welke stal kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly000

welke stal kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:31

Ik zit een beetje met een dillema.
Mijn 2 paarden staan nu op een super gezellige pensionstal dicht bij mijn huis ( capelle a/d Ijssel) ik moet nu z'n 15 rijden met de auto en ben op stal.
De paarden worden heel goed verzorgd krijgen goed te eten. Er is ook een nadeel aan deze stal, voor mij een vrij groot nadeel. In de zomer maanden worden de paarden iedere ochtend rond 10:00 uur( indien het weer het toelaat) in de wei gezet mijn 2 paarden in 1 wei. Rond 19:00 uur worden de paarden binnen gezet en delen ze samen (mijn 2 paarden) 1 box van ongeveer 5x5m met een uitloop van z'n 8x16 meter. De eigenaar van de stal in er niet blij mee als de paarden in de nacht in de padock staan dus wilt hij dat ik de stal deur dicht doe en ze dus samen in 1 stal staan. Nu heb ik hem zover gekregen dat de paarden in ieder geval in de zomer ook in de nacht in de padock mogen, maar voor de wintermaanden wanneer ze dus heel de dag in de padock staan gaat dit lastig worden, en zullen ze toch echt in de nacht naar binnen moeten.

Nu heb ik een aanbod gekregen van een stal iets verder bij mijn vandaan z'n 20 a 25 min met de auto.
Dit klinkt in mijn ogen echt perfect, de paarden leven in een kudde, staan in de zomer heel de dag op de wei en gaan savonds met zijn allen in een hele grote padock, met allemaal stallen/afdakjes waar ze onder en in kunnen staan. In de winter maanden staan ze hier ook met onbeperkt kuil en hooi en zodra de grond van de wei droog is gaan ze de wei op.

Op beide stallen moet ik uitmesten van zowel de stal als het weiland. Wat fijn is aan stal 1 is er zit een bak bij die echt altijd te rijden is, bij stal 2 niet maar die kan ik wel in de buurt huren. Bij stal 1 moet ik iedere dag naar mijn paard, bij stal 2 heb je 2 voer/uitmest diensten en de rest van de week mag je als je wilt weg blijven.

Dus brand los, wie zal welke stal nemen en waarom.

groetjes kelly
Laatst bijgewerkt door Kelly000 op 20-07-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: welke stal kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:34

Ik zou kiezen voor de stal waar het meest tegemoet wordt gekomen aan de natuurlijke behoeften van je paard.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:38

Wat Arabesk zegt :j

En daarnaast lijken voerbeurten e.d mij toch wel erg handig hoor, als je eens een dagje niet kan.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:39

ik zou voor stal 2 gaan want dan kan je als de bak niet te rijden is een rondje over de weg als dat dan wel kan ;) En kan je paarden lekker schuilen als ze dat willen en buiten staan als ze dat willen ;)

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:44

Wat misschien ook een dadeel kan zijn, de paarden krijgen nu 2 keer per dag krachtvoer. Op de andere stal krijgen ze dit niet, je mag het zelf wel geven, of onderling regelen. Het kan dus zo zijn dat ze de ene dag wel krachtvoer krijgen en de andere dag niet. de paarden zijn nog in de groei ( 2jaar) dus weet niet of het zo Heel verstandig is.
Laatst bijgewerkt door Kelly000 op 20-07-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:44

Stal 2 :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:45

Ik zou voor de 2de kiezen

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:46

ja maar dan zou ik de krachtvoer zelf geven en aan de eigenaar van de stal vragen of ie het voer wil geven als je niet kan

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:47

De paarden rij ik toch nog niet, maar die bak is puur voor als ze dalijk worden ingereden.
Wel is er een grote ovaalbaan ofzo waar op gereden kan worden

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:49

we moeten alles onderling zelf regelen, en aangezien er maar weinig zijn daar die de paard krachtvoer geven, weet ik niet of ze mijn paard uit de wei willen plukken om wat biks te geven.

Zal het een ramp zijn als ze bv van 7 dagen 2 dagen geen krachtvoer krijgen?

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:51

Ik zou stapeldol worden van een stal die een bak heeft waar je 9 van de 10 keer niet kan rijden. Ik heb mijn paarden immers om erop te zitten en niet om er naar te kijken.

Dus wat dat betreft :D

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 22:53

ik ben geen bak ruiter zullen we maar zeggen, rij veel liever lekker buiten. dus een bak ik voor mij bijzaak

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:55

Zeker in de zomer is het echt geen ramp als ze 5 keer per week krachtvoer krijgen ipv 7 keer. Hangt er ook vanaf wat je met de paarden doet.

Voor een paard in de groei lijkt vrije beweging, ook in de winter, mij net zo belangrijk. Dus ik zou toch voor stal 2 gaan.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:56

5 keer per week :?

