foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:39

Ik kwam deze foto's tegen op een Duits forum, waar iemand laat zien wat voor schade de bliksem aan de omheining heeft aangericht. En ik vind het toch wel heel erg schrikwekkend moet ik zeggen.

http://dev.t3site.com/wittelsbuerger/phpBB/viewtopic.php?t=79594

De eerste foto laat de omheining zien voor de inslag, de rest van erna (voor diegene die geen Duits kunnen lezen).

Hebben jullie ook een bliksemafleider op de omheining staan? En wat doen jullie als er onweer op komst is?
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-07-09 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: VSW is een informatief forum, waar de vraag centraal hoort te staan, daarom ook de titel uitgebreid.

AnnemiekvM

Re: foto's van een blikseminslag op een weide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:49

Het zal je maar gebeuren...
Wij hebben geen bliksemafleiders op de omheining. Er staan wel heel veel bomen rondom de wei.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:52

Wij hebben ook niets voor de bliksem..
Het liefst zet ik mijn paard op het voorstukje zodat hij ook zijn stal nog inkan. Op het voorstukje staat ook meer beschutting. De wei is 1 open vlakte.

Ziet er erg schrikbarend uit !

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:58

@Annemieke in het verhaal word gezegt dat er in dat geval zelfs een hoogspanningsmast vlakbij stond en toch de bliksem in de omheining sloeg. En een ander daar verteld dat een kennis van haar 2 paarden heeft verloren omdat die nou net onder de bomen gingen staan. Ik heb overigens ook altijd geleerd bij onweer nooit onder de bomen te gaan staan.

Als er hier onweer aankomt, en ik hou de radar altijd erg goed in de gaten, ik haal ze bijna altijd binnen. Net als ik zie dat de bui boven of onderlangs gaat wil ik ze nog wel laten staan. Tenminste overdag, als er voor de nacht onweer voorspeld word gaat hier alles naar binnen.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:01

Wij hebben ook niets voor bliksem bij de wei. Paarden gaan altijd op stal bij onweer :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:10

Dan moet je wel het stroom apparaat van het net af halen. Er wordt namelijk ook verteld hoe de bliksem insloeg in de omheining en vervolgens het hele apparaat en omgeving zwartgeblakerd was. Gelukking niks in de fik gevlogen (was een houten huisje ;) )Stal incl hooi stond ernaast, was een ramp geworden als het wel was gaan branden.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:15

Ik haal ook altijd m'n paarden binnen als er onweer aan komt. En als ze het voor s'nacht voorspellen, dan gaan ze dus op stal.
Ik heb wel zo'n bliksembeveiliger er tussen zitten, maar haal inderdaad ook altijd de stroom er af als er bliksem komt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:16

Wow das heftig! Dat verwacht je toch ook niet.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:25

Izie schreef:
Wij hebben ook niets voor bliksem bij de wei. Paarden gaan altijd op stal bij onweer :j

wat nou als de bliksem in de stal slaat? :P

ik laat die van mij gewoon buiten met onweer..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:01

Idd heftig, ik denk mede omdat die palen met ijzer gepantserd waren en de 'stroom' dus niet snel genoeg de grond ik kan komen.
Ik heb het verhaal in het Duits verder niet gelezen, maar was hier ook een bliksem/overspanningsafleider geïnstalleerd ??

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:06

Bij ons is ook al een keer een stekpaal afgebrand doordat de bliksem erin was geslagen. Deze paal stond onder veel bomen en heel dicht bij het huis van onze buren... Gelukkig is het bij alleen het paaltje gebleven!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:09

Vroeger en dan spreken over 15 jaar terug stonden onze veulens apart op een grote weide. En daar was ook de bliksem op ingeslagen. Toen hadden we twee slachtoffers van de 4 en idd ziet de omgeving er dan echt niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:12

rina schreef:
omdat die nou net onder de bomen gingen staan. Ik heb overigens ook altijd geleerd bij onweer nooit onder de bomen te gaan staan.

Ik denk dat je dat per situatie moet bekijken. Als er één boom (of 2/3 bij elkaar) staan en verder niets zal ik daar niet onder gaan staan. Met heel veel bomen om me heen ga ik liever daar onder staan als op een kale vlakte.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:13

Wanneer ze op de wei staan en ik ben in de mogelijkheid haal ik ze er af en weet dat mijn ene stalgenootje er net zo over denkt en dat ook doet. Wanneer er veel onweer voorspelt wordt gaan ze ook niet de wei op.
Het scheelt dat ze hier toch wel buiten staan, op de paddock met schuilstal, dus het is niet zo dat ze dan op stal staan de hele dag. Lijkt me doodeng, blikseminslag op de wei :n

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:14

Hier ook geen bliksemafleider en de paarden blijven ook gewoon buiten staan als het onweert.
Anders blijf ik aan de gang met naar binnen en buiten zetten, daarnaast staan die van mij in de zomer niet direct aan huis en 24/7 buiten en zonder stalmogelijkheden bij de wei.

