De grootte van een box

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

De grootte van een box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:28

Wat vinden jullie de "minimale" grote van een box?
Dus ik vraag niet hoe groot jullie box is, maar wilde het graag weten omdat ik een beetje twijfel of het allemaal gaat lukken met de maat. Daarom wil ik graag een idee krijgen over hoe jullie de "minimale" boxgrootte zien?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:33

ik vind toch wel de hoogte van je paard x2 dus stel je paard is 1.60 m dan zou ik het liefst toch minimaal een stal van 3,20m x 3,20m hebben.

Mijn pony stond bijvoorbeeld afgelopen week in een 3 x 3 stal en dat vond ik zelf aardig krap voor een gróte E-pony.
Laatst bijgewerkt door superlise op 18-07-09 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

dots83

Re: De grootte van een box

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:33

3,5 x 3,5 wordt wettelijk verplicht

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:34

waar ik van baal is dat ze 4 stallen hebben, 2 van 3x3 en 2 van 2.5x3(meen ik) ze hebben alleen nog een lege stal van 2.5x3, maar vind dat echt onwijs klein. En om nou wat anders te zoeken is ook zo wat.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:34

dots83 schreef:

Oja joh? Wanneer gaat dat precies in?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:36

ik vind 3 x 3 veel te klein voor een paard. Ik zou als ik jou was toch nog wat verder gaan zoeken. Ik heb een pony van 1.24 die nog een grotere stal dan 3 x 3 heeft. Niet dat ze er ooit instaat hoor :+

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:38

Wat voor paard moet er in een stal van 2.5 bij 3?
Ik heb een haflinger in een containerbox gehad, dus ook 2,5 bij 3
en ik vond het een waardeloos klein hok.

Die verplichting, dat riepen ze 4 jaar geleden ook al. Wat ze hooguit kunnen doen is nieuwbouw verplichten in die maten.
Echt niet dat het gaat lukken om die wet erdoorheen te krijgen,
zodat alle reeds bestaande boxen moeten worden afgebroken!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:38

dots83 schreef:

Het lijkt me dat het afhangt van de maat van het paard wat er in staat. Ik vind 2x2 een prima maat voor die van mij.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:39

Sissi87 schreef:
dots83 schreef:

Oja joh? Wanneer gaat dat precies in?

ja dat wil ik ook wel weten..
tis wel super hoor maar ik zie die manege eigenaar bij ons in de buurt niet als zn stallen verbouwen
die van ons voldoen!
de pony's van 110 en 130 staat al in 3x3
de rest in 4x3,5
de voorkanten zijn bij onze stallen helemaal open dus geen rekken.
dat is ook weer ruimte die mee telt.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:46

hey ik had een antwoord geplaatst maar staat hier niet.
Maargoed, dit is de maat die wij van het KWPN hebben gekregen wat verplicht wordt. Per wanneer weet ik niet. Het is wel op basis van een paard van 1.70m ongeveer.
Wij hebben nu boxen van 3x3 maar gaan nieuwe bouwen van 3,5 x 3,5
Groetjes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:25

Afhankelijk van hoe lang je paard per dag op stal staat. Mijn paarden staan alleen met slecht weer binnen en in de wintermaanden alleen de nacht dan vind ik een stal van 3x3 prima. Hoe meer de paarden op stal staan hoe groter de stal moet zijn.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:39

scheelt ook als je paard met zijn hoofd naar buiten kan (Dus als je en lage stal hebt, dan heeft je paard uiteraad ook meer ruimte).

Wij hebben boxen van 3 x 3 m en van 3 x 4 m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:44

Voor mijn paard wil ik minimaal 3 x 4 kleiner moet hij echt krapper draaien waardoor hij niet lekker staat. Dan is ook te merken dat zijn stal viezer wordt, dan zijn stalbenen dikker worden en dat hij stijver wordt.