HIer krijgen ze 4 keer per dag kracht en ruwvoer!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:58

BJ05 schreef:

mijn pony's krijgen ook geen 4 keer per dag kracht en ruwvoer hoor en ze zijn echt niet mager o.i.d
ligt aan het paard zelf en wat je ermee doet ;)

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:05

Hoezo ligt eraan wat je ermee doet? Een paard hoort de hele dag te kunnen eten. In kleine porties de hele dag voeren is het beste voor een paard.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:26

Gras is geen groene bakbodem hè, gras =ruwvoer :')

TS zegt dat ze bij stal 2 de hele zomer 24/7 op de wei staan. Dus ze staan sowieso de hele dag te eten.
Ik weet niet hoe jij dan nog 4 keer per dag krachtvoer wil voeren (ze 4 x per dag binnenhalen?).

Ik ken genoeg ponies die helemaal niet bijgevoerd worden naast ruwvoer. Maar nogmaals, dat hangt dus af van het type paard/pony en wat er mee gedaan wordt.

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:39

Een sportpaard staat niet 24 uur in de wei. Dat zal het verschil zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:55

BJ05 schreef:
Een sportpaard staat niet 24 uur in de wei. Dat zal het verschil zijn.

Veel endurance paarden staan 24/7 buiten en ik ken ook heel wat ZZ dressuurpaarden die buitenstaan, dus ik zie het verband niet zo tussen sporten en niet 24 uur in de wei staan. Bovendien heeft TS volgens mij geen sportpaard, dus is dit sowieso niet aan de orde.

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 05:54

Ik heb geen sportpaarden, en dit zullen ze ook niet worden. Ik hou het puur bij recreatief rijden.
Ze staan zomers van 06:30 tot 19:00 uur in de wei en gaan daarna de padock in met onbeperkt hooi/kuil. In de wintermaanden staan ze in de padock met onbeperkt hooi/kuil en indien het weer het toelaat gaan ze naar de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 06:58

BJ05 schreef:

Ruwvoer krijgen ze daar de hele dag tot hun beschikking en krachtvoer moet je dus zelf geven.

Mijn paarden krijgen alleen een heel klein beetje krachtvoer na het rijden als beloning! En doen het er prima op! Zowel in de bak als op buitenrit.
Lijkt me absoluut geen probleem!

Voor het aanvullen van de vitaminen en mineralen (wat in mijn ogen het doel is van krachtvoer bijgeven) is een vitaminekorrel, een koek, of poeder of druppels over het voer toch een prima? Dat hoeft maar 1x per dag en als je dat een keer overslaat is dat ook geen ramp. Belangrijker is de kwaliteit van het ruwvoer. Of daar genoeg energie in zit om te groeien.

Een belangrijke reden om sportpaarden niet 24/7 in de wei te zetten is omdat ze dan te buikig/dik worden...
Dat merk ik ook met mijn KWPN merrie, en dat heb je ook met bepaalde typen pony's. Als je die een paar uur op stal zet zou je ze juist even moeten laten uitbuiken in plaats van bijvoeren met nog meer ruwvoer en krachtvoer...

Stal 2 lijkt mij ook fijner. In elk geval nu de paarden nog jong zijn en niet bereden worden. Dan heb je ook de tijd om te kijken hoe de bak zich houdt. Misschien kun je vragen of ze van plan zijn op termijn de bakbodem te verbeteren?

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 07:49

Ze hebben wel een bak en die is ook prima te rijden als het droog is, zo als nu dat het de afgelopen week toch aardig nat is geweest is de bak nog prima te doen. Misschien van de winter als het vriest of echt dagen regent dat de bak dan niet droog blijft.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:37

Als je toch liever buitenrijd en een (altijd goed begaanbare) bak niet zo héél belangrijk is, zou ik absoluut gaan voor stal 2. Klinkt veel fijner voor je paarden :j

Kelly000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 08:48

Als ik mijn berichten terug lees en alleen punten op een rij zet, waarom zit ik dan nog te twijfelen, hup paarden laden en gaan.
Maar ben z'n muts, helemaal als ik denk aan die verhuizing en al die stress

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:51

Waves schreef:
Wat Arabesk zegt :j

En daarnaast lijken voerbeurten e.d mij toch wel erg handig hoor, als je eens een dagje niet kan.

Ik ga hier ook in mee!

Je paard is 24 uur per dag daar waar je hem ´stalt´ en wij als mensen zijn er maar af en toe. Vind de accomodatie voor het paard dus echt veel belangrijker!

Bij ons op stal werken we ook in beurten (ochtend en avond). Hierdoor is minimaal 2x per dag iemand aanwezig om de boel te controlleren en verzorgen. Je kunt zelf echter een dag of week ´vrij´ nemen, op vakantie gaan etc. door beurten te ruilen.
We hebben in de loop der jaren wel steeds gemerkt dat goede communicatie en afspraken erg belangrijk zijn om zo fijn samen een stal te kunnen runnen :j