Paard loopt alleen maar heen en weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debsoleino

Paard loopt alleen maar heen en weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:56

Mijn paard loopt de laatste tijd de hele tijd heen en weer op het land. Eerst was het alleen als haar vriendje weg ging(stonden met ze 2e op een stukje land) Maar nu is het zelf ook als er een ander paard weg gaat.(op een ander stuk land daarnaast)

We hadden van mensen gehoord dat we haar apart moest zetten, de kudde uit. Maar het helpt niet. Ze blijft onrustig en ze wordt steeds meer mager en ze is al niet dik.

Wie heeft er een paard die het ook doet? Kunnen jullie mischien ons helpen?
Ze staat nu 's nachts op stal met hooi en we weten niet hoe we het overdag moeten doen, maar het liefst willen we natuurlijk dat ze 24/7 buiten kan staan.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

wishmypride

Re: Paard loopt alleen maar heen en weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:57

Staat ze nu alleen?

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:57

Want mijn paard deed dat ook toen ze alleen stond. Puur uit verveling. ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:00

Ik heb het ook eens meegemaakt met een paard.

Het hield op toen er een gepast maatje gevonden werd, een andere ruin die wel met hem speelde. Hij stond voorheen met merries die niet speelden,maar vooral alleen wilden schoeben (schoftkrabben of hoe je het ook wilt noemen) .
Toen ie een vriend kreeg die net zo gek als hem was, speelden ze of lagen ze lekker samen te slapen of te dutten in het zonnetje.

Dus misschien is een gewaagt maatje een idee.

Overigens heeft ie als tussenoplossing met een eigenwijze shet gestaan, waar ie over moederde, dus dat ging ook goed.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:04

wishmypride schreef:
Staat ze nu alleen?

Ze stond vanmiddag alleen maar als ze da neen paard naar stal ziet gaan dan gaat ze weer heen en weer lopen. Ik heb haar nu op stal gezet zodat ze lekker rustig kan eten.

Het vervelende is dat ze niet met veel aarden kan staan. Dan gaat ze daar weeeer achteraan lopen! :Z

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:22

Ik heb ook zo'n zwaan-kleef-aan-meisje... Bij haar ging het over toen ze in een groepje gestald werd (6 paarden), maakte haar geen drol uit wie er uitgehaald werd, er bleven altijd wel genoeg paarden over :Y) . Inmiddels heb ik de luxe dat ze samen met haar paardenvriend bij me aan huis staat, en is het gemiep helaas weer begonnen. We halen ze nu consequent elke dag even om beurten een paar minuten uit elkaars zicht, na een paar dagen begon het al een beetje te wennen. We moeten het wel bijhouden, maar op deze manier leren ze niet alleen aan elkaar te hangen maar ook aan de mens.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:43

Het LIJKT mij een geval van weven, maar dan op de wei. Je ziet vaak dat een paard dat op stal helemaal niets te doen heeft heen en weer gaat "zwaaien" op zijn benen zeg maar en met het hoofd heen en weer zwiept.

Op de wei hebben ze meer ruimte, dus dan kan ze gaan ijsberen. Misschien is jouw paard er zo eentje die graag aandacht/gezelschap van soortgenoten heeft, en er dus echt eentje heel erg in de buurt moet? Je kunt haar natuurlijk niet altijd bij iedereen zetten, dus dat is wel lastig... Denk dat YamaDeva wat aanpak betreft wel gelijk heeft.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:49

Weven is niet meer dan gewicht verplaatsen van ene voorbeen naar andere voorbeen. Dit monotone, zichzelf herhalende, ritmische gedrag maakt endorfines aan in het lichaam waar het paard zich happier van voelt. Lichaamseigen genotsmiddel, zeg maar :D . Helaas een verslavend goedje en daardoor zeer moeilijk af te leren. Vermoed dat ijsberen in de wei niet ritmisch genoeg is om de endorfines aan te roepen, maar zeker weten doe ik dat niet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:46

Weven doet ze echt niet, ze is eigenlijk alleen maar heel erg onrustig.
Ze heeft geen rust in haar lijf en word daarom ook alleen maar dunner en dunner.
Je kan haar ribben tellen.
Ik heb vanmorgen de DA gesproken en die adviseerde een voedingsupplement dat wat kalmte in het paard kan brengen.
Mocht dat niet helpen zal ze een uitgebreid bloedonderzoek moeten hebben, om te kijken of ze wel helemaal gezond is.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 13:44

Ik hoop dat hierdoor verbetering erin gaat zitten!

Gisterenavond wou ik gaan rijden maar heb haar toch maar gelongeert. Ik zag aan haar dat ze er moeite mee had, doordat ze bijna de hele dag heen en weer heeft gelopen, ze had weinig energie. Vandaag hoeft ze niks te doen. Kijken of ze morgen meer energie heeft!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:46

Ik heb ook zo'n mafketel......
Een bejaarde shet van 30.....hij staat nooit alleen maar blijft zijn route gewoon aanhouden.....

Enige voordeel: hij blijft wel in beweging zo :o

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:37

Hihihi, maar die shet van jou is vast en zeker niet graatmager....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 04:57

staat er nog wel gras op de weide?
er zijn ook paarden die heen en weer gaan lopen omdat ze hongerig zijn( die van mij doet dat dus wel)
kan ook zijn dat je dier last heeft van vliegjes en zo hen en weer gaat lopen om die kwijt te raken

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:57

Ellepel: ja hoor, er staat zoveel dat ze er zich aan dood kunnen eten.
Een ander paard staat nu zelfs op rantsoen, want die plofte zowat uit elkaar.

Ik heb voor Debbie nu een supplement besteld via de DA, waardoor Valexa (als het goed is) rustiger zou moeten worden.
We hopen dat dat beter gaat.

