eigen stallenblokje of manege-stal, wat zouden jullie kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizzieHaf

eigen stallenblokje of manege-stal, wat zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:03

Ik loop tegen een uitdaging aan en weet het nu even zelf niet meer, vandaar mijn vraag aan jullie wat jullie zouden doen.
Allereerst ik heb een fulltime baan en 2 paarden.

Nu sta ik op een manege (all-in) en daar is ook een stallenblokje (4 stallen) die binnenkort te huur komen. Bij deze stallen moet je alles zelf doen.
Dus zelf uitmesten (iets wat ik leuk vind, dus niet erg), voeren, buitenzetten in eigen weide of paddock etc.

Nu huur je de blok met 4 stallen (en soort van gangetje), stuk paddock (zand) en een stuk weide. Ook heb je een buitenkast en een vrij grote opslag achter de stallen. En stroom en water.
Opzich ideaal. Toch op manege terrein en toch voor jezelf.

Nu vroeg een vriendin van me (die zelf ook 2 paarden heeft) of we het soms samen zouden willen huren. Zij werkt overdag niet, dus zou overdag de paarden kunnen doen. En mijn bijrijdster wilde meehelpen met mesten, voeren etc (die leert nog).

Nu vraag ik me af, zouden jullie voor die zelf-stal gaan of voor de luxe van een manege-stal?

En ook: waar ga ik in fout? Wat mis ik nog kwa verzorging?
Nu krijgen ze:
- 2 keer per dag brok
- 2 keer per dag hooi
- 1 keer per week uitmesten
zelf maak ik elke dag de stallen schoon en voer ze bij.

Please wie kan me helpen de plus en min punten te vinden, zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen

Lieszje

Re: eigen stallenblokje of manege-stal, wat zouden jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:05

Ik zou voor de zelfstal gaan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:06

als je het goed geregeld krijg met je mede-huurster, dus dat alle paarden ook echt hun eten krijgen etc, zou ik het doen. mag je nog wel gebruik maken van de bak van de manege? dan kun je wel mooi je eigen vooren weide beleid houden, en dat blijft het aller prettigst (denk ik)

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:08

weet je of het gebruik van de piste wel in de prijs inbegrepen zit? Kan misschien belangrijk zijn.

edit: je was me voor :D
Laatst bijgewerkt door marieke84 op 13-07-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:08

Wat is de meerwaarde? Komen ze nu ook buiten of komen ze dan meer buiten, scheelt t veel in geld? Is er mogelijkheid iemand in te huren als jullie bv ziek zijn of met vakantie zijn? Moet je voor eigen hooi stro en brok zorgen of kun je dat daar uit bulk halen?

LizzieHaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:09

we blijven gewoon gebruik maken van de manege (zit ook op hun terrein) vragen mogen we ook stellen, zijn er problemen of is er iemand van ons ziek, vallen zij ook in. Eerst maand blijven ze ons zo-i-zo begeleiden.
Kwa medehuurster, we hebben beide 2 paarden en houden ons aan ons woord, dus dat is waar ik me niet zo druk over maak.

Vraag me alleen meer af, waar ik fout denk, want het klinkt zo mooi.....

Meerwaarde: ze kunnen altijd naar buiten en het is stuk goedkoper. Daarnaast kan ik zelf beslissen hoeveel stro ze krijgen...

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:11

Ik zou ook kijken of dat je er zelf financieel beter van wordt(wanneer dit in je belang is), en of je paarden er eventueel beter van worden wanneer alles in eigen hand ligt.
+ privacy is vaak wel fijn, vooral binnen een manege.
Ik zelf zou er tegen die tijd wanneer ik het zou kunnen, er denk ik toch wel voor gaan. Wanneer het niet lukt, kun je dan nog terug naar de manege stal? Dat is misschien wel het belangrijkste om te weten.
Zo ja, dan kun je het natuurlijk altijd proberen! (mits er een contract aan verbonden zit)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:11

je moet waarschijnlijk wel zelf je voer inslaan, en het hooi... (of kun je dat ook van de manege krijgen?) als ze je blijven begeleiden kun je altijd kijken of er als het tegenvalt nog plek is op de manege zelf?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:12

het klinkt inderdaad erg mooi. Misschien moet je je ook afvragen: ben je in staat ziektes te onderkennen zoals koliek als het nodig is? Er zal waarschijnlijk minder toezicht zijn bij deze paarden?

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:14

Ik zou altijd voor een eigen stalletje gaan. Je kunt zelf alles beslissen voor je paarden, maar hebt natuurlijk dan ook zelf de verantwoordelijkheid.
Ik neem aan dat jullie je blok ook af kunnen sluiten? Dan heb je zelf, maar ook je paarden namelijk veel meer rust en bovendien kan niet meer Jan en alleman aan je paarden of spullen zitten.
Je moet dan natuurlijk wel echt zelf voor je beesten zorgen, ook als je op vakantie wil of een keer wilt uitslapen.

LizzieHaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:16

ik kan altijd terug naar de manegestal. Dus dat zal niet het probleem zijn... moet dan wel een maand doorbetalen, maar misschien zit daar ook wel een oplossing bij.