En ik denk dat deze palen juist zijn geraakt door de stalen pinnen in het beton. Een houten omheining zal (naar mijn idee) minder snel de bliksem aantrekken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:16

het gevaar is dat wanneer de bliksem inslaat op je paal of draad het een weg eruit zoekt en je dus een electriciteitsveld krijgt tussen je palen en draden onderling. Als dan je beest ertussen staat, dan wordt die ter plekke verkoold...

Cassidy

Zo, dat is schrikken! Bij ons op stal is de bliksem een keer midden in de round pen ingeslagen, terwijl er hogere gebouwen omheen staan en er in de buurt ook Elektriciteitsmasten staan.
Ik heb echt heilig respect voor onweer!

DubbelFun

@flettie: het is het stroomdraad wat de bliksem trekt, daarna zoekt het een weg de grond in en zonder goede overspanningsbeveiliging gaat dat dus via de palen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 12:33

DubbelDun schreef:
rina schreef:
omdat die nou net onder de bomen gingen staan. Ik heb overigens ook altijd geleerd bij onweer nooit onder de bomen te gaan staan.

Ik denk dat je dat per situatie moet bekijken. Als er één boom (of 2/3 bij elkaar) staan en verder niets zal ik daar niet onder gaan staan. Met heel veel bomen om me heen ga ik liever daar onder staan als op een kale vlakte.

Zelfs dan zou je het dus niet moeten doen. Er was begin dit jaar nog een heel stuk over op TV (niet vragen welke zender, het kan ook een Duitser geweest zijn :+ ) Lieten ze een stukje zien over inslag op een voetbalveld. Stond bomen omheen en niet een paar, en toch liepen er mensen verwondingen op omdat ze onder 1 van die bomen zijn gaan staan.

Als het begint te onweren schijn je het beste op je hurken te kunnen gaan zitten en niet onder de bomen dus.

Zover ik het heb kunnen lezen was er op deze wei geen bliksemafleider. Maar de klok stond niet op het draad, er was op dat moment zelfs geen klok aanwezig.

@Cassidy ik ook, ben er zelfs bang voor. Maar ja ik heb dan ook al 2 keer te paard een inslag binnen 50 meter meegemaakt. En ja ik zat op het paard op dat moment, doodeng kan ik je vertellen.

Ik vraag me alleen wat en of zon bliksemafleider doet en of het wel werkt. Ik kan me toch voorstellen dat de hoeveelheid stroom die er dan doorgaat zelfs teveel is voor een afleider.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:37

@Rina: je klein maken is idd de geëigende manier en ver van je fiets af gaan zitten mocht je op een open stuk overvallen worden :)

Qua bliksemafleiding zijn regels waaraan de dikte van leidingen moet voldoen, hele leuke berekeningen door geleerde mensen...alleen die bliksem heeft die kursus niet gevolgd ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:45

bij mij is hij een paar jaar geleden ook ingeslagen op de wei. toevallig was oom net klaar met tuinieren trok de stekker van stroomapp eruit en ging naar binnen. staat hij zn handen te wassen en ziet de bliksem zo op een weipaal inslaan waar mn pony net een 2 meter vanaf stond. weipaal was helemaal gespleten en schijnt dat de vlammen over het draad hebben gedanst. apparaat deed het nog wel gewoon

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:31

flettie schreef:
Hier ook geen bliksemafleider en de paarden blijven ook gewoon buiten staan als het onweert.
Anders blijf ik aan de gang met naar binnen en buiten zetten, daarnaast staan die van mij in de zomer niet direct aan huis en 24/7 buiten en zonder stalmogelijkheden bij de wei.

En ik denk dat deze palen juist zijn geraakt door de stalen pinnen in het beton. Een houten omheining zal (naar mijn idee) minder snel de bliksem aantrekken.

lief, we hebben een overspanningsbeveiliging op het draad. => zo een :
Afbeelding

De schade aan de betonpaal is te danken aan het vocht in de paal. Door de hoge spanning is dit gaan koken en daardoor is er stoom ontstaan. Ondat dat in het beton geen kant op kan ontstaat er zo'n hoge druk dat ie ontploft. Bij een inslag in een boom is dit ook vaak erg mooi te zien doordat de bast dan vaak van de boom af wordt geblazen of hele takken letterlijk worden opgeblazen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:26

Ik weet niet of het nu wel zo verstandig is om paarden binnen te halen met onweer....

Ik heb ze liever buiten , dan kunnen ze tenminste nog "weg".

In de stal kan de bliksem ook inslaan en dan kan je paard geen kant op als het spul daar in de fik vliegt...dat is i.m.o. een heel wat slechtere dood dan *zapp* direct door de bliksem zelf....
om nog maar te zwijgen van het schuldgevoel dat je zelf zult hebben dan.

Dan liever op de wei hoor , met vrije uitloop naar de stal :)

Nens

Re: foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:07

Ik zou m toch liever op t land hebben staan, als hij in de stal inslaat ben je denk ik verder van huis!

Britt

Re: foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:20

Heb ze net toch snel even op de paddock gezet met de bliksem :=

Maar wat ik me nou afvraag, ik heb nu de stroom van de paddock afgehaald, heeft dat nut?