Ze was net door het draad bij onze merrie met veulen gebroken en stond wisper alweer in elkaar te hengsten.
We hebben ze dus maar weer snel uit elkaar gehaald.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:47

Het kan ook zijn dat ze het niet leuk vind als haar 'vriendjes' eruit gaan. Ons paard breekt namelijk letterlijk de tent af als de paarden om hem heen eruit gaan en hij gaat dan ook rennen en gek doen. Misschien is ze het land wel zat op dat tijdstip of zit ze niet lekker in haar vel.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:49

Verplaatst MD --> VSW.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:55

Mijn paard heeft dit ook heel erg gedaan. Ik was bang dat ze een gat naar de andere kant van de wereld zou lopen. Altijd aan dezelfde kant van de wei, maakte niet uit in welke wei ze stond. Toen ze dat deed stond ze met 1 andere pony samen. Nu staat ze op een stal en met meerdere paarden buiten, het probleem is opgelost. Nu doet ze het heel soms nog een keer als ze het tijd vind om naar binnen te gaan, maar bijna nooit.

Ashleyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:07

Zoals al veel mensen zeggen, kan het aan het alleen zijn liggen..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:18

probeer eens om met een ander paard samen te zetten, kijken hoe dat gaat

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:32

vind ze een geitje niet leuk als gezelschap ?
het is maar een idee , wat een vervelend probleem zeg, maar ze wil duidelijk met vriendjes staan!
succes!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:42

Mijn paard heeft dat ook gehad.
Als ik haar op de wei zetten dan bleef ze net zo lang heen en weer rennen tot ik haar weer kwam halen. Ze heeft het zelfs een keer gepresteerd om dit 5 uur lang te doen bij een temperatuur van 27 graden, zonder tussendoor te drinken.

Niets hielp. Ik vond dat ze het maar moest leren en heb haar echt uuuuuuuuuren laten staan. Het maakte niets uit, ze bleef gewoon rennen tot het schuim over dr hele lichaam zat.

Ze negeerde de paarden waarmee ze ook op stal stond volledig. Ik heb er een keer een vreemd paard bij gezet, daar keek ze ook niet naar om.

Ik dacht dat er misschien vervelende vliegjes zaten dus heb haar een vliegendeken omgedaan, dat was het ook niet.

Op een dag heb ik besloten om haar maar niet meer in de wei te zetten. Ze kon vanaf ’s morgens vroeg met een pluk hooi de paddock op. Dat ging wel goed.
Toen ik haar een aantal weken later eens op een ander weitje zette toen ging ze zowaar grazen. Ik heb haar toen dagelijks daar gezet. Ook toen ik haar naar een andere stal verhuisde heeft ze dit gedrag niet meer vertoond.

Het enige dat ik kan bedenken is dat er in het weiland iets gebeurd is en dat ze er daarom niet wilde blijven. Ze brak echt de hele tent af.

Misschien is dat bij jou ook wel zo.
Veel succes, ik weet hoe ellendig het is... ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:41

Als een paard zo loopt te ijsberen dan voelt hij zich in ieder geval niet lekker bij de situatie , hij voelt zich niet op zijn gemak in het land , er MIST iets.

Dat kan bvb. zijn voer , gras , maatjes waar hij aansluiting mee heeft , genoeg ruimte , enz.

Als je zo'n paard verhuist naar een andere wei , of de wei wat interessanter maakt (door bvb. een passende kamaraad) dan kan het prima zijn dat het probleem helemaal weg is.

Maar nu geeft het beestje gewoon aan dat het zich niet fijn voelt. Aan de eigenaar de taak om uit te zoeken wat er moet veranderen zodat het wel weer leuk is op de wei :)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:46

Debbie, de einaresse is nu op vakantie.
Valexa staat nu voorlopig bij onze merrie en haar veulen en dit gaat na wat geknok goed.
Ze staan op het volle gras en ik voer haar nu elke dag, ze krijgt biks, maismeel en een soort van relaxpoeder erdoor heen van de groene Os.
Nu maar hopen dat we gaat groeien.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:51

mijn paard doet het ook, zelfs tot zweten aan toe. ik heb haar een een grote kudde van 10 merrie's gezet en het is helemaal over.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:54

pmarena schreef:
Als een paard zo loopt te ijsberen dan voelt hij zich in ieder geval niet lekker bij de situatie , hij voelt zich niet op zijn gemak in het land , er MIST iets.

Dat kan bvb. zijn voer , gras , maatjes waar hij aansluiting mee heeft , genoeg ruimte , enz.

Als je zo'n paard verhuist naar een andere wei , of de wei wat interessanter maakt (door bvb. een passende kamaraad) dan kan het prima zijn dat het probleem helemaal weg is.

Maar nu geeft het beestje gewoon aan dat het zich niet fijn voelt. Aan de eigenaar de taak om uit te zoeken wat er moet veranderen zodat het wel weer leuk is op de wei :)

Bij ons staat sinds een half jaar het paardje van een vriendin, vanaf het moment dat ze haar gekocht hebben.
Ze weeft/ijsbeert ook in het land. Houdt daarbij haar nek en hoofd scheef en loopt wisselens links en rechtsom.
Wat de oorzaak is weet ik niet, ze staat samen met mijn 3 paarden 24 uur per dag buiten.. verveling lijkt me dan niet echt een oorzaak. Vriendin zegt dat ze al van alles heeft uitgezocht en het niet weet.
Volgens de vorige eigenaar deed ze het daar niet en is het vast gewenning.
Ik ben van mening dat een paard dat weeft niet gelukkig is, maar waar hem dat in zit?

Ikzelf wordt er zo langzamerhand knettergek van, lekker relaxed buiten zitten zit er zo niet bij. En ben dus op zoek naar tips/advies.