Overgens heb ik voor twee paarden (draver en een mini welliswaar) een inloopstal van 4 x 5 maar met open kanten. Daardoor lijkt het gelijk veel ruimer en is het voor de paarden ook veel prettiger.

Mijn winterstal, als het echt slecht weer is en ze alleen maar op stal willen staan dan is mijn inloopstal te klein, dan hebben ze een stal van 7 x 20m. Maar dan hebben wij echt geluk. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:48

grootte van een box is afhankelijk van de stokmaat. En dan inderdaad ongeveer (2x de stokmaat)*2 En dan ga ik er ook nog vanuit dat dat alleen voor de nacht is.

Bij inloopstallen kun je een kleinere oppervlakte per paard aanhouden omdat ze vrij in en uit kunnen lopen en als er meerdere paarden staan, staan ze meestal niet allemaal tegelijk in de stal.
Ik vind uitloopmogelijkheden, liefst 24/7, veel belangrijker dan het absolute oppervlak van een stal. Het gaat om de totale loopruimte, en dan het liefst verspreid over het etmaal. Die boxen met vaste vrije uitloop van bijvoorbeeld 2x de staloppervlak vind ik al een hele verbetering, al heeft ook dan het paard nog uitloop nodig in ruime paddock of wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:58

Sissi87 schreef:
ze hebben alleen nog een lege stal van 2.5x3, maar vind dat echt onwijs klein. En om nou wat anders te zoeken is ook zo wat.

Ik vind je paard opsluiten in een hok van 2,5 x 3 veel meer "ook zo wat". Het welbevinden van je paard zou prioriteit 1 moeten zijn, vind ik.
Hoe lang moet ie daar per etmaal in opgesloten staan?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:09

Bij het beoordelen volgens het FRNS systeem is geloof ik 2.75 x 2.75m de minimale afmetingen voor een paardenstal. Verschillende 4 en 5 sterrenmanege's houden deze maat ook aan, want ze krijgen hun sterren toch wel.... De mensen die er staan vinden het een consessie op de rest van de faciliteiten. Er zijn echter genoeg mensen die er vanwege de grootte van de stal niet willen staan!

Bij één 4 sterren manege hebben ze (pension) pony-boxen van ik geloof 1.20 x 2.00m. Dat doet mij een beetje denken aan de kast in het boek Mathilda. Sommige pony's kunnen er alleen diagonaal in staan (geen opening voor hoofd in staldeur).

Ik vind dat de minimale stalmaat van een paard van 1.80 groter is dan een paard van 1.60. Mijn paard staat in een stal van 3.00 x 4.00 meter. Dat vind ik eigelijk best groot (mijn paard is 1.60). Hij heeft ook in een stal van 3.00 bij 3.00m gestaan.

En op zo'n 4 sterrenmanege die zich hield aan de FNRS maatstaven (2.75 x 2.75m). Maar daar komt mijn paard niet meer te staan (en niet alleen vanwege de afmetingen van de stal).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:29

Onze stallen zijn 3x3 maar de paarden staan de hele dag buiten in de weide. Een stal van 3x2,5 is te klein voor een paard dat de hele dag op stal moet staan, maar dat is 3x3 dan ook ;) .
Een stal van 4x4 zou ik ideaal vinden, maar ja dat lukt nu eenmaal niet.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:38

Ik geloof dat een 3 bij 3 box op een gemiddelde stal al luxe wordt gevonden! Ik vind dit een redelijke maat voor een pony, maar voor een paard te klein. 3,5 bij 3,5 zou naar mijn idee het minimum moeten zijn. Wat ik helemaal schunnig vind is als maneges zogenaamde ponyboxen (2,5 bij 2,5) naast de paardenboxen (3 bij 3) hebben. Belangrijkste vind ik dat ze vrij moeten kunnen liggen, rollen en de ruimte hebben om een ruime bocht te nemen bij het ronddraaien. Ik zou het fantastisch vinden als er een wettelijke verplichting komt omtrent het formaat van een box, dan heb je als eigenaar van je paard, tenminste een redelijke keuze. Naar mijn idee is het aanbod echt nog te mager. Beste is een stalling zonder box, maajah dat is ook makkelijk gezegd :D

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:42

Zoals meerdere hierboven:

1. Het ligt eraan hoe groot het paard of de pony is die erin moet
en
2. Is het alleen voor de nacht, dus gaat hij overdag naar buiten, of voor de hele dag.

