erfje en alles zelf regelen , verder geen zeurpieten en aso's enzo :)

Hier staat Rena nu. We missen wel de bak heel erg. Niet voor het rijden maar meer voor het spelen en het gek doen in de winter , want op natte klei is dat toch minder leuk dan in zo'n zandbak ;)

Inmiddels woon ik samen met mijn hele leuke vriend en zijn we gaan zoeken naar een nieuw huisje voor de toekomst voor ons samen. Ik heb me rot gezocht naar een geschikt en betaalbaar huis dat tegen een weiland aanligt.

Een mooi huis met weiland is niet betaalbaar in deze regio , dat kost een paar ton teveel :+

Vandaar dat ik me rot gezocht heb naar een leuk huis (vriend heeft een hele goede baan dus vrijstaand in iets goedkopere regio werd mogelijk *\o/* ) met een weiland erachter en dan maar uitzoeken of de mogelijkheid bestaat om het te huren :)*

En..... GEVONDEN !!! :oo

Tot mijn eigen schrik en verbazing !!! Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven , maar eind van het jaar "krijgen" we de sleutel van het huis , en er is plek voor Rena op de huur-weide , dus Rena gaat 3 augustus al verhuizen naar haar nieuwe plekje !!
De wei wordt sinds anderhalf jaar gehuurd door een leuk gezin met een Haf en een Shet/Welsh dus dat is een leuk koppeltje samen met Rena , precies een mooi klein kuddetje , dat past Rena het best :j

Er moet wel het 1 en ander gebeuren om het spul winterklaar te maken , omdat het een huur-weide is hebben mensen er natuurlijk niet veel in geïnvesteerd en de vorige huurder heeft er blijkbaar vooral onkruid op gekweekt...dus er is nog wat werk aan de winkel. Maar wat geeft dat , het is achter het huis dus dat heb ik er graag voor over , eindelijk Rena aan huis , vanuit huis zo je paardje langs zien schuiven in de wei , geweldig toch !!

Nooit gedacht dat ik dat nog eens mee zou maken en ik ben dan ook hard aan het duimen dat Rena niet ineens het loodje legt ofzo voordat we verhuist zijn :P

Ik vind het vervelend dat ze zo verhuist is , en heb er nu al buikpijn van dat ze straks in de trailer moet en WEER aan een nieuw plekje en nieuwe maatjes moet wennen....het is toch al zo'n sensibel beestje :(:)

Ik troost mezelf maar met de gedachte dat elke verhuizing een verbetering was en voor Rena haar eigen bestwil , en dat we nu dan hopelijk het eindstation bereikt hebben. Eindelijk aan huis :j

Dus hou vol , zolang elke verandering een zo groot mogelijke verbetering voor het welzijn van je beestje is , is het nuttig om toch die verhuizing maar aan te gaan :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:45

Wat fijn je beestje aan huis , zeker omdat ik uit je verhaal haal , dat je Rena toch altijd al op zelf zorg basis gestald hebt gehad :D toppie

Hou je ons op de hoogte ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:04

:)

Wat dat betreft is het wel fijn om te "oefenen" met zelfzorg , veel mensen komen er namelijk toch van terug na een tijdje paarden aan huis te hebben gehad.

Je bent bij zelf zorg vaak meer bezig met onderhoud dan met je paard....dat is het nadeel.

Maarja wel alles lekker zelf voor het zeggen , dat is heel wat waard :j

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:27

Ik zou zeggen dat als jij betaald voor 24/7 weidegang en voeding voor je paard, dat je toch wel enig recht heb als consument. Als de eigenaresse vand e wei niet overstag gaat dan zou ik mooi m'n biezen pakken (of haar confronteren met het feit dat jij in de recht staat als huurder). Kijk dat je misschien niet kan kiezen welk merk brok ze krijgt, dat is meestal onvermijdelijk als je ergens huurt, maar het is wel de bedoeling dat je paard voldoende eten krijgt!!

Ik zou verder zoeken, er is heus wel een beter stal te vinden (als zal die misschien iets meer kosten). Mijn paard staat overdag buiten in de paddock of de wei (om en om) en 's avonds op stal en ze krijgen 5 keer per dag eten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:43

Over merk enzo doet ze dan weer niet moeilijk, het is de hoeveelheid en het feit als ik bv luzerne wil geven en ik wat ik zelf betaal, dus financieel kan ze daar nets tegen hebben, dat ze dat ook niet wil, het komt er eigenlijk op neer dat zij weet wat mijn paard nodig heeft alhoewel ze [naam] nog maar een paar maanden kent en ik al 3,5 jaar. Ook betreft verzorging is zij zo van "ik doe het zo, en zo moet het en al de andere zijn fout" Maar mijn menig is dat niet iedereen alles op dezelfde manier doet, dus persoon a doet dit zo en persoon b doet het wat anders, maar beide personen kunnen het goed doen.
Snap je wat ik bedoel?