Ik heb paarden-EHBO dus ziektes zal ook niet zo'n probleem zijn. Kwa toezicht, je moet echt de stal in, wil je ze zien, maar de stal ligt wel bij de paddocks in de buurt... dus er is en blijft wel zicht op...

Hooi en voer kunnen we via de manege aanschaffen (zit in huurprijs bij). Kwa voer is het niet erg, die koop ik nu ook al...
Voer gaat met kliko-prijzen ;)

Het klinkt inderdaad erg mooi, er zijn ook een aantal aanvragen voor die stal. Maar ik kan ja of nee zeggen, voordat ik dat doe wil ik wel een en ander op een rijtje hebben. Het kwam vrij spontaan nl.
Manege geeft aan dat zij erin geloven!

kwa vakantie: dat kan ik nu ook al niet, omdat mijn paard dan niet meer eet :7
dus nee dat zal het probleem niet zijn. Ik zit ook al ruim 15 jaar tussen de paarden, dus ook wel kennis genoeg en anders genoeg mensen om het te vragen!
Laatst bijgewerkt door LizzieHaf op 13-07-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:18

nou, met de begeleiding die je krijgt en de samenwerkeng met je mede-huurster...doen!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:17

Dus je prijs blijft vrijwel hetzelfde, je faciliteiten ook, maar wel meer zeggenschap over je paarden en meer privacy en toch toezicht en backup als jullie alle 2 (3) een keer niet kunnen? DOEN!

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:49

Ik zou zeker voor een eigen stalletje gaan.
En volgens mij voel je zelf daar ook het meeste voor of niet?
Anders moet je even alle plus- en minpunten van alletwee de stallen op een rijtje zetten.
Succes ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:54

Maakt het financieel nog veel verschil uit? Het klinkt wel erg aantrekkelijk verder.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:55

Ik zou er ook echt voor gaan, heerlijk toch als je alles zelf kunt regelen, maar toch het terrein van de manege kunt gebruiken!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:22

Het is goedkoper, je kan zelf meer bepalen, je hebt meer privacy en je doet het met jullie 3en: ik zou idd ook zeggen doen!
Ook als ik lees dat ze meer buiten kunnen komen enz., dat is voor mij één van de belangrijkste voorwaarden voor een goede stalling.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:31

Vraag me alleen meer af, waar ik fout denk, want het klinkt zo mooi.....

Je moet je realiseren dat je nu alle voerbeurten zelf moet doen. Dit houd dus in meerdere keren per dag naar stal. Dit kun je natuurlijk gedeeltelijk overdragen aan de medehuurster echter je zult toch al snel 2x per dag zelf moeten gaan.
Daarbij heb je meer verplichtingen ten opzichte van je paarden maar ook onderhoud aan het weideperceel dan dat het voorheen het geval was.
Indien je dit zou kunnen regelijk lijkt het mij alleen maar voordelen hebben.

LizzieHaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 11:23

kwa langs paarden gaan voor voeren: van huis naar werk rijd ik dagelijks al langs mijn paarden (gewoon kijken of het goed met ze gaat, insprayen met anti-daas), dus voeren is geen probleem ;)

Zit alleen te bedenken hoe ik het met hooi ga doen en bv overdag buitenzetten. Al zal het toch na het (manege) weideseizoen zal zijn.

edit: hooi alsin: brok en meteen hooi of een tijd ertussen laten zitten?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:06

Ik sta ook op die manier, apart gebouwtje in een bestaande pensionstalling en dat bevalt heel erg goed.
Zelf voer ik hooi en na een kwartiertje ongeveer het krachtvoer. Als ze naar buiten moeten zou je bijv. krachtvoer gemengd met grasmix kunnen voeren en dan op de paddock het hooi als er op de paddocks gevoerd mag worden.

NvdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:35

Nou ik zou het wsel weten. Ik ging mooi over. Alles zelf in de hand en ook het voer geven wat ik wil hebben. Ideaal.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:50

Ik zou het zeker doen en als je goede afspraken maakt met je "mede huurder" en verzorgster komt het zeker goed.
Alleen maar fijn als je alles zelf in de hand hebt.
Ik zou de verzorging van mijn paarden niet uit handen kunnen geven, maar dat ben ik ook niet gewend.

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:19

Je moet alles zelf doen, dus als je de tijd ervoor hebt en het niet erg vind, zal ik de kans aangrijpen.

Wil je eigelijk minder doen of niet zou kunnen voeren moet je gewoon blijven staan.

Denk wel, wat als de medehuurder ziek wordt en ik moet werken en bijrijder is op vakantie oid. Wie voert er dan?

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:54

ik zou ook zeggen doen, als je er genoeg tijd ook voor hebt.
brok en hooi meteen is geen enkel probleem. )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:59

Is dit toevallig in Uden? :D

Als je er financieel op vooruit gaat zou ik het ook zeker overwegen.
Wel zul je goede afspraken moeten maken met de andere 2, wekelijks een voer en mestschema moeten hanteren.
En zorgen dat er altijd back-up is bij ziekte.