Ook ligt het er wel wat aan of het een hele dichte stal is of dat hij naar buiten kan kijken, contact kan maken met de andere paarden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:56

Hoe lang je paard in die box staat is natuurlijk minstens zo belangrijk als de afmeting.

Mijn boxen zijn allemaal 3,5 m diep en dan kunnen ze er ook nog met hun snuffies uit. Ik kan die meter achteraan wel verhuren!

De verplichting van minimale afmeting is er alleen voor nieuwbouw en dan ook nog alleen als het bedrijfsmatig is. Je zou echt niet blij zijn hoor, als alle pensionstallen/maneges verplicht werden de grootte van de boxen aan te passen. Die investering vindt je natuurlijk weer terug in het pensiongeld en dat stopt niet bij een tientje per maand meer.
Kun je niet iets vinden waar groter boxen / meer weidegang zijn?

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:09

Marion71 schreef:
Hoe lang je paard in die box staat is natuurlijk minstens zo belangrijk als de afmeting.

Mijn boxen zijn allemaal 3,5 m diep en dan kunnen ze er ook nog met hun snuffies uit. Ik kan die meter achteraan wel verhuren!

De verplichting van minimale afmeting is er alleen voor nieuwbouw en dan ook nog alleen als het bedrijfsmatig is. Je zou echt niet blij zijn hoor, als alle pensionstallen/maneges verplicht werden de grootte van de boxen aan te passen. Die investering vindt je natuurlijk weer terug in het pensiongeld en dat stopt niet bij een tientje per maand meer.
Kun je niet iets vinden waar groter boxen / meer weidegang zijn?

hihi := het klopt zeker, paarden zijn vaak niet weg te krijgen voor de opening van hun box als ze met hun hoofd naar buiten kunnen. Scheelt absoluut in de min. ruimte die je nodig hebt. Hoe duurder stallen worden (wanneer de wet.verplichting wordt opgevoerd) des te meer vraag zal zijn naar particuliere stallen en natuurlijke stallingen. Lijkt me nog niet eens zo'n slechte ontwikkeling :D

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:11

mijn poaarden hebben allemaal een inlopp stal van 3x3 maar de deuren staan daarvan altijd open en kunnen in de paddock (20x10) rondwandelen. ideaal!

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:12

voor een 'normaal paard' +/- 1.65 vind ik een stal van 3x3 voldoende,
maar als de mogelijkheid bestaat... hoe groter hoe beter,
mijn merrie van 1.79 heeft een inloopstal van 4x4, kleiner zou ik voor haar niet willen....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 19:36

mijn appaloosapony van 150 stond in een container van 2,5 x 3.3 m

mijn nieuwe paard gaat straks in de nieuwe boxen die nu bijna klaar zijn en deze zijn 2.5 x 5 m,mat buitenluik en voorkant open
ze staan in de winter overdag buiten en is alleen voor de nacht of bij erg slecht weer.
mijn paard [ 1.59 ] stond bij de vorige eigenaar in een container van 2.5 x 3 m met een uitloopje

naar mijn idee is de box ruim zat.
hier een foto van de box in aanbouw ;)
Afbeelding
Afbeelding
hier zit het plafond van de eerste box er ook in
Afbeelding

BJ05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:09

Ligt een beetje aan de grote van het paard. Maar voor een paard groter dan 170 vind ik toch echt dat een box minimaal 4 bij 4 moet